Announcement

Collapse
No announcement yet.

750 jäähdytysneste ei kierrä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Murtovaara
    BTCF Member
    • May 2020
    • 19
    • Sumiainen

    750 jäähdytysneste ei kierrä?

    V12 oli ylipääsemätön houkutus ja vammautunut '89 750 haalattiin kotiin.
    Korjaamo oli diagnosoinut edelliselle omistajalle kansipahvi vikaa, olivat vaihtaneet temostaatin ja jälkiasennus sähköflektin korjanneet.
    Auto käy kuumana, näin kerrottiin. Koska touhuan enemmän ilmajäähdytteisten autojen kanssa, en käynnistänyt moottoria jos pahvi vuotaa ja sylinterissä vettä.

    Vaihdoin öljyt, ei vettä ja kaivoin aika huonot tulpat pois. Puristuspaineissa on heittoa, mun mittari on aika slummi ettei oikein mitään arvoa saa ylös, mutta joka pytyssä on painetta. Ilmeisesti moottori on kovinkin karstainen koska imusarjassa on "mustaa hiekkaa". Otin imusarjojen takapääty laipat irti paineiden mittaukseen ja siellä oli tätä mustaa hiekkaa ja öljyä. Moottori vuotaa jonkin verran öljyä, venttiilikoppien tiivisteet menee vaihtoon ja silloin puhdistan imusarjat.

    Sytysjohdot taitaa olla finaalissa, yks on mittaamalla "poikki", muut vahän yli 6kOhm mitattuna tulpanhatusta jakajan nastaan. Ne menee vaihtoon samoin kun jakajan kannet & pyörijät. Tulpat nyt NGK BKR6EK

    Moottori käy melko siististi ja mielestäni joka pytyllä.

    Sitten se kysymys:
    Vesipumpulta tulee ohut (n.10mm) vesiletku jossa Y-haara syylärin kuskin päädyn nippaan. Letku jakaa matkaa paisuntasäiliöön. Koitin puhaltaa letkuun joka menee paisuntasäiliöön, ei kulje ilma. Onko siellä joku paine venttiili?
    P-säilön korkki on pois. Laitoin ohitus letkun eli nyt on vesipumpun ja syylärin päädystä vapaa letku paisuntasäiliöön ja minun käsityksen mukaan pitäisi siitä tulla nestettä kun motti käy, systeemin ilmaus. Pitäisikö tulla? Vaikuttaa ettei neste kierrä moottorissa.
  • MikkoJII
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 1807
    • Lapua

    #2
    Mites vesipumppu? Käsittääkseni nämä M70 moottorit ilmaantuvat nätisti/helposti, koska paisuntasäiliö on tosiaan moottorin päällä. :think
    E32 750i 11/89

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #3
      Olen kanssa ostanut yhden E32, jolle oli annettu moottorivikatuomio korjaamolla. Syylärin ja säiliön välinen pikkuletku oli tukossa. Ilmasin koneen irrottamalla letkun syyläristä ja kiertovesipumpulta tulipellin kupeesta. Siinä koneessa oli myös se rikki ja ei ilmaantunut ilman kepposia.

      Eli puhalla letkut auki ja tarkasta kiertovesipumpun kunto, hankala ilmata jos ei toimi.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • Murtovaara
        BTCF Member
        • May 2020
        • 19
        • Sumiainen

        #4
        Voiko se vesipumppu hajota niin ettei se pumppaa? Eikös ne yleensä ala vuotamaan, on aika yksinkertainen osa?

        Comment

        • Cunttory
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1772
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Murtovaara View Post
          Voiko se vesipumppu hajota niin ettei se pumppaa? Eikös ne yleensä ala vuotamaan, on aika yksinkertainen osa?
          Voihan se siipi alkaa luistamaan akseliltaan. Itsellä meni muistaakseni m52 moottorista tuolla tavoin muovisiivellä oleva oe pumppu vaihtoon.
          Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

          Comment

          • jaskap
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 528
            • Finland Rovaniemi

            #6
            Laita sitten samanlaiset tulpat, kuin siinä olikin.

            Tuolla hyvät jutut syttöpuolesta:


            Jos irrotat imusarjan, huomaa että uudet tiivisteet on aika hintavat. Tietysti liimata voi.

            Mutta asiaan. Mites se jälkiasenteinen sähköflekti. Saa olla aika puhallin, että teho riittää. Itse laittaisin uuden viskon ja originaalin tuulettimen paikalleen.

            Keittääkö vai onko lämmöt lähellä punaista? Pata tuottaa lämpöä aika lailla ja em. huono flekti ja vaikkapa jäähdytysjärjestelmä pikku vuoto nostaa helposti lämmöt.

            Jos epäilee kansipahvia, ainahan voi mitata pakokaasut nesteestä.

            En usko kansipahvin/ kannen menneen. Tietty jos on vaan ajettu lämmöt taapissa tai kaadettu kuumaan koneeseen jääkylmät nesteet.
            e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
            e32 750 iA -88 DoubleSex.
            Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

            Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
            e32 735 1/18
            e34 M5 1/18
            e24 635 Csi 1/18
            e9 3.0 CSi 1/18
            e31 850 Csi

            Comment

            • Murtovaara
              BTCF Member
              • May 2020
              • 19
              • Sumiainen

              #7
              Laitoin NGK BKR6EK tulpat ja #4 johdon vastus "ääretön", muut
              about 6kOhm. Tilasin uudet askartelujohdot ja kannet & pyörijät.

              Näkemykseni mukaan koska ilmausputki oli tukossa, paisuntasäiliön korkki rikki nämä aiheutti "keittämisen". J-järjestelmään ei muodostunut painetta ja vesi alkoi kiehua.
              Tilattu uusi visco ja orkkis tyyppinen flekti sekä p-säiliön korkki.
              "Löysin" sen orkkis sähköflektin joka ilmastoinnin lauhduttajan edessä, en ole
              vielä katsonut toimiiko se ja sen termostaatti.
              Jahka saan hyppysiini noi osta laitan paikoilleen ja katson miten lämpötilojen käy.

              Comment

              • Kharon
                Bimmer Rookie
                • Jan 2010
                • 50
                • Espoo

                #8
                Originally posted by jaskap View Post
                Jos irrotat imusarjan, huomaa että uudet tiivisteet on aika hintavat. Tietysti liimata voi.
                Tähän kommentoidaan että ainakin vanhemmassa autossa (niinkuin nämä nyt alkavat kaikki olla) uusikaan tiiviste ei enää ole luotettava, liimaushommiksi menee. Perustuu ison veden takaa saatuihin raportteihin uusien palikoiden vuotamisesta. Toki lämpöisempi ilmastokin, varmasti vaikuttaa kun konehuone on täälläkin kuin sauna.

                Sinänsä ei ole iso juttu,vaikkapa Permatexin Supra Copper kestää hyvin tuon kohdan lämpöjä.

                Josko imusarja on irti niin kannattaa myös irroittaa sen ja kannen välissä oleva kumihärdelli ja liimata sekin kanteen: Imusarjan ruuvaus takaisin tekee helposti imuilmavuodon tuohon väliin muuten.

                Ja koko paketti kasaan ennenkuin liima jämähtää. Onnistuneesti torjuttu imuilmavuotoja kohta 20v näillä eväillä: Venttiilikopan tiivisteiden vaihtoa varten kun saa purkaa molemmat pois ja ne pirulaiset tahtovat vuotaa öljyä ennemmin eikä myöhemmin vaikka asentelee uudet tiivisteet.
                E32 750i, -87
                E32 750il, -89

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎