Announcement

Collapse
No announcement yet.

G31 530e tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rottmayer
    Newbiemmer
    • Jun 2024
    • 6
    • Helsinki

    G31 530e tärinä

    Heti alkuun pahoittelut jos tästä ollut jo puhetta täällä, mutta en ainakaan silmämääräisesti löytänyt keskustelua aiheesta.
    Potilaana 530e G31 m-sport -21, vanteina oem style 662, mittarissa n. 75tkm.
    Ongelmat alkoi heti kun auton n. vuosi sitten hankin, ja sama ongelma jatkuu edelleen. Moottoritie nopeuksissa ~+110kmh vauhdissa alkaa mieto matalataajuinen tärinä, joka voimistuu 140kmh asti, niin että tärinän 130 tienoilla voi jo tuntea hyvin kaasupolkimessa ja penkissä. Parhaiten tärinän huomaa kartturin selkänojasta, joka välillä tärisee ihan silmin nähden, ja varsinkin kädellä tuntee tärinän siinä. Tärinä on kovimmillaan rengasurissa, tasaisella/uudella asfaltilla värinää ei välillä melkein huomaakkaan. Eroa ei ole, ajaako sähköllä vai bensalla, kiihdyttääkö vai jarruttaako, onko vaihde silmässä vai ei. Eikä myöskään ajomoodeilla ole väliä.

    Auto kävi viime syksynä vianorilla ensin ohjauskulmien säädössä, jotka totta tosiaan oli melko pielessä (kuulema), mutta siitä huolimatta saatiin vihreetä paperille. Tärinä jatkui. Seuraavaksi vianorille tasapainotukseen, jotka olivat ilmeisesti myös melko pielessä. Sanoivat ottaneensa yli 50g painoja pois(????). En enään muista poistuiko tärinä vai vähenikö, kun ei enään asia häirinnyt.
    Sitten laitettiinkin jo muutaman kuukauden päästä talvikiekot alle, eikä mitään tärinöitä esiintynyt, toisaalta harvoin tuli ajettua yli 110kmh mittariin.
    Sitten tuli kevät 2024, kesäpyörät alle, ja vanha ongelma oli taas täällä, tärinä moottoritie nopeuksissa. Ei muuta kuin nokka kohti tasapainotusta (taas), ja sieltä tulikin sitten ilouutinen että renkaat ovat aivan finaalissa. Ennen syksyn ohjauskulmien säätöä, säädöt olivat sen verran vi*uillaan, ettei renkaiden sisä-/ulkoreunoissa ollut juurikaan kumia jäljellä. No, uudet renkaat alle (245/45-18 BFG Advantage), ja baanalle. Tärinä pienentyi huomattavasti, mutta kummitteli edelleen pienesti penkissä. Muutama päivä ajoa, ja tärinä oli aivan älytön. Takaisin tasapainotukseen. Muutamaa kumia pyöräytettiin vanteella, koska pystyheittoa oli jonkun verran, ja jokaisessa vanteessa oli painoheittoa 15-35g. Miten tuollainen painomuutos on edes mahdollista muutamassa päivässä? Taas tärinä laantui, mutta edelleen 130 vauhdissa se tuntuu, hermoja raastavaa perkele.

    Internetin ihmeellisessä maailmassa muutamat yöt lueskellut foorumeita asiasta eri puolilta maailmaa, ja suurin syy näihin tärinöihin näyttäisi olevan oem vanteiden liian iso keskireikä, 2-3mm heittoa pyörännapaan nähden. Ainakin takavanteissa 1,0-1,5mm heitto (napa 66,5mm, vanteen keskireikä 66,75-66,8mm), mutta en usko että noin pieni heitto voisi tärinöitä aiheuttaa? Etuvanteita en ole vielä kerinnyt (jaksanut) mitata.

    Nyt autolle varattu ensiviikolle vianorin toiselle toimipisteelle kulmien tarkastus, ja samalla aijon kysellä tasapainotusta, koska heillä ilmeisesti käytössä road force masiina, jota uuden rengassarjan asentajalla ei ollut.

    Muita kohtalon tovereita? Jos on, onko asia ratkennut? Millä? Myös vinkkejä kaivataan, jos ideoita löytyy. Lopuksi vielä, että 90 vauhdissa auton menee kuin juna. Ei tärinöitä, ei vetele etc..

    "VIKA" LÖYTYNYT: Tärinän takana oli niinkin pieni ongelma kuin muutaman eri rengaspajan pieleen mennyt tasapainotus. Neljännellä kerralla saatiin renkaat vihdoin balanssiin.​
    Last edited by Rottmayer; 14-06-2024, 15:21.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2693
    • Tampere

    #2
    Oletan ettei raidevälin levityspaloja ole käytössä. Hankit jostain toisen rengassarjan lainaan ja käyt koeajolla vertailemassa tuntumaa. Ei olisi ensimmäinen kerta kun kiero vanne on taustasyy. Jos on G30 orggisvanne, niin keskireikä yms. mitoitukset on lähtökohtaiesti suunntteltu oikeanlaisiksi.
    B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Rottmayer
      Newbiemmer
      • Jun 2024
      • 6
      • Helsinki

      #3
      JaniLap Ei ole lättyjä välissä, eikä tule. Täytynee kokeilla talvipyörillä miten ne käyttäytyy. Silmämääräsesti kesävanteet ei ollu kierot, mutta ei ole tutkittu pintaa syvemmälle, vianor saa nekin tsekkaa sitten ens viikolla.

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1363
        • Lempäälä

        #4
        Jos nuo mittaamasi arvot ovat oikeasti autostasi (vanteen navan puoli noin väljä) on se vika yksinkertaisesti siellä.

        Voit sitä keskittää paremmin esim laittamalla maalarinteippiä tms helposti poistettavaa ohutta teippiä - riittävän kerrosmäärän auton navan ympärille, että vanne istuu oikeasti kuten pitää.
        Tai 3d tulostaa sopivat.

        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • kaitsu66
          Bimmer Rookie
          • May 2012
          • 52
          • Janakkala

          #5

          Internetin ihmeellisessä maailmassa muutamat yöt lueskellut foorumeita asiasta eri puolilta maailmaa, ja suurin syy näihin tärinöihin näyttäisi olevan oem vanteiden liian iso keskireikä, 2-3mm heittoa pyörännapaan nähden. Ainakin takavanteissa 1,0-1,5mm heitto (napa 66,5mm, vanteen keskireikä 67,5-68mm), mutta en usko että noin pieni heitto voisi tärinöitä aiheuttaa? Etuvanteita en ole vielä kerinnyt (jaksanut) mitata.

          Toihan on ihan tolkuton välys ei varmaankaan ole orginaali vanne kyseessä . Normaali välys on 0.1mm toi reilu milli aiheuttaa varmasti noissa nopeuksissa tärinää..




          G30 530e -17
          https://www.facebook.com/roadsportA
          https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

          Comment

          • Rottmayer
            Newbiemmer
            • Jun 2024
            • 6
            • Helsinki

            #6
            kaitsu66 Nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin, sori. Takavanteiden keskireijät 66,75mm & 66,80mm. Ei pitäis kirjotella iltamyöhällä...

            Comment

            • U. Turhapuro
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1161

              #7
              Samaa oli minullakin autossa. Syynä hieman soikea alkuperäinen vanne.

              Comment

              • Rottmayer
                Newbiemmer
                • Jun 2024
                • 6
                • Helsinki

                #8
                Noniin. Talvipyörät käytetty alla, eikä tärinöitä ilmennyt. Auto meni niillä vianorille, kesäsarja kyydissä. Tsekattiin kulmat, sekä kyydissä olevan kesäsarjan painot. Kulmissa takana pienenpienet säädöt muuten ok, paitsi eivät ensi yrittämällä saaneet rattia suoraksi, joten jouduin seuraavana päivänä menemään uudestaan paikanpäälle. Vianorin mukaan kesävanteista kolmessa oli heittoa 15g, ja yhdessä 5g, joten korjasivat sen "ongelman". Tänään heitin kesäpyörät alle ja kävin moottoritiellä testiajolla. Heti 60 vauhdissa totesin ettei siellä kaikki ollut kunnossa. 130 vauhdissa paljon kovempi tärinä, kun mitä oli ennen vianorin painotusta. Tarkemmalla silmällä kattelin painoja, niin eivät olleet vitsineet ottaa edes vanhojen painojen liimoja pois. Vain yhdessä vanteessa oli painot laitettu vanhojen liimojen päälle, eli oletettavasti ainoa kohta missä painot olivat samassa kohtaa kuin ennen. Vanteet kuulema mittasivat suoraksi, ja keskireijätkin mittasivat kaikki tasan 66,5mm(???)... Nyt en ole enään varma mitä mieltä tästä pitäisi olla. Huomenna soittoa vianorille, koska reissun pitäisi lähteä, mutta tolla setupilla ei ole reissun jälkeen enää hampaita, eikä varmaan ehjiä laakereitakaan. Tämän lisäksi sain aivan käsittämättömän paskaa asiakaspalvelua.

                Comment

                • Rottmayer
                  Newbiemmer
                  • Jun 2024
                  • 6
                  • Helsinki

                  #9
                  Vianorin kolmas toimipiste sai asian ratkottua. Edellis toimipisteissä tasapainokone ilmeisesti ollut kalibroimata, koska keskiviikkona tapahtuneesta tasapainotuksesta painot heitti yhteensä 70g. Summa summarum: Neljän tasapainotus kerran & 2 nelipyöräsuuntauksen jälkeen ökybemari kiitää moottoritiellä kuin juna. Kiitos Vianor Malmille timanttisesta asiakaspalvelusta, ja rautaisesta ammattitaidosta!

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3537
                    • Raisio

                    #10
                    Herää vaan kysymys, kuinka paljon näitä ”epäkunnossa” olevia rengaskoneita onkaan. Muutama viikko sitten yhden sarjan ( käytetyt ja jo vanteilla ) renkaita meinattu saada tasapainoon.

                    Ekan tasapainotus vanhan pohjan tarkistusta varten, sitten varapyöritys, heittää, uutta painoa, heittää hiukan ja uutta lyijyä sisään. Jäi vähän kuva, onko sittenkään kone säädöissä?

                    Hyvä kun selvisi!
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • Rottmayer
                      Newbiemmer
                      • Jun 2024
                      • 6
                      • Helsinki

                      #11
                      ritariässä Joo tässä rupes itekkin epäröimään samaa hommaa. Onneksi nyt on ainakin tiedossa yks kone joka on balanssissa...

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎