Itsellä tuli laitettua f20 korinen bmw, jossa tämä b47d20 moottori eikä esilämmitintä. Ajatuksena oli asentaa tuorein tt-thermo xc malli 1000w teholla. Onko muilla kokemuksia tässä moottorissa näistä letkulämmittimistä? Miten toimivat ja onko asennukseen vinkkejä?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
B47D20 esilämmitin
Collapse
X
-
Jaaha, lipesi alunperin viesti väärään ketjuun, mutta josko nyt osuisi paremmin...
Keväällä hankin '18 vuoden B47 mootorisen 520 dA:n. Nyt kun talvi muistuttelee tulostaan, olen havahtunut, ettei tässä olekaan mitään lisälämmitintä.
Ajatuksenani on, että asennan TT-thermo 1000xc:n. Mutta kysymykseni kuuluu, että mihin kohtaan jäähdytysjärjestelmää se kannattaa asentaa?
Aiemmin omistamassani F31:ssa vanhempi versio 1000W TT.:sta toimi 5 vuotta ilman ongelmia, kunhan malttoi pitää lämmitysajan alle tunnin. Sen jälkeen kyllä ilmestyi herja liian suurista lämpötila eroista.
Tuossa F31 N47:ssa TT oli jäähdyttimen ylävesiletkulta lämppärille menevässä letkussa, toimiiko vastaava paikka myös G31 B47:ssa, vai olisko joku muu parempi?
Comment
-
-
Ainakin Calixin tässä ketjussa mainittu lämmitin on pelannut hyvin ja tuntumalta ainakin kabiinin ja moottorin lämpiämistä auttaa nopeammin kuin toisessa automallissa ollut säteilylämmitin. Luonnollista varmaankin kun erona on jäähdytysnesteen vs öljyn lämmittäminen. TT on vielä omassa sarjassaan, mutta kokemusta siitä ei ole.
Comment
-
-
Originally posted by alatvale View PostJaaha, lipesi alunperin viesti väärään ketjuun, mutta josko nyt osuisi paremmin...
Keväällä hankin '18 vuoden B47 mootorisen 520 dA:n. Nyt kun talvi muistuttelee tulostaan, olen havahtunut, ettei tässä olekaan mitään lisälämmitintä.
Ajatuksenani on, että asennan TT-thermo 1000xc:n. Mutta kysymykseni kuuluu, että mihin kohtaan jäähdytysjärjestelmää se kannattaa asentaa?
Aiemmin omistamassani F31:ssa vanhempi versio 1000W TT.:sta toimi 5 vuotta ilman ongelmia, kunhan malttoi pitää lämmitysajan alle tunnin. Sen jälkeen kyllä ilmestyi herja liian suurista lämpötila eroista.
Tuossa F31 N47:ssa TT oli jäähdyttimen ylävesiletkulta lämppärille menevässä letkussa, toimiiko vastaava paikka myös G31 B47:ssa, vai olisko joku muu parempi?E28 "525i" M52 -84
F11 520d xDrive -16
Comment
-
-
Mukava nähdä, että muutkin lisälämmittävät tuoreita autojaan ilman katastrofeja!
Myös Calixin lämppäriä katselin ja sekin vaikuttaa hyvältä, kun sillä oikeasti lämmitetään jäähdytinnestettä. Mutta minulla on jo aiemmin hankittu Defan kiinteä laturi releellä ja sisähaaroitus sarja, joten tuo TT tuntuu "luontevalta" jatkovalinnalta.
Tuo Soinisen mainitsema paikka täytyykin tutkia, vaatinee puskurin irroituksen, että sinne pääsee mitään asentamaan?
Onko ajatusta laitanko TT:n ylävesiletkun ja pumpun väliin, vai pumpun ja vesiventtiilin väliin? Onko eroa lopputulokseen?
Comment
-
-
Originally posted by alatvale View PostMukava nähdä, että muutkin lisälämmittävät tuoreita autojaan ilman katastrofeja!
Myös Calixin lämppäriä katselin ja sekin vaikuttaa hyvältä, kun sillä oikeasti lämmitetään jäähdytinnestettä. Mutta minulla on jo aiemmin hankittu Defan kiinteä laturi releellä ja sisähaaroitus sarja, joten tuo TT tuntuu "luontevalta" jatkovalinnalta.
Tuo Soinisen mainitsema paikka täytyykin tutkia, vaatinee puskurin irroituksen, että sinne pääsee mitään asentamaan?
Onko ajatusta laitanko TT:n ylävesiletkun ja pumpun väliin, vai pumpun ja vesiventtiilin väliin? Onko eroa lopputulokseen?
Jos en väärin muista niin pumpun ja vesivenan väliin laitoin, muistelen että aikanaan ainakin vanhemmassa tt ohjeessa oli että mahollisimman vähän "esteitä" pumppaus suuntaan.
Sitten kannattaa muistaa että kun auto on lämpiämässä niin sitä ei kannata "herättää" ennen kun on lämmittimen johdon ottanut pois. Vesi venttiili ilmeisesti sulkeutuu siinävaiheessa kun auto "herää". 100% varmaa tietoa tästä ei ole mutta itse toimin aina nuin.E28 "525i" M52 -84
F11 520d xDrive -16
Comment
-
-
Originally posted by Soininen View Post
Kyllähän se kaikkein helpoin on kun ottaa puskurin pois, se on kohtalaisen simppeli homma.
Jos en väärin muista niin pumpun ja vesivenan väliin laitoin, muistelen että aikanaan ainakin vanhemmassa tt ohjeessa oli että mahollisimman vähän "esteitä" pumppaus suuntaan.
Sitten kannattaa muistaa että kun auto on lämpiämässä niin sitä ei kannata "herättää" ennen kun on lämmittimen johdon ottanut pois. Vesi venttiili ilmeisesti sulkeutuu siinävaiheessa kun auto "herää". 100% varmaa tietoa tästä ei ole mutta itse toimin aina nuin.
Tuossa videossa näköjään esitetään hyvin, miten puskuri irroitetaan, vaikka aiheena onkin "kellastuneen" led valon korjaus: https://www.youtube.com/watch?v=F9BUsgURb-Y
Lämmittimen poiskytkentä ennen auton starttausta onkin jo tuttua asiaa niitten lohkon pakkaspropun tilalle lyötävien lämmittimien ajoilta. Niistähän sanottiin, että saattavat rikkoutua, jos lämmitys päällä käynnistää moottorin.
Toisekseen, kun viimeisimmissä autoissa on ollut kiinteät akkulaturit, niin en ole senkään vuoksi käynnistänyt/herättänyt autoa lämmitys piuha kiinni autossa. Nyt asennusta odottaa: https://www.defa.com/fi/tuote/multicharger-1205r-flex
Toimintamalli itselläni tämmöisen setin kanssa on seuraava: kotiin tultua auton ovet lukkoon ja lämppärin roikka kiinni autoon, tällöin laturi alkaa ladata lämmintä akkua. Noin puolta tuntia ennen ajoon lähtöä napsautan moottorin ja sisätilan lämppärit päälle lämmittimen roikan pistokkeen viereen asennetusta kytkimestä. Samalla tulee harjalla pyyhittyä mahdolliset lumet pois auton päältä, niin ei sulamisvedet valu jäätämään ovenkahvoja, lämmityslaitteen ilmanottoa tai takaluukkua.
Comment
-
-
Originally posted by alatvale View Post
Kiitos Soininen vinkeistä! Nyt "kuva on kirkas", kuinka lämmitys järjestelmän asentelen tuohon G31:een.
Tuossa videossa näköjään esitetään hyvin, miten puskuri irroitetaan, vaikka aiheena onkin "kellastuneen" led valon korjaus: https://www.youtube.com/watch?v=F9BUsgURb-Y
Lämmittimen poiskytkentä ennen auton starttausta onkin jo tuttua asiaa niitten lohkon pakkaspropun tilalle lyötävien lämmittimien ajoilta. Niistähän sanottiin, että saattavat rikkoutua, jos lämmitys päällä käynnistää moottorin.
Toisekseen, kun viimeisimmissä autoissa on ollut kiinteät akkulaturit, niin en ole senkään vuoksi käynnistänyt/herättänyt autoa lämmitys piuha kiinni autossa. Nyt asennusta odottaa: https://www.defa.com/fi/tuote/multicharger-1205r-flex
Toimintamalli itselläni tämmöisen setin kanssa on seuraava: kotiin tultua auton ovet lukkoon ja lämppärin roikka kiinni autoon, tällöin laturi alkaa ladata lämmintä akkua. Noin puolta tuntia ennen ajoon lähtöä napsautan moottorin ja sisätilan lämppärit päälle lämmittimen roikan pistokkeen viereen asennetusta kytkimestä. Samalla tulee harjalla pyyhittyä mahdolliset lumet pois auton päältä, niin ei sulamisvedet valu jäätämään ovenkahvoja, lämmityslaitteen ilmanottoa tai takaluukkua.E28 "525i" M52 -84
F11 520d xDrive -16
Comment
-
-
Originally posted by Soininen View Post
Sen verran tässä on itellä käynyt aivopieru että tässähän onkin kyse g31:stä ja minä olen puhunut kokoajan f11 no mutta jospa näillä ohjeilla onnistuu myös tähän uudempi koriseen
Noh, on tässä keskustelussa selvennyt, että kuvan: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_2202 letkuun numero 2 minä sen TT:n virittelen.
Lasinpesunestettä lisätessäni kurkistelin kuskinpuolen ajovalon taakse ja näyttää siltä, että tuossa mallissa on ehkä helpompi asentaa lämmitin jäähdyttimen ja moottorin väliselle alueelle, kuin puskurin sisään. Olisi se lämmitin puskurin sisässä toki "tehdasmaisempi" asennus, mutta kun "kotiviritys" ei näy ulkopuolelle ja se toimii, se riittää minulle.
Nyt vaan pitäisi saada itseään niskasta kiinni, tyhjentää talli ja ryhtyä työhön, kun posti toi eilen loputkin osat systeemiin...
Comment
-
Comment