Kyse on nimenomaan takapäästä, se on helppo testata vakionopeuden säätimellä. Reilummalla jarrutuksella ilmenee, kovalla ei. Maantievauhdissa kevyelläkin jarrulla. Normiajossa siellä 80 kmh voi aistia pientä tärinää.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10 täristys jarrutettaessa
Collapse
X
-
Originally posted by Stroop View PostKyse on nimenomaan takapäästä, se on helppo testata vakionopeuden säätimellä. Reilummalla jarrutuksella ilmenee, kovalla ei. Maantievauhdissa kevyelläkin jarrulla. Normiajossa siellä 80 kmh voi aistia pientä tärinää.--
F07 530D GT xDrive
Comment
-
-
Originally posted by P.T. View PostEn oikein päässyt jyvälle, että onko sinulla tuo ongelma vain jarruttaessa ja miten yhdistät sen juuri takapään ongelmaksi.
Siksi kysyn ilmeisimmän, eli onko reaktiotangot vaihdettu?
Itse en näitä ropaa, enkä noiden sielunelämää syvällisemmin tunne, mutta minulla oli tuossa F07:ssa vapina, joka ilmeni jarruttaessa, mutta myös cruisen jarrulla ja poistui täysin reaktiotankojen vaihdolla.
Comment
-
-
Auto oli jarrutärinän lisäksi jo melko karmea ajettava, haki suuntaa koko ajan pienimmissäkin urissa. Ainoa missä pystyi kuvittelemaan että meni suoraan oli juuri painettu uusi asvaltti, mutta jo toen kallistuskin vei ojaan päin. Vaihdoin koko reaktiotangot eli ne etummaiset, ja johan loppui vetely. Samalla vaimeni takapään jarrutustärinä melko pieneksi mutta ei poistunut kokonaan. Ajon aikainen tärinä kyllä katosi. Olen JKK:n ja Fraatin kanssa samoilla linjoilla että jos auto vetelee tai täristää, ihan ensimmäiseksi nuo puslat vaihtoon. Jarrutärinän etsintä jatkuu.. Takapäästä se tulee, mutta paljon lievempänä kuin ennen reaktiotankojen vaihtoa. Ehkäpä ne kertasi tuota tärinää mutta eivät aiheuttaneet, tai sitten tärräsi molemmat päät. Nyt pistäisin kärkeen vielä äänettömän ja tiukan laakerin, integraalilinkit eli takapotkan yhdystangot ja mahdollisesti kardaanin kumilimpun. Tuohon en saa kyllä järkeä miten voisi vain jarrulla täristää.
Comment
-
-
Just vaihdoin kardaanin kumilimpun, jarrutärinään ei vaikuttanut mitään mutta vaihteiden vaihto parani huomattavasti. Myös vaihdettä kytkiessä ollut perän "muljahdus" poistui.
Jostain syystä jarrutärinä katoaa aina vesisateella, olisko jotain tekemistä palojen tai levyjen kitkaominaisuuksilla. :think
Comment
-
-
Originally posted by Yyz View PostJust vaihdoin kardaanin kumilimpun, jarrutärinään ei vaikuttanut mitään mutta vaihteiden vaihto parani huomattavasti. Myös vaihdettä kytkiessä ollut perän "muljahdus" poistui.
Jostain syystä jarrutärinä katoaa aina vesisateella, olisko jotain tekemistä palojen tai levyjen kitkaominaisuuksilla. :think
Ei maksa mitään kokeilla.
Comment
-
-
Mulla täristeli oma auto kans hennosti jarruttaessa. Vesisatella tärinä oli pienempää ja myös hetkeksi väheni kun teki muutaman kovemman jarrutuksen.
Rattia ei täristäny yhtään vaan nytkytti muuten. Huomasi hiljaisessakin vauhdissa.
Vaihdoin eteen levyt ja palat jolloin kaikki tärinät hävisi.
Ilmeisesti vanhat levyt olivat jotenkin karkaistuneet tai jotain eli levyn pinnassa oli kovuuseroja jolloin palat tarrasi eli kohtiin eritavalla.
Varmaan pienellä sorvauksella/hionnalla olisi myös korjaantunut.-BMW 530d Touring -14 LCI
-Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
-Zetor 6245-89
-David Brown 996 -76
-MF 35 -58
-Tunturi Super Sport -85
-Tunturi Super Sport -77
Comment
-
-
Originally posted by Stroop View PostKyse on nimenomaan takapäästä, se on helppo testata vakionopeuden säätimellä. Reilummalla jarrutuksella ilmenee, kovalla ei. Maantievauhdissa kevyelläkin jarrulla. Normiajossa siellä 80 kmh voi aistia pientä tärinää.
Comment
-
-
Originally posted by juhape View PostMulla täristeli oma auto kans hennosti jarruttaessa. Vesisatella tärinä oli pienempää ja myös hetkeksi väheni kun teki muutaman kovemman jarrutuksen.
Rattia ei täristäny yhtään vaan nytkytti muuten. Huomasi hiljaisessakin vauhdissa.
Vaihdoin eteen levyt ja palat jolloin kaikki tärinät hävisi.
Ilmeisesti vanhat levyt olivat jotenkin karkaistuneet tai jotain eli levyn pinnassa oli kovuuseroja jolloin palat tarrasi eli kohtiin eritavalla.
Varmaan pienellä sorvauksella/hionnalla olisi myös korjaantunut.Ex
F11 530d m-sport
E46 325i cabriolet m-sport
E39 540iA m-sport
E39 523iA
E46 316i
Comment
-
-
Pitäisi muistaa aina pysyä perusasioissa eikä lähteä etsimään kovin eksoottisia ratkaisuja. Mulla on suht tuoreet etujarrut enkä millään halunnut uskoa että siellä voisi olla tuon jarrutärinän aiheuttaja. Ajattelin kuitenkin poissulkea asioita ennen kuin vaihdan yhtään osaa.. käytin etujarruista liukutapit auki, en ottanut edes satuloita irti ja tsekkasin että kaikki liikkuu. No niinhän siellä kuskin puolella ulompi pala jumitti pesässään. Kyllähän siinä mieleen hiipi että näinkö vähällä tämä meni. No menihän se. Siinäpä tuli vain mieleen että onkohan noita levyjä vaihdeltu turhaankin kun noin pieni jumi saa aikaan melkoiset tutinat? Suosittelen ainakin tarkastamaan kaikkien osien liikkuvuus ennen kuin vaihtaa osia.
Comment
-
Comment