Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e PPF Hiukkassuodatin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spere
    Bimmer Rookie
    • Jun 2018
    • 75
    • Finland

    530e PPF Hiukkassuodatin

    Seuraavanlaista ongelmaa käsillä, kohteena G30 530e 2019

    - Ajotietokone heittää toistuvasti ilmoitusta "Hiukkassuodatin - Hiukkassuodattimen regenerointi tarpeen...."
    - Vikamuistissa koodi "1A2818 - Petrol particulate filter: Regeneration Interrupted​". Tämä koodi ilmestyy myös välittömästi vikamuistin nollauksen jälkeen.
    - Ajamalla ongelma ei ole korjaantunut.

    Regenerointeja keskeytetty kuljettajan toimesta (kuljettajaa ei taideta meneillään olevasta regeneroinnista edes informoida), sekä viimeisimmät "Component protection" syyllä. Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa?

    Liitteenä muutama kuva, jos niistä mitään apua on.

    Itseltä loppui ymmärrys suurinpiirtein tähän, kaikki apu on tervetullutta.

    Ja niin, ilmeisestihän tuolle voi jonkun 60-90min kestävän auto paikallaan suoritettavan regeneroinnin pakottaa, mutta siihen en ole lähtenyt. Pystyykö näissä pakottamaan ajonaikaista regenerointia istalla tms?


    EDIT: Autolle tehtiin vastausten rohkaisemana tuo "workshop regeneration". Regenerointi kesti ~40min, ajotietokone lopetti regeneroinnin tarpeesta ilmoittelun ja vikakoodi ei tullut nollauksen jälkeen enään takaisin. Kiitokset vastanneille.
    Attached Files
    Last edited by Spere; 09-03-2024, 18:21.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2545
    • Tampere

    #2
    Testerikö ei tarjoa toimintamallia tilanteeseen?
    N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Kale67
      Bimmer Rookie
      • Oct 2022
      • 62
      • Pirkanmaa

      #3
      Mulla oli tämä sama ongelma joskus vuosi sitten eikä se tosiaankaan poistunut itsestään ajamalla. Toisin kuin DPF:n poltto, tämä PPF:n pakotettu poltto tosiaankin tehdään auton ollessa paikallaan. Sen voi käynnistää ISTA:lla ja kestää sen ~30 min. Bensaa pitää olla siis tankissa jonkun verran ja läppärissä myös riittävästi virtaa. Istassa on kyllä ihan proseduuri tähän. Rohkeesti vaan...
      BMW G30 530e xDrive

      Comment

      • Spere
        Bimmer Rookie
        • Jun 2018
        • 75
        • Finland

        #4
        Originally posted by JaniLap View Post
        Testerikö ei tarjoa toimintamallia tilanteeseen?
        Ista tarjosi seuraavaa:
        - Perform test drive or workshop regeneration with the vehicle at a standstill.
        - If the regeneration not successful:
        Replace the petrol particulate filter.

        Originally posted by Kale67 View Post
        Mulla oli tämä sama ongelma joskus vuosi sitten eikä se tosiaankaan poistunut itsestään ajamalla. Toisin kuin DPF:n poltto, tämä PPF:n pakotettu poltto tosiaankin tehdään auton ollessa paikallaan. Sen voi käynnistää ISTA:lla ja kestää sen ~30 min. Bensaa pitää olla siis tankissa jonkun verran ja läppärissä myös riittävästi virtaa. Istassa on kyllä ihan proseduuri tähän. Rohkeesti vaan...
        Auto ei ole oma joten en pakotettuun polttoon lähtenyt. Lisäksi Ista näytti hirveän listan toimenpiteitä suoritettavaksi ennen polttoa, mm. jostain malleista tiettyjen pohjalevyjen irrotusta yms. ja taisi tosiaan vain mainita polton kestävän sen 60-90min, eikä juuri avannut mitä se paikallaan tehtävä poltto tekee (huudattaa kierroksia punarajalla tunnin putkeen?).

        Kai tuo kuitenkin jää viimeiseksi vaihtoehdoksi. Sitä en vain tiedä kannattaako tuo tehdä minun vai merkkiliikkeen toimesta, siltä varalta jos jotain odottamatonta tapahtuu.

        Comment

        • Kale67
          Bimmer Rookie
          • Oct 2022
          • 62
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Spere View Post

          Ista tarjosi seuraavaa:
          - Perform test drive or workshop regeneration with the vehicle at a standstill.
          - If the regeneration not successful:
          Replace the petrol particulate filter.



          Auto ei ole oma joten en pakotettuun polttoon lähtenyt. Lisäksi Ista näytti hirveän listan toimenpiteitä suoritettavaksi ennen polttoa, mm. jostain malleista tiettyjen pohjalevyjen irrotusta yms. ja taisi tosiaan vain mainita polton kestävän sen 60-90min, eikä juuri avannut mitä se paikallaan tehtävä poltto tekee (huudattaa kierroksia punarajalla tunnin putkeen?).

          Kai tuo kuitenkin jää viimeiseksi vaihtoehdoksi. Sitä en vain tiedä kannattaako tuo tehdä minun vai merkkiliikkeen toimesta, siltä varalta jos jotain odottamatonta tapahtuu.
          Joo, se tekee useamman polttosession nostamalla kierrokset aika korkealle ja sitten aina välissä laskee ne alas. Itse tein tuon pikku pakkasella omassa pihassa enkä kyllä mitään pohjalevyjä poistanut, (vuosimalli -19). Ei se kyllä tuntia kestänyt, ehkä reilut 30min, mutta en ehkä missään kerrostalon pihassa hommaan ryhtyisi.

          Tietysti jos ei oma auto ole niin tiedä sitten, mutta tuskin tuossa nyt mitään hajalle saa jos poltto ei onnistu. Merkkarilla varmaan vaihtavat uuden (muutaman tonnin hintaisen?) filtterin, tai voihan sieltä kysyä mitä aikovat tehdä ja paljonko veloittavat?

          On nää nyky vehkeet kyllä semmosia, aikoinaan vaihdoin dieselin bensaan juurikin ainaisten DPF -ongelmien takia ja sitten ne per**le keksi panna nämä filtterit myös bensavehkeisiin... No nyt on täyssähkö, mikäköhän filtteri sieltä seuraavaksi löytyy


          BMW G30 530e xDrive

          Comment

          • Spere
            Bimmer Rookie
            • Jun 2018
            • 75
            • Finland

            #6
            Originally posted by Kale67 View Post

            Joo, se tekee useamman polttosession nostamalla kierrokset aika korkealle ja sitten aina välissä laskee ne alas. Itse tein tuon pikku pakkasella omassa pihassa enkä kyllä mitään pohjalevyjä poistanut, (vuosimalli -19). Ei se kyllä tuntia kestänyt, ehkä reilut 30min, mutta en ehkä missään kerrostalon pihassa hommaan ryhtyisi.

            Tietysti jos ei oma auto ole niin tiedä sitten, mutta tuskin tuossa nyt mitään hajalle saa jos poltto ei onnistu. Merkkarilla varmaan vaihtavat uuden (muutaman tonnin hintaisen?) filtterin, tai voihan sieltä kysyä mitä aikovat tehdä ja paljonko veloittavat?

            On nää nyky vehkeet kyllä semmosia, aikoinaan vaihdoin dieselin bensaan juurikin ainaisten DPF -ongelmien takia ja sitten ne per**le keksi panna nämä filtterit myös bensavehkeisiin... No nyt on täyssähkö, mikäköhän filtteri sieltä seuraavaksi löytyy

            Kiitokset tästä. Kai se pitää tuota polttoa ehdotella ja keksiä paikka mahdollista toteuttamista varten. Marmori veloittaa varmasti maltaita pelkästä työstä (tunnit) ja vikakoodien lukemisesta.

            Comment

            • Kale67
              Bimmer Rookie
              • Oct 2022
              • 62
              • Pirkanmaa

              #7
              Niin, itse tehtynä maksaa sen muutaman litran bensaa ja pari olutta Läppäri kannattaa sitten kyllä laittaa verkkovirtaan kiinni ettei se ainakaan kyykähdä kesken operaation, auto ei tietenkään tässä tapauksessa tarvitse eikä sitä saakkaan kytkeä mihinkään laturiin, koska moottori on käynnissä (tämä on tietysti itsestäänkin selvää)
              BMW G30 530e xDrive

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2545
                • Tampere

                #8
                Samaa mieltä, että viileämmillä kausilla ei pohjalevyjä tarvitse lähteä purkamaan ja homman voi toteuttaa sopivalla piha-/parkkipaikka-alueella. En ole itsekään purkanut ja tosiaan konetta protokolla kierrättää välillä korkeammilla kierroksilla, joten valmisteluna riitttää ajo käyttölämpötilaan ennen toimenpidettä.
                N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1355
                  • Lempäälä

                  #9
                  Kun itselle ei moisesta ole tullut tässä, tai edellisessä hybridissä mitään huomiota, niin pitää kysyäkin:
                  Minkälainen on ollut ajoprofiili autolla? Käykö satunnaisesti bensalla hyvin lyhyitä pätkiä vai miksi se menee tukkoon ?
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • Spere
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2018
                    • 75
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by repsa View Post
                    Kun itselle ei moisesta ole tullut tässä, tai edellisessä hybridissä mitään huomiota, niin pitää kysyäkin:
                    Minkälainen on ollut ajoprofiili autolla? Käykö satunnaisesti bensalla hyvin lyhyitä pätkiä vai miksi se menee tukkoon ?
                    Ei osaa oikein ottaa kantaa kun ei ole omassa ajossa. Käsittääkseni sekalaista ajoa sekä pitempiä siivuja maantietä sitten bensalla.
                    ​​​​​
                    Ilmeisestihän tuossa on vielä käynyt niin, että kun poltto on ollut päällä on auto ajettu parkkiin ja poltto näin ollen keskeytynyt, eli polttoa ei olla suoritettu kokonaan. Tämän epäilyksen pohjaan istan historiadataan.
                    ​​​​​​
                    Hölmönä kyllä pidän sitä ettei auto ilmoita polton aloittamisesta/lopettamisesta. Poltto voi olla päällä kun kurvaat kotipihaan ja sammutat moottorin, etkä tiennyt asiasta mitään.

                    Comment

                    • Spere
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2018
                      • 75
                      • Finland

                      #11
                      Autolle tehtiin vastausten rohkaisemana tuo "workshop regeneration". Regenerointi kesti ~40min, ajotietokone lopetti regeneroinnin tarpeesta ilmoittelun ja vikakoodi ei tullut nollauksen jälkeen enää takaisin. Kiitokset vastanneille.
                      Last edited by Spere; 09-03-2024, 18:46.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎