Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B34 ei käy (E24) / vika löytyi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    M30B34 ei käy (E24) / vika löytyi

    M30 gurut hoi! Nyt kaivataan vihjeitä käyntihäiriön selvittämiseen, vessa ei tahdo käydä. Autona tuo sigun E24, eli 635 CSi 3.1983.

    Taustaa:

    Auto kävi ja kukkui aivan normaalisti viime marraskuussa, kun ajoin sen talvisäilöön. Silloin viimeksi käynnistettäessä oli muutama aste pakkasta. Ei ongelmia. Joulu-tammikuun vaihteessa, kun auto oli seissyt n. kuukauden, kävin koittamassa sitä käymään. Hörähti tulille, kävi pari sekuntia, ja sammui, aina uudestaan ja uudestaan. En silloin jaksanut kiinnostua aiheesta sen enempää, joten annoin asian olla. Säilytyspaikka oli tuosta marraskuusta alkaen peruslämmin, kuiva talli.

    Nyt pari viikkoa sitten hain auton pois jemmasta, ajatellen ehkä ottavani sen ajoon täksi kesäksi, mutta tuo sama käyntihäiriö risoo edelleen: Auto käynnistyy, käy pari sekuntia ja sammuu. Ilmeisesti se käy aivan liian laihalla, koska kaasun tarjoaminen sammuttaa sen aivan saman tien. Eli ei saa soppaa tarpeeksi. Mutta miksi?

    Tsekattu tähän asti:

    Bensaa on, se on kuranttia ja paineet mitattu, ovat tasaisesti kolme bar, erotus imusarjan paineen yli pysyy samana silloinkin kun kone käy. Suuttimet aukeavat (mitattu) ja tikittävät ok, niin kauan kun kone vain käy.

    Kipinä tulee ja passiiviset komponentit jakajasta eteenpäin on tsekattu ja kunnossa.

    Ilmamäärämittarin läppä liikkuu herkästi eikä takertele ja avautuukin moottorin käydessä ihan niinkuin pitääkin. Arvoja en ole vielä mitannut.

    Eilen viimeksi ihmetellessä tuli napattua kokeeksi Motronicin lämpöanturin piuha irti, sillä seurauksella että laite suostui käymään jo lähes minuutin: tälläkertaa tosin aivan liian rikkaalla. Anturi on kuitenkin kunnossa, se tuli mitattua. Anturi irroitettuna sitä oli todella vaikea saada kiertämään, paksulla kun oli, mutta se sentään kävi...

    Suostuessaan käymään sen pari sekuntia anturi kytkettynä, kierrokset ovat tasaisti 900 r/min, ei karkaa mihinkään, se vain aina sammuu hetken käymisen jälkeen. Hyytyy täysin.

    Eli summa summaarum, soppa on kateissa? Ei anna tarpeeksi kakkua, että jaksaisi käydä?

    Autolla on ajettu 82 tkm (aikuisten oikeasti...) ja sitämyöden suurinpiirtein kaikki autossa on alkuperäistä ja tehtaan jäljiltä, mitään purkkavirityksiä ei ole löytynyt. Mistään liitoksesta, mitä on availtu ja tsekattu, ei ole löytynyt hapettumaa, kaikki on kuin uudessa.

    Kaikki vihjeet tervetulleita... Ainoastaan korjaamolle vieminen ei ole vaihtoehto. Eli mitä sellaista on voinut tapahtua tuon kuukauden aikana, että auto lakkasi käymästä?
    Last edited by Erich; 21-06-2007, 18:18.
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #2
    Joopa joo. Sen kerran kun yrittää raapustaa mahdollisimman perusteellisen viankuvauksen, ketään ei kiinnosta edes arvailla.

    Kaikki anturit on nyt mitattu ja toimiviksi todettu. Immun kohdalla luulin jo löytäneeni jotain, kun syöttöjännite oli yli 9 V, kunnes selvisi, että näissä Juudaksen aikaisissa mötiköissä syöttöä ei olekaan reguloitu... Eli kunnossa sekin, pahus vieköön. Imuvuotojakaan ei "pitäisi" olla, ellei rotta ole järsinyt imusarjan alapuolelle reikää...

    Suuttimien suihkutuskuviokin tuli testattua, kyllä sieltä ihan järjellistä sumua tulee. Keskinäisissä tuotoissa oli hieman eroja, koitan löytää jostain uudemmat nelireikäiset ja muovirunkoiset suuttimet tilalle... Mutta käymättömyyteen tällä tuskin on vaikutusta.

    Ideoita? Anyone? Missä soppa?

    Edit. Kenelläkään Tampesterin seudulla lainata vaikka lennosta -011 Motronicin purkkia, että voisi eliminoida sen mahdollisuuden pois? Löytyy 82-84, 6- ja 7-satkuista, joissa tämä 3.5 mosa...
    Last edited by Erich; 07-01-2012, 09:40.
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • Tzeimi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 2067
      • Banshee - Jyväskylä

      #3
      Ehkä kukaan ei ole vastaillut, koska käsissäsi on kivahkon kuuloinen pikku pulma...

      Miksi epäilet soppapulaa? Paine kuitenkin ok!? Mittaa vielä pumpun tuotto (konehuoneesta), mutta en uskoisi sopan olevan probleemi. Jos saa veikata niin itse epäilen imusarjan tiiviste on antautunut.
      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
      & 02 tulpo saniteetti dyno




      Älä väkisin, ota isompi vasara.
      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

      Comment

      • pmv
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2032
        • tornio

        #4
        Siis katoaako bensanpaine ja käynti samanaikaisesti? Meinaan, että jos kone sammuu kun bensanpaine katoaa, niin sehän viittaa vahvasti bensapumppu-ongelmaan. Sitä paitsi: Järjestelmään pitäisi jäädä paine, kun auton sammuttaa koska siellä on se paineenvaraaja käynnistystä varten. Ainakin L-jetissä on.

        Joskus tällaisen kanssa paininut, niin ongelma oli siinä, että bensapumppu pysähtyi kun virtaa ei tullut. Mitäs jos koittaisit antaa pumpulle virtaa suoraan jostain muusta lähteestä ja katsoa miten paineille käy? Sehän saa ohjauksen motronicilta, käsitykseni mukaan pumppu lähtee käyntiin startin herätevirrasta ja kun tämä puoli loppuu, niin tieto pitäisi tulla ilmamäärämittarilta tai jostain muusta anturista joka osaa kertoa että kone todella käy.Tällä varmistetaan että pumppu ei jää pyörimään esim. onnettomuustilanteessa.

        Mutta tuo että kaasuun koskeminen sammuttaa koneen yms. viittaisi tosiaan imusarjan vuotoon tms.

        Comment

        • Erich
          BTCF Member
          • Apr 2005
          • 783
          • Hämeenkyrö

          #5
          Originally posted by Tzeimi View Post
          Ehkä kukaan ei ole vastaillut, koska käsissäsi on kivahkon kuuloinen pikku pulma...
          No se...

          Originally posted by Tzeimi View Post
          Miksi epäilet soppapulaa? Paine kuitenkin ok!?
          Epäilen soppapulaa siksi, että lämpöanturi kytkettynä se hörähtää tulille ja käy muutaman sekunnin, mutta puutuu saman tien jos yrittää antaa lisää happea. Toinen pointsi tulee siitä, että kun tää on tämä aatamin aikainen viritys, jossa on vanhanliiton kylmäkäynnistyspiiri ja mekaaninen lämpöaikakytkin ohjaamassa kylmäkäynnistyssuutinta, niin tuo ilmeisesti antaa pienen tujauksen aina, kun vessaa käynnistää, vaikka lämpötila tallissa onkin n. 15 astetta. Uudemmissahan tuo kylmäkäynnistyspösäytin toimii boksin ohjaamana ja vasta silloin, kun on oikeasti kylmä... Eli epäilen, että piuhat kytkettynä se käy tuon lisärikastussuuttimen ansioista, mutta jostain syystä boksi ei vaan anna varsinaisille suuttimille riittävästi millisekunteja..?

          Originally posted by Tzeimi View Post
          Mittaa vielä pumpun tuotto (konehuoneesta), mutta en uskoisi sopan olevan probleemi.
          Ei sen pitäisi pumpun tuotostakaan kiinni olla, koska b-paine pysyy nätisti asetetussa silloinkin, kun kone käy? Siis sen hetken ajan, kun se käy...

          Mutta voisihan tuonkin ihan piruuttaan paluupuolelta kuormaa vasten mitata, nyt samalla kun noita räplätään. Voipahan sitten spekuloida, mihin tehoihin se riittää? (tulossa: projekti...)

          Originally posted by Tzeimi View Post
          Jos saa veikata niin itse epäilen imusarjan tiiviste on antautunut.
          Saa ja pitääkin veikata, merkataan listaan. Ihmetyttää vaan, mikä ihme sieltä on voinut mennä kuukauden seisonnan aikana, kun kukaan ei sinä aikana ole koskenutkaan kyseiseen vessaan?

          Menen tänään tsekkaamaan vielä erinäisen läjän perusjuttuja, tää on kuitenkin jostain ihan pikkujutusta kiinni, niinkuin nää yleensä on...
          6 - E24 635
          7 - E38 740
          8 - E31 850

          Comment

          • Erich
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 783
            • Hämeenkyrö

            #6
            Originally posted by pmv View Post
            Siis katoaako bensanpaine ja käynti samanaikaisesti? Meinaan, että jos kone sammuu kun bensanpaine katoaa, niin sehän viittaa vahvasti bensapumppu-ongelmaan.
            Toisinpäin, ensin sammuu, sitten vasta laskee, niinkuin kuuluukin...

            Ja on koitettu pakkosyöttää pumppua Motronicin käskyjen ohi koko käynnistys-/käyntiperiodin ajan, ei vaikutusta.

            Samaten on syötetty tuoretta bensaa suoraan kanisterista ulkoisella pumpulla suoraan bensakiskoon, kun epäilin että bensa on päässyt vanhaksi (laitteella pitkä seisonta takana), sama juttu, ei vaikutusta.

            Originally posted by pmv View Post
            Sitä paitsi: Järjestelmään pitäisi jäädä paine, kun auton sammuttaa koska siellä on se paineenvaraaja käynnistystä varten. Ainakin L-jetissä on.
            Tässä ainakin paine laskee hyvin nopeasti, kun pumpulta häviää virrat. Eli pitäisikö pumpulla olla vastaventtiili, onko se sökö, vai miten se on näissä tehty? Toisaalta, tästä seuraisi ainoastaan pidempi startti, ropleemi on nyt vähän toinen.

            Onko jollain muuten varmaa tietoa siitä, mitä ne pari irrallista mokkulaa ovat siellä bensalinjoissa, ennen ja jälkeen bensakiskon? Päällepäin näyttäisivät siltä, että siellä voisi olla sisällä joku jousi ja kalvo. Jotain paineen tasaajia? ETK:n mukaan kyseessä olisi "connection piece", hinta yksi taala??

            Originally posted by pmv View Post
            Mutta tuo että kaasuun koskeminen sammuttaa koneen yms. viittaisi tosiaan imusarjan vuotoon tms.
            Imuvuotoon mäkin olen halunnut uskoa, ei vaan meinaa näillä puusilmillä löytyä. Täytynee alkaa ylipaineistamaan...
            6 - E24 635
            7 - E38 740
            8 - E31 850

            Comment

            • ccc
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 503
              • RHMK

              #7
              Voisko olla pumpun rele? Omassa oli se sökönä, sai koputella että lähti edes käyntiin ja peukut pystyssä ajella uutta hakemaan. Pari kertaa myös sammui välittömästi kun edes hipaisi kaasupolkimeen.
              F25 X3 setämies-edition
              E36 325 iA Cabriolet
              __________________
              Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by Erich View Post

                Tässä ainakin paine laskee hyvin nopeasti, kun pumpulta häviää virrat. Eli pitäisikö pumpulla olla vastaventtiili, onko se sökö, vai miten se on näissä tehty?

                Onko jollain muuten varmaa tietoa siitä, mitä ne pari irrallista mokkulaa ovat siellä bensalinjoissa, ennen ja jälkeen bensakiskon? Päällepäin näyttäisivät siltä, että siellä voisi olla sisällä joku jousi ja kalvo. Jotain paineen tasaajia? ETK:n mukaan kyseessä olisi "connection piece", hinta yksi taala??
                Paine pitäisi pysyä ainakin muutaman tunnin. Pumpussa on vastaventtiili. Tukin päässähän on paineensäädin, ettei se vuoda?

                Mokkulat on paineiskujen tasausta varten, mikä niiden virka on, sitä en tiedä.

                Comment

                • Rolli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2004
                  • 1067
                  • Kausala city

                  #9
                  Katoppa ettei suutintukin ja lisärikastin(ryyppy) suuttimen välinen letku vuoda. Itellä oli aikanaan samannäkönen ongelma.
                  E34 530d -94 M-Sport

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #10
                    Originally posted by ccc View Post
                    Voisko olla pumpun rele?
                    Rele on kokeiltu ohittaa hyppylangalla, ei vaikutusta käyntiin...

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Paine pitäisi pysyä ainakin muutaman tunnin. Pumpussa on vastaventtiili. Tukin päässähän on paineensäädin, ettei se vuoda?
                    Paineensäädin on kunnossa, tämä varmistui siinä vaiheessa kun ajoin bensaa ulkoisella pumpulla suoraan bensakiskoon. Tuossa pumpussa oli vastaventtiili painepuolen lähdössä ja paineet jäivät kiskoon... eli mikäli tuon omassa pumpussa on vastaventtiili, niin se ei pidä. Tsekataan samalla kertaa kun saan aikaiseksi vaihtaa suodattimen.

                    Mutta lienemme yhtä mieltä siitä, että tämä ei vaikuta käynnistyvyyteen? Ja viime syksynä se käynnistyi ihan normaalisti, ei tarvinnut kauaa avainta tarjota...
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • Tzeimi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 2067
                      • Banshee - Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Erich View Post
                      Mutta lienemme yhtä mieltä siitä, että tämä ei vaikuta käynnistyvyyteen? Ja viime syksynä se käynnistyi ihan normaalisti, ei tarvinnut kauaa avainta tarjota...
                      Olen samaa mieltä. Jos pa-paineakku tai takaisku on sökö, joutuu aavistuksen pidempään tarjoamaan avainta kunnes paineet ovat nousseet.
                      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                      & 02 tulpo saniteetti dyno




                      Älä väkisin, ota isompi vasara.
                      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #12
                        Joopa. Eilen mittailin uudestaan oikein kellon kanssa suuttimien tuotot, niissä oli pirun isoa vaihtelua. Vaihdoin uudehkot nelireikäiset tilalle, jotka tuottivat tasaisesti kaikki saman verran. Kiva juttu sinänsä, mutta mitään vaikutusta itse ongelmaan tuolla ei ollut. Samoin korjasin pari epäilyttävän näköistä kumiputkea imusarjan ilmapuolelta, ei vaikutusta.

                        Käytös edelleen tämä:

                        Auto hörährää avaimesta tulille, käy pari sekuntia ja sammuu. Kaasua tarjottaessa sammuu sitäkin herkemmin. Sama kylmänä ja kuumana.

                        Kun lämpöanturin nappaa irti järjestelmästä, käy paremmin: sietää tarjota happeakin, saa kierrätettyä juuri ja juuri 3000-4000, kunnes puutuu täysin. Varovaisella kaasunkäytöllä saa kiertämään ja pidettyä kierrokset tasaisena (saa käytettyä lämpimäksi). Saattaa pitää kierrokset, tai sitten saattaa pysähtyä kuin seinään (kipinä häviää?). Lähtee kuitenkin aina uudestaan avaimesta käymään.

                        Mä alan jo kohta kallistumaan purkin suuntaan, kun ei mitään muutakaan löydy? Onko tuossakin järjestelmässä limp-home moodi? Meneekö se sille, kun lämpöanturi putoaa pois pelistä?

                        Onko kenelläkään varmaa tietoa tuon vanhemman järjestelmän ilmamäärämittarin syöttöjännitteestä? Mitä sen pitäisi olla?

                        Originally posted by Rolli View Post
                        Katoppa ettei suutintukin ja lisärikastin(ryyppy) suuttimen välinen letku vuoda.
                        Eipä näyttänyt vuotavan...
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • Tzeimi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 2067
                          • Banshee - Jyväskylä

                          #13
                          Onko siinä 3-napainen lisäilma"luisti"?

                          Heitetääns vielä tämmönen: http://www.unixnerd.demon.co.uk/motronic.html
                          Varmaan tuttu juttu? Jotain ideoita?
                          Last edited by Tzeimi; 19-06-2007, 14:38.
                          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                          & 02 tulpo saniteetti dyno




                          Älä väkisin, ota isompi vasara.
                          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #14
                            Originally posted by Tzeimi View Post
                            Onko siinä 3-napainen lisäilma"luisti"?
                            Toi löytyy -85 ja uudemmista, selvisi äskettäin mullekin kun tässä on näitä kytkiksiä penkonut. Tässä on se vanhempi mekaaninen bi-metalli viritys. Menee kiinni kun tarpeeksi lämpiää. Tuo lienee kunnossa, eilen kun käytin sen lämpimäksi, niin tyhjäkäynti laski reilusta tonnista sinne 900 tietämille ihan normaalisti.

                            Originally posted by Tzeimi View Post
                            Heitetääns vielä tämmönen: http://www.unixnerd.demon.co.uk/motronic.html
                            "BMWs use a variety of excellent Bosch fuel injection systems, these are extremely durable and reliable if looked after."

                            You can say that again...

                            "A clean well adjusted BMW engine is 100% reliable and a joy to behold. Keep yours in good order for maximum enjoyment!"

                            Onko tää tarpeeksi puhdas?





                            Mut joo, kiitoksia linkistä, lukaisin läpi, kaikki tuolla mainittu on jo tsekattu useampaan kertaan...
                            Last edited by Erich; 19-06-2007, 15:12.
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #15
                              Tsipadui, kala ui...

                              Kaveri poikkesi skoopin kanssa, mitattiin sitten viimeisetkin mahdolliset jutut tuosta vehkeestä, mitä nyt vaan mieleen tuli:

                              -Sytkän ensiön jännitemuoto on kuin oppikirjasta, kaikki ok.
                              -Vauhtipyörän anturit ok, hammaskehältä tulee nättä siniä ja se toinen triggaa kerran täyden kierroksen aikana.
                              -Suuttimien syöttö ok, aukioloajat 2-6 ms riippuen tilanteesta.

                              Näiden lisäksi kaikki maadoitukset ym. liitokset on tsekattu. Boksin syöttö ei katkea missään vaiheessa. Bensapumppujen syöttö ei katkea missään vaiheessa. Ilmamäärämittarin antama jännite on jatkuvaa eikä hypi missään vaiheessa sekä on sillä hehtaarilla millä sen piäisi ollakin. Läpänkosketin ja lämpöanturit kaikki mitattu boksin liittimeltä, kaikki toimii juuri niinkuin pitääkin. Mutta siltikään se ei pysy käynnissä!?

                              Seuraavaksi menee boksi ja immu pakettina vaihtoon. Jos ei sittenkään ala käymään, niin hajoaa haima...
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎