Announcement

Collapse
No announcement yet.

E23 lämmityslaitteen moottori (osto)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukka K
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 157

    E23 lämmityslaitteen moottori (osto)

    Eli E23:sen lämmityslaitteen moottori alkoi pitämään ääntä. Näyttää siltä, että laakerit ovat tulleet väljäksi, akselilla on pituussuunnassa välystä.

    Mahtaisiko jollakin olla tietoa, mistä voisi ostaa hyväkuntoisen tai uuden moottorin tilalle tai käykö jostain muusta korimallista moottori ? ETK:n varaosanumeron mukaan kyseinen moottori on ollut käytössä vain E23:sessa, mutta eroa taitaa olla vain siivissä (oravan pyörissä).

    Jostain linkistä luin kyllä "kunnostusohjeen", eli alkuperäiset pulsat oli korvattu tuulettimen laakereilla. Sekin voisi tulla kyseeseen, onko joku foorumin lukijoista tehnyt saman korjauksen ?

    Jos jollakin on uudenkarhea moottori, sellaista voi tarjota. Tulee siis E23:seen, 1985, ei ilmastointia (jos sillä on jotain merkitystä).
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Originally posted by Jukka K
    Eli E23:sen lämmityslaitteen moottori alkoi pitämään ääntä. Näyttää siltä, että laakerit ovat tulleet väljäksi, akselilla on pituussuunnassa välystä.

    ...

    Jostain linkistä luin kyllä "kunnostusohjeen", eli alkuperäiset pulsat oli korvattu tuulettimen laakereilla. Sekin voisi tulla kyseeseen, onko joku foorumin lukijoista tehnyt saman korjauksen ?
    Peruskonstruktio ei liene kovin erilainen E30-mallin puhaltimeen verrattuna.

    Tuttu oli E30:n puhaltimen moottorin puslat korvannut itse muovista leikkaamillaan puslilla. Toimi ainakin pari kuukautta ennen kuin auto varastettiin ja löytyi palaneena puuta päin ajettuna. :(

    Onko foorumilaisilla kokemuksia em. viritelmän kestävyydestä? Tai kokemuksia tuosta korjauksesta? Tai linkkiä tuohon "kunnostusohjeeseen"?

    Comment

    • Jukka K
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 157

      #3
      Tässä linkki lämppärin moottorin kunnostukseen:



      Lyhyesti sanottuna moottori puretaan ja vanhojen puslien tilalle asennetaan pienet laakerit ja sitten moottori nippuun takaisin. Tulee varmaan herkemmin pyörivä kuin uutena ja "ikuinen".

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4

        Comment

        • pmv
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 2032
          • tornio

          #5
          Ainakin lämppärin moottori on helpompi vaihtaa e23:een kuin moneen muuhun Bemariin. 77:aan sen ainakin pystyi vaihtamaan näppärästi irrottamalla konehuoneen puolelta se leveä pelti pyyhkimien alapuolelta. Siinäpä se toho sitten on jo näkyvissä. Monestihan tätä remonttia varten joutuu purkamaan koko kojelaudan. Moottorin korjaamiseen voikin kokeilla joitain kikkoja, kun se vaihtaminen ei ole liian työlästä.

          Comment

          • Jukka K
            Bimmer Rookie
            • Jan 2004
            • 157

            #6
            Otin lämmityslaitteen moottorin perjantaina irti autosta ja kävin varaosaliikkeessä etsimässä tilalle sopivaa uutta osaa. Ei löytynyt, E28:n moottori on samanlainen, mutta akseli on lyhyempi. Muita vaihtoehtoja ei tarjottu, joku halpa "Escortin" moottori oli päivällä myyty eikä pääsyt vertailemaan.

            Niinpä sitten purin moottorin, irrotin toisen päädyn ja laitoin paksumman prikan akselille. Sillä sain päittäisvälyksen pois ja moottori toimii, ainakin toistaiseksi.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎