Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 täristys jarrutettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TiC
    Bimmer Rookie
    • Oct 2002
    • 99
    • Kanta-Häme

    #16
    Originally posted by TiC View Post
    Täällä myös epämääräistä tärinää havaittavissa, auto F11 aj 220tkm

    Oireet:
    - Täristää selkeästi jarruttaessa kun nopeutta on 60 km/h tai enemmän
    - Ratti ei tärise
    - Tuntuu enimmäkseen perseessä/polkimella
    - Välillä havaittavissa hyvin pientä tärinää/vapinaa myös ilman jarrutusta mutta on siis todella pientä

    Tehdyt korjaukset:
    - Takalevyt ja palat vaihdettu kun oli jo melko kuluneet
    - Alustaa katseltu muuten läpi, ei löytynyt väljyyttä, katsastettu pari kuukautta sitten

    Olisiko kenelläkään ideoita mitä lähteä tutkimaan tarkemmin?
    Eilen jatkettiin tämän tutkintaa samalla kun vaihdettiin taakse uusi ilmajousi... Ei vaan löydy alustasta mitään vikaa/väljyyttä. Seuraavana toimenpiteenä ajattelin viedä auton rengasliikkeeseen. Käyttää nyt varmuuden vuoksi kaikki vanteet tasapainokoneessa jos vaikka jostain renkaasta olisi lähtenyt paino kävelemään. Ihmetyttää vaan että oireilisiko se noin? Eikö tärinää ilmenisi selkeämmin myös suoraan ajettaessa ja voimistuisiko se jarruttaessa?

    Comment

    • X800Xl
      Newbiemmer
      • Oct 2011
      • 28
      • Tampere

      #17
      Jarrulevyt harvemmin kieroutuvat, mutta saattavat kulua epätasapainoisiksi jos asennusvaiheessa tulee pienikin heitto napaan verrattuna.
      Alkuun eroa ei huomaan, mutta ajan myötä ravistuksen tunne ilmenee ja alkaa kasvaa.
      Kannattaa panostaa asennusvaiheessa pintojen puhdistukseen.

      Comment

      • TiC
        Bimmer Rookie
        • Oct 2002
        • 99
        • Kanta-Häme

        #18
        Originally posted by TiC View Post
        Eilen jatkettiin tämän tutkintaa samalla kun vaihdettiin taakse uusi ilmajousi... Ei vaan löydy alustasta mitään vikaa/väljyyttä. Seuraavana toimenpiteenä ajattelin viedä auton rengasliikkeeseen. Käyttää nyt varmuuden vuoksi kaikki vanteet tasapainokoneessa jos vaikka jostain renkaasta olisi lähtenyt paino kävelemään. Ihmetyttää vaan että oireilisiko se noin? Eikö tärinää ilmenisi selkeämmin myös suoraan ajettaessa ja voimistuisiko se jarruttaessa?
        Päivitystä tilanteeseen.

        Auto käytetty rengasliikkeessä, painoja meni jonkun verran vanteisiin ja tilanne parani hieman. Nyt kuitenkin tärinä on alkanut tuntua selkeämmin myös suoraan ajaessa, varsinkin kun nopeus nousee sinne 80-120 km/h akselille. Eilen sitten tein mielenkiintoisen huomion, maantieajossa kun tökkää vauhdissa vaihteen N:lle tärinä voimistuu huomattavasti ja frekvenssi kasvaa. Näin toimien tuntuu siis todella voimakkaasti sisälle! Mistä tämä voi johtua? Oma järki sanoo että vomansiirrostahan tuon tärinän on siis tultava. Kardaanin tukilaakeri paskana?

        Comment

        • Ramram
          Bimmer Rookie
          • Apr 2011
          • 64
          • Espoo

          #19
          Omasta f11 -15 pelistä vaihdettiin kahdet zimmermanit ja yhdet alkuperäiset levyt joulu- tammikuun välillä. Kaikilla hento ravistus viikon ja noin 3tkm jälkeen.
          Toinen etupyörän napa oli kiero ja vaihtamallahan se parani. Nyt kuukausi ja noin 15 tkm takana ja kyllä kelpaa taas jarrutella.
          ---Bmw...ja olet jo perillä---
          E30 320i Cabriolet -89
          E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
          exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
          Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
          ---Jo 3800000 km takana---

          Comment

          • TiC
            Bimmer Rookie
            • Oct 2002
            • 99
            • Kanta-Häme

            #20
            Mulla oli kans edellisessä E61:ssä sama, vaihdettiin kahdet etulevyt ja molemmat meni nopeasti kieroon. Sitten vaihdettiin napa ja johan rupes pysymään suorassa.

            Nyt vaan ongelma on siinä mielessä eri että täristys tuntuu selkeästi suoraan ajaessa ja tosiaan voimistuu kun heittää vaihteen vauhdista N:lle. Voimansiirrossa siis joku tärisee. Tuo kardaanin tukilaakeri on ilmeisesti aika paskamainen tarkistaa, joutuu purkamaan paljon tieltä. Pistin tukilaakerin tilaukseen ja vaihdellaan kunhan tulee, katsotaan korjaantuuko tuolla.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #21
              Originally posted by TiC View Post
              Päivitystä tilanteeseen.

              Auto käytetty rengasliikkeessä, painoja meni jonkun verran vanteisiin ja tilanne parani hieman. Nyt kuitenkin tärinä on alkanut tuntua selkeämmin myös suoraan ajaessa, varsinkin kun nopeus nousee sinne 80-120 km/h akselille. Eilen sitten tein mielenkiintoisen huomion, maantieajossa kun tökkää vauhdissa vaihteen N:lle tärinä voimistuu huomattavasti ja frekvenssi kasvaa. Näin toimien tuntuu siis todella voimakkaasti sisälle! Mistä tämä voi johtua? Oma järki sanoo että vomansiirrostahan tuon tärinän on siis tultava. Kardaanin tukilaakeri paskana?
              Et kertonut autosi mallia mutta täältä löytyy 520d kardaani edullisesti jos tulee moiselle tarvetta
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • TiC
                Bimmer Rookie
                • Oct 2002
                • 99
                • Kanta-Häme

                #22
                Originally posted by TiC View Post
                Mulla oli kans edellisessä E61:ssä sama, vaihdettiin kahdet etulevyt ja molemmat meni nopeasti kieroon. Sitten vaihdettiin napa ja johan rupes pysymään suorassa.

                Nyt vaan ongelma on siinä mielessä eri että täristys tuntuu selkeästi suoraan ajaessa ja tosiaan voimistuu kun heittää vaihteen vauhdista N:lle. Voimansiirrossa siis joku tärisee. Tuo kardaanin tukilaakeri on ilmeisesti aika paskamainen tarkistaa, joutuu purkamaan paljon tieltä. Pistin tukilaakerin tilaukseen ja vaihdellaan kunhan tulee, katsotaan korjaantuuko tuolla.
                Kardaanin tukilaakeri vaihdettu, vanhakin oli silmämääräisesti ihan ok kunnossa mutta vaihdettin kun oli uusi osa tilattu. Ei auttanut tärinään! Alkaa tuo tärinä v*tuttaan jo niin ettei veri kierrä.

                Kellään ideoita mitä seuraavaksi vaihdetaan?

                Comment

                • Fremen
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2007
                  • 127
                  • Lappeenranta

                  #23
                  Ehkä kaukaa haettua, mutta ehdotetaan... Onko vanteissa sama keskireijän leveys kuin pyörännavassa? Multa puuttu jotku 1mm sovitepalat. Oireilu oli 80-120kmh vauhdissa hirveä tärinä. Sulla jarruttessa, mutta ehkä lievempi heitto sitten? Vanteet oli tasapainossa jne.

                  Comment

                  • TiC
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2002
                    • 99
                    • Kanta-Häme

                    #24
                    Originally posted by Fremen View Post
                    Ehkä kaukaa haettua, mutta ehdotetaan... Onko vanteissa sama keskireijän leveys kuin pyörännavassa? Multa puuttu jotku 1mm sovitepalat. Oireilu oli 80-120kmh vauhdissa hirveä tärinä. Sulla jarruttessa, mutta ehkä lievempi heitto sitten? Vanteet oli tasapainossa jne.
                    Mulla oireilee siis niin että tärisee suoraa ajaessa ja voimistuu hieman jarruttaessa sekä erityisesti kun heittää vauhdissa N:lle. Ei oikein täsmää tuohon vapaalle heittämiseen tuo keskireikä juttu... Ja oli täysin oireeton syksyllä kun talvivanteet heitetty alle.

                    Comment

                    • Limit
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 144
                      • Tsuomi

                      #25
                      Originally posted by TiC View Post
                      Mulla oireilee siis niin että tärisee suoraa ajaessa ja voimistuu hieman jarruttaessa sekä erityisesti kun heittää vauhdissa N:lle. Ei oikein täsmää tuohon vapaalle heittämiseen tuo keskireikä juttu... Ja oli täysin oireeton syksyllä kun talvivanteet heitetty alle.
                      Arvaan, että onko auto v.2009-2010 mallia. Jep värisee ja aina. Jokin ongelma niissä on. Aivan uudetkin värisi, siis tehtaalta paketista avattukin. Nyt jo 3 autoa minulla tiedossa. Yhden vaihdoin uuteen ja paska värisi.
                      Luulen ongelman olevan vaihdelaatikossa. Vika poistuu kun vaihdat merkkiä.
                      Limits in life

                      Comment

                      • Stroop
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 284
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Tämä vaiva tuntuu olevan yleinen. Tärinä varsinkin jarruttaessa on helppo näissä paikallistaa tuleeko edestä vai takaa cruise-jarrua käyttämällä. Olen tässä pohdiskellut ongelmaa tuon takapään rakenteen ja oireiden kannalta, ja yksi looginen selitys olisi tuo Integral link, 33326775683. Se taitaa ottaa lähes kaiken pyörimis/jarrutusvoimat vastaan vedättäessä ja jarruttaessa. Tuon puslien väljänä tai pehmenneenä ollessaan koko takapotka pääsee värisemään?Tämä selittäisi myös tärinät vaihtelevalla kuormalla ja nopeuksilla. Olen yrittänyt etsiskellä interwebistä jotta onko kukaan vaihtanut pelkästään noita tumppeja ja ongelma olisi poistunut, mutta en ole löytänyt yhtään keissiä missä nuo olisi edes jotenkin tolkullisesti mainittu. Valtavat määrät on vaihdettu jarruosia toinen toisen perään, iskareita, laakereita, kardaanin limppuja, tukivarsia ja rengassettejä eestaas mutta ongelma jatkuu. On tietenkin selvää että kun siellä alkaa jossain olla väljää niin sitä väljää on jo muuallakin, ja tutinat alkaa kertautumaan.

                        Onko kukaan vaihtanut pelkästään noita Integraalilinkkejä ja ongelma olisi poistunut?
                        Last edited by Stroop; 14-05-2020, 13:49.

                        Comment

                        • Stroop
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 284
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Tuossa vielä linkki, osa no 17


                          Comment

                          • Stroop
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 284
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Jatkan pohtimista itsekseni. Vaihdoin kokeeksi takajarrulevyt. Kuka tahansa voisi väittää että vatkaus tulee kieroista tai muuten viallisista levyistä. Uusilla levyillä ei mitään vaikutusta, takapää vatkaa jarruttaessa edelleen, kuormituksesta riippuen ihan helvetisti tai ei ollenkaan. Toisella puolella uudehko laakeri, toisella puolella erittäin vanhan näköinen mutta välyksetön ja äänetön. Pidän tämän laakerin kuitenkin vielä yhtenä potentiaalisena syyllisenä mutta en usko siihen. Sen vaihtamisesta ei kuitenkaan vahinkoa tule, vanha kun on. Veikkaan edelleen noita yhdystankoja.

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by Stroop View Post
                              Jatkan pohtimista itsekseni. Vaihdoin kokeeksi takajarrulevyt. Kuka tahansa voisi väittää että vatkaus tulee kieroista tai muuten viallisista levyistä. Uusilla levyillä ei mitään vaikutusta, takapää vatkaa jarruttaessa edelleen, kuormituksesta riippuen ihan helvetisti tai ei ollenkaan. Toisella puolella uudehko laakeri, toisella puolella erittäin vanhan näköinen mutta välyksetön ja äänetön. Pidän tämän laakerin kuitenkin vielä yhtenä potentiaalisena syyllisenä mutta en usko siihen. Sen vaihtamisesta ei kuitenkaan vahinkoa tule, vanha kun on. Veikkaan edelleen noita yhdystankoja.
                              Palikka näyttää maksavan 10-30€ riippuen merkistä eli ei paljon mitään. Vaihtokaan ei taida olla erikoinen homma. Osta, vaihda ja raportoi miten kävi?
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • P.T.
                                Bimmer Rookie
                                • May 2019
                                • 67
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by Stroop View Post
                                Jatkan pohtimista itsekseni. Vaihdoin kokeeksi takajarrulevyt. Kuka tahansa voisi väittää että vatkaus tulee kieroista tai muuten viallisista levyistä. Uusilla levyillä ei mitään vaikutusta, takapää vatkaa jarruttaessa edelleen, kuormituksesta riippuen ihan helvetisti tai ei ollenkaan. Toisella puolella uudehko laakeri, toisella puolella erittäin vanhan näköinen mutta välyksetön ja äänetön. Pidän tämän laakerin kuitenkin vielä yhtenä potentiaalisena syyllisenä mutta en usko siihen. Sen vaihtamisesta ei kuitenkaan vahinkoa tule, vanha kun on. Veikkaan edelleen noita yhdystankoja.
                                En oikein päässyt jyvälle, että onko sinulla tuo ongelma vain jarruttaessa ja miten yhdistät sen juuri takapään ongelmaksi.

                                Siksi kysyn ilmeisimmän, eli onko reaktiotangot vaihdettu?

                                Itse en näitä ropaa, enkä noiden sielunelämää syvällisemmin tunne, mutta minulla oli tuossa F07:ssa vapina, joka ilmeni jarruttaessa, mutta myös cruisen jarrulla ja poistui täysin reaktiotankojen vaihdolla.
                                --
                                F07 530D GT xDrive

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎