Announcement

Collapse
No announcement yet.

e24 jarrujen vaihto isompiin, mistä osat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e24
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 628

    e24 jarrujen vaihto isompiin, mistä osat?

    katsastustirehtöörit tahtoo olla samaista mieltä asioista konttorilla kuin konttorilla, että jos lisään edes yhden hepan, 635:een niin joudun päivittämään alustan vastaamaan seuraavaa pykälää, eli tässä vaiheessa m635 olis tuo verrokki.

    nyt kysymys kuuluukin et mistä saa edulliset etujarrut jotka vastais M sarjan jarruja, koolta, mutta ei hinnaltaan?

    eli mitat pitäis olla vähintään 300x30.


    täällä oli aikoinaan jotakin jutunpoikasta e24 jarruista, mutta en saanut varmuutta missä autossa olis tuohon passaavat jarrut. jos löytyis vaihdettavuus, niin sit vois osata metsastää joitain bremboja tai zimmermanneja yms.

    nyt tiedän vain M:n jarrut ja satulat + levyt tulis kustantaa jotain 1900€ paikkeilla. taitanee siis kohta joutua noihin tekemään sijoituksen =( ellei joku viisas jelpi ja kerrro mistä löytyis edullisempaa...
    käyttis Honda CR-v
    .... MR2
    ----------------------------
    ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)
  • LoudPipe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1434

    #2
    Osta E31 etujarrut. Itse ostin Saksan eBaystä, ei maksanut paljoa, oisko ollu vajaa parisataa kotiinkuljetettuna. Sopii heittämällä paikalleen, mutta vaatii min 16" vanteet.

    Takajarrut M635CSi:ssä ja 635i:ssä on samat.

    Comment

    • e24
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 628

      #3
      >>Osta E31 etujarrut. Itse ostin Saksan eBaystä, ei maksanut paljoa, oisko ollu vajaa parisataa kotiinkuljetettuna. Sopii heittämällä paikalleen, mutta vaatii min 16" vanteet.

      ostitko vain levyt vai tuliko mukana myös satulat?

      17" vanteet pyöriskelee auton kulmilla. edessä 225/45 17 takana255/40 17
      noikin näyttää auton alla pieniltä.

      eli satulat ja levyt menee ihan pulttaamalla ilman mitään sovitepaloja?

      näytti vaan netti etk:n kautta katsottuna 850csi:n jarrut kalliimmilta kuin m635:n




      >>Takajarrut M635CSi:ssä ja 635i:ssä on samat


      juu takajarrujen osalta tuo helpotus on tiedossa =)
      käyttis Honda CR-v
      .... MR2
      ----------------------------
      ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Älä osta sitten uusia. Mutta, jos E31 jarrut sopii, sopii myös e34 jarrut (ja vielä e28 ja e32 jne.). Ja niitähän löytyykin sitten joka nurkalta, itselläkin on yksi ylimääräinen täyssatsi. Hienointahan on se että noihin saa sitten kaikkia muita paitsi satuloita vaikkapa motonetistä, eli halvalla :P.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • e24
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 628

          #5
          Originally posted by Cell
          Älä osta sitten uusia. Mutta, jos E31 jarrut sopii, sopii myös e34 jarrut (ja vielä e28 ja e32 jne.). Ja niitähän löytyykin sitten joka nurkalta, itselläkin on yksi ylimääräinen täyssatsi. Hienointahan on se että noihin saa sitten kaikkia muita paitsi satuloita vaikkapa motonetistä, eli halvalla :P.

          noniin nyt alkaa tulla toivomaani vastausta =)

          jotenkin toivoin ja uskoin että bemari olis sen verta kätevä pirssi että osia vois keskenään ainakin jarrujen suhteen vaihdella =)

          paljonko tuo sun koko setti maksaa, missä kunnossa ja minkä kokoiset levyt siinä setissä on?


          pikku lisäys.

          mitä ootte mieltä pitäiskö teetättää jossakin paksummat kallistuksenvakaajat eteen ja taakse vai koittaa metsästää M sarjalaiset

          muita muutoksia ei varmaan tarvi tehä? etujarrut + vakaajat...

          iskarit ja jouset on eri, mut johtuu vissiin siitä et M on vaan matalampi?
          ainakin samat etutolpat noissa onja suurinpiirtein samat akselimassat.
          eli noi saa perusteltua ja puhuttua kyl konttoril...

          näytäis muuten e39 takasikarit olevan saman näköiset ainakin alapäästä, kuin e24 (siis tuo 85 vm iskarin alapää) kävi vaan mieles et tuosta vois saada ainakin takapään säädettäväks, jos noi vaan sopis keskenään vahtoon.
          etupää pitäiskin sit teetättää, kun siihen en ole vielä mistään löytänyt vaihtoehtoista mahdollisuutta..
          Last edited by e24; 15-09-2005, 22:40.
          käyttis Honda CR-v
          .... MR2
          ----------------------------
          ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            No siis, tuo mun toinen setti on käytännössä uudenveroinen kaikin puolin, mutta en kyllä tiedä haluanko myydä sitä, enkä tiedä haluatko ostaa. 302x22mm ovat e34:ssä 525-535. Katsoppa tuolta listaa jarruista: http://www.bmwe34.net/e34main/upgrade/brakes.htm

            Periaatteessa luulisi että 540 jarrut riittää, mutta jos ei niin sitten pitää lähteä tuolla E31 linjalle melkeinpä.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • LoudPipe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1434

              #7
              Originally posted by e24
              ostitko vain levyt vai tuliko mukana myös satulat?

              17" vanteet pyöriskelee auton kulmilla. edessä 225/45 17 takana255/40 17
              noikin näyttää auton alla pieniltä.

              eli satulat ja levyt menee ihan pulttaamalla ilman mitään sovitepaloja?

              näytti vaan netti etk:n kautta katsottuna 850csi:n jarrut kalliimmilta kuin m635:n
              Äläpä ostakaan niitä N-ringjarruja, varmasti maksaa saatanasti. E31 840i ja 850i perusjarrut on samat, tais olla 330mm, kelluvalla satulalla. Kun ostin jarrut mukana tuli kaikki osat. Ruuvasin vaan vanhat pois ja uuden tilalle, täysin bolt-on -homma.

              Comment

              • e24
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 628

                #8
                Originally posted by Cell
                No siis, tuo mun toinen setti on käytännössä uudenveroinen kaikin puolin, mutta en kyllä tiedä haluanko myydä sitä, enkä tiedä haluatko ostaa. 302x22mm ovat e34:ssä 525-535. Katsoppa tuolta listaa jarruista: http://www.bmwe34.net/e34main/upgrade/brakes.htm

                Periaatteessa luulisi että 540 jarrut riittää, mutta jos ei niin sitten pitää lähteä tuolla E31 linjalle melkeinpä.



                täytynee kysellä tuolta katsastuskonttorilta, että mitä mieltä ne on 540 jarruista. taitaa kai jokseenkin riippua tehoista. mitäs muuten tos 540 bemus on vakiona heppoja?


                pelkään kyllä että konttorilla luetaan sääntökirjaa kuin piru raamattua, eli etujarrujen täytyy olla vähintään 300x30 vaikka olis minkätehoisesta autosta otettu, niin ei kelpaa pienemmät....



                toi e31 jarrusetti kuulostaa helppoakin helpommalta kuhan jostain moiset rensselit edulliseen löytää
                käyttis Honda CR-v
                .... MR2
                ----------------------------
                ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                Comment

                • Keimo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2032
                  • Kekkoslovakia

                  #9
                  Tuota, eikös ennen ole ollut konsensus, että M-sarjaa ei voi käyttää verrokkina? Näin siis katsastuskonttoreilla on tuumattu? Tuollahan on tuo pitkä Jacekin kirjoittama thread, jossa asiaa on pohdittu

                  Comment

                  • e24
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 628

                    #10
                    Originally posted by Keimo
                    Tuota, eikös ennen ole ollut konsensus, että M-sarjaa ei voi käyttää verrokkina? Näin siis katsastuskonttoreilla on tuumattu? Tuollahan on tuo pitkä Jacekin kirjoittama thread, jossa asiaa on pohdittu

                    näinhän se on muuten. mutta m635 onkin erikoistapaus.
                    ainakin tampereella tuo on verrokki en osaa selittää miksi näin.
                    johtuuko siitä että esim E34 535 ja E34 M5 niin näyttäähän noi jo ihan erimoiseltakin, mutta 635csi ja M635csi tuntuis jotenkin kai niiden mukaan olevan tyypitetty samaksi mallisarjaksi onko tuo sitten hyvä vai huono? mene ja tiedä
                    käyttis Honda CR-v
                    .... MR2
                    ----------------------------
                    ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                    Comment

                    • XO1
                      BTCF Member
                      • Mar 2004
                      • 34
                      • Helsinki

                      #11
                      Onhan sulla ABS, kun ne on ollu vakiona M635:ssa.
                      Vallilan takomo tekee paksummat vakaajat, kun viet vanhan vakaajan malliksi.
                      Voimansiirrosta voi tulla napinaa, jos on mulkku inssi, koska laatikko ja perä on erilaiset.

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        #12
                        Tuo on kyllä paskapuhetta, että jos sulla on vakio 635csi niin et saisi muka lisätä tehoja...

                        635csi:n tehorajahan on ihan lain mukaa 218hv + 20% eli 261,6hv ja sen voit tarkistaa vaikka ake:n lainsäädännästä, jos ne inssit väittää muuta sano niille että selaavat sitä lakikirjaansa tarkemmin tai soittaavat ake:lle

                        Ei siinä mitään jos haluat päivittää jarrujakin, itsehän siinäkin hyötyy kun on mukavempi ajella paremmilla jarruilla... , Itse laitoin E28:iin E34 535 satulat ja ATE PowerDiscit + ferodon palat kokoa 302x22 ja jarrutuntuma parani ihan helvetisti verrattuna vanhaan

                        Comment

                        • e24
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 628

                          #13
                          Originally posted by Simo
                          Tuo on kyllä paskapuhetta, että jos sulla on vakio 635csi niin et saisi muka lisätä tehoja...

                          635csi:n tehorajahan on ihan lain mukaa 218hv + 20% eli 261,6hv ja sen voit tarkistaa vaikka ake:n lainsäädännästä, jos ne inssit väittää muuta sano niille että selaavat sitä lakikirjaansa tarkemmin tai soittaavat ake:lle

                          Ei siinä mitään jos haluat päivittää jarrujakin, itsehän siinäkin hyötyy kun on mukavempi ajella paremmilla jarruilla... , Itse laitoin E28:iin E34 535 satulat ja ATE PowerDiscit + ferodon palat kokoa 302x22 ja jarrutuntuma parani ihan helvetisti verrattuna vanhaan

                          yhellä konttorilla inssi sanoi että pohtii ja kyselee asiaa ennenkuin sanoo varmuudella kuinka tehonlisäykset ja muutokset menee ja se laskeskeli, että jos välimalleilla on on tuo +20% niin kuitenkin tilannetta tarkastellaan sen mukaan kumman mallin tehot on lähempänä, eli sen laskujen mukaan olis saanut tehoja kasvattaa 251 koniin saakka säilyttäen alkuperäiset osat ja jos ton yli menee, niin tehot on lähempänä m635:n tehoja.

                          soitinpa kuitenkin toissapäivänä hepulle kysyäkseni et mihin se on noitten tulkintojen kanssa päätynyt ja tuli selkee vastaus. heti kun kasvatan tehoja, niin tarvii päivittää alusta vastaamaan m635:n alustaa...

                          soitin sit myös toiseen konttoriin ja sieltä tuli suoraa sama vastaus.

                          kyselin sit et miks esim e34 535:n tehoja saa kasvatella 250 heppaan eikä tarvi muutoksia tehä.... onhan tos kuitenkin olemassa e34 540

                          se tokas et säännöt on säännöt ja tuota ei pitäisi hyväksyä...


                          kaikki sanoo et tehoja saa lisätä +20% ilman mitään alustan muutosta, mut konttoreilla ollaan yksmielisiä. alusta pitää päivittää.....


                          toki mulla on tarkoitus päivittää koko alusta, mut jos sitä eli lakisääteisesti pakoteta, niin olis vaa vähän ajallisesti pelivaraa.. köyhä jotuu sumplimaan ja suunnittelemaan =)

                          täytyy kuitenkin ruisku päivittää joksikin muuksi, auto maalauttaa kone repiä auki ja vaihtaa kakki mitä nyt sitten tarpeen on, kannelle tehä jotain, ainakin ohjurit + kumit vaihtaa (mitä lie venttiileille ja nokka-akselille tarvii tehä), sit kai olis no vakaajat, etujarrut ja jouset+ iskarit.
                          remmiahdin on jo ja ilmastoinnin kompurankin hommasin kuin vanha sanoi sopimuksen irti.

                          säikähdin kyllä pahemman kerra, kun ilmastointi sanoi kaput.
                          ajelin keskustassa kun jusähti ja pölläys kävi. luulin et auto sytty tuleen, mut pilvi hälveni pian eikä mitään erikoista näkynyt.
                          tarkemmin tutkittuani huomasin et kompuran juuresta letku oli irronnut krympistä ja kompuran purkamisen jälkeen tuli todettua että mitään ei ole tehtävissä...
                          käyttis Honda CR-v
                          .... MR2
                          ----------------------------
                          ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Originally posted by e24
                            kyselin sit et miks esim e34 535:n tehoja saa kasvatella 250 heppaan eikä tarvi muutoksia tehä.... onhan tos kuitenkin olemassa e34 540
                            Tarvii tehdä muutoksia, 540 vastaavaksi se pitää tehdä ja tuo 20% pätee vain mallisarjan tehokkaimpaan. JOS M635CSi luetaan samaan mallisarjaan muiden kutosten kanssa toisin kuin esim. e34 M5:n tapauksessa, pitää palikat päivittää tuota vastaamaan jo kun teho nousee 1hp siitä perus 635:stä.

                            Sun tapauksessas halvimmaks tulis jos M635CSi olis eri mallisarjaa. Nuo määrittelyt on yksiselitteisesti AKE:lta saatavissa, että puhelua sinne, jottei tarvitse arvuutella. Konttoreilla nuo tiedot ovat harmillisen usein arvailua (no, sattuu sitä täälläkin :P). Kannattaa se nyt varmistaa, ettei sitten kaiken rahan uhraamisen jälkeen kuule että se onkin ollut turhaa.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • e24
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 628

                              #15
                              Originally posted by Cell
                              Tarvii tehdä muutoksia, 540 vastaavaksi se pitää tehdä ja tuo 20% pätee vain mallisarjan tehokkaimpaan. JOS M635CSi luetaan samaan mallisarjaan muiden kutosten kanssa toisin kuin esim. e34 M5:n tapauksessa, pitää palikat päivittää tuota vastaamaan jo kun teho nousee 1hp siitä perus 635:stä.

                              Sun tapauksessas halvimmaks tulis jos M635CSi olis eri mallisarjaa. Nuo määrittelyt on yksiselitteisesti AKE:lta saatavissa, että puhelua sinne, jottei tarvitse arvuutella. Konttoreilla nuo tiedot ovat harmillisen usein arvailua (no, sattuu sitä täälläkin :P). Kannattaa se nyt varmistaa, ettei sitten kaiken rahan uhraamisen jälkeen kuule että se onkin ollut turhaa.



                              tuon e34 jutun pistinkin siksi että tiedän muutamnan missä on heppoja kasvateltu ja muutoksia ei ole kuitenkaan tehty, vaikka onki turbolle tai remmi otteeseen lisätty...

                              juu täytynee soittaa akelle ja varmistaa tuo M635 verrokki, mutta tähän mennessä konttoreilta ja muutamilta hepuilta kysyttäessä vastaukseksi on tullut että M635 kelpaa verrokiksi, eli on samaa mallisarjaa...
                              käyttis Honda CR-v
                              .... MR2
                              ----------------------------
                              ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎