Announcement

Collapse
No announcement yet.

E24 Ohjaussimpukan outo käyttäytyminen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sparrow
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 46
    • Elimäki

    E24 Ohjaussimpukan outo käyttäytyminen...

    Nyt,

    tarvitaan jeesiä 635csin -85 ohjaussimpukka kiukuttelee.

    Olen uusimassa autooni kaikkia etupään niveliä ja aikani taottua sainkin ne irti.

    Ajattelin, että samalla on helppo säätää/ tarkistaa simpukan väljyys.

    Ongelma tuli vastaan siten, että keskiasennossa säädin klapin pois pikku hiljaa kiristäen ja lopuksi löysäsin inan verran.... Lopputulos kun käännän rattia jompaan kumpaan suuntaan(siis keskialueelta pois) on simpukassa tuntuva välys!!!!

    Minusta tässä on nyt jotain älytöntä ja nurinkurista jota ei vaan tajua?! Niin ja viinan kanssa en ole lätrännyt tänä vappuna tippaakaan...vielä...

    Ennen kuin alotin kiristys operaation löysäsin kiristysruuvista reilysti, että sain sen pyörimään mukavasti. Olisiko tällä vaikutusta vai onko simpukka siis mennyt mäsäksi?

    Oisko kellään sopivaa simpukkaa nurkissa pyörimässä?

    -Pasi-
    Last edited by Sparrow; 01-05-2009, 15:02. Reason: selvennys
    Original ist Besser!

    -e46 330 Dt
    -66 Mustang Ht

    ex:e31 850, e34 M5, e39 530 Dat, e24 635 Csi, e46 320i touring, e34 525tds touring, e28 535i, e28 520i/535i, e21 316
  • Sparrow
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 46
    • Elimäki

    #2
    no niin laitetaas ratkaisu tännekin

    Elikkä säätö tapahtuu seuraavasti:

    Herkistä se säätöruuvi niin että pyörii sormilla.

    Käännä ratti tarkasti keskiasentoon ja lukitse siihen, katso että simpukasta lähtevä varsi on tarkasti auton suuntainen,tämä siksi että jos auraus on säädetty väärin vain toisesta säätöruuvista ja ratti jäänyt kieroon.

    Löysää säätöruuvia reilusti siitä alkuperäisestä asennosta.

    Käynnistä auto ja pyöritä sormin kiinnipäin säätöruuvista että tuntuu selvä vastus niin kiristä siihen.

    Säädön aikakana vähän vuotaa oljyä sieltä kierteen välistä mutta ei vaarallista.

    Kääntäessä rattia keskikohdan ohitte jommalle kummalle puolelle tuntuu väljää tämä ei ole vika vaan ominaisuus.(eli siis kun auto ei ole käynnissä, öljynpaine ilmeisesti keskittää matopyörän)

    Siitä asennosta voi sitten hienosäätää hyvin vähän jompaan kumpaan suuntaan mutta yleensä ei tarvitse.

    Tämän pitäisi siis toimia ainakin e24 ja e28 vehkeissä ilman servotroniccia...Real oemmän mukaan esim 518-635 on eri numeroisia simpukoita, mutta hommasin varasimpukan itselle 518i:stä ja siinä oli samanlainen simpukka kuin 635:ssä.

    Kiitokset tästä ohjeesta kuuluu Pekalle!!!
    Original ist Besser!

    -e46 330 Dt
    -66 Mustang Ht

    ex:e31 850, e34 M5, e39 530 Dat, e24 635 Csi, e46 320i touring, e34 525tds touring, e28 535i, e28 520i/535i, e21 316

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎