Jotenkin niin suomalaista et ostetaan eka kallis auto jossa arvonalenema on hurjaa alussa. Sitten kun pitäisi ostaa renkaat ja alkaa tekee jarruremppaa niin on niin kallista ja uusi auto tilalle.
Samaa mieltä noin yleisesti. Kyseinen herra tosin ajaa min. 70 000km vuodessa ja kaikki huollot merkkihuollossa eli lähinnä sen takia vaihtoi uuteen. 2-3 vuotta pitää kerrallaan autoa ja kyllähän noilla tuloilla sitä uusii vaikka joka vuosi...
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Ei saisi kaltaiseni köyhä näin nurkasta huudella, mutta nämä GT-möhköt on mielestäni mauttomia autoja varakkaille, mutta tyylitajuttomille kansalaisille.
Kumpi olisi kaupparatsun kovaan käyttöön parempi; 2010 F07 530d vai suunnilleen samanikäinen 730d? Onko yhtä hinnakkaita ylläpitää (huollot, varaosat yms.)?
Nykyinen:
BMW 530e facelift-G31 X-Drive M-Sport -22
Entiset:
BMW 520xda F11 Modern Line -14
Mercedes-Benz C 200 CDI s203 -10 automaatti
Mercedes-Benz E 280 CDI facelift-s211 -08 automaatti
BMW 520d facelift-E60 -08 automaatti
Mercedes-Benz E 270 CDI w211 -02 automaatti
Volvo S80 D5 -02 automaatti
Kumpi olisi kaupparatsun kovaan käyttöön parempi; 2010 F07 530d vai suunnilleen samanikäinen 730d? Onko yhtä hinnakkaita ylläpitää (huollot, varaosat yms.)?
Sama tekniikkahan niissä on, eli huoltojen puolesta ei liene eroja.
Käy nyt sitten huolella testaamassa molemmat. F01 on selkeästi hiljaisempi kuin F07, lähinnä rengasmelultaan. Omasta mielestäni GT on kyllä ihmeellisen, törpön sammakon näköinen auto, mutta sehän on katsojan silmässä se sammakko.
Haku tietysti Saksasta, jolloin varusteina muutakin kuin business -sarjan kuraläpät
Olisiko jollakin kokemuksia 5 -sarjan GT:stä? Saksassa auto on todettu 'epäonnistuneeksi', jonka vuoksi niitä saisi melko huokeasti. Suomessa auton jälleenmyyntihinnat päinvastoin korkeammat kuin farkuilla.
Etukäteen kiittäen....
Mielenkiintoinen valinta ja kuten muutama muukin tuossa jo ehdotti, niin lisäisi listaan seiskan. Kollegalla oli tuollainen F07 ajoin sillä noin 1000 kilometriä, omaan F01:n verrattuna samantapainen ajettava, sivutuuliherkempi ja äänekkäämpi, lisäksi ainakin tuosta yksilöstä asetuksista puuttuu leppoisa comfort. Kollegan kokemuksen mukaan siinä oli joitain ikävä havaintoja, jotka koskevat esim tilannetta, jossa kohmeiset jäätyneen sohjon jumittavat ikkunat eivät ovia auottaessa sulkeudu täydellisesti, ja muutenkin ikkunoista kuuluva sisälle suhina on suurempi, kuin muissa autoissa talvikeleillä. Plussana on muita korkeampi istumakorkeus, joka helpottaa ympäristön havainnointia. Samaten lokerikkojen yms määrä on suurempi kuin F01:ssä, esim tuhkakuppi kojelaudassa on kätevämpi kuin F01:ssä. Lisäksi muistelen, että näissä F07:ssa on kahdeksanvaihteinen laatikko, joka F01:n tuli vasta LCI:n myötä. Kolleganikin vaihtoi sittemmin omansa seiskaan, mutta se oli sellainen unlucky 7, joka meni pian taas vaihtoon….
Oma valintani on F01, sen hiljaisuuden ja eleettömyyden johdosta, joka miellyttää minua, vaikka tylsän näköinen auto onkin.
Mutta kokonaisuutenaan nuo ovat molemmat varmasti hyviä autoja, joista varusteilla saadaan loistava auto. Varusteet ovat varmasti ne, jotka herättävät eniten näkemyseroja, toiselle riittää peruspenkit ja toinen haluaa ilmastoidut aktiivi-istuimet. Jos taas ajettavuutta ja säädettävyyttä haluaa lisää, niin DD on ehdoton, sillä pääsee lullamaisuudesta eroon. Muutamat varusteet taas ovat sellaisia, että niiden toimivuus meidän talvessa on vajavaista, kaistavahti ei toimi lumisilla teillä, nopeusrajoitusten tunnistus ei toimi lumisten/jäisten liikennemerkkien kanssa. Kaukovaloassistentti ei toimi riittävän ripeästi kohdattaessa toista autoa märällä syyskelillä. Pimeänäöstä ei ole kokemusta, mutta se on monesta ristiriitainen hyödyltään Suomessa, jossa hirvet usein tulevat puskista kovaa, eivätkä palloile tiellä. Sitten taas easy access on ehdottoman kätevä talvella, kun ei tarvitse kaivella avainta housujen tai takin taskusta. Samaten esim HUD ja adaptiiviset valot ovat erinomainen varuste. Se mikä on ärsyttävää noissa, on esim se, että navi ei tue suomalaista TMC lähetystä, kun BMW ei ole viitsinyt maksaa siitä Destialle. Edellisissä autoissani (Jaggeissa/Rangeissa) se toimi ja jopa navikin oli suomenkielinen ja niiden myyntimäärät ovat paljon pienemmät kuin bemarin. Isot renkaat ovat ulkonäöllisesti aika ehdoton juttu. Runflattejä voitaneen pitää Suomessa huonoina, kun meidän teiden pinnat ovat varsin karkeita ja huonoja, minulla ei kuitenkaan ole muista kuin runflateistä kokemusta, joten en voi sanoa siitä mitään. Se mihin kannattaa varautua, että jos on isot ”sekarenkaat”, niin talvipyörän rikkouduttua voit joutua odottelemaan viikonkin, ennenkuin uusi rengas löytää tiensä rengasliikkeeseen. Siksi moni onkin ottanut talvirenkaaksi miedomman koon ja kaikki renkaat samankokoisina. Ja yleisesti renkaiden vaikutus melutasoon hiljaisessa autossa on aika merkittävä, kulunut leveä 20 tuumainen runflat on varmasti äänekkäämpi, kuin uusi 18 tuumainen. Eli valinta on varmaankin hankala, koska jos haluaa seiskan, niin samalla rahalla joutuu tyytymään vanhempaan autoon ja toisaalta taas vitos GT on todennäköisesti se johon tulee myöhemmin seuraavakorimalli, joten se säilyy tuoreemman näköisenä hieman pidempään, mutta seiska on kuitenkin selkeästi luokkaa ylempänä, hiljaisempi jne. X5 puolestaan imo on jo sellainen ”so last season”, uusi malli tuli jo ja vanha on aika väsynyt kaikelta osaltaan, mutta varmaankin hinaltaan hyvin samoissa GT:n kanssa.
Tämä etsintä päättyi muuten iloisesti eli viikon kuluttua minulla on alla uuni tuore 520 d Touring a'la Laakkonen.
Monta merkkiä koeajoin samoin pari Bimmeriä kuten 3GT, 5GT ja X5. Rahat eivät riittäneet uuteen x5:seen, ja 5GT oli ISO pettymys... 3GT olikin melkoinen namu mutta kun on ollut pari 5 -sarjalaista niin....
F32 mopoversio ja CLS SB
Ex list: E88 135i, 535d E61, 525d E61, 525d E61....911 C2 (997, 996), Boxster (987, 986), VW New Beetle Turbo S and plenty more...
Jatketaan vanhaa topiccia. Näitähän on Suomessa melko vähän, mutta onko joku rullannut tällaisella pidemmän aikaa? Tähtäimessä nyt 167 000 ajettu vm2010 530d GT. Moottoreihin liittyen kokemuksia kyllä löytyy, mutta herättääkö muutoin ajatuksia?
Lienee tosiaan jonkinlainen 5-sarjan ja 7-sarjan hybridi. Molemmat mallit kyllä miellyttävät kun leluja on tarpeeksi. Auto tulisi ihan ajoon, joten ulkonäkökään ei nyt ihan kauhea miinus ole. Eipä nuo aiemmin mainitutkaan mitään kaunokaisia ole.
Kilsoja tulisi sen verran, että 5 vuoden päästä auto olisi ajettu varmaan n. 300tkm. Touhutonneja saa varmaankin kulumaan.
Jatketaan vanhaa topiccia. Näitähän on Suomessa melko vähän, mutta onko joku rullannut tällaisella pidemmän aikaa? Tähtäimessä nyt 167 000 ajettu vm2010 530d GT. Moottoreihin liittyen kokemuksia kyllä löytyy, mutta herättääkö muutoin ajatuksia?
Lienee tosiaan jonkinlainen 5-sarjan ja 7-sarjan hybridi. Molemmat mallit kyllä miellyttävät kun leluja on tarpeeksi. Auto tulisi ihan ajoon, joten ulkonäkökään ei nyt ihan kauhea miinus ole. Eipä nuo aiemmin mainitutkaan mitään kaunokaisia ole.
Kilsoja tulisi sen verran, että 5 vuoden päästä auto olisi ajettu varmaan n. 300tkm. Touhutonneja saa varmaankin kulumaan.
Meillä on ollut lasten kuskaimena vähän uudempi ja ~100tkm ajettu F07 nyt puoli vuotta, ~15tkm.
Miten tuota nyt summeeraisi ... Mielestäni ihan ässä meidän perheemme käyttöön. Meillä on oli vaihtoehtona F11 535d, mutta päädyimme GT:hen erinäisistä syistä. Eipä olla kyllä kaduttu. Mutta makuasioistahan nämä. Kestävyydestä en osaa sanoa. Sukulaisuussuhde 7-sarjaan on selvä, mutta liekö tuolla käytännössä mitään merkitystä.
Meitä miellytti F07:ssa lähinnä takapenkin tilat ja säädöt, pieni korkeuslisä, takaluukku ja ulkonäkö. Kun lisäksi 535d:n tarjoama suorituskykylisä oli yllättävän pieni, niin vaaka kallistui aika nopeasti GT:hen. Mutta kuten sanottu, makuasioitahan nämä.
Kulutus on ollut R-sarjan mersun jälkeen positiivinen yllätys
Nyt:
BMW X3 xDrive30e (g01)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Meillä on ollut lasten kuskaimena vähän uudempi ja ~100tkm ajettu F07 nyt puoli vuotta, ~15tkm.
Miten tuota nyt summeeraisi ... Mielestäni ihan ässä meidän perheemme käyttöön. Meillä on oli vaihtoehtona F11 535d, mutta päädyimme GT:hen erinäisistä syistä. Eipä olla kyllä kaduttu. Mutta makuasioistahan nämä. Kestävyydestä en osaa sanoa. Sukulaisuussuhde 7-sarjaan on selvä, mutta liekö tuolla käytännössä mitään merkitystä.
Meitä miellytti F07:ssa lähinnä takapenkin tilat ja säädöt, pieni korkeuslisä, takaluukku ja ulkonäkö. Kun lisäksi 535d:n tarjoama suorituskykylisä oli yllättävän pieni, niin vaaka kallistui aika nopeasti GT:hen. Mutta kuten sanottu, makuasioitahan nämä.
Kulutus on ollut R-sarjan mersun jälkeen positiivinen yllätys
Kiitoksia kommentista! Mikä muuten reaalikulutus on? Meikäläisen ajo koostuu pääasiassa moottoritie- ja kantatieajosta, eli n. 90-125km/h välillä mennään lähes samantien kaupungista ulos ajettaessa. Kasikoneellakin kulutus on ollut siinä ysin paikkeilla satasella.
Minullehan tuo tulisi ihan sinkkumiehen käyttöön, mutta hyvähän se on olla tilaa. Takapenkit kaatamalla mahtuu jo rompetta varmasti varsin hyvin?
Näin niitä makuja on monenlaisia. Itsehän hankin juuri joulun alla 530d Gt:n, joten kokemuksia ei ole kuin vasta parin tuhannen kilometrin matkalta. Ennen ostoa tuli testattua 3gt ja e70 x5, harkinnassa oli myös f01, mutta se karsiutui listalta jo ennen koeajoja monikäyttöisyyden puutteeseen, vaikka seiska aina hieno peli onkin. Ja auto joka siis vaihtui oli F11 520dA Touring.
Mutta niihin kokemuksiin. Auto on iso! Parkkiruutuun kun täräyttää, niin kyllä reunat on äkkiä vastassa. Akselivälin ollessa kolmisen metriä, on takana ruhtinaalliset tilat. Eikä se takaluukku mikään erityisen pieni ole. Toki silloin, jos takapenkki on perimmäisestä asennossaan ja selkänojat kallistettuna, niin joo, ei se silloin häävi ole. Sitten kun säädät takajalkatilat normiautomittoihin, niin jo alkaa luukustakin tilaa löytymään. Yhtäkaikki, joka tapauksessa takaluukkuun menee pienimmilläänkin lastenrattaat (joku BRIO, älä kysy) ilman mitään rengasjumppaa.
Auto on todella mukava ajettava. Paino siis sanalla mukava. Ei tuosta ilman dd:tä mitään mutkaohjusta saa, mutta hyvin se silti taittuu, joskin massan kyllä huomaa. On hiljaisempi kuin F11 ja ihmettelen kuinka vähän noista ikkunoista tulee suhinaa, ei oikeastaan kyllä lainkaan. Sivutuuliherkkyyden allekirjoitan kyllä minäkin kovemmalla tuulella. Mitäs muuta, kolmosen Gt:hen verrattuna omasta mielestäni ero on selvä. Ihan yhtä selvä kuin kolmosessa ja vitosessa yleensäkin. Joka osa-alueella. X5? En oikeen tiedä itsekään miksi GT:hen päädyin. Se vaan jotenkin kolahti, vaikka erinomaisen hyviä äksiäkin oli tarjolla. Jotakin samankaltaisuutta noissa kuitenkin jonkin verran on, en oikeen vaan tiedä mitä.
Kulutuksiin en ole vielä isommin ehtinyt perehtyä. 320km lenkin tuossa heitin, sisälsi n. 30km kaupunkipyöritystä, pikkupätkä motaria (vakkari 120km/h) ja loppu maantietä (95km/h) ja todellinen kulutus oli 6,2l / 100km. Eli perus rauhallisessa maantieajossa pääsee varmaankin helposti alle kuuden litran.
Kiitoksia kommentista! Mikä muuten reaalikulutus on? Meikäläisen ajo koostuu pääasiassa moottoritie- ja kantatieajosta, eli n. 90-125km/h välillä mennään lähes samantien kaupungista ulos ajettaessa. Kasikoneellakin kulutus on ollut siinä ysin paikkeilla satasella.
Minullehan tuo tulisi ihan sinkkumiehen käyttöön, mutta hyvähän se on olla tilaa. Takapenkit kaatamalla mahtuu jo rompetta varmasti varsin hyvin?
Maantiellä 80-90 km/h marssivauhdilla keskikulutukseksi muodostuu suunnilleen 6.5 l/100km. Kun pääkaupunkiseudulta pistäytyy moottoritietä Tampereella ~125km/h mittarissa niin reissun kulutus näkyy olevan 7-7.5 l/100km. Joululomalla pyörähdimme Vuokatissa suksiboksi katolla viisi henkeä kyydissä ja takakontti täynnä tavaraa, jolloin marssivauhti oli 90-125km/h, niin kulutus oli 7.5 l/100km. Kaupungissa menee tietty enemmän, meidän ajossa 8-9l/100km. Koko omistusajan kulutus on nyt 8.3l/100km, mutta meillä on paljon lyhyttä ajoa.
Nyt:
BMW X3 xDrive30e (g01)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Näin niitä makuja on monenlaisia. Itsehän hankin juuri joulun alla 530d Gt:n, joten kokemuksia ei ole kuin vasta parin tuhannen kilometrin matkalta. Ennen ostoa tuli testattua 3gt ja e70 x5, harkinnassa oli myös f01, mutta se karsiutui listalta jo ennen koeajoja monikäyttöisyyden puutteeseen, vaikka seiska aina hieno peli onkin. Ja auto joka siis vaihtui oli F11 520dA Touring.
Mutta niihin kokemuksiin. Auto on iso! Parkkiruutuun kun täräyttää, niin kyllä reunat on äkkiä vastassa. Akselivälin ollessa kolmisen metriä, on takana ruhtinaalliset tilat. Eikä se takaluukku mikään erityisen pieni ole. Toki silloin, jos takapenkki on perimmäisestä asennossaan ja selkänojat kallistettuna, niin joo, ei se silloin häävi ole. Sitten kun säädät takajalkatilat normiautomittoihin, niin jo alkaa luukustakin tilaa löytymään. Yhtäkaikki, joka tapauksessa takaluukkuun menee pienimmilläänkin lastenrattaat (joku BRIO, älä kysy) ilman mitään rengasjumppaa.
Auto on todella mukava ajettava. Paino siis sanalla mukava. Ei tuosta ilman dd:tä mitään mutkaohjusta saa, mutta hyvin se silti taittuu, joskin massan kyllä huomaa. On hiljaisempi kuin F11 ja ihmettelen kuinka vähän noista ikkunoista tulee suhinaa, ei oikeastaan kyllä lainkaan. Sivutuuliherkkyyden allekirjoitan kyllä minäkin kovemmalla tuulella. Mitäs muuta, kolmosen Gt:hen verrattuna omasta mielestäni ero on selvä. Ihan yhtä selvä kuin kolmosessa ja vitosessa yleensäkin. Joka osa-alueella. X5? En oikeen tiedä itsekään miksi GT:hen päädyin. Se vaan jotenkin kolahti, vaikka erinomaisen hyviä äksiäkin oli tarjolla. Jotakin samankaltaisuutta noissa kuitenkin jonkin verran on, en oikeen vaan tiedä mitä.
Kulutuksiin en ole vielä isommin ehtinyt perehtyä. 320km lenkin tuossa heitin, sisälsi n. 30km kaupunkipyöritystä, pikkupätkä motaria (vakkari 120km/h) ja loppu maantietä (95km/h) ja todellinen kulutus oli 6,2l / 100km. Eli perus rauhallisessa maantieajossa pääsee varmaankin helposti alle kuuden litran.
No joo, onhan se tietysti vähän keskimääräistä isompi, mutta kaikki on suhteellista. Me vaihdoimme R-mersun tähän, joten pituus lyheni vaaksan ja massa väheni 300kg. Minusta GT tuntuu itseasiassa aika ketterältä
Hiljainen se tosiaan on, mutta mersu taisi olla vielä hiljaisempi. Autossani on Dynamic Drive, joten se on tarvittaessa mukava tai jämäkkä. Pidän tuosta ominaisuudesta kovasti, ja ajelen kaupungissa comfort-asennossa ja maantiellä sitten jollain muulla. Alustan jäykistäminen poistaa sivutuuliherkkyydenkin, joten kaipa tuota DD:tä voi suositella.
Menin katselimme X5:sta, mutta jostain syystä se tippui heti alkuvaiheessa pois vaihtoehtojen listalta.
Ihan noin pieniin kulutuksiin en ole päässyt, mutta hankalahan noita on ihan 1-1 vertailla, kun ajotyyli, kuorma ja rengastus vaikuttaa jo tuon verran. Omassani on 20" 245/275 rengastus, ja pienempikin olisi riittänyt. Komeathan ne tietysti on.
Mutta kuten sanottu, kovasti tyytyväinen olen.
Nyt:
BMW X3 xDrive30e (g01)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Joo, DD mulla oli joskus E65:ssa ja oli kyllä tajuton varuste! Uskomatonta miten semmonen möhkö meni kuin kiskoilla. Ei varmaan olis pahitteeksi tässä GT:ssäkään, mutta nyt ei semmoista satu olemaan. Ja joo, niinkuin sanottua, autoissa ja kuskeissa on eroja. Mulla rauhallinen ajotapa ja rengastuksena talvelle maltillinen 245/18, kesäksi sitten 19 tuumaa, leveyksiä en muista. Yhtä kaikki, ensimetrit todella positiiviset!
Comment