Announcement

Collapse
No announcement yet.

G31 ilmajousen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jerpe
    Newbiemmer
    • Jul 2022
    • 11
    • Tornio

    G31 ilmajousen vaihto

    Jokos jousien vaihdosta on kokemuksia?
    Ilmajousi vuotaa. Oikea takanurkka laskee yön aikana liki pohjaan.

    G31:ssä pussin vaihto ei onnistukaan enää kuten F:ssä kun insinööri on pistänyt iskarin ja pussin yhteen pakettiin. Säätyvä iskari niin hiukan vielä arvokkaampi kuin tavallinen.
    Service kitin löysin 450 eur jossa on pelkkä pussi:
    6882823 Air Spring BMW 5' G31 6882824 - Miessler Automotive GmbH & Co. KG Air Suspension Parts. - The Better Choice (miessler-automotive.com)
    Osaako joku sanoa tarviiko tuon kitin vaihtoon prässiä kuten ao videon G12 iskarissa 1:15 kohdalla? En löytänyt mistään G30/G31 tolpan purkua.
    (1) shock absorber for BMW G12 air suspension system rear Leftt disassemble - YouTube

    Itse paketin vaihdosta asiaa UK:n puolella.
    G31 rear air suspension strut replacement - G30 and G31. F90 M5 Technical - Forum 5
    ​​
    Lisäksi kompurassa oli tyyppivika eli johtosarjan piuhat hankautuneet liki poikki kompuran tärinästä, mutta se on korjattu. Surkeaa suunnittelua. Merkkari sitä mieltä että tehdas ei tule vastaan kun autolla ikää 6v ja 140 tkm. Maahantuojalla ei tässä merkitystä kun Saksan tuliainen kyseessä. Virheetön merkkihuoltohistoria. Linjasto kuulemma tarkastettu vuotojen varalta vuotoaineella, ja venttiilipöydästä vaihdettu yhden hapettuneen liittimen pinnit. Kompura toimii mutta ei vain pysy nurkka ylhäällä yön yli.
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7481
    • Jyväshyvä

    #2
    G11 on pussia kokeiltu erikseen vaihtaa, oli tolppa jo sen verran ruosteessa (200 tkm ajettu) että ei saatu uutta pussia pitämään...
    Puristin varmasti auttaa asiassa mutta onnistunee tuo ilmankin...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • jerpe
      Newbiemmer
      • Jul 2022
      • 11
      • Tornio

      #3
      Ratkaisut löytyi, joten laitetaanpa tänne lopputulos.
      Aluksi vielä kuva kompressorin rikki hankautuneesta liittimen johdosta, joka tosin oli vain sivulöydös eikä vaikuttanut pussin vuotoon.




      Jotta iskarin yläpään pultteihin pääsee käsiksi niin täytyy takakontin sivuverhoilut purkaa. Takapenkin sivuosat pois: yläpää irtautuu menosuuntaan ja alapäässä on muovisakarat jotka nousevat hahloistaan ylöspäin. Sen jälkeen pääsee irrottamaan kontin sivuikkunoiden muovipaneelit ja karvapaneelit. C-pilarin verhoilupalat on irroitettava myös, ja ne lähtevät kun poistaa ensin airbag-muoviklipsin jonka takana on ruuvi.

      Otin akun kengän irti, ja sitä ennen täytyy muistaa kaataa takapenkki sekä takakontin automaattisen suojaverhon nostimet on paras ajaa yläasentoon.
      Nostin auton takapään pukkien varaan ja hallitunkilla oli hyvä säädellä korkeutta perämurikasta nostamalla. Hommaa aloittaessa minulla ei ollut ISTA:aa käytössä, joten tyhjensin ilmajousen löysäämällä ilmajohtojen liittimet. Otin camberin säädön epäkeskopultista kuvat, jotta osasin tällätä ne samaan asentoon takaisin. Mutta pyöränsuuntauksessa eroja tuli silti joten remontin jälkeinen suuntaus oli tarpeellinen. E-torx hylsyjä tarvittiin. Hankalin oli avata renkaan puoleinen pultti, jossa tilaa on niukasti mutta oma hylsyavain sopi siihen juuri ja juuri. Ilman autonosturia ei oikein ole tilaa vääntää pitkällä varrella.








      Käytin myös kompressorin irti ja kuivasin ryynit uunissa. Kosteutta oli vain nimeksi eli muutamat pisarat kompressorissa. Aiheesta riittää youtube-videoita sillä G:n kompressori vaikuttaa olevan hyvin lähellä F-sarjaa.

      Iskarin yläpään holkki täytyy painaa alas jotta saa kuvassa näkyvän sokkarenkaan pois, eli rakenne on vastaava kuin G11-iskarin purku ekan viestin videossa.




      Ensin viritin omasta hallitunkista puristimen mutta se ei natsannut, joten lopulta käytin iskarin lähipajalla jossa se oli kahden minuutin homma. Välttämättä joka prässillä ei onnistu koska pöytä täytyy olla "halkaistava" malli.










      Comment

      • jerpe
        Newbiemmer
        • Jul 2022
        • 11
        • Tornio

        #4
        Jatkoa:
        Iskari purettuna




        Aiemmin linkkaamani service kit saapui... ja *piip* sehän oli tietenkin väärä osa: G11:n service kit.
        Miessler myönsi heti virheensä että heillä oli G31 kitin takana virheellisesti G11 kit vaikka ilmoituksen BMW-osanumero (6882824) viittasi G31:een. Tuotteen linkin ovat sittemmin korjanneet. Koska Miesslerillä ei ollut G31:n kittiä varastossaan edes saatavilla, he tekivät korvaukseksi hyvän tarjouksen koko iskari-jousi-paketista. Tilasin sen molemmille puolille koska iskareilla oli jo 140 tkm takana, ja on riski että toinenkin jousi olisi alkanut jossain vaiheessa vuotaa vaikka olikin vielä ehjä. Remontin hinta toki nousi: 1400 e pari kotiovelle tuotuna. Alkuperäisen löysin halvimmillaan Leebmannilta n. 1100 eur/kpl+toim.kulut, ja merkkarilla osan hinta oli 1600 eur/kpl. Nytpä nähdään miten nuo tarvikkeet kestävät. Minulla siis edc/vdc-iskarit ja normialusta (ei M-sport).

        G31 service kittiä näytti saavan myös J&M techiltä mutta yleisesti ottaen netissä oli heikko tarjonta ja hinta kova verrattuna koko pakettiin. Purkuosiin en tarttunut.

        Vaihdoin vanhasta iskarista edc-johdon uuteen iskariin. Käytin uuden iskarin ilmaputken kantaosan irti, jolloin jousi tyhjeni kokonaan ja sain sen sovitettua helposti paikalleen.




        Edc-johdon takaisinkytkentä auton johtosarjan liittimeen kiristi hermoja kun se ei meinannut lukittua sitten millään, mutta lopulta vaati vain ihmeen kovan puristuksen että lukituskynsi lopulta napsahti paikalleen. Hiekkaa tms ei välissä ollut ja pinnitkään ei olleet lintassa.




        Pulttien kiristely ekan viestin linkin takana olleen BMW:n ohjeen mukaan, eli loput kireydet normaalissa ajokorkeudessa. Tosin mainittua erikoistyökalua (iskarin alapään puslan esijännittämiseksi?) minulla ei ollut. Ainakaan vielä en ole huomannut eroavuutta alkuperäiseen kyytiin.

        Koska jouset oli vielä tyhjinä niin pidin peräpäätä hallitunkin varassa etteivät jouset painu pohjaan. Auton käynnistäminen sai kyllä kompuran käyntiin mutta se kävi vain 5 s ja lopetti. Vaikka laskin tunkilla perää alaspäin niin kompura ei suostunut enää käynnistymään. Joten tuli lopulta ladattua ja asennettua ISTA+ läppärille kun kaapeli löytyi jo vanhastaan. ISTA:lla ilmojen ajo sisään onnistui helposti, ja korkeudet asettui oikein. Luulin että edc-tolpat vaatii vielä koodauksen, mutta paremmin asiasta tietävät osasivat sanoa että G-sarjassa ei tarvi vaikka F:ssä näin oli.






        Aikaa paloi mutta tässä tapauksessa auton seisonta ei onneksi ollut iso ongelma. Jospa noihin ilmajousiin ei nyt tarvis enää koskea. Ja katsottava vielä josko saisi ehjistä osista vähän kustannusta pois.


        Comment

        • jerpe
          Newbiemmer
          • Jul 2022
          • 11
          • Tornio

          #5
          Palikat myynnissä myyntiosion puolella.
          Servicekit näyttää netissä olevan n. 400 eur hintainen.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎