Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30 uusi ohjausvaihde ja mutteriohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Draper
    Newbiemmer
    • May 2024
    • 7
    • -

    G30 uusi ohjausvaihde ja mutteriohjaus

    Auto on G30 vm 2019.
    Hammastanko alkoi kolisemaan niin vaihdettiin uusi ohjausvaihde. Nyt tuntuma ohjauksen keskialueella on todella epämääräistä, ohjaus ei ikäänkuin palauta yhtään keskelle vaan kun käännät hieman rattia niin se menee vaikka ojaan jos et korjaa. Tämä yhdistettynä outoon jäykkyyteen tekee ajosta aikamoista seilaamista.

    Ennen remonttia auto meni kuin juna, ero on huomattava. Edellinen vm 2018 G30 oli myös parempi.

    Kiinnostaa tietää että onko tuttua ja onko asiaa mahdollista parantaa jollain sopeutuksella tms? Vai onko uusikin ohjausvaihde rikki?
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1269
    • Kajjjaani

    #2
    Oliko ohjausvaihde uusi vai käytetty, ja ilmeisesti koodattu asennuksen jälkeen kuitenkin?
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2200
      • Vantaa

      #3
      Ja oliko orkkis vai joku tarvike? Kuulostaa siltä että keskimutteri(jos sellaista on) on liian tiukalla.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • Draper
        Newbiemmer
        • May 2024
        • 7
        • -

        #4
        Originally posted by alpine3 View Post
        Oliko ohjausvaihde uusi vai käytetty, ja ilmeisesti koodattu asennuksen jälkeen kuitenkin?
        Käytetty on ja siinä koodauksessa oli ilmeisesti ensin ongelmaa korjaamon mukaan. Se oli ilmoittanut virhettä ensiksi. Nyt sitten oli hävinnyt virhekoodit. Eli olisko se koodaus kuitenkin epäonnistunut?

        Comment

        • alpine3
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2010
          • 1269
          • Kajjjaani

          #5
          No hankala sanoa etäältä. Jos siellä päin on joku joka näistä ymmärtää ja voi tarkastaa mahdolliset vikakoodit ja että tangon ecusta löytyy cafd tiedosto niin silloin olisi ainakin se poissuljettu.

          Käytetyn tangon tapauksessa myös tuo VilleP:n mainitsema keskimutterin ylitiukkuus on mahollinen jos sitä joku on mennyt ominpäin kiristelemään.

          Tuota mutteria yleensä yritetään kiristellä ominpäin silloin jos hammastangossa on kuluman vuoksi väljyyttä keskialueella, ja lopputulemana keskialue saadaan kuntoon mutta molemmat ääriasennot rupeavat ahdistamaan tangon epäsymmetrisen kulumisen vuoksi. Ratti ilmeisesti kuitenkin pyörii samalla voimalla ääriasennosta toiseen?

          Edit. Nyt kun muistelee niin ainakin f25:n ja tehdasuuden hammastangon tapauksessa koodauksen jälkeen hammastanko täytyi vielä sopeuttaa istalla. Voi olla tässäkin, tai sitten ei..
          Last edited by alpine3; 10-10-2024, 22:23.
          BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
          BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

          Comment

          • Draper
            Newbiemmer
            • May 2024
            • 7
            • -

            #6
            Originally posted by alpine3 View Post
            No hankala sanoa etäältä. Jos siellä päin on joku joka näistä ymmärtää ja voi tarkastaa mahdolliset vikakoodit ja että tangon ecusta löytyy cafd tiedosto niin silloin olisi ainakin se poissuljettu.

            Käytetyn tangon tapauksessa myös tuo VilleP:n mainitsema keskimutterin ylitiukkuus on mahollinen jos sitä joku on mennyt ominpäin kiristelemään.

            Tuota mutteria yleensä yritetään kiristellä ominpäin silloin jos hammastangossa on kuluman vuoksi väljyyttä keskialueella, ja lopputulemana keskialue saadaan kuntoon mutta molemmat ääriasennot rupeavat ahdistamaan tangon epäsymmetrisen kulumisen vuoksi. Ratti ilmeisesti kuitenkin pyörii samalla voimalla ääriasennosta toiseen?
            Kyllä, ratti pyörii samalla voimalla joka suuntaan.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎