Announcement

Collapse
No announcement yet.

E24 takakelkan puslat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ollyvai
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 180

    E24 takakelkan puslat

    Jossain Youtube-videossa jossakin autossa oli E24-tyyliset takakelkan puslat, ne millä kelkka kiinnittyy koriin. Kelkka oli otettu irti, ja puslan kumiosan raot oli täytetty itsevulkanoivalla kumilla.
    Näettekö ratkaisussa mitään järkeä?
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3045

    #2
    Originally posted by ollyvai View Post
    Jossain Youtube-videossa jossakin autossa oli E24-tyyliset takakelkan puslat, ne millä kelkka kiinnittyy koriin. Kelkka oli otettu irti, ja puslan kumiosan raot oli täytetty itsevulkanoivalla kumilla.
    Näettekö ratkaisussa mitään järkeä?
    eikö ole helpompi samalla vaivalla laittaa sinne uretaaniset puslat?
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • ollyvai
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 180

      #3
      Uretaanipusliin vaihtaminen vaatisi toki vanhojen puslien poistamista prässillä, rakojen täyttämiseen riittäisi kelkan irroittaminen ja kumin pruuttaaminen.
      Mutta mikä mahtaisi olla lopputulos...?

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3045

        #4
        Originally posted by ollyvai View Post
        Uretaanipusliin vaihtaminen vaatisi toki vanhojen puslien poistamista prässillä, rakojen täyttämiseen riittäisi kelkan irroittaminen ja kumin pruuttaaminen.
        Mutta mikä mahtaisi olla lopputulos...?
        Vanhat saa irti kyllä toholla polttamallakin. Varsinkin irtokelkasta lähtee helposti, jos ei omista prässiä.

        Sillä jumpalla, kun ottaa kelkan autosta irti, niin vaihtelee mielellään jo uretaanipuslatkin sinne samantien.

        Kumilla täyttämisestä ei ole kokemusta.
        Kulkineet/projektit:

        640D F06
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • sierra4x4tbo
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 2096
          • Lappeenranta

          #5
          Juu, voi olla tuon uuden kumin tarttuvuus vanhoihin pusliin vähintäänkin kyseenalainen.. Tai ainakin pitäisi pystyä putsaamaan todella hyvin ja kovettunut kumin pintakerros poistamaan.

          Uusien kumipuslien vulkanointia on tullut teetettyä itsekin, mutta vain ammattilaisilla. Lappeenrannan Tekninen Kumi-firmassa olen E28:in ja Cossu Sierran perän kannakepuslien ilmatilat "valattanut" täyteen kumia.

          Lappeenrannan Tekninen Kumi Oy - Kumituotteiden suunnittelu, valmistus ja myynti


          -Timo
          M535i BiTurbo -85
          740iA -95 ”#tonnin_pommi"

          --=MushroomMotorsport=--
          --=MaxTuned.com=--

          Comment

          • Raipeee
            BTCF Member
            • Apr 2006
            • 83
            • Turku

            #6
            Originally posted by ollyvai View Post
            Uretaanipusliin vaihtaminen vaatisi toki vanhojen puslien poistamista prässillä, rakojen täyttämiseen riittäisi kelkan irroittaminen ja kumin pruuttaaminen.
            Mutta mikä mahtaisi olla lopputulos...?

            Ei tarvitse kelkkaa pudottaa alas. Isojen puslien mutterit vaan irti kelkka liikkuu siinä sitten mukavasti. Vähän kiilaa kelkan ja korin väliin ni on enempi tilaa sillä puolella missä hääräät. Sitten vaan poranterällä puslan kumiosaan läpireikä ja sorvaa niin isoksi kun saa. Sitten puukkosahalla sahaa puslan rungon halki. Sitten halkeman vierestä lyö vaikka talttameisselillä puslan ulkokehän kasaan ja pusla lähtekin sitte jo käsin irti. Uudet uretaaniset meneekin ihan käsipelillä ilman mitään prässiä. Kokonaisuutena noin 1-2 tunnin homma äijästä riippuen. Uretaaniset kun laittaa niin ei tarvii heti uusiakkaan.

            Comment

            • ollyvai
              Bimmer Rookie
              • Mar 2007
              • 180

              #7
              Olen taas näköjään tekemässä asiat vaikeimman kautta
              Siis kelkan pultit pois, vaikka puukolla kumin ulkoreunaa pitkin keskiosa pois, ja remppasahalla puslan runko halki.
              Saaneeko uuden puslan paikalleen ihan puristimilla... :think
              Kiitos neuvoista!

              Comment

              • MPV
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1189
                • Muhos

                #8
                Originally posted by ollyvai View Post
                Olen taas näköjään tekemässä asiat vaikeimman kautta
                Siis kelkan pultit pois, vaikka puukolla kumin ulkoreunaa pitkin keskiosa pois, ja remppasahalla puslan runko halki.
                Saaneeko uuden puslan paikalleen ihan puristimilla... :think
                Kiitos neuvoista!
                Jos sun E24 on E28 alustalla, niin eikö silloin päde samanlaiset ohjeet, kuin E34:seen? Omanlaisella työkalulla vaihtaa nuo puslat melko vikkelään.


                E12 pohjaisessa olisi vielä helpompi...

                Comment

                • Raipeee
                  BTCF Member
                  • Apr 2006
                  • 83
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by ollyvai View Post
                  Olen taas näköjään tekemässä asiat vaikeimman kautta
                  Siis kelkan pultit pois, vaikka puukolla kumin ulkoreunaa pitkin keskiosa pois, ja remppasahalla puslan runko halki.
                  Saaneeko uuden puslan paikalleen ihan puristimilla... :think
                  Kiitos neuvoista!
                  Juurikin näin lyöt vaan ne kelkan pinnapultit ylöspäin niin saat nekin pois tieltä ( takapenkkien alla rihloilla). Osta suosiolla ne uretaaniset niin et tarvitse mitään työkalua kun ne menevät ihan käsin paikalle. Ja ei enää pomppaa leimalla puslista vaikka katsuri nostaiskin keventimellä takapalkista.

                  Comment

                  • ollyvai
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2007
                    • 180

                    #10
                    Taitaa talven aikana mennä kaikki puslat ja tangot uusiksi, aika edullisia näyttävät olevan. Mistä olette ostaneet, ja tuleeko liian kivireki jos kaikki mahdollinen on uretaania?

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3045

                      #11
                      Originally posted by ollyvai View Post
                      Taitaa talven aikana mennä kaikki puslat ja tangot uusiksi, aika edullisia näyttävät olevan. Mistä olette ostaneet, ja tuleeko liian kivireki jos kaikki mahdollinen on uretaania?
                      Tuosta: http://www.strongflex.eu/en/53-bmw-e24-76-90

                      ja täältä takapoikkipalkin: http://www.usparts.fi/index.php?page=68#36
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎