Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 panoraamakatto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 497
    • Pohjois-Savo

    F11 panoraamakatto

    Päivää.

    Bemaristiksi ryhtyminen on lähempänä kuin koskaan, mutta ehdokkaana olevassa 2011-mallisessa farmarissa on panoraamakatto, josta en ole vielä yhtään hyvää sanaa löytänyt. Kannattaako jättää hankkimatta, kun ei ole mitään haluja saada ylimääräisiä ongelmia käyttöautoon?

    Entä nuo pelottelut farmarin peräluukusta ja takajousista, pätevätkö ne vielä F11-versioonkin?

    Bensakoneisiakin on heikosti tarjolla (kuulemma) joten pitäisi vielä vanhalla iällä dieseliinkin totutella.. 8-I
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d
  • MakeH
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1170
    • Vantaa

    #2
    E61 kokemusten perusteella: Jätä hankkimatta!

    Comment

    • JNIJNI
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1485

      #3
      6:n vuoden kokemus panoraamasta E91:ssä. Hanki!
      G21 LCI 330e xDrive 2022
      E93 M3

      Comment

      • GuGi_
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 700
        • Vantaa city

        #4
        Originally posted by bittivirhe View Post
        Päivää.

        Bemaristiksi ryhtyminen on lähempänä kuin koskaan, mutta ehdokkaana olevassa 2011-mallisessa farmarissa on panoraamakatto, josta en ole vielä yhtään hyvää sanaa löytänyt. Kannattaako jättää hankkimatta, kun ei ole mitään haluja saada ylimääräisiä ongelmia käyttöautoon?

        Entä nuo pelottelut farmarin peräluukusta ja takajousista, pätevätkö ne vielä F11-versioonkin?

        Bensakoneisiakin on heikosti tarjolla (kuulemma) joten pitäisi vielä vanhalla iällä dieseliinkin totutella.. 8-I

        Ei muuta kun kaupoille. Panoraamakatto on aivan mielettömän mukava varuste sisustukseen. Jos mahdolliset viat pelottaa ni suosittelen hankkimaan 90-luvun corollan. Ne ei hajoo ikinä ja vaikka hajoiski ni osat ei maksa mitään. Tätä foorumia ei aina kannata lukea kun raamattua. Se että on dieseli ja farmari ja vielä panoraama katto ei tarkota sitä että kyseessä olisi kasa paskoja hajoavia osia. Tänne kun ei kirjoteta muulloin kun sillon kun jotain ongelmaa on ilmenny. Vai kuinka monta threadia löytyy otsikolla "mulla muuten toimii panoraama ongelmitta" tai "mun autossa ei muuten humppaa automaattiaski". Toki autoja joissa kyseisten vempaitten kanssa on ollu ongelmia löytyy jossain määrin, mut niin vaan näillä vieläkin ajellaan ja jotkut kuulemma uuden samanlaisen hankintaakin suunnittelee. Näistä asioista on kyllä väännetty täällä usemmassakin osiossa ja mä oon edelleen sitä mieltä, että ei nää meiän E6x: tai F1x:t ole yhtään sen huonompia tai vikaherkempiä kun kilpailevien merkkien vastaavat. Päin vastoin, nää on vitusti paljo hienompia ja parempia ajaa. Eli nyt äkkiä hommaamaan se farkkudieseli panoraamalla alle ennenkö joku muu kerkee sen viedä
        "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

        F11 525d -11
        E60 M5 -05
        E12 530i -75
        E32 730i - 91
        Chevy Silverado 3500 -93
        R33 Skyline GTS-T -93

        Comment

        • VESiX
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 407
          • Kehä 1

          #5
          Mulla on ollut sekä e61 että f11 panoramakatolla ja voin sanoa, että e61:n kokemuksia ei kannata ihan suoraan yleistää f11:sta, sillä rakennetta on muutettu selvästi. F11 lasit ovat suurin piirtein saman kokoisia ja takaosa on kiinteä. e61:ssä nimenomaan takaosan mekanismi yleensä jumitti ekana. Toisekseen vähän kevyempi etuosa aiheuttanee vähemmän kuormaa mekanismiin. Vedenpoiston muutoksista ei ole mitään tietoa, mutta sen verran niitä ongelmia oli jo takuunalaisissa e61:ssa mailmalla, että kummahan on jos sitäkin ei ole parannettu.

          Toisaalta toiminnoissa on siis menty vähän takapakkia: tuuletuksen saa vain yhdestä luukusta ja kattoa ei saa niin isosti auki kuin ennen. Tämä lienee se hinta, mikä luotettavuudesta on maksettava. Mutta f11:ta ovat vielä aika tuoreita, joten käytännön tietoahan ei ole niin paljoa kuin vanhemmasta.

          Mutta en minä jättäisi edes panoramakatollista e61:sta ostamatta, jos katto on ostohetkellä kunnossa. On se sen verran mukava, että jonkun korjauksen voi maksaakin

          kompresssori ja takaluukun johtasarjojen ongelmat vaivaavat e61:ssä pääasiassa vasta 6 -8 vuoden iässä, joten vielä on ihan liian aikaista sanoa, milloin ne hajoavat f11:ssa vai hajoavatko ollenkaan.
          Last edited by VESiX; 31-05-2013, 19:20. Reason: Typoja pois

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by VESiX View Post
            takaosa on kiinteä.
            Siinähän se. Vika on nimenomaan se, että se naurettavan pieni muoviläpyske ei jaksa vetää takaluukkua auki ja sitten jumii koko roska.
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • bittivirhe
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 497
              • Pohjois-Savo

              #7
              Kiitos kommenteista. Päätin, etten pelkää panoraamakattoa. Melkein oli autokin valittuna, mutta jatkettua takuuta ei kuulemma olisi saanut tähän yksilöön, kun myyjäliike ei ole virallinen edustaja. Tosin jos nyt ei parempaa äkkiä löydy, joutunee ottamaan riskin...
              G05 45e
              ex: F11 530d xDrive
              ex: E84 X1 xDrive 25d

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2323
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by bittivirhe View Post
                ...joutunee ottamaan riskin...
                Sana "riski" on kyllä aika ylimitoitettu sana. Itsellä on ollut E91 ja E61 panoraamakatolla, ja molemmissa on ollut pieniä murheita, jotka on johtuneet pelkästään huollon puutteesta = mekanismin jäykkyydestä.

                BMW:n panoraama ei vain kertakaikkiaan ole täysin huoltovapaa näissä meidän pohjolan yli 60 asteen lämpötilaeroissa. Uskon silti, että luukun mekanismi toimii maailman tappiin saakka, jos jaksaa pari kertaa vuodessa uhrata puoli tuntia mekanismin huoltamiseen. Kaikkiin liikkuviin osiin jotain "white grase"-tyyppistä vaseliinia ja kumiosat puhtaiksi vaikka silikonilla. Siten että mekanismi pysyy mahdollisimman herkkänä. Ja luukkua käytetään ainoastaan kun auto on käynnissä. Vähänkin jäykänpuoleinen mekanismi nimittäin haukka virtaa sen verran paljon, että akun jännite saattaa notkahtaa kriittisen rajan alapuolelle, jonka jälkeen luukku jää esim. auki-asentoon. Sen jälkeen on ohjelmassa opetustalkoot. Näillä ohjeilla olen itse pärjännyt. Luulen että F-mallit on varmasti parempia. Silti noudattaisin noita ym. kertomiani ohjeita.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • K70
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2009
                  • 503
                  • Vantaa

                  #9
                  Lisätään vettä myllyyn...
                  itsellä oli E61:ssä panoraama ja se pamahti talvella atomeiksi.
                  Nykyistä autoa kun metsästin, niin panoraamakatto olisi silti ollut iso plussa autolle, mutta nykyisessä jouduin tyytymään pelkkään kattoluukkuun.

                  Edellisessä kaksi turboakin oli ihan kiva asia, vaikka niistä toisen jouduinkin vaihtamaan

                  Shit happens, but that's life!
                  S212, E350CDI, -11

                  Comment

                  • TUv530
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2008
                    • 75
                    • Etelä-Suomi

                    #10
                    Kokemus myös E61 panoraaman posahtamisesta talvella. Tosin kai sitä muillakin merkeillä on joskus esiintynyt. Sen verran kallis (muistaakseni töineen ad 3500E) vaihto, että nykyrakkineeseen en luukkua ottanut. Vaikka merkki kyllä vaihtui halvempaan.
                    Volkswagen Passat Alltrack -13
                    Ex E61 530DA -04
                    Ex E39 523IA -98
                    Ex E34 520IA -95

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2323
                      • Uusimaa

                      #11
                      Ihan mielenkiinnosta vain... Onko nuo talvella tapahtuneet posahtamiset tulleet aivan itsekseen, vai onko syynä ollut luukun tahallinen/vahinko-käytäminen talvella/pakkasella? Omissa autoissani pidin nimittäin tarkasti kiinni siitä, että kukaan ei vahingossakaan koske katkaisijaan alle +5 asteen lämpötiloissa.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 497
                        • Pohjois-Savo

                        #12
                        Originally posted by JKK View Post
                        Sana "riski" on kyllä aika ylimitoitettu sana.
                        Riskillä viittasin lähinnä tuohon, ettei autolla ole jatkettua takuuta. Tosin löytyi toinen, jolle jatketun takuun saisi (siinäkin panoraamakatto).

                        Onko näissä F11-versioissa muuten aina avaimeton käynnistys? (Olisi kiva.)
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • VESiX
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 407
                          • Kehä 1

                          #13
                          Avaimeton käynnistys on vakio, mutta lisävarusteena saa vielä comfort accessin eli ovetkin aukeavat ilman avainta. Olisi pitänyt tilata sekin. Tämä perus ratkaisu on vähän hassu, kun avain pitää ottaa käteen ovia varten, mutta sitten sitä ei tarvitakaan enempää.

                          Comment

                          • bittivirhe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 497
                            • Pohjois-Savo

                            #14
                            Mikähän kumma kun yritin uuden aiheen avata tulossa olevasta kulkineesta, mutta internal erroria vaan pukkaa.. eilen yritin ja tänään N kertaa, ei muutu miksikään. :-(
                            G05 45e
                            ex: F11 530d xDrive
                            ex: E84 X1 xDrive 25d

                            Comment

                            • K70
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 503
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by JKK View Post
                              Ihan mielenkiinnosta vain... Onko nuo talvella tapahtuneet posahtamiset tulleet aivan itsekseen, vai onko syynä ollut luukun tahallinen/vahinko-käytäminen talvella/pakkasella? Omissa autoissani pidin nimittäin tarkasti kiinni siitä, että kukaan ei vahingossakaan koske katkaisijaan alle +5 asteen lämpötiloissa.
                              Mulla hajos aivan itsekseen...Rahun pihaan just kaarsin, kun luulin, että puusta tippui kookospähkinä katolle, semmosen pamauksen piti.
                              S212, E350CDI, -11

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎