Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton ostajan opas "For Dummy Girl"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • B-Girl
    Bimmer Rookie
    • May 2016
    • 171
    • Italy

    Auton ostajan opas "For Dummy Girl"

    Koska vanha 3-sarjan Individual Coupe alkaa sanomaan osa kerrallaan yhteistyösopimusta irti, niin olen ostamassa 635D convertiblea vähintään vm 2008 eli se "uudempi".

    Koska tiedollinen lähtötaso autoista on zero, niin tein itselleni "auton ostajan opas For Dummy Girl".

    Check list.

    Huoltokirja ja auton historia.
    Renkaiden kunto. Joutuuko ostamaan uudet.
    Ovatko vanteet alkuperäiset vai replicat.
    Maalipinta. Peilaako ja onko korjattu. Kolarihistoria.
    Nivelet. (Mitä niistä kuluu ja pitää vaihtaa ja kuinka usein?)
    Moottorin kunto. Vuotaako?
    Muu tekniikka moottoritilassa. (Mitä siellä pitää huomioida?)
    Onko tuulilasi naarmuinen? Meneekö vaihtoon? (Täällä ongelmana on Saharasta sateen mukana tuleva puuterimainen hiekka, joka naarmuttaa)
    Jarrupalat, milloin uusittu ja tuleeko kohta uusittavaksi?
    Muut kuluvat osat? (Mitähän ne voisi olla?)
    Kuntotestaus Bmw merkkiliikkeessä. (Olisi aika cool juttu!)

    Autoliikkeen täytyy antaa myymälleen autolle kuluttujasuojalain mukainen puolen tai yhden vuoden takuu, joka korvaa autossa olevat piilevät viat. Yksityinen myyjä ei anna takuuta -> hinnan täytyy olla edullisempi.
    Bonuksena autoliikkeestä ostettaessa alv vähennys.

    6-sarjan Tyyppiviat

    Katon sensoriongelmat
    Katon moottoriongelmat
    Turbo ongelmat
    Kosteuden kondensoituminen ajovaloihin
    (Muut tyyppiviat?)

    Joku kirjoitti foorumilla, että kiinnitä huomio lisävarusteisiin. En löytänyt mistään katavaa listaa 2008-2010 635D saatavista lisävarusteista. Tässä kuitenkin jotain.

    2008-2010 mallit. Stop & Go -järjestelmän, joka tutkan avulla tarkkailee auton etäisyyttä edellä ajaviin ja säätelee nopeutta. Uutta on myös rattiin liitetty kameran avulla toimiva kaistanvaihtovaroitin (Lane Departure Warning), joka tärinällä varoittaa jos auto on ajautumassa pois omalta kaistalta. Varustelistalta voi valita myös BMW Night Vision -järjestelmän, joka lämpökameran avulla tarkkailee ympäristöä sekä Head-Up Displayn.

    Sportti vai tavalliset penkit? Nykyisessä on sporttipenkki ja se on hyvä!

    Myytävänä on muutamia 2008 635D, joilla on ajettu 150-200 000 km, joten onko noin paljon ajetulla luvassa ongelmien valtameri? Jos kuluvat osat on vaihdettu ja huoltokirja on täydellinen, niin mitä ongelmia noilla kilometreillä voi ilmetä? (Olipas "dummy" kysymys, mutta jätän tän tähän silti)

    Alle 100 000 km ajettujen hintapyynnöt ovat lähempänä 30.000€ ja käytettyjen F12 hinnat alkavat 33 000€, joten tuo uudempi mallisarja olisi järkevämpi silloin. Eriasia on sitten mitä luottoyhtiö sanoo. Täällä on kuitenkin tarjolla 64-80 kk autolainojakin.

    Listaa saa kommentoida ja editoida.

    "Dummy Girl"
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    ihan mielenkiinnosta: kuinka paljon ajat vuodessa? onko diesel perusteltu valinta ajomäärän vuoksi? Jos ajat paljon, niin onko 200tkm ajettu auto välttämättä ihan oikea valinta jos joutuu kaiken korjauttamaan liikkeessä?

    Ja hienoinen vinkki, kun nyt kerran italiassa olet: kun olet löytänyt kiinnostavan auton, niin käy vielä BMW-liikkeessä huoltotiskillä kysymässä auton avaintietohistoriaa.

    SYY: aina kun tällainen uudempi BMW käy merkkiliikkeessä ihan mistä syystä tahansa ja avain luetaan huoltotiskillä, niin siitä jää merkintä tehtaan tietokantaan. Tiedot jotka sinne tietokantaan menee: päivämäärä ja ajokilometrit ko. päivänä. Mikäli kyseessä on yksilö, jota on huollettu merkkarilla, niin kilometriväärennöksen saa tällä tavalla helposti selville.

    nimimerkillä: ostin italiantuontibemarin, josta oli ruuvattu yli 100tkm pois.

    mitä nyt vilkaisin mobilesta noita italian autoja, niin jos nyt kilsat ei ole kovin isot, niin veikkaan että hyppy 20k€ -> 30k€ esim näiden välillä olisi ihan perusteltavissa. Ainakin toi 650 on melko helppohoitoisen koneen maineessa.



    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • B-Girl
      Bimmer Rookie
      • May 2016
      • 171
      • Italy

      #3
      Originally posted by BeamR View Post
      ihan mielenkiinnosta: kuinka paljon ajat vuodessa? onko diesel perusteltu valinta ajomäärän vuoksi? Jos ajat paljon, niin onko 200tkm ajettu auto välttämättä ihan oikea valinta jos joutuu kaiken korjauttamaan liikkeessä?

      Ajan riittävästi ja maa on yhtä vuoristoa eli mutkaista ylämäkeä piisaa. Diesel on Ranskan puolella 90c L joten se on aika houkutteleva hinta varsinkin kun diesel kuluttaa puolet vähemmän kuin 650. D koneessa on myös riittävät väännöt 580nM. Olet varmasti oikeassa tuossa 200 000 ajetussa, että se ei ole oikea ratkaisu. 100 000 ajettu ehkä on parempi. Mieluummin maksan luottoyhtiölle kerran kk varmasta autosta, kuin mekaanikolle, joka ei osaa korjata.


      Ja hienoinen vinkki, kun nyt kerran italiassa olet: kun olet löytänyt kiinnostavan auton, niin käy vielä BMW-liikkeessä huoltotiskillä kysymässä auton avaintietohistoriaa.

      Hyvä vikki . Kiitos siitä!

      SYY: aina kun tällainen uudempi BMW käy merkkiliikkeessä ihan mistä syystä tahansa ja avain luetaan huoltotiskillä, niin siitä jää merkintä tehtaan tietokantaan. Tiedot jotka sinne tietokantaan menee: päivämäärä ja ajokilometrit ko. päivänä. Mikäli kyseessä on yksilö, jota on huollettu merkkarilla, niin kilometriväärennöksen saa tällä tavalla helposti selville.

      nimimerkillä: ostin italiantuontibemarin, josta oli ruuvattu yli 100tkm pois.

      AUTS!

      mitä nyt vilkaisin mobilesta noita italian autoja, niin jos nyt kilsat ei ole kovin isot, niin veikkaan että hyppy 20k€ -> 30k€ esim näiden välillä olisi ihan perusteltavissa. Ainakin toi 650 on melko helppohoitoisen koneen maineessa.



      http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...3&pageNumber=1
      Nätti, mutta tuo on vanhalla vaihdekepillä?

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #5
        Eli olisit valmis hakemaan saksasta sen?
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • B-Girl
          Bimmer Rookie
          • May 2016
          • 171
          • Italy

          #6
          Originally posted by BeamR View Post
          Eli olisit valmis hakemaan saksasta sen?
          Saksa, Ranska, Austria...ovat tässä kohtuullisen lähellä.

          Berliinissä on yksi 640. Täytyisi varmaan syödä pelkkää pastaa seuraava vuosi, jos tuohon syyllistyisi.

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11725
            • Kouvola

            #7
            Hienoa, että nainen on ostamassa tietoisesti 6-sarjan bemaria! Ajattelin kanssa tuota nykyistä 645:sta ostaessa, että 635d olisi aika oiva yhdistelmä taloudellisuutta, mukavuutta, ajettavuutta ja tyyliä samassa paketissa esim. johonkin isompiin siirtymiin tai paljon työajoa ajavalle. Hinnat on kuitenkin Suomessa vielä sen verran korkealla autoveroineen, että jäi haaveeksi. Mutta jos auton pitää olla avo(ja miksei olisi, kun kerran lämpimässä asut), niin raakkaisin silloin samantien raksuttavan dieselin pois laskuista! Niin hyvin kun avossa kuuluu kaikki äänet rätti alhaalla tai ylhäällä, niin ei se dieselin rallatus mikään nautinto olisi. Nuo kasikoneiset lipuu matkassa varsin helposti sinne 8l/100km ja kaupungissa se nyt on ihan sama mitä syö ja kelpaa kasin soundeja kuunnella! On muuten aika harvassa BMW:n avomallit V8:lla. Joku sulle olikin jo todennut, että varusteita pitää olla! Noista luettelemistasi varusteista sporttipenkit ja aktiivivakkari on aika loistavia ja samoin tietysti HUD! Night Visionia ilman pystyt kyllä elämään varmasti ja samoten kaistanvaihtovahti on aika turha. Toisaalta houkutus siirtyä katsomaan uudempikorisia 6-sarjalaisia olisi itsellä ainakin kohtuu herkässä, jos pääsisi ilman autoveroa valkkaamaan yksilöä Euroopasta.

            Rahoitukseen hyvä nyrkkisääntö erien kokoa miettiessä, jos korko on pienehkö, niin 60kk rahoitusajalla jokainen 5 000€ vastaa noin 100€/kk lyhennyserää kuittipalkkion kera. Eli 10 000€ on noin 200€/kk jne. Täälläpäin ei yleensä myönnetä yli 5 vuoden autorahoitusta, jossa auto toimii vakuutena vaan menisi sitten jo kulutusluoton piiriin, jossa korot jo pomppaa useamman prosentin ylöspäin. En tiedä mikä on sitten asian laita välimerellä. Yli 60kk rahoituksen sijaan ottaisin mielummin sitten vaikka pienen jämärin eli viimeinen maksuerä olisi isompi, sanotaan vaikka 5 000€. Noin saat kk-erää tiputettua ja korot ei lähde näyttelemään niin isoa roolia.

            Comment

            • B-Girl
              Bimmer Rookie
              • May 2016
              • 171
              • Italy

              #8
              Originally posted by Esko View Post
              Hienoa, että nainen on ostamassa tietoisesti 6-sarjan bemaria! Ajattelin kanssa tuota nykyistä 645:sta ostaessa, että 635d olisi aika oiva yhdistelmä taloudellisuutta, mukavuutta, ajettavuutta ja tyyliä samassa paketissa esim. johonkin isompiin siirtymiin tai paljon työajoa ajavalle. Hinnat on kuitenkin Suomessa vielä sen verran korkealla autoveroineen, että jäi haaveeksi. Mutta jos auton pitää olla avo(ja miksei olisi, kun kerran lämpimässä asut), niin raakkaisin silloin samantien raksuttavan dieselin pois laskuista! Niin hyvin kun avossa kuuluu kaikki äänet rätti alhaalla tai ylhäällä, niin ei se dieselin rallatus mikään nautinto olisi. Nuo kasikoneiset lipuu matkassa varsin helposti sinne 8l/100km ja kaupungissa se nyt on ihan sama mitä syö ja kelpaa kasin soundeja kuunnella! On muuten aika harvassa BMW:n avomallit V8:lla. Joku sulle olikin jo todennut, että varusteita pitää olla! Noista luettelemistasi varusteista sporttipenkit ja aktiivivakkari on aika loistavia ja samoin tietysti HUD! Night Visionia ilman pystyt kyllä elämään varmasti ja samoten kaistanvaihtovahti on aika turha. Toisaalta houkutus siirtyä katsomaan uudempikorisia 6-sarjalaisia olisi itsellä ainakin kohtuu herkässä, jos pääsisi ilman autoveroa valkkaamaan yksilöä Euroopasta.

              Rahoitukseen hyvä nyrkkisääntö erien kokoa miettiessä, jos korko on pienehkö, niin 60kk rahoitusajalla jokainen 5 000€ vastaa noin 100€/kk lyhennyserää kuittipalkkion kera. Eli 10 000€ on noin 200€/kk jne. Täälläpäin ei yleensä myönnetä yli 5 vuoden autorahoitusta, jossa auto toimii vakuutena vaan menisi sitten jo kulutusluoton piiriin, jossa korot jo pomppaa useamman prosentin ylöspäin. En tiedä mikä on sitten asian laita välimerellä. Yli 60kk rahoituksen sijaan ottaisin mielummin sitten vaikka pienen jämärin eli viimeinen maksuerä olisi isompi, sanotaan vaikka 5 000€. Noin saat kk-erää tiputettua ja korot ei lähde näyttelemään niin isoa roolia.
              Kiitos kommentista.

              Yritän saada sovittua 635D 2010 koeajon tälle viikonlopulle, jolloin kuulisin myös sen dieselin raksutuksen. 50/50 ylä- ja alamäkeä, sekä kaupunkiajoa vs autostradaa, josta seuraa, että kk keskikulutus on helposti 20L /100 km isommalla koneella. D-koneella kulutuksen saattaisi saada alle 10L /100km+ että D on halvempaa. Ajaessa kuuntelen mieluummin musiikkia, kuin moottorinääntä ;-)

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3144
                • Tampere

                #9
                Vaikka 635d on painavahko, epäilisin että ilman stauhun juuttumista ja ehjällä tekniikalla on aika vaikea saada yli 10l/100km kulutuksia aikaiseksi pl. nyrrellä.

                Arvaisin että vakkarilla matka-ajossa painuu sinne 6,0-6,5l/100km tuntumaan. Se on tosin enemmän kulutuksenannostelijan (jotkut kaasupolkimeksi kutsuvat) asennosta täysin kiinni.

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11725
                  • Kouvola

                  #10
                  Originally posted by B-Girl View Post
                  Kiitos kommentista.

                  Yritän saada sovittua 635D 2010 koeajon tälle viikonlopulle, jolloin kuulisin myös sen dieselin raksutuksen. 50/50 ylä- ja alamäkeä, sekä kaupunkiajoa vs autostradaa, josta seuraa, että kk keskikulutus on helposti 20L /100 km isommalla koneella. D-koneella kulutuksen saattaisi saada alle 10L /100km+ että D on halvempaa. Ajaessa kuuntelen mieluummin musiikkia, kuin moottorinääntä ;-)
                  Eihän sitä raksutusta maantienopeuksissa kuule korkeintaan kuin kovemmissa kiihdytyksissä, mutta taajamassa ja paikoillaan seisoessa kyllä. Itsellä pyöriny pelkässä taajama-ajossa keskikulutus 645:lla 16l/100km ja 650:lle ilmoitetut kulutukset on jotakuinkin identtiset (kymmenyksien heittoja) Kaupunki 16l, Maantie 8l ja Yhdistetty 11l/100km. Onhan tuossa selkeä ero dieselin hyväksi ilman muuta kulutuksessa. Mutta hyvä jos pääset kunnon koeajolle ennen ostopäätöstä. Ajotuntumaltaan tai ajettavuudeltaan joku 3-sarjalainen tulee tuntumaan melko rimpulalta E63/64:een verrattuna. Jopa nämä uusimmat F-koriset versiot.

                  Tuossa just eilen ajelin reilun 200km siivun kotiin reissusta ja totesin siinä leveäkaistatiellä 110km/h vakkari päällä, että on E63 vaan helvetin mukava korimali taittaa matkaa nautinnolla. Kulkee kuin juna tien päällä, vain hitusen rengasmeteliä ja nekin peittää professional hifien hyvä äänentoisto. Tuosta on todella vaikea luopua joku päivä

                  Comment

                  • jee39
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2003
                    • 114
                    • Pori

                    #11
                    Originally posted by MNi View Post
                    Vaikka 635d on painavahko, epäilisin että ilman stauhun juuttumista ja ehjällä tekniikalla on aika vaikea saada yli 10l/100km kulutuksia aikaiseksi pl. nyrrellä.

                    Arvaisin että vakkarilla matka-ajossa painuu sinne 6,0-6,5l/100km tuntumaan. Se on tosin enemmän kulutuksenannostelijan (jotkut kaasupolkimeksi kutsuvat) asennosta täysin kiinni.
                    Pienellä lastutuksella 350ph ja 700Nm, kulkee todella kevyesti ja tosiaan pienellä.
                    Tasaisella 90 nopeudella pääsee maatiellä 5l/100km
                    Eilen ajoin +400km maantiellä ja mutkatiellä +mutamia kiihdytyksiä:/ kulutus 83km/h keskinopeudella 6,1l/100km
                    ex.535D M-sport, 123d M-sport -11

                    Comment

                    • B-Girl
                      Bimmer Rookie
                      • May 2016
                      • 171
                      • Italy

                      #12
                      Originally posted by Esko View Post
                      Eihän sitä raksutusta maantienopeuksissa kuule korkeintaan kuin kovemmissa kiihdytyksissä, mutta taajamassa ja paikoillaan seisoessa kyllä. Itsellä pyöriny pelkässä taajama-ajossa keskikulutus 645:lla 16l/100km ja 650:lle ilmoitetut kulutukset on jotakuinkin identtiset (kymmenyksien heittoja) Kaupunki 16l, Maantie 8l ja Yhdistetty 11l/100km. Onhan tuossa selkeä ero dieselin hyväksi ilman muuta kulutuksessa. Mutta hyvä jos pääset kunnon koeajolle ennen ostopäätöstä. Ajotuntumaltaan tai ajettavuudeltaan joku 3-sarjalainen tulee tuntumaan melko rimpulalta E63/64:een verrattuna. Jopa nämä uusimmat F-koriset versiot.

                      Tuossa just eilen ajelin reilun 200km siivun kotiin reissusta ja totesin siinä leveäkaistatiellä 110km/h vakkari päällä, että on E63 vaan helvetin mukava korimali taittaa matkaa nautinnolla. Kulkee kuin juna tien päällä, vain hitusen rengasmeteliä ja nekin peittää professional hifien hyvä äänentoisto. Tuosta on todella vaikea luopua joku päivä

                      Kuulostaa todella hyvältä tuo kertomasi ajotuntuma. Itse en päässyt vielä viikonloppuna testaamaan 635d. Minkälainen tuntuma 645 on kurviajossa? Mulle tarjottiin myös 630 2008 mallia. Kulutus lähes 635d lukemissa vaikkakin bensana.

                      Mitkä renkaat sulla on alla?

                      Comment

                      • B-Girl
                        Bimmer Rookie
                        • May 2016
                        • 171
                        • Italy

                        #13
                        Originally posted by jee39 View Post
                        Pienellä lastutuksella 350ph ja 700Nm, kulkee todella kevyesti ja tosiaan pienellä.
                        Tasaisella 90 nopeudella pääsee maatiellä 5l/100km
                        Eilen ajoin +400km maantiellä ja mutkatiellä +mutamia kiihdytyksiä:/ kulutus 83km/h keskinopeudella 6,1l/100km
                        Pienentääkö lastutus kulutusta?
                        Nuo kulutuslukemat ovat kyllä houkuttelevia
                        Käytännössä puolittaisi polttoainekulut.

                        Minkälainen kulutus sulla on hitaassa nykivässä kaupunkiajossa? Onko sulla start/stop toiminto varusteena?

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17555
                          • Turku

                          #14
                          Originally posted by B-Girl View Post
                          Pienentääkö lastutus kulutusta?
                          Pienentää.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • jee39
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2003
                            • 114
                            • Pori

                            #15
                            Originally posted by B-Girl View Post
                            Pienentääkö lastutus kulutusta?
                            Nuo kulutuslukemat ovat kyllä houkuttelevia
                            Käytännössä puolittaisi polttoainekulut.

                            Minkälainen kulutus sulla on hitaassa nykivässä kaupunkiajossa? Onko sulla start/stop toiminto varusteena?
                            Juu start/stop löytyy, mutta Porissa ei ole ruuhkia, eikä oikeastaan keskustaa
                            Joten en osaa sanoa hitaasta nykivästä ajosta, mutta uskoisin että ainakin puolet pienemmällä kun bensa.

                            Ajettavuuteen vielä: Minulla oli 123 coupe edellinen, mikä oli törkeän hieno mutkateillä.
                            e63 oli enemmän isompien teiden auto kunnes>>>----->
                            Nyt laitettiin uretaanipuslat, M6 kallistuksen vakaajat ja säädettävät tolpat... Kyllä TYKKÄÄN!
                            Ohjauksesta tuli hieman yliohjaava, menee todella maukkaasti kurviin. Lisäksi maantiellä suoraan, vaikka olis uria ja niitähän täällä riittää...
                            ex.535D M-sport, 123d M-sport -11

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎