eli kaikki muuta näyttää heiluvan ja ruksuttavan eli ainoastaan nopeusmittarin neula ei nouse kuin ehkä 20km/h kohdalle, laittakaas mistä lähden tarkistaan ja mitä?
eli kaikki muuta näyttää heiluvan ja ruksuttavan eli ainoastaan nopeusmittarin neula ei nouse kuin ehkä 20km/h kohdalle, laittakaas mistä lähden tarkistaan ja mitä?
kiitos vastauksista etukäteen.
Ajappa 15km, sammuta virrat, odota 10min, auto käyntiin ja kaikki toimii. Mulla tekee samaa kun on pakkasta enemmän kun -10 ja auto on seisonut yli vuorokauden. Kai mittaristosta on joku elektrolyyttikonkka simahtamassa, mutta katsellaan sitten kun joku muukin mittari alkaa häröilemään.
Mittaristo purettava ja elektrolyyttikonkat vaihtoon, samalla vaivalla kannattaa uusia kaikki mittariston polttimot. Haulla löytyy linkkejä noiden konkkien vaihtoon ja jos ei löydy niin laitetaan.
onko nää elektrolyyttikonkat sama asia ku ne "akut" no samalla vois vaihtaa valkoset mittarin taustat ja yhden valon. pitääpä kattoo löydänkö mittään haulla.
onko nää elektrolyyttikonkat sama asia ku ne "akut" no samalla vois vaihtaa valkoset mittarin taustat ja yhden valon. pitääpä kattoo löydänkö mittään haulla.
EI... kondensaattori ei ole sama asia kuin ne akut.... ja siis ne on akkuja, ei "akkuja"
Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
nii just, no akkuja sitten juu nyt mittari taas pelas normaalisti. osaakohan yleensä "normaali" korjaamot tehä noita remppoja? ite en nimittäin koske mihinkään missä pitää sähkö osien kanssa leikkiä tai en mielellään koske mikäli kysessää ei oo joku asia jonka oletan taitavani.
Aiheesta löytyy hyvinkin selviä ohjeita, kuvineen päivineen, esimerkiksi täältä tai täältä. Kuten Leka mainitsi, riittää kun osaa juottaa, laittaa komponentit piirilevylle oikeinpäin (+ ja - napa oikein) ja osaa ostaa oikeansuuruiset kondensaattorit, homma hoituu. Mutta jos lähipiirissä on elektroniikan taitajia, kannattaa käyttää heidän apujaan.
Kun puhutaan mittariston akuista (vanhemmat mittaristot), puhutaan yleensä normaaleista ladattavista NiCD (Nikkeli-Kadmium) ja/tai NiMH (Nikkeli-metallihybridi) akuista.
Uudemmissa mittaristoissa vastaavaa tehtävää hoitaa kondensaattorit, tavallaan nekin on "akkuja", sillä nekin varaavat virtaa. Kondensaattorit tahtovat kuitenkin ajanmyötä kuivaa, jolloin niiden varauskyky katoaa (samoin kuin akuista), joten aika ajoin nekin on uusittava.
Homma ei ole mitenkaan erityisen vaikea, mutta jos elektroniikka hommia ei ole aikaisemmin tehnyt, kannattaa homma suosiolla jättää muille. Tai ainakin katsoa ekalla kerralla sivusta, jotta tietää seuraavalla kerralla kuinka toimia.
525 tiiseli vm. 94.
Mittaristo alkoi kesällä sekoilemaan, viisarit pomppi miten sattui, alkoi ihan ykskaks. Sen jälkeen Toisinaan toimi normaalisti ja toisinaan viisarit nollilla.
Nyt kun on kulunut puolisen vuotta, mikään muu ei toimi kuin bensamittari. Lämpömittari on tapissaan punaisella ja digitaalinen kilometrilukemanäyttö useimmiten toimii, joskus se on pimeänä. Toisinaan sammutuksen jälkeen KM näyttö jää päälle vaikka avaimet ottaa virtalukosta.
Mittariston sisäinen testi toimii, kaikki viisarit toimii niinkuin pitää ja se km näyttö pelaa. Vikakoodinlukija antaa järjettömän määrän vikakoodeja mittaristolle.
Kävin tinakolvilla piirilevyn tinaukset läpi. Konkkia ei ole kuin pari (uudempi malli), sekä yksi jänniteregulaattori. Jännitettä regun jälkeen piirilevylle menee 5v. Pattereita ei ole.
Joskus kun pasauttaa oikein tunteella nyrkillä kojetauluun mittariston päälle niin voi nestekidenäyttö sammua tai syttyä, tai bensamittari mennä pimeäksi. Joka viittaisi kylmäjuotoksiin, mutta...
525 tiiseli vm. 94.
Mittaristo alkoi kesällä sekoilemaan, viisarit pomppi miten sattui, alkoi ihan ykskaks. Sen jälkeen Toisinaan toimi normaalisti ja toisinaan viisarit nollilla.
Nyt kun on kulunut puolisen vuotta, mikään muu ei toimi kuin bensamittari. Lämpömittari on tapissaan punaisella ja digitaalinen kilometrilukemanäyttö useimmiten toimii, joskus se on pimeänä. Toisinaan sammutuksen jälkeen KM näyttö jää päälle vaikka avaimet ottaa virtalukosta.
Mittariston sisäinen testi toimii, kaikki viisarit toimii niinkuin pitää ja se km näyttö pelaa. Vikakoodinlukija antaa järjettömän määrän vikakoodeja mittaristolle.
Kävin tinakolvilla piirilevyn tinaukset läpi. Konkkia ei ole kuin pari (uudempi malli), sekä yksi jänniteregulaattori. Jännitettä regun jälkeen piirilevylle menee 5v. Pattereita ei ole.
Joskus kun pasauttaa oikein tunteella nyrkillä kojetauluun mittariston päälle niin voi nestekidenäyttö sammua tai syttyä, tai bensamittari mennä pimeäksi. Joka viittaisi kylmäjuotoksiin, mutta...
eipäilykset osuisivat minulla virtalukonpohjaan. oli meinaan miltei samanlaiset ongelmat tuossa mun ex seiskassa, joka korjautu kun vaihdoin vitalukonpohjan
puh/txt/whatsapp: 0452673541
näillä mennään talvella: e39 523ia arctic silver e87 116i Japanrot
ja näillä kesällä: e30 328i *Rot m50b28
Comment