M30 gurut hoi! Nyt kaivataan vihjeitä käyntihäiriön selvittämiseen, vessa ei tahdo käydä. Autona tuo sigun E24, eli 635 CSi 3.1983.
Taustaa:
Auto kävi ja kukkui aivan normaalisti viime marraskuussa, kun ajoin sen talvisäilöön. Silloin viimeksi käynnistettäessä oli muutama aste pakkasta. Ei ongelmia. Joulu-tammikuun vaihteessa, kun auto oli seissyt n. kuukauden, kävin koittamassa sitä käymään. Hörähti tulille, kävi pari sekuntia, ja sammui, aina uudestaan ja uudestaan. En silloin jaksanut kiinnostua aiheesta sen enempää, joten annoin asian olla. Säilytyspaikka oli tuosta marraskuusta alkaen peruslämmin, kuiva talli.
Nyt pari viikkoa sitten hain auton pois jemmasta, ajatellen ehkä ottavani sen ajoon täksi kesäksi, mutta tuo sama käyntihäiriö risoo edelleen: Auto käynnistyy, käy pari sekuntia ja sammuu. Ilmeisesti se käy aivan liian laihalla, koska kaasun tarjoaminen sammuttaa sen aivan saman tien. Eli ei saa soppaa tarpeeksi. Mutta miksi?
Tsekattu tähän asti:
Bensaa on, se on kuranttia ja paineet mitattu, ovat tasaisesti kolme bar, erotus imusarjan paineen yli pysyy samana silloinkin kun kone käy. Suuttimet aukeavat (mitattu) ja tikittävät ok, niin kauan kun kone vain käy.
Kipinä tulee ja passiiviset komponentit jakajasta eteenpäin on tsekattu ja kunnossa.
Ilmamäärämittarin läppä liikkuu herkästi eikä takertele ja avautuukin moottorin käydessä ihan niinkuin pitääkin. Arvoja en ole vielä mitannut.
Eilen viimeksi ihmetellessä tuli napattua kokeeksi Motronicin lämpöanturin piuha irti, sillä seurauksella että laite suostui käymään jo lähes minuutin: tälläkertaa tosin aivan liian rikkaalla. Anturi on kuitenkin kunnossa, se tuli mitattua. Anturi irroitettuna sitä oli todella vaikea saada kiertämään, paksulla kun oli, mutta se sentään kävi...
Suostuessaan käymään sen pari sekuntia anturi kytkettynä, kierrokset ovat tasaisti 900 r/min, ei karkaa mihinkään, se vain aina sammuu hetken käymisen jälkeen. Hyytyy täysin.
Eli summa summaarum, soppa on kateissa? Ei anna tarpeeksi kakkua, että jaksaisi käydä?
Autolla on ajettu 82 tkm (aikuisten oikeasti...) ja sitämyöden suurinpiirtein kaikki autossa on alkuperäistä ja tehtaan jäljiltä, mitään purkkavirityksiä ei ole löytynyt. Mistään liitoksesta, mitä on availtu ja tsekattu, ei ole löytynyt hapettumaa, kaikki on kuin uudessa.
Kaikki vihjeet tervetulleita... Ainoastaan korjaamolle vieminen ei ole vaihtoehto. Eli mitä sellaista on voinut tapahtua tuon kuukauden aikana, että auto lakkasi käymästä?
Taustaa:
Auto kävi ja kukkui aivan normaalisti viime marraskuussa, kun ajoin sen talvisäilöön. Silloin viimeksi käynnistettäessä oli muutama aste pakkasta. Ei ongelmia. Joulu-tammikuun vaihteessa, kun auto oli seissyt n. kuukauden, kävin koittamassa sitä käymään. Hörähti tulille, kävi pari sekuntia, ja sammui, aina uudestaan ja uudestaan. En silloin jaksanut kiinnostua aiheesta sen enempää, joten annoin asian olla. Säilytyspaikka oli tuosta marraskuusta alkaen peruslämmin, kuiva talli.
Nyt pari viikkoa sitten hain auton pois jemmasta, ajatellen ehkä ottavani sen ajoon täksi kesäksi, mutta tuo sama käyntihäiriö risoo edelleen: Auto käynnistyy, käy pari sekuntia ja sammuu. Ilmeisesti se käy aivan liian laihalla, koska kaasun tarjoaminen sammuttaa sen aivan saman tien. Eli ei saa soppaa tarpeeksi. Mutta miksi?
Tsekattu tähän asti:
Bensaa on, se on kuranttia ja paineet mitattu, ovat tasaisesti kolme bar, erotus imusarjan paineen yli pysyy samana silloinkin kun kone käy. Suuttimet aukeavat (mitattu) ja tikittävät ok, niin kauan kun kone vain käy.
Kipinä tulee ja passiiviset komponentit jakajasta eteenpäin on tsekattu ja kunnossa.
Ilmamäärämittarin läppä liikkuu herkästi eikä takertele ja avautuukin moottorin käydessä ihan niinkuin pitääkin. Arvoja en ole vielä mitannut.
Eilen viimeksi ihmetellessä tuli napattua kokeeksi Motronicin lämpöanturin piuha irti, sillä seurauksella että laite suostui käymään jo lähes minuutin: tälläkertaa tosin aivan liian rikkaalla. Anturi on kuitenkin kunnossa, se tuli mitattua. Anturi irroitettuna sitä oli todella vaikea saada kiertämään, paksulla kun oli, mutta se sentään kävi...
Suostuessaan käymään sen pari sekuntia anturi kytkettynä, kierrokset ovat tasaisti 900 r/min, ei karkaa mihinkään, se vain aina sammuu hetken käymisen jälkeen. Hyytyy täysin.
Eli summa summaarum, soppa on kateissa? Ei anna tarpeeksi kakkua, että jaksaisi käydä?
Autolla on ajettu 82 tkm (aikuisten oikeasti...) ja sitämyöden suurinpiirtein kaikki autossa on alkuperäistä ja tehtaan jäljiltä, mitään purkkavirityksiä ei ole löytynyt. Mistään liitoksesta, mitä on availtu ja tsekattu, ei ole löytynyt hapettumaa, kaikki on kuin uudessa.
Kaikki vihjeet tervetulleita... Ainoastaan korjaamolle vieminen ei ole vaihtoehto. Eli mitä sellaista on voinut tapahtua tuon kuukauden aikana, että auto lakkasi käymästä?
Comment