Announcement

Collapse
No announcement yet.

E63 todella epävakaa iskareiden ja jousien vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sk101
    Newbiemmer
    • Apr 2021
    • 2
    • Suomi

    E63 todella epävakaa iskareiden ja jousien vaihdon jälkeen

    Ajattelin kysellä jos jollakin foorumin asiantuntijalla olisi hajua mikä mättää kun kutossarjalaisestani tuli iskareiden ja jousien vaihdon jälkeen erittäin epävakaa ajaa. Ennen meni todella mukavasti motarilla ja rattia pysty pitämään sormella ja meni kuin juna raiteilla. Nyt alustarempan jälkeen tilanne on ihan toinen, autoa saa ohjata hiki hatussa. Siis oireilee esim niin että kun kääntää aavistuksen kovemmassa vauhdissa rattia niin auto "hyökkää" sinne suuntaan ja esimerkiksi kaistanvaihdot pitää tehdä kieli poskella. Mitähän mahdollisia syitä voisi olla, onko iskarit/jouset oikeasti vaan niin kehnot?

    Alkuperäiset iskarit ja jouset vaihdettiin siis Bilstein B4 tolppiin ja Eibach jousiin. Asennuksen jälkeen tehtiin aurauskulmien säädöt. Samalla vaihdettiin takaata narinahelat ja edestä koiranluut. Myös iskarien yläpäät vaihdettiin.

    Erittäin suuri kiitos vastauksista jo etukäteen, arvostan todella jos joku osaa neuvoa asiassa!
    Last edited by Sk101; 06-04-2021, 00:09.
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15181
    • Ajamisen Iloa

    #2
    Melko takuuvarmasti kulmiensäädössä mennyt jotain perseelleen.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Sk101
      Newbiemmer
      • Apr 2021
      • 2
      • Suomi

      #3
      Originally posted by Remotion View Post
      Melko takuuvarmasti kulmiensäädössä mennyt jotain perseelleen.
      Okei, täytyy varmaan käydä näyttämässä jossain toisella pajalla jos voisivat tsekata onko kulmat laitettu väärin tuolla asennuspaikassa. Kiitoksia vastauksesta!

      Comment

      • mikkod
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 5183
        • Stadi

        #4
        Originally posted by Remotion View Post
        Melko takuuvarmasti kulmiensäädössä mennyt jotain perseelleen.
        Jeps, tämä se on. Jos pks asustaa, niin vie Leskiselle
        Helkama S3000
        Myydään kutosen alustaosia
        This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

        Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2029
          • Vantaa

          #5
          Tai oisko nyt vaan niin että tiukalla alustalla ratin liikkeet välittyy tiehen eikä korin liikkeisiin, kuten vanhalla löysällä alustalla? Huomasin saman efektin kun vaihdoin passattiin olemattomiin iskareiden tilalle uudet ja kesänakit alle. Alkoi reagoimaan ratin liikkeisiin hätäisesti. Vaati hetken totuttelua että ei sitä tarvitsemiaan ajaa kuten laivaa.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • Juho_
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2016
            • 1048
            • Suomi

            #6
            Pyöräkulmien säädöillä pystyy aika mielettömästi vaikuttamaan auton käytökseen.

            Todennäköisesti pyöräkulmat on kyllä nyt säädön jälkeen tehtaan toleransseissa, mut ne on aika laajat yleensä minkä takia voi saada ihan uskomattoman eron aikaan kun asentaja vaihtuu ja säätää vähän toisin.

            Toki on niitäkin ketkä ei säädä kuin etuaurauksen ja takapäässä on mitä sattuu kulmat sit.
            Asia erikseen toki jos ei säätöjä, tai ne ei lähde auki ilman et jotain hajoaa.
            YouTube
            Instagram // Juhon Moottoripaja

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Keskittääkö ohjaus kunnolla ja onko ohjaustuntuma normaalin "herkkä" muuten? Joskus tullut sellaistakin vastaan, että asentaja laittanut epähuomiossa jousen ylälautasen ja yläpään laakerin pölysuojan välissä olevan prikan väärin päin, jolloin prikan suora pinta nojaa yläpään laakerin ulkokehään. Kuuluisi siis olla kupera pinta ylös päin, että prikka ei hankaa yläpäähän. Väärin päin oleva prikka aiheuttaa ainakin tahmeutta ohjauksen keskittävyyteen.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7327
                • Oulu

                #8
                Originally posted by O-Peksi View Post
                Keskittääkö ohjaus kunnolla ja onko ohjaustuntuma normaalin "herkkä" muuten? Joskus tullut sellaistakin vastaan, että asentaja laittanut epähuomiossa jousen ylälautasen ja yläpään laakerin pölysuojan välissä olevan prikan väärin päin, jolloin prikan suora pinta nojaa yläpään laakerin ulkokehään. Kuuluisi siis olla kupera pinta ylös päin, että prikka ei hankaa yläpäähän. Väärin päin oleva prikka aiheuttaa ainakin tahmeutta ohjauksen keskittävyyteen.
                Hyvä tietää tämä, mulla on E92 juurikin jotain outoa tahmeutta ohjauksessa, suuremmista kääntökulmista kyllä keskittää mutta siinä keskialueen lähellä ei ja herkkyyttä tosiaan puuttuu. Tarttis siis joskus tutkia tämäkin mahdollisuus, jos E92 tämmöinen virhe, tai joku vastaava, on mahdollinen. Edellinen omistaja oli vaihdattanut etuiskarit eikä sen jälkeen ilmeisesti juurikaan ajanut autolla.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎