Announcement

Collapse
No announcement yet.

G31 Kysymyksiä vetokoukun asennuksesta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    G31 Kysymyksiä vetokoukun asennuksesta.

    Pitäisi asentaa vetokoukku takavetoiseen G31:seen. Vaihtoehtona n. 600 euron hintainen Westfalian paketti tai sitten purkuosana saksasta originaali alletaittuva setti, joita myydään n.400 euron hinnalla.

    Kysymys: Onko kukaan jälkiasentanut napista kääntyvää orggiskoukkua 5-sarjalaiseen? Onko tiedossa asennusongelmia jos sellaiseen päätyy? Vai meneekö heittämällä paikalleen ja kytkennät TIS:in mukaisesti?
    Last edited by JKK; 31-07-2021, 01:56.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    #2
    Vastataan itselle alkuun. On vissiin mahdollista mutta paljon pitää hankkia osia, koska takapään virranjakoboksi on mallia "HIGH" vetokoukullisessa mallissa. En taida jaksaa ryhtyä niin isoon urakkaan.

    Joten tilasin perusmallisen, irroitettavan ORIS-koukun, joka pitäisi olla täsmälleen sama tuote kuin OEM Retrofit-koukku , joka on Bosalin irroitettava koukku, valmistaja ORIS.

    Sen kaveriksi tilasin tällaisen Erich Jaegerin G31-autokohtaisen CAN-väylä satsin.

    Tuon satsin asennusohjeessa lopussa lukee "initialize trailer module ISTA/P". Ilmeisesti satsi saattaisi toimia valojen osalta pelkällä fyysisellä asennuksella. Mutta parkkitutkien ja oheistoimintojen oikeanlainen toiminta vaatii jonkinlaista koodausta? Osaisiko joku kertoa että mitä pitää koodata ja mistä tuollaisen non-OEM-boksin tapauksessa? Epäilen että ei varmaan tarkoita ainakaan sitä, että koodataan kääntyvän orggiskoukun varustekoodilla autoa? Jos joku on näitä tehnyt niin kertokaa mitä tuo "initialize" tässä tapauksessa tarkoittaa?
    Last edited by JKK; 31-07-2021, 02:14.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Shatter
      BTCF Member
      • Mar 2013
      • 937
      • Oulu

      #3
      Originally posted by JKK View Post
      Vastataan itselle alkuun. On vissiin mahdollista mutta paljon pitää hankkia osia, koska takapään virranjakoboksi on mallia "HIGH" vetokoukullisessa mallissa. En taida jaksaa ryhtyä niin isoon urakkaan.

      Joten tilasin perusmallisen, irroitettavan ORIS-koukun, joka pitäisi olla täsmälleen sama tuote kuin OEM Retrofit-koukku , joka on Bosalin irroitettava koukku, valmistaja ORIS.

      Sen kaveriksi tilasin tällaisen Erich Jaegerin G31-autokohtaisen CAN-väylä satsin.

      Tuon satsin asennusohjeessa lopussa lukee "initialize trailer module ISTA/P". Ilmeisesti satsi saattaisi toimia valojen osalta pelkällä fyysisellä asennuksella. Mutta parkkitutkien ja oheistoimintojen oikeanlainen toiminta vaatii jonkinlaista koodausta? Osaisiko joku kertoa että mitä pitää koodata ja mistä tuollaisen non-OEM-boksin tapauksessa? Epäilen että ei varmaan tarkoita ainakaan sitä, että koodataan kääntyvän orggiskoukun varustekoodilla autoa? Jos joku on näitä tehnyt niin kertokaa mitä tuo "initialize" tässä tapauksessa tarkoittaa?
      Tarkoittaisiko lyhykäisyydessään että lisätään varustelistaan 3AC vetokoukulle ja koodataan purkit.
      Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

      BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
      Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
      MB W108 250S '67
      MZ RT 125/3 '62

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2328
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by Shatter View Post
        Tarkoittaisiko lyhykäisyydessään että lisätään varustelistaan 3AC vetokoukulle ja koodataan purkit.
        Eikös 3AC ole sähköisesti taittuva koukku? Eli jo sen koodaa niin alkaako tulla herjoja ja vikakoodeja toimimattomasta kääntömekanismista, puuttuvasta vetokoukun kääntönapista, puuttuvasta OEM-modulista jne....

        Kun tässä tapauksessa kyse on mekaanisesti irroitettavasta koukusta ja simppelistä kolmannen osapuolen CAN-purkista...
        BMW G30 545e M-Sport

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • Shatter
          BTCF Member
          • Mar 2013
          • 937
          • Oulu

          #5
          Tuossa Jaegerin datasheetissä tosiaan lukeekin erikseen että erillistä aktivointia ei tarvitse ellei halua lisäominaisuuksia. Ilman koodausta jää siis pois ainakin takatutkien automaattinen poiskytkentä sekä zoomausoptio peruutuskamerasta jos sellainen löytyy.

          Oiskohan niin että 3AC on sähköiselle ja 235 irroitettavalle koukulle.
          Last edited by Shatter; 03-08-2021, 16:42.
          Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

          BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
          Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
          MB W108 250S '67
          MZ RT 125/3 '62

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2328
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by Shatter View Post
            Oiskohan niin että 3AC on sähköiselle ja 235 irroitettavalle koukulle.
            Totta, tuo 235 saattaisi olla oikea varustekoodi jota voisi kokeilla. Pitääpä testata kun saa koukun paikalleen.
            BMW G30 545e M-Sport

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • 314da
              Bimmer Fanatic
              • May 2015
              • 289
              • J

              #7
              Lainaan vähän tätä vanhaa ketjua.
              Pitäisi laittaa G31 520d -22 msportiin vetokoukku ja oikeastaan ainoa (järkevän hintainen) koukku jonka löysin sopivaksi noihin msport puskureihin oli Steinhof b083, onko kellään kokemusta moisesta tai suosituksia mikä koukku olisi sopiva?
              sitten tuo sähkösarja Jaegerin sarjassa väylä pitäisi hakea tuolta edestä, onko kokemuksia voiko sen ottaa tuolta peräkontista niin ei tarvitsisi puolta autoa purkaa? Vai pitäisikö valita jonkun muun tekemä setti.

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2328
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by 314da View Post
                sitten tuo sähkösarja Jaegerin sarjassa väylä pitäisi hakea tuolta edestä, onko kokemuksia voiko sen ottaa tuolta peräkontista niin ei tarvitsisi puolta autoa purkaa? Vai pitäisikö valita jonkun muun tekemä setti.
                Se Jaeger toimii ihan hyvin. On ihan laadukas purkki. Kontista ei niitä can-väyliä löydy suoraan vaan pitää hakea edestä.
                Helpompi tapa: Signaalit voi napata suoraan BDC-modulin liittimen jälkeen "can-terminatorille" lähtevistä väyläpiuhoista.
                Oikea tapa: Vedetään signaalit "can-terminatorilta" koukulle osoitetuista can-pinneistä. CAN-terminator on pieni purkki jolla jaetaan can-signaalit auton moduleille "turvallisesti". Siijainti on vaan lievästi sanottuna kettumaisessa paikassa bdc:n yläpuolella. Vaatii kirosanoja saada se käsiin sieltä.

                CAN-terminatorin "virallisista" pinneistä otettuna idea on siinä, että jos jokin väylä-purkki (esim.vaikkapa jaeger) hajoaa, niin ei koko auton can-systeemit pimene samalla. Joidenkin koukkusettien asennusohjeessa ohjeistetaan can-signaali ryöstämään suoraan terminatorille lähtevistä BDC:n syöttöpiuhoista, jolloin jaeger-purkin hajotessa koko auton can-väylät kyykkää. ts. kaikki toimii niin pitkään kun jaeger-purkki ei hajoa tai mene oikosulkuun. Itse olen noita kolme asentanut ja jokaisen kohdalla olen taistellut ne can-piuhat sinne oikeaan paikkaan can-terminatorille.
                BMW G30 545e M-Sport

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • 314da
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2015
                  • 289
                  • J

                  #9
                  Originally posted by JKK View Post

                  Se Jaeger toimii ihan hyvin. On ihan laadukas purkki. Kontista ei niitä can-väyliä löydy suoraan vaan pitää hakea edestä.
                  Helpompi tapa: Signaalit voi napata suoraan BDC-modulin liittimen jälkeen "can-terminatorille" lähtevistä väyläpiuhoista.
                  Oikea tapa: Vedetään signaalit "can-terminatorilta" koukulle osoitetuista can-pinneistä. CAN-terminator on pieni purkki jolla jaetaan can-signaalit auton moduleille "turvallisesti". Siijainti on vaan lievästi sanottuna kettumaisessa paikassa bdc:n yläpuolella. Vaatii kirosanoja saada se käsiin sieltä.

                  CAN-terminatorin "virallisista" pinneistä otettuna idea on siinä, että jos jokin väylä-purkki (esim.vaikkapa jaeger) hajoaa, niin ei koko auton can-systeemit pimene samalla. Joidenkin koukkusettien asennusohjeessa ohjeistetaan can-signaali ryöstämään suoraan terminatorille lähtevistä BDC:n syöttöpiuhoista, jolloin jaeger-purkin hajotessa koko auton can-väylät kyykkää. ts. kaikki toimii niin pitkään kun jaeger-purkki ei hajoa tai mene oikosulkuun. Itse olen noita kolme asentanut ja jokaisen kohdalla olen taistellut ne can-piuhat sinne oikeaan paikkaan can-terminatorille.
                  Noita Jaegereita itsekkin olen aina laittanut mutta f3x ja g01 ssä väylä oli peräkontista. Mites tuo koodaus meni ilmeisesti toimii ilmankin mutta tutkat pitää napista sammuttaa.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎