Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 M70 jäähdytysnesteiden vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoJII
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 1807
    • Lapua

    E32 M70 jäähdytysnesteiden vaihto

    Pitäs tosiaan vaihdella m70-moottoriin jäädytysnesteet kun ovat ruskeat väriltään.

    Energy nimimerkille jo kiitos etukäteen kun hän antoi vaihtoehdoksi joko valutella syylärin tyhjennyspropun kautta kone käynnissä ja samalla lisäten hanavettä paisariin ja toinen vaihtoehto olisi aukoa lohkon kyljestä pultit jolla valutellaan kaikki pihalle.

    Tuli koitettua sitten aukoa noita lohkon kyljessä olevia pultteja alhaalta päin, mutta eipä se onnistunut. Käytössä olevat työkalut olivat siis erilaisia lista/lenkki avaimia. Räikkää sinne ei saanut mahtumaan ja jotain niveliäkin erimittaisilla jatkoilla kokeiltiin, mutta ei auttanut. Vänkärin puoli näytti vielä kettumaisemmalta hommalta ja kun pitäisi vielä saada uudet pultitkin prikkoineen paikoilleen.

    Minkälaisia työkaluja teillä on ollut tässä hommassa? Jonkinlainen lenkkiräikkä kävi mielessä johon pitäisi tehdä lisää jatkoa ja koittaa sillä saada, mutta senkään toimivuudesta en ole varma, koska tilaa vääntämiseen ei juurikaan ole :think
    E32 750i 11/89

  • Kiko750
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 357
    • Oulu/Finland

    #2
    Voishan se tehdä huuhtelemallakin avaamatta lohkon proppuja.
    - Laskee ensin vanhat nesteet pois syylärin pohjapropusta mitä tulee.
    - Sitten pelkkää vettä täyteen ja käyttelee vähän konetta.
    - Laskee taas pois mitä tulee (edellinen toistamiseen jos kehtaa...)
    - Uudet litkut sisään ja ilmaus.

    Tyylejä on monia

    Comment

    • MikkoJII
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 1807
      • Lapua

      #3
      Kyllä mäkin taidan päätyä tuohon syylärin tyhjäys metodiin. Huuhtelu on kyllä pakko tehdä kun on kuin kuravettä nuo nesteet. Onneksi ilmaus onnistuu tässä koneessa kohtuu helposti
      E32 750i 11/89

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Kiko750 View Post
        Voishan se tehdä huuhtelemallakin avaamatta lohkon proppuja.
        - Laskee ensin vanhat nesteet pois syylärin pohjapropusta mitä tulee.
        - Sitten pelkkää vettä täyteen ja käyttelee vähän konetta.
        - Laskee taas pois mitä tulee (edellinen toistamiseen jos kehtaa...)
        - Uudet litkut sisään ja ilmaus.

        Tyylejä on monia
        Tuossa metodissa jää vain tuota pelkkää vettä koneeseen joten sisään laitettavan seoksen pitäisi olla x määrää vahvempaa kuin normaalisti.

        Comment

        • MikkoJII
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 1807
          • Lapua

          #5
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Tuossa metodissa jää vain tuota pelkkää vettä koneeseen joten sisään laitettavan seoksen pitäisi olla x määrää vahvempaa kuin normaalisti.
          Totta. Ajattelin kaataa raakaa "jonkin verran", mutta täytyy katsoa miten sen tekee, että sais jämymmät nesteet kiertoon. Auto ei siis ole ajossa tällä hetkellä vaan seisoskelee tallissa. Talviajoon tämä ei enää tule, mutta välillä joutuu mahdollisesti nytkin talven aikana sen pihalle jättämään jonkinlaisiksi ajoiksi. Saa nyt nähä tuleeko niitä pakkasia edes

          Yks vaihtoehto on toki, että huuhtelee jo valmiiksi oikealla nesteellä, eipä tuo neste niin kallista ole. Toki sama kuin nakkais rahaa roskikseen.
          Last edited by MikkoJII; 26-01-2017, 16:09.
          E32 750i 11/89

          Comment

          • MikkoJII
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 1807
            • Lapua

            #6
            Homma onnistu ihan hyvin ja sain huuhdeltua tuon systeemin syylärin ropun kautta tieten melko puhtaaksi kun lopuksi tuli vaan kirkasta vettä. Aluksi neste oli ruskeaa ja siitä vaaleni aika nopeasti. Vettä jäi ilmeisesti kiertoon n. 5 litraa kun uutta jäähdytinnestettä sain menemään n. 10 litraa. Pitää vielä pakkasnestemittarilla tarkistella minkälaiset siellä kiertää.

            Kiitokset vinkeistä!
            E32 750i 11/89

            Comment

            • Kiko750
              BTCF Member
              • Oct 2009
              • 357
              • Oulu/Finland

              #7
              Jep, jep. Tietty pitää laittaa riittävän vahvat liemet sisään lohkoon jääneen veden lantrausefekti huomioiden. Unohtu tossa aiemmin mainita... kiitos täsmennyksestä

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎