Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30 530e säteilylämmittimen asennus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2535
    • Kirkkonummi

    G30 530e säteilylämmittimen asennus?

    530e:hen olisi tulossa säteilylämmittimen asennus (Defa). Pieni yllätys oli, että tämä vaatii hybridikoulutuksen, että saa tällaista asentaa. Auto olisi nyt menossa pajalle, jossa ei koskaan vielä ole ollut 503e:tä. Yleisesti, onko tässä jotain huomioitavaa esim. keulan alasäleikön toiminnan kannalta? Vähän alkoi arveluttamaan..

    Asennukseen tulee vain säteilylämmitin, saa edes vähän apuja kylmäkäynnistyksiin. Sisätiloissa mennään auton sähkölämmittimellä, se on toiminut hyvin alle -20°C pakkasillakin vaikka siinä ei enää se 15-30min ehkä riitäkään.
    Last edited by Petteri75; 11-01-2024, 12:22.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • jj5
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 1298
    • pks

    #2
    Onkos joku erityinen syy laittaa lämmitin? Oletko selvittänyt/ onko joku muu joskus tutkinut ettei sähköesilämmityksen mukana lämpeneisi moottorikin samalla? Minusta ainakin kone lämpeää tämmöisessä kylmästä käyntilämpöön tosi nopeasti mittariston tietojen perusteella ja myös aika nopeasti öljyn lämpöjenkin osalta, niin on käynyt mielessä voisiko auto olla niin fiksu että osaa moottoria esilämmittää.
    sigpic

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2535
      • Kirkkonummi

      #3
      Originally posted by jj5 View Post
      Onkos joku erityinen syy laittaa lämmitin? Oletko selvittänyt/ onko joku muu joskus tutkinut ettei sähköesilämmityksen mukana lämpeneisi moottorikin samalla? Minusta ainakin kone lämpeää tämmöisessä kylmästä käyntilämpöön tosi nopeasti mittariston tietojen perusteella ja myös aika nopeasti öljyn lämpöjenkin osalta, niin on käynyt mielessä voisiko auto olla niin fiksu että osaa moottoria esilämmittää.
      Jos olen oikein ymmärtänyt, tässä moottorissa vesipumppu ja termostaatti ovat sähkö-/tietokoneohjattuja. Auto lämpenee kohtuullisessa ajassa kyllä, eli siniseltä on päästy ehkä n. 5-7 minuutissa hyvin ylös mutta ei tuo kylmäkäynnistyksen rasittavuutta pienennä. Säteilylämmittimen teho ei ole välttämättä suurensuuri, mutta apu se on pienikin apu.
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 417
        • Pohjois-Savo

        #4
        Hiljattain uutisoitiin, ettei lämmittimen käytöstä olekaan merkittävää hyötyä (totuus kääntynyt päinvastaiseksi). Tiedä sitten. Säälittäähän se käynnistää auto 35 asteen pakkasella.. lämmitti tai ei.
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2287
          • Uusimaa

          #5
          Luulen vähän että ei maksa vaivaa lähteä asentelemaan muutaman talvisen kylmästarin takia..... Nykyöljyt on sen verran hyviä ja nämä koneet lämpenee hetkessä.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3344
            • Raisio

            #6
            Originally posted by bittivirhe View Post
            Hiljattain uutisoitiin, ettei lämmittimen käytöstä olekaan merkittävää hyötyä (totuus kääntynyt päinvastaiseksi). Tiedä sitten. Säälittäähän se käynnistää auto 35 asteen pakkasella.. lämmitti tai ei.
            Aikaisemmat jäähdytysnestettä lämmittävät oli tehokkaampia kuin nykyiset pikkusäteilylämmittimet.

            Toki myös moottorien säätötekniikka kehittynyt, mutta teki mitä teki, kylmästä, pikkukylmästä moottorista pukkaa aina alussa about 100 kertaista myrkkypilveä lämpimään nähden.
            E39&E93

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1147
              • Kainuu

              #7
              Aamulla katselin lämpökameralla kun auto oli ollut 10 min esilämmityksessä niin koneen etuosaan menevä pikku vesiletku oli 50 asteinen. Eli jotain siellä ilmeisesti koneessa lämmitetään samalla.
              BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7481
                • Jyväshyvä

                #8
                Kannattaa laittaa Calixin oikea "lohkolämmitin", se on paljon parempi kuin pelkkä pohjaan tuleva sätelijä...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1756
                  • Karjaa

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Kannattaa laittaa Calixin oikea "lohkolämmitin", se on paljon parempi kuin pelkkä pohjaan tuleva sätelijä...
                  Ei kai B48:ssa mitään pakkastulppaa tai vastaavaa ole mihin oikean lohkolämppärin saisi asennettua?
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2287
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Kannattaa laittaa Calixin oikea "lohkolämmitin", se on paljon parempi kuin pelkkä pohjaan tuleva sätelijä...
                    Kyllä se kämmennen kokoinen säteilylempare autttaa huomattavasti enemmän kuin siitä kirjoitetaan. Ja sisätilanlämmittimen kanssa kombo on ihan riittävä suurimmalle osalle nykyisten öljylaatujen kera. Ja ennenkaikkea kustannustehokas.

                    Joskus tein sellaisen testin F10:llä että about -15 asteen pakkasessa pidin autoa lämmityksessä kolme tuntia. Juuri ennen käynnistystä tsekkasin testerillä öljyjen lämmöt jotka näytti +5 astetta. Sitten käynnistin moottorin ja tarkkailin öljyjen ja veden lämpötilaa. Öljyt lähtivät kiertämään ja kyykkäsivät hetkellisesti lähelle nollaa mutta nousivat hetimiten takaisin lähtötilanteeseen. Jäähdytysnesteen lämpötilat lähtivät käynnistyksen jälkeen todella rivakkaan nousuun. Ja olivat jo 2-3minuutin sisällä reippaasti plussalla. Sen sijaan umpikohmeisilla öljyillä jos starttaat, niin öljyjen lämpeneminen kestää huomattavan pitkään (ilman niiden esilämmitystä).

                    Näiden testien jälkeen olen jättänyt omaan arvoonsa keskustelut joissa säteilylämmittimen merkitys teilataan suoraan alas.

                    Itse en ainakaan väheksyisi sen merkitystä että kylmäkäynnistyksessä moottori päästään käynnistämään plus-asteisilla öljyillä. Käsittääkseni tuota +5 astetta pidetään muutenkin jonkinlaisena rajana lämmityksen tarpeelle.

                    Tokihan rinnalle löytyy tehokkaampia (=kalliimpia ratkaisuja), mutta onko niistä oikeasti mitään käytännön hyötyä (ehkä lämmityksen nopeus?), on toinen kysymys.





                    ´+
                    Last edited by JKK; 19-01-2024, 09:47.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7481
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Originally posted by Wespa View Post

                      Ei kai B48:ssa mitään pakkastulppaa tai vastaavaa ole mihin oikean lohkolämppärin saisi asennettua?
                      On. 2018->, sähköisellä vesipumpulla olevat, ->2018 ei jos on mekaanisella vesipumpulla.

                      calix RE965 googleen...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • jj5
                        BTCF Member
                        • Aug 2012
                        • 1298
                        • pks

                        #12
                        Originally posted by makebm5 View Post
                        Aamulla katselin lämpökameralla kun auto oli ollut 10 min esilämmityksessä niin koneen etuosaan menevä pikku vesiletku oli 50 asteinen. Eli jotain siellä ilmeisesti koneessa lämmitetään samalla.
                        Mielenkiintoinen tieto btw hyvin lähti yön jälkeen käyntiin -34c.
                        sigpic

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎