Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 523i/528i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Controlleri
    Newbiemmer
    • Jul 2009
    • 22
    • fin

    F10 523i/528i

    Moi.
    Kyselisin että onkohan tällä palstalla tietoa noista F10 bensakoneista.
    Lähinnä kiinnostaa nuo otsikon mallit ja kiinostais tietää että minkälainen tuo uusi 528i 4:s kone tuplaturbolla verrattuna suoraan 6:s koneeseen esim. 523i?
    Onko autoissa muita eroja koneen lisäksi esim. alustassa tms.
    Itse olen lukenut ihan hyviä kokemuksia tuosta uudesta tuplaturbokoneesta jos nyt jätetään äänimaailma jne. huomioimatta.
    Ja taitaahan kulutus ja päästötkin olla vähän alhaisempia.
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #2
    523i:n moottori on ihan perus 2,5L kuutonen. Vie noilla tehoilla varmaan aika laiskasti F10:ä, kun taas 528i liikkuu täysin toiseen malliin ja löytyy potentiaalia virityksen suhteen. Äänet ja turboviive varmaan ainoat miinukset sille. Mulla on Z4:ssä tuo 523i:n moottori ja siihen se kyllä sopii kivasti, kun on kevyt auto. Varmaan kannattaa käydä molempia testaamassa, jos mahdollista.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Uudempi 528i ei ole tuplaturbo, harhaanjohtavaa mainontaa. Vanhempi 528i on vapari kutoskone.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Uudempi 528i ei ole tuplaturbo, harhaanjohtavaa mainontaa. Vanhempi 528i on vapari kutoskone.

        Katos vaan, sama N53B30 murheenkryynimylly kuin E9x 330i:ssä. On tosissaan hämärää miksi siitä on tehty 528i
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by bemu2000 View Post
          523i:n moottori on ihan perus 2,5L kuutonen. Vie noilla tehoilla varmaan aika laiskasti F10:ä, kun taas 528i liikkuu täysin toiseen malliin ja löytyy potentiaalia virityksen suhteen. Äänet ja turboviive varmaan ainoat miinukset sille. Mulla on Z4:ssä tuo 523i:n moottori ja siihen se kyllä sopii kivasti, kun on kevyt auto. Varmaan kannattaa käydä molempia testaamassa, jos mahdollista.
          Väärin. Kaikki edesmenneet F1x:n vapaastihengittävät 6-sylinteriset bensakoneet oli 3.0 litraisia. Mallimerkintä kertoo koneen viritysasteen.

          523i: 204 hv / 270 Nm / 7,9 s (8,2 s) 0-100 km/h
          528i: 258 hv / 310 Nm / 6,6 s (6,7 s) 0-100 km/h

          Ja jonkin aikaa oli tajolla myös 530i vaparikutonen.

          Nyt kun noita ei enää saa, korvaavat mallit on:
          520i / 528i 2.0 litraisia nelosturbokoneita

          Ja nämä kai pysyy ennallaan:
          535i / activehybrid turbokutoskoneita
          550i /M5 turboV8 koneella.

          Eli vapareita ei oo ei tuu, edes kutosia (nyyh)
          Last edited by Havis; 22-07-2013, 21:38.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Uudempi 528i ei ole tuplaturbo, harhaanjohtavaa mainontaa. Vanhempi 528i on vapari kutoskone.
            Taitaa siis olla vain yksi turbo, mutta kaksikanavainen. Ja iskutilavuudeltaan 2.0 litraa.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #7
              Originally posted by Havis View Post
              Väärin. Kaikki (=molemmat) edesmenneet F1x:n vapaastihengittävät 6-sylinteriset bensakoneet on 3.0 litraisia. Mallimerkintä kertoo koneen viritysasteen.

              523i: 204 hv / 270 Nm / 7,9 s (8,2 s) 0-100 km/h
              528i: 258 hv / 310 Nm / 6,6 s (6,7 s) 0-100 km/h

              Nyt kun nuo ei ole enää tarjolla, korvaavat mallit on:
              520i / 528i nelosturbokoneita

              Ja nämä kai pysyy ennallaan:
              535i / activehybrid turbokutoskoneita
              550i /M5 turboV8 koneella.

              Wikistä katsoin myös että 528i olisi 258hv, mutta jenkkeihin N52B30 ja eurooppaan N53B30 molemmat saman tehoisia :think Euroopassa E9x kopassa käytetty N53B30 on silti 272hv.

              204hv N52B25 moottori on 2,5 litrainen.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Controlleri
                Newbiemmer
                • Jul 2009
                • 22
                • fin

                #8
                Originally posted by bemu2000 View Post
                Katos vaan, sama N53B30 murheenkryynimylly kuin E9x 330i:ssä. On tosissaan hämärää miksi siitä on tehty 528i
                Eli F10 on saatavilla käytettynä 6:s koneella. Uuutena ei enää. Eikös?
                Mikäs tuossa N53B30 koneessa on ollut vikana?

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  204hv N52B25 moottori on 2,5 litrainen.
                  Siitä huolimatta kaikki F1x:n bensakutoset on 3.0 litraisia. Usko pois. Siis ainakin Suomi markkinoilla. En usko kovinkaan monen hakevan F1x:iä USA:n markkinoilta, jos siellä noita ehkä onkin ollut tarjolla.
                  Last edited by Havis; 22-07-2013, 22:29.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #10
                    Originally posted by Controlleri View Post
                    Eli F10 on saatavilla käytettynä 6:s koneella. Uuutena ei enää. Eikös?
                    Mikäs tuossa N53B30 koneessa on ollut vikana?

                    Melkeen kaikki mahdollinen täälläkin ollut paljon juttua. Puolat, suuttimet, korkeapainepumppu, vanos, Nox sensori. Kaikkea mahdollista noihin on vaihdeltu, eikä ole meinannut tulla kuntoon. En tiiä onko noihin uudempiin sitten tullut päivityksiä että toimisi paremmin.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #11
                      Originally posted by Havis View Post
                      Siitä huolimatta kaikki F1x:n bensakutoset on 3.0 litraisia. Usko pois.
                      Wiki:ssä väärää tietoa?


                      Edit: tosi sekavaa infoa kyllä. Suomen sivut kertoo näin http://www.autowiki.fi/index.php/BMW_5-sarja_F10

                      N53B30 201hv, huh huh. Mahtaakohan toi olla pelkkä ohjelmallinen kuristus?

                      528i:n kohdalla 2x turbo :think

                      Edit2: Satavarma homma on että 2010 loppuvuodesta alkaen 204hv moottori on sama 2,5L kuin Z4:ssä.
                      Last edited by bemu2000; 22-07-2013, 22:30.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by Controlleri View Post
                        Eli F10 on saatavilla käytettynä 6:s koneella. Uuutena ei enää. Eikös?
                        Siis saa bensa rivikutosta uutenakin, 535i sekä Activehybrid 5. Mutta ei vaparina, kaikki on turboja nykyisin. Niin bensat ku dieselitkin, niin neloset, kutoset ku kasitkin.
                        Last edited by Havis; 22-07-2013, 23:19.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1838
                          • Kotona/Poissa

                          #13
                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          Wiki:ssä väärää tietoa?
                          Edit2: Satavarma homma on että 2010 loppuvuodesta alkaen 204hv moottori on sama 2,5L kuin Z4:ssä.
                          Mihin perustuu 100% varmuus asiasta? Wiki tietoon? Siinä tapauksessa en laittaisi kovin paljon rahaa likoon sen puolesta.

                          Puhutaanhan edelleen vain Suomessa/Euroopassa valittavissa olevista F1x korimallissa esiintyneistä moottorivaihtoehdoista?

                          Kun itse olen toisessa käsityksessä. Onhan pienemmissäkin malleissa iskutilavuus ollut jo tovin jossain määrin vakioitu mallimerkinnöistä huolimatta.

                          Voin toki olla väärässä, mutta en ihan näin helposti vielä tuota väittämää usko. Vaatii pitävää näyttöä.

                          P.S.
                          Väärinkäsitysten välttämiseksi tarkoituksenani ei ole suinkaan itsepäisesti vängätä asioista, vaan saada asiaan mahdollisimman todenmukainen ja paikkansapitävä selvyys, noin ihan mielenkiinnosta.
                          Last edited by Havis; 22-07-2013, 22:51.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #14
                            Originally posted by Havis View Post
                            Mihin perustuu 100% varmuus asiasta?

                            Näytä itse parempaa tietoa kuin vaan sinun sana? Toki uskon jos lyöt parempaa tietoa pöytään. Noi nyt vaan oli tietoja mitä löysin netistä kun aloin epäillä omia muistikuvia.


                            Edit: Ilmeisesti eri mantereilla tehty eri moottoreilla ja sen takia sekaisin noi wikipedian tiedot. Mobilessa myynnissä olevat 204hv mallit näyttäisi olevan tosiaan 3 litraisia. :think
                            Last edited by bemu2000; 22-07-2013, 22:42.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1838
                              • Kotona/Poissa

                              #15
                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              Näytä itse parempaa tietoa kuin vaan sinun sana? Toki uskon jos lyöt parempaa tietoa pöytään. Noi nyt vaan oli tietoja mitä löysin netistä kun aloin epäillä omia muistikuvia.


                              Edit: Ilmeisesti eri mantereilla tehty eri moottoreilla ja sen takia sekaisin noi wikipedian tiedot. Mobilessa myynnissä olevat 204hv mallit näyttäisi olevan tosiaan 3 litraisia. :think
                              Mulla on pari merkkiliikkeen esitettä (siis ne n.70 sivuiset painotuotteet) hieman eri ajalta. Ensimmäinen on F10 esittelytilaisuudesta Kuopion Avain-Vaunusta kevättalvella 2010 kainaloon napattu, ja uudempi vastaavasta tilaisuudesta F11:n esittelyn yhteydessä, oliko joskus 2011. Molemmissa teknisissä tiedoissa esitetyt bensarivikutoset on kaikki 3.0 litraisia.

                              Siis tällaista dokua tarkoitan: http://www.m5board.com/vbulletin/f10...-brochure.html

                              Vaparit 2996 cm3, ja 535i 2979 cm3. Ei minkäänlaista mainintaa 2.5 litraisista.

                              Se miksi turbon ja vapareiden iskutilavuus poikkeaa hieman ei ole tiedossa. Iskun pituus, halkaisija ja puristussuhde poikkeaa hieman noissa toisistaan.

                              Itse uskon enemmän valmistajan / maahantuojan virallista opusta kuin Wikiä.
                              Last edited by Havis; 22-07-2013, 23:15.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎