Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 täristys jarrutettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stroop
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 284
    • Jyväskylä

    #31
    Kyse on nimenomaan takapäästä, se on helppo testata vakionopeuden säätimellä. Reilummalla jarrutuksella ilmenee, kovalla ei. Maantievauhdissa kevyelläkin jarrulla. Normiajossa siellä 80 kmh voi aistia pientä tärinää.

    Comment

    • P.T.
      Bimmer Rookie
      • May 2019
      • 67
      • Oulu

      #32
      Originally posted by Stroop View Post
      Kyse on nimenomaan takapäästä, se on helppo testata vakionopeuden säätimellä. Reilummalla jarrutuksella ilmenee, kovalla ei. Maantievauhdissa kevyelläkin jarrulla. Normiajossa siellä 80 kmh voi aistia pientä tärinää.
      Vaikka minulla oli tuo ongelma edessä, niin myös cruisella jarruttaminen aiheutti vapinaa. Ei tosin niin paljoa kuin jarrun polkeminen, mutta selvästi kuitenkin. Ja kovempi jarrun polkaisu veti välykset kiinni ja vapina lakkasi.
      --
      F07 530D GT xDrive

      Comment

      • Stroop
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 284
        • Jyväskylä

        #33
        Juuri näin. Tämä tulee takapäästä ja aiheuttaa myös vetelyä. Pahenee koko ajan ja alan kallistumaan siihen että oikealta puolelta on joku nivel mennyt sököksi ennemmin kuin pusla. Nelipyöräohjauksella...

        Comment

        • Stroop
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 284
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by P.T. View Post
          En oikein päässyt jyvälle, että onko sinulla tuo ongelma vain jarruttaessa ja miten yhdistät sen juuri takapään ongelmaksi.

          Siksi kysyn ilmeisimmän, eli onko reaktiotangot vaihdettu?

          Itse en näitä ropaa, enkä noiden sielunelämää syvällisemmin tunne, mutta minulla oli tuossa F07:ssa vapina, joka ilmeni jarruttaessa, mutta myös cruisen jarrulla ja poistui täysin reaktiotankojen vaihdolla.
          Päädyin kuitenkin tilaamaan nuo reaktiotangot eteen, koska tämä antamasi vinkki täsmää lähes täysin oireeseen. Myös ohjaus vetelee yhä pahemmin, ja viikonlopun pitkän reissun ja yhden rajun jarrutuksen jälkeen tärinä vatkaus vain paheni. Alunperin ajatusta näiden tankojen viasta jarrutti autossa oleva kuitti josta olin katsonut että nuo on vaihdettu joitakin 10k km sitten. Mutta kun tarkistin niin olikin vaihdettu poikittaistukivarret väljien pallonivelten vuoksi. Eli nyt menee enis nuo etupän reaktiotangot vaihtoon kun tuntuvat olevan muutenkin lyhyt ikäisiä. Palailen asiaan ja katsotaan miten kävi.

          Comment

          • Stroop
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 284
            • Jyväskylä

            #35
            Auto oli jarrutärinän lisäksi jo melko karmea ajettava, haki suuntaa koko ajan pienimmissäkin urissa. Ainoa missä pystyi kuvittelemaan että meni suoraan oli juuri painettu uusi asvaltti, mutta jo toen kallistuskin vei ojaan päin. Vaihdoin koko reaktiotangot eli ne etummaiset, ja johan loppui vetely. Samalla vaimeni takapään jarrutustärinä melko pieneksi mutta ei poistunut kokonaan. Ajon aikainen tärinä kyllä katosi. Olen JKK:n ja Fraatin kanssa samoilla linjoilla että jos auto vetelee tai täristää, ihan ensimmäiseksi nuo puslat vaihtoon. Jarrutärinän etsintä jatkuu.. Takapäästä se tulee, mutta paljon lievempänä kuin ennen reaktiotankojen vaihtoa. Ehkäpä ne kertasi tuota tärinää mutta eivät aiheuttaneet, tai sitten tärräsi molemmat päät. Nyt pistäisin kärkeen vielä äänettömän ja tiukan laakerin, integraalilinkit eli takapotkan yhdystangot ja mahdollisesti kardaanin kumilimpun. Tuohon en saa kyllä järkeä miten voisi vain jarrulla täristää.

            Comment

            • Yyz
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 151
              • Pirkkala

              #36
              Just vaihdoin kardaanin kumilimpun, jarrutärinään ei vaikuttanut mitään mutta vaihteiden vaihto parani huomattavasti. Myös vaihdettä kytkiessä ollut perän "muljahdus" poistui.

              Jostain syystä jarrutärinä katoaa aina vesisateella, olisko jotain tekemistä palojen tai levyjen kitkaominaisuuksilla. :think

              Comment

              • prh'
                Bimmer Rookie
                • May 2018
                • 122
                • Seinäjoki

                #37
                Originally posted by Yyz View Post
                Just vaihdoin kardaanin kumilimpun, jarrutärinään ei vaikuttanut mitään mutta vaihteiden vaihto parani huomattavasti. Myös vaihdettä kytkiessä ollut perän "muljahdus" poistui.

                Jostain syystä jarrutärinä katoaa aina vesisateella, olisko jotain tekemistä palojen tai levyjen kitkaominaisuuksilla. :think
                Yhdessä yksilössä ainakin loppui jarru tärinät muutamalla reilulla jarrutuksella satasen vauhdista.
                Ei maksa mitään kokeilla.

                Comment

                • juhape
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 321
                  • Pieksämäki

                  #38
                  Mulla täristeli oma auto kans hennosti jarruttaessa. Vesisatella tärinä oli pienempää ja myös hetkeksi väheni kun teki muutaman kovemman jarrutuksen.
                  Rattia ei täristäny yhtään vaan nytkytti muuten. Huomasi hiljaisessakin vauhdissa.
                  Vaihdoin eteen levyt ja palat jolloin kaikki tärinät hävisi.
                  Ilmeisesti vanhat levyt olivat jotenkin karkaistuneet tai jotain eli levyn pinnassa oli kovuuseroja jolloin palat tarrasi eli kohtiin eritavalla.
                  Varmaan pienellä sorvauksella/hionnalla olisi myös korjaantunut.
                  -BMW 530d Touring -14 LCI
                  -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                  -Zetor 6245-89
                  -David Brown 996 -76
                  -MF 35 -58
                  -Tunturi Super Sport -85
                  -Tunturi Super Sport -77

                  Comment

                  • Stroop
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 284
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Originally posted by Stroop View Post
                    Kyse on nimenomaan takapäästä, se on helppo testata vakionopeuden säätimellä. Reilummalla jarrutuksella ilmenee, kovalla ei. Maantievauhdissa kevyelläkin jarrulla. Normiajossa siellä 80 kmh voi aistia pientä tärinää.
                    Levitän näköjään itsekin urbaanilegendaa jossa cruise jarruttaisi vain takajarruilla, mistä lie päähän tarttunut moinen. Ei pidä paikkaansa.

                    Comment

                    • Rise
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 213
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by juhape View Post
                      Mulla täristeli oma auto kans hennosti jarruttaessa. Vesisatella tärinä oli pienempää ja myös hetkeksi väheni kun teki muutaman kovemman jarrutuksen.
                      Rattia ei täristäny yhtään vaan nytkytti muuten. Huomasi hiljaisessakin vauhdissa.
                      Vaihdoin eteen levyt ja palat jolloin kaikki tärinät hävisi.
                      Ilmeisesti vanhat levyt olivat jotenkin karkaistuneet tai jotain eli levyn pinnassa oli kovuuseroja jolloin palat tarrasi eli kohtiin eritavalla.
                      Varmaan pienellä sorvauksella/hionnalla olisi myös korjaantunut.
                      Näissä on kaiketi enemmänkin ollut probeelmaa levyjen kieroutumisessa, itsellä oli viime syksynä sama homma.
                      Ex
                      F11 530d m-sport
                      E46 325i cabriolet m-sport
                      E39 540iA m-sport
                      E39 523iA
                      E46 316i

                      Comment

                      • Stroop
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 284
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Pitäisi muistaa aina pysyä perusasioissa eikä lähteä etsimään kovin eksoottisia ratkaisuja. Mulla on suht tuoreet etujarrut enkä millään halunnut uskoa että siellä voisi olla tuon jarrutärinän aiheuttaja. Ajattelin kuitenkin poissulkea asioita ennen kuin vaihdan yhtään osaa.. käytin etujarruista liukutapit auki, en ottanut edes satuloita irti ja tsekkasin että kaikki liikkuu. No niinhän siellä kuskin puolella ulompi pala jumitti pesässään. Kyllähän siinä mieleen hiipi että näinkö vähällä tämä meni. No menihän se. Siinäpä tuli vain mieleen että onkohan noita levyjä vaihdeltu turhaankin kun noin pieni jumi saa aikaan melkoiset tutinat? Suosittelen ainakin tarkastamaan kaikkien osien liikkuvuus ennen kuin vaihtaa osia.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎