Heti alkuun pahoittelut jos tästä ollut jo puhetta täällä, mutta en ainakaan silmämääräisesti löytänyt keskustelua aiheesta.
Potilaana 530e G31 m-sport -21, vanteina oem style 662, mittarissa n. 75tkm.
Ongelmat alkoi heti kun auton n. vuosi sitten hankin, ja sama ongelma jatkuu edelleen. Moottoritie nopeuksissa ~+110kmh vauhdissa alkaa mieto matalataajuinen tärinä, joka voimistuu 140kmh asti, niin että tärinän 130 tienoilla voi jo tuntea hyvin kaasupolkimessa ja penkissä. Parhaiten tärinän huomaa kartturin selkänojasta, joka välillä tärisee ihan silmin nähden, ja varsinkin kädellä tuntee tärinän siinä. Tärinä on kovimmillaan rengasurissa, tasaisella/uudella asfaltilla värinää ei välillä melkein huomaakkaan. Eroa ei ole, ajaako sähköllä vai bensalla, kiihdyttääkö vai jarruttaako, onko vaihde silmässä vai ei. Eikä myöskään ajomoodeilla ole väliä.
Auto kävi viime syksynä vianorilla ensin ohjauskulmien säädössä, jotka totta tosiaan oli melko pielessä (kuulema), mutta siitä huolimatta saatiin vihreetä paperille. Tärinä jatkui. Seuraavaksi vianorille tasapainotukseen, jotka olivat ilmeisesti myös melko pielessä. Sanoivat ottaneensa yli 50g painoja pois(????). En enään muista poistuiko tärinä vai vähenikö, kun ei enään asia häirinnyt.
Sitten laitettiinkin jo muutaman kuukauden päästä talvikiekot alle, eikä mitään tärinöitä esiintynyt, toisaalta harvoin tuli ajettua yli 110kmh mittariin.
Sitten tuli kevät 2024, kesäpyörät alle, ja vanha ongelma oli taas täällä, tärinä moottoritie nopeuksissa. Ei muuta kuin nokka kohti tasapainotusta (taas), ja sieltä tulikin sitten ilouutinen että renkaat ovat aivan finaalissa. Ennen syksyn ohjauskulmien säätöä, säädöt olivat sen verran vi*uillaan, ettei renkaiden sisä-/ulkoreunoissa ollut juurikaan kumia jäljellä. No, uudet renkaat alle (245/45-18 BFG Advantage), ja baanalle. Tärinä pienentyi huomattavasti, mutta kummitteli edelleen pienesti penkissä. Muutama päivä ajoa, ja tärinä oli aivan älytön. Takaisin tasapainotukseen. Muutamaa kumia pyöräytettiin vanteella, koska pystyheittoa oli jonkun verran, ja jokaisessa vanteessa oli painoheittoa 15-35g. Miten tuollainen painomuutos on edes mahdollista muutamassa päivässä? Taas tärinä laantui, mutta edelleen 130 vauhdissa se tuntuu, hermoja raastavaa perkele.
Internetin ihmeellisessä maailmassa muutamat yöt lueskellut foorumeita asiasta eri puolilta maailmaa, ja suurin syy näihin tärinöihin näyttäisi olevan oem vanteiden liian iso keskireikä, 2-3mm heittoa pyörännapaan nähden. Ainakin takavanteissa 1,0-1,5mm heitto (napa 66,5mm, vanteen keskireikä 66,75-66,8mm), mutta en usko että noin pieni heitto voisi tärinöitä aiheuttaa? Etuvanteita en ole vielä kerinnyt (jaksanut) mitata.
Nyt autolle varattu ensiviikolle vianorin toiselle toimipisteelle kulmien tarkastus, ja samalla aijon kysellä tasapainotusta, koska heillä ilmeisesti käytössä road force masiina, jota uuden rengassarjan asentajalla ei ollut.
Muita kohtalon tovereita? Jos on, onko asia ratkennut? Millä? Myös vinkkejä kaivataan, jos ideoita löytyy. Lopuksi vielä, että 90 vauhdissa auton menee kuin juna. Ei tärinöitä, ei vetele etc..
"VIKA" LÖYTYNYT: Tärinän takana oli niinkin pieni ongelma kuin muutaman eri rengaspajan pieleen mennyt tasapainotus. Neljännellä kerralla saatiin renkaat vihdoin balanssiin.
Potilaana 530e G31 m-sport -21, vanteina oem style 662, mittarissa n. 75tkm.
Ongelmat alkoi heti kun auton n. vuosi sitten hankin, ja sama ongelma jatkuu edelleen. Moottoritie nopeuksissa ~+110kmh vauhdissa alkaa mieto matalataajuinen tärinä, joka voimistuu 140kmh asti, niin että tärinän 130 tienoilla voi jo tuntea hyvin kaasupolkimessa ja penkissä. Parhaiten tärinän huomaa kartturin selkänojasta, joka välillä tärisee ihan silmin nähden, ja varsinkin kädellä tuntee tärinän siinä. Tärinä on kovimmillaan rengasurissa, tasaisella/uudella asfaltilla värinää ei välillä melkein huomaakkaan. Eroa ei ole, ajaako sähköllä vai bensalla, kiihdyttääkö vai jarruttaako, onko vaihde silmässä vai ei. Eikä myöskään ajomoodeilla ole väliä.
Auto kävi viime syksynä vianorilla ensin ohjauskulmien säädössä, jotka totta tosiaan oli melko pielessä (kuulema), mutta siitä huolimatta saatiin vihreetä paperille. Tärinä jatkui. Seuraavaksi vianorille tasapainotukseen, jotka olivat ilmeisesti myös melko pielessä. Sanoivat ottaneensa yli 50g painoja pois(????). En enään muista poistuiko tärinä vai vähenikö, kun ei enään asia häirinnyt.
Sitten laitettiinkin jo muutaman kuukauden päästä talvikiekot alle, eikä mitään tärinöitä esiintynyt, toisaalta harvoin tuli ajettua yli 110kmh mittariin.
Sitten tuli kevät 2024, kesäpyörät alle, ja vanha ongelma oli taas täällä, tärinä moottoritie nopeuksissa. Ei muuta kuin nokka kohti tasapainotusta (taas), ja sieltä tulikin sitten ilouutinen että renkaat ovat aivan finaalissa. Ennen syksyn ohjauskulmien säätöä, säädöt olivat sen verran vi*uillaan, ettei renkaiden sisä-/ulkoreunoissa ollut juurikaan kumia jäljellä. No, uudet renkaat alle (245/45-18 BFG Advantage), ja baanalle. Tärinä pienentyi huomattavasti, mutta kummitteli edelleen pienesti penkissä. Muutama päivä ajoa, ja tärinä oli aivan älytön. Takaisin tasapainotukseen. Muutamaa kumia pyöräytettiin vanteella, koska pystyheittoa oli jonkun verran, ja jokaisessa vanteessa oli painoheittoa 15-35g. Miten tuollainen painomuutos on edes mahdollista muutamassa päivässä? Taas tärinä laantui, mutta edelleen 130 vauhdissa se tuntuu, hermoja raastavaa perkele.
Internetin ihmeellisessä maailmassa muutamat yöt lueskellut foorumeita asiasta eri puolilta maailmaa, ja suurin syy näihin tärinöihin näyttäisi olevan oem vanteiden liian iso keskireikä, 2-3mm heittoa pyörännapaan nähden. Ainakin takavanteissa 1,0-1,5mm heitto (napa 66,5mm, vanteen keskireikä 66,75-66,8mm), mutta en usko että noin pieni heitto voisi tärinöitä aiheuttaa? Etuvanteita en ole vielä kerinnyt (jaksanut) mitata.
Nyt autolle varattu ensiviikolle vianorin toiselle toimipisteelle kulmien tarkastus, ja samalla aijon kysellä tasapainotusta, koska heillä ilmeisesti käytössä road force masiina, jota uuden rengassarjan asentajalla ei ollut.
Muita kohtalon tovereita? Jos on, onko asia ratkennut? Millä? Myös vinkkejä kaivataan, jos ideoita löytyy. Lopuksi vielä, että 90 vauhdissa auton menee kuin juna. Ei tärinöitä, ei vetele etc..
"VIKA" LÖYTYNYT: Tärinän takana oli niinkin pieni ongelma kuin muutaman eri rengaspajan pieleen mennyt tasapainotus. Neljännellä kerralla saatiin renkaat vihdoin balanssiin.
Comment