Announcement

Collapse
No announcement yet.

635 CSi E24 mahdollisia vikoja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Realsanta
    Newbiemmer
    • Apr 2003
    • 13
    • Seinäjoki

    635 CSi E24 mahdollisia vikoja?

    Elikkä jos tuommoisen hommais suomesta/saksasta

    -Mistä löytyy ruoste kohdat
    -Mahdolliset tekniikka ongelmat
    -Kertokaa jos jotain muuta on? mitä näin ei bemaristina tiedä vielä

    -> Teknikkaan -Leka-
    Last edited by Leka; 13-06-2005, 19:27.
  • 9313juha
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 1272
    • Ratissa vuodesta 1968

    #2
    Alla pieni osa BMW-kerhon lehdessä Bemaristi 1/99:ssä julkaistusta kirjoittamastani E24-historiikista. Sori tekstin tavutus, otin vaan copy pastella dokumentista. Jos haluat koko jutun (tosin ilman lehdessä olleita kuviaan), laita mulle meiliä.

    E24-mallien suurin riesa ja kun-nostuksen kuluerä on ruoste. Usein Suomessa olevat yksilöt ovat aloit-taneet taipaleensa muualla, joten puutteellinen ruostesuojaus on altistanut korin monimutkaiset rakenteet ruostumiselle. Monimut-kaisten moninkertaisten kotelora-kenteiden vuoksi auto saattaa päälli-sin puolin näyttää aivan kohtuulli-selta, mutta silti lähemmin tutkitta-essa ja rakenteita avattaessa voidaan löytää pitkälle edennyt ruostuminen. Jos esimerkiksi helmapelti on jo puhkiruostunut, voi varmuudella varautua melkoisiin peltitöihin piilossa olevissa rakenteissa. Ainoat saatavilla olevat tarvikepellit ovat ulkohelmat ja takapyöräaukkojen kaaret.

    Helmapellin alasauma kertoo paljon korin kunnosta; jos se on pullistellut tai lytyssä, on peltitöitä tiedossa ennemmin tai myöhemmin. Lytyssä oleva helma kertoo nosturivauriosta, jolloin taittuneessa pellissä on ko-telosuojaus vaurioitunut ja ruoste pääsee tekemään tuhojaan sisältä käsin. Raskasta autoa nosturilla nostettaessa on tärkeää käyttää riittävän suuria talloja. Muita arkoja kohtia ovat etulokasuojat ja sisälo-kasuojat sekä edessä (siis konehuo-neen puolella), että takana, joustin tukien kiinnityspisteet edessä ja takana, taka-akselipalkin kiinnitys pisteet, takapyörän kaaret ja taka-helmat jos takapyöräkotelossa oleva niitattu alajatke puuttuu.

    Etulokasuojien ruostevauriot johtu-vat keulan rakenteiden sokkeloisuu-desta, jonne kerääntyy kuraa, sillä erilliset sisälokasuojat ovat todella harvinaiset. E12-mallin alumiinisen sisälokarin pystyy tyydyttävästi sovittamaan coupeen. Alkuperäise-nä autoissa on vain pyöräkotelon takaosan sulkeva suojus, mutta yläosia kotelosta sekään ei suojaa. Etulokasuoja on tehty kahdesta osasta ja pistehitsattu kasaan. Tämä sauma ruostuu. Päällepäin ei näy kuin lievää aaltoilua, mutta kone-pellin aukaisun jälkeen ruostevau-riot näkyvät helposti. Samoin sisä-lokasuojan yläosassa oleva vahvis-tus kotelo on kuran vaikutuksesta hanakka ruostumaan. Vauriot ovat havaittavissa konehuoneen puolelta.

    Taka-akselipalkinpäälle kiinnitys pisteiden ympäristöön kertyvällä kuralla on sama vaikutus. Tarkas-tettaessa kannattaa kiinnittää huo-miota myös helmakoteloiden kun-toon niiden takapäässä palkin päi-den kohdalla. Kattoluukun- ja tuu-lilasin tiivisteet saattavat vuotaa, jolloin vesi löytää tiensä mattojen alle ja tuliseinän äänieristeisiin. Sisustan purku ja pohjan tarkistami-nen ei ole autonsa pitkään säilyttä-välle huono idea. Ovitiivisteet alka-vat kulua jos karmittomat ikkunat on väärin säädetty.

    Myös raskaiden ovien saratappien kuluminen aiheuttaa vuotoa tiivis-teissä. Säädöt kannattaa pitää kun-nossa, sillä muuten monimutkaiset ovitiivisteet kuluvat piloille, ja se taas tietää 2000 markan kuluerää Saksastakin hankittaessa. Yleisesti ottaen E24-sarjaan saa vielä mel-keinpä kaikkia osia uusina. Hinnat vain ovat melkoisia, esimerkiksi etulokasuoja Suomessa kustantaa yli 4000 markkaa ja Saksassakin useita tuhansia. Tiettyä helpotusta osien saannille antaa tax-free-tuonti, jonka myötä E24-malleja on kulkeutunut suomalaisiinkin purkamoihin. Kohtuukuntoisten käytettyjen osien metsästys on takuulla hintansa väärti.

    Tekniikkansa osalta mallit ovat paljon huolettomampia. Tarvikeosia on saatavilla melko paljon, ja monet alustan osat ovat yhteisiä E12- ja E28-mallien kanssa. E28-perustaisessa alustassa on enemmän kumipuslia, jotka varsinkin etutuki-varsissa ovat kulutustavaraa. Perus-tekniikka on kestävää, ja moottorit pitkäikäisiä jos öljyn laadusta ja vaihdoista on huolehdittu. Käytet-tyjä tekniikan osia on myös run-saasti tarjolla.
    "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

    Comment

    • jpeltoma
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 600
      • pirkanmaa

      #3
      Suomi-autoissa on monesti vielä yksi perustavaa laatua oleva vika: KORINVAIHTO. Niitä on paljon tarjolla. Prosentit on mitä on, ja monelaista räpellystä on liikkellä. Bremerin Ykällä olis muuten tarjolla yksi California auto, niissä on pellit paremmassa kunnossa: http://www.oldcarsworld.com/
      __________________________________________________ ________________________
      Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

      Comment

      • Realsanta
        Newbiemmer
        • Apr 2003
        • 13
        • Seinäjoki

        #4
        Jos/kun ostan niin pitää olla alkuperäinen ei mitään korin/tekniikan vaihto vehkeitä.

        EDIT: tuos old carsin autossa ei oo muuta vikaa kun se on varustettu tomaatilla

        Urheiluautossa/luxuscoupessa pitää olla manuaalia aski.
        Last edited by Realsanta; 14-06-2005, 17:03.

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #5
          Urheiluautossa/luxuscoupessa pitää olla manuaalia aski.[/QUOTE]


          Kerrankin joku mun kans samaa mieltä. Automaatit on SUOLESTA!
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎