Announcement

Collapse
No announcement yet.

e32 750 paineakun asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maenpaa
    Newbiemmer
    • Nov 2014
    • 11
    • Suomi

    e32 750 paineakun asennus

    Osaisko joku neuvoo kunnon ohjeet paineakun vaihtamiseen? Kaikki öljy määrät ynnä muut :think
  • Sakkeri
    BTCF Member
    • May 2013
    • 307
    • Oulu

    #2
    Siis jarrupommin vai tasonsäädön?

    Eipä kummankaan vaihdossa mitään ihmeellistä ole.

    Jarrupommin taisin muistaakseni purkaa sumuvalon irroittamalla sekä rengaskotelosta, helpompi työskennellä kylläkin jos irrotat puskurin.

    Ennen työskentelyn aloittamista painele jarrupoljinta niin pitkään että se on kova eikä tehostusta enää ole.
    Sitten vain putket irti osista ja öljyt lattialle/paidalle/kainaloon/astiaan ja uutta osaa tilalle.

    Kun osat on paikoillaan niin täytä ohj. teh. öljysäiliö ja starttaa auto. Jos sulla on renkaat ilmassa niin pyörittele rattia päästä päähän muutamia kertoja ja pumppaa jarrua. Tarkasta öljyntaso, jonka pitää olla muistaakseni 25mm öljysäiliön yläpintaa alempana.

    Tarkasta vuotaako liitokset. Sammuta auto ja painele taas jarrupolin kovaksi ja seuraa, ettei öljysäiliö tulvi ylitse. (Jollakin foorumilaisella oli säiliö tulvinut ylitse ja konetilassa oli ollut tulipalo) Jos kaikki kondiksessa niin kamat kasaan ja koeajolle.

    Tuolta tasonsäädön pommeihin ohje: http://bmwe32.masscom.net/sean750/LA...cumulators.htm

    Ja jarrupommiin: http://twrite.org/shogunnew/fixes/br...e_brake_bombe_
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • Maenpaa
      Newbiemmer
      • Nov 2014
      • 11
      • Suomi

      #3
      tarviiko se jarrupommi ottaa pois konehuoneen puolelta putkineen päivineen ennen ku putket saa irroitettua pommista? kun ei saada niitä muttereita irti millään siitä pommista

      Comment

      • Sakkeri
        BTCF Member
        • May 2013
        • 307
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Maenpaa View Post
        tarviiko se jarrupommi ottaa pois konehuoneen puolelta putkineen päivineen ennen ku putket saa irroitettua pommista? kun ei saada niitä muttereita irti millään siitä pommista

        Minä ainakin sain. Muistaakseni sumuvalon irroittamalla pääsin käsiksi.

        Toki sitten riippuu onko sulla prefacelift vai facelift, faceliftissä varmastikkin mahdoton kahden putken johdosta, siinä tapauksessa en osaa auttaa.
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • Maenpaa
          Newbiemmer
          • Nov 2014
          • 11
          • Suomi

          #5
          minkä kahden putken? siis kun pääsen käsiks kyllä pommiin ja putkiin mutta ne mutterit on niin kovaa kiinni. ei aukee millään, kaikki keinot ollaan koitettu. oisko ehdotuksia?

          Comment

          • Kiko750
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 361
            • Oulu/Finland

            #6
            Just irrottelin jarrupommin 1988 750:stä. Suht helposti lähti.

            - laturin jäähdytysputki pois pyöräkotelon edestä, 3 ruuvia 10mm avainväli
            - sumuvalo pois, kaksi ruuvia 8mm avainväli
            - pommista kaksi 13mm kiinnitysmutteria irti
            - pommille menevä putki irti painesäätimestä lokasuojan päältä 19mm kiintoavain (Servotronicille menevä putki edestä pois, 17mm kiintoavain)
            - lokasuojan päällä olevaan relekoteloa vähän irti ja sivuun (10mm muovimutteri kotelon sisällä)
            - pommia saa pari senttiä alaspäin kun putki on irti yläpäästä, jotta pääsi 19mm kiintoavaimella vääntämään putken irti pommin päästä. Irtosi ihan ok ilman väkivaltaa. Pommi oli vielä kiinnityspulteissa eikä lähtenyt pyörimään mutteria vääntäessä.

            Huomenna sitten kattelemaan uutta pommia. Löytynee tarvikkeena joku Febin pommi, 0.48L / 100bar

            Samalla pitäis löytää jarruservoon uudet O-renkaat.

            Comment

            • Kiko750
              BTCF Member
              • Oct 2009
              • 361
              • Oulu/Finland

              #7
              ATE:n pommi tuli hommattua tarvikeliikkeestä, 120Eur. Siinä oli eri kierre kuin orggiksessa, joten hydrauliikkaliikkeessä teetin uuden pään putkeen, 15Eur. Pommi on mitoiltaan täsmälleen sama kuin BMW orggis, joka on myöskin ATE:n tekemä. Tarvikepommista puuttui kiinnikeraudat, joten ne piti pokata pellistä. Marmorilla orggispommi olis ollu 390Eur alennusten jälkeen, joten kyllä tuossa vielä tuntipalkoille pääsi.

              Hydrauliseen jarrutehostimeen tuli uusittua kaikki O-renkaat ja akselistefa. Kaikki löytyy hydrauliikkaliikkeestä, n. 15Eur. Uusi tehostin marmorilla n. 900Eur

              Nesteet pysyy nyt sisällä ja jarrupommi toimii. Kestää n. 10 jarrun polkasua koneen sammuttamisen jälkeen ennen kuin jarrupolin menee kovaksi. Tehostimen vuodot loppu ja myöskin OBD herjat jarrupaineesta ja jarrun varoitusvalon vilkkuminen. Niin ja uusi ATE pääsylinteri tuli myös laitettua. Alkaa olla hydrauliikat nyt iskussa kun LAD takaiskarin alapään vuotokin tokeni varaiskareista vaihdetulla mäntäsatsilla.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎