Announcement

Collapse
No announcement yet.

750 E32 ei lataa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lekaah
    Newbiemmer
    • Jan 2009
    • 29
    • Espoo

    750 E32 ei lataa!

    Auto on E32 750i 11/1993 valmistettu. Laturi ei lataa. Ja laturivalo ei syty auton ollessa käynnissä eikä silloin kun pelkästään virrat ovat päällä. Muita huomioita pyyhkimet pyyhkivät varsin hitaasti. Radio ja ilmastointi toimii plus mittariston valot.

    Akkua ladattiin moottoritilan terminaalista. Auton akku olikin rikki ja oikosulussa ja lataus moottoritilan puolelta vahingoitti selvästi jotain.

    Ehdotuksia checkattavista vikapaikoista tarvittaisiin. Nyt on käyty läpi:

    -vaihdettu uusi jännitteensäädin
    -mittariston laturivalo vaihdettu
    -K61-rele vaihdettu
    -sulakkeet 17 ja 24 vaihdettu
    -molemmat fusible linkit ovat kunnossa takapenkin alla 80A ja 80A
    -laturin exciter-piuha on vedetty uudestaan testiksi ja laitettu öljysensorin siniseen liittimeen suoraan eikä toiminut

    Onko mitään muita ehdotuksia? Miten tuota laturin kuntoa saa testattu tuosta data link pinnistä 12?
    E32 750i -93
  • Zetz
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 3230
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by Lekaah View Post
    Auto on E32 750i 11/1993 valmistettu. Laturi ei lataa. Ja laturivalo ei syty auton ollessa käynnissä eikä silloin kun pelkästään virrat ovat päällä. Muita huomioita pyyhkimet pyyhkivät varsin hitaasti. Radio ja ilmastointi toimii plus mittariston valot.

    Akkua ladattiin moottoritilan terminaalista. Auton akku olikin rikki ja oikosulussa ja lataus moottoritilan puolelta vahingoitti selvästi jotain.

    Ehdotuksia checkattavista vikapaikoista tarvittaisiin. Nyt on käyty läpi:

    -vaihdettu uusi jännitteensäädin
    -mittariston laturivalo vaihdettu
    -K61-rele vaihdettu
    -sulakkeet 17 ja 24 vaihdettu
    -molemmat fusible linkit ovat kunnossa takapenkin alla 80A ja 80A
    -laturin exciter-piuha on vedetty uudestaan testiksi ja laitettu öljysensorin siniseen liittimeen suoraan eikä toiminut

    Onko mitään muita ehdotuksia? Miten tuota laturin kuntoa saa testattu tuosta data link pinnistä 12?
    voithan tuon laturin mitata suoraan laturin päästä, jos kollektorisillat loppu niin ei se hiilien vaihto paljoa auta, ei olis ensimmäinen bemun laturi jota koitetaan elvyttää jännitteensäädinhiilipaketilla, monta olen vaihtanut ihan vaan sen takia kun on kollektorit loppu
    puh/txt/whatsapp: 0452673541
    näillä mennään talvella:
    e39 523ia arctic silver
    e87 116i Japanrot
    ja näillä kesällä:
    e30 328i *Rot m50b28

    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

    Comment

    • jaskap
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 526
      • Finland Rovaniemi

      #3
      Varmaan juuri näin, kun edellä mainittiin. Onhan toki hiilet voinut tulla asennetuksi päin peetä. Eli nöyrästi laturi irti ja tutkimaan.

      Toki ensin tarkistaisin vielä kaikki liitokset, erityisesti maajohdon ja sen laturin pään virtaliitokset, jos siellä päin on sormin kopeloitu.

      Viallisen akun lataus akkulaturilla ei pitäisi rikkoa itse autosta mitään. Tosin, jos virtoja käytetty latauksen aikana tai peräti yritetty startata, voisi hajottaa jotain, riippuen millaista tavaraa akkulaturi tuottaa.

      Pyyhkimien hitaus tosin viittaisi takapenkin alla olevaan GM moduulin, joka näissä malleissa voi mennä rikki, mikäli akun varaustaso on pitkään matala ( Tieto perustuu muistaakseni Johan& Sean nettisivuihin tai vastaavaan, ja myös omakohtaisen kokemukseen). Tämän johdosta olen varustanut oman auton pääkytkimellä, ettei tarvii takapenkkiä aina repiä irti.

      Jospa siellä on vain hiilet vinossa tai laturin päässä kaapelit löysällä tai hapettuneet ( virta ei kulje myöskään valolle). Itse aina sidon hiilet yläasentoon ohuella langalla, joka on helppo säätimen " huulille" saamisen jälkeen vetää pois, mutta konstit on monet.

      Starttailee vissiin uljaasti?

      Tuolla virtakaavioita tutkimisen avuksi. http://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e32/

      Ja tuolla lisää ohjeistusta. http://bmwe32.masscom.net/sean750/Vo...eRegulator.htm

      Laturin irrotus on kohtuullisen kolkko homma, joten ensin sulkisin pois muut vaihtoehdot. Paljon lie laturilla ajettu?
      Last edited by jaskap; 04-07-2020, 13:12.
      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
      e32 750 iA -88 DoubleSex.
      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
      e32 735 1/18
      e34 M5 1/18
      e24 635 Csi 1/18
      e9 3.0 CSi 1/18
      e31 850 Csi

      Comment

      • Lekaah
        Newbiemmer
        • Jan 2009
        • 29
        • Espoo

        #4
        Kaikki siis toimi ennen tuota lataushärdelliä. Ennen lataushärdelliä puski normaalisti tuota yli 14V obc:n mukaan. Noin vuosi ennen olin vaihtanu jännitteensäätimen hiilet sekä tehnyt päävirtajohto-herätejohtopaketin itse uusiksi. Vaihdon jälkeen kaikki oli siis ok.

        Nyt on siis kuitenkin tullut käytyä läpi jo lähes kaikki, mitä löydän tuosta virtakaaviosta liittyen järjestelmään. K61-rele, jännitteensäädin, mittariston valo ja sulakkeet on uusittu, eikä vaikutusta.

        Tänään testailen vetää maihin tuon B+ terminaalin heräte-/öljysensoriliittimen sinisen johdon, jotta näkee, syttyykö tuo latausvalo mittaristossa. Tuon jälkeen oli tarkoitus alkaa vaihtamaan diodeja laturiin, mikäli tuo valo mittaristossa syttyy.

        Laturin ikää en tiedä, mutta kun viimeksi vaihdoin säätimen oli kollektoripinta ihan hyvännäköinen.

        Laturiin muuten pääsee helposti käsiksi irroittamalla apulaitehihnan kiristimen, alhaalta automaattilaatikon jäähdytinputken kiinnikkeen, laturin jäähdytinilmaputken ja koko moottorin ilmansuodatinboksin. Tämän jälkeen laturin saa pois paikaltaan. Ei tarvitse irroittaa jäähdytintä eikä öljysäiliötä!!!!!!
        E32 750i -93

        Comment

        • jaskap
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 526
          • Finland Rovaniemi

          #5
          Mystinen homma. Yleensä se akkulaturi alkaa ennemmin valittamaan, kuin särkisi paikkoja autossa. Vai millainen starttibuusteri oli kysymyksessä.
          Diodit ja säädin voi mennä, jos virtapiiri aukeaa laturin pyöriessä.
          Voihan siellä toki odottaa mustuneet käämitkin, katsomallahan tuo selviää.
          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
          e32 750 iA -88 DoubleSex.
          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
          e32 735 1/18
          e34 M5 1/18
          e24 635 Csi 1/18
          e9 3.0 CSi 1/18
          e31 850 Csi

          Comment

          • Lekaah
            Newbiemmer
            • Jan 2009
            • 29
            • Espoo

            #6
            Tuli juuri testattua tuota akkuvalon maadottamista runkoon B+ terminaalin heräte-/öljysensori liittimen sinisestä liittimestä (heräte). Akkuvalo syttyi lyödessä virrat päälle eli diodien vaihtamiseksi menee!

            Infoan, kun laturi on auki, diodit vaihdettu ja laturi takaisin autossa kiinni.

            (Akkulaturi oli ihan perus Einhell BT-BC 10E)
            Last edited by Lekaah; 04-07-2020, 18:41.
            E32 750i -93

            Comment

            • Kharon
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 50
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Lekaah View Post
              Tuli juuri testattua tuota akkuvalon maadottamista runkoon B+ terminaalin heräte-/öljysensori liittimen sinisestä liittimestä (heräte). Akkuvalo syttyi lyödessä virrat päälle eli diodien vaihtamiseksi menee!

              Infoan, kun laturi on auki, diodit vaihdettu ja laturi takaisin autossa kiinni.

              (Akkulaturi oli ihan perus Einhell BT-BC 10E)
              Laturin saaminen pois onkin hauska juttu, se ei sovinnolla oikein mahdu mihinkään.

              Raportteja hydraulipumpun vierestä alakautta otetuista on saatu, mutta omassa on tuplapumppu ja se on sen verran pitkä että sen takaa ei kyllä mahdu, joten otin jäähdyttimen pois: Sitten oli tilaa ihan mukavasti ottaa laturi eteen ja ylös. Jäähdyttimen purku on kuitenkin aika helppo homma verrattuna hydraulipumpun irroittamiseen.
              E32 750i, -87
              E32 750il, -89

              Comment

              • jaskap
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 526
                • Finland Rovaniemi

                #8
                Originally posted by Kharon View Post
                Laturin saaminen pois onkin hauska juttu, se ei sovinnolla oikein mahdu mihinkään.

                Raportteja hydraulipumpun vierestä alakautta otetuista on saatu, mutta omassa on tuplapumppu ja se on sen verran pitkä että sen takaa ei kyllä mahdu, joten otin jäähdyttimen pois: Sitten oli tilaa ihan mukavasti ottaa laturi eteen ja ylös. Jäähdyttimen purku on kuitenkin aika helppo homma verrattuna hydraulipumpun irroittamiseen.
                Jep. Jäähdyttimenhän irrottaa vaikka huvikseen ajan kuluksi, pysyy pois muusta pahanteosta. Muuten pienet on paikat, mistä piika pissaa.

                Itellä pitäisi tuo pumppu irrottaa ja purkaa, kun kusee öljyä. Prkl.
                e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                e32 750 iA -88 DoubleSex.
                Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                e32 735 1/18
                e34 M5 1/18
                e24 635 Csi 1/18
                e9 3.0 CSi 1/18
                e31 850 Csi

                Comment

                • peeämwee
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1822
                  • I sink hell

                  #9
                  En tiedä onko tämä E32 liian ”uusi”, mutta esim. E28 EI lataa jos laturin valo ei pala mittaristossa. Sähkö kulkee nimittäin sen kautta..

                  Aaaa, olit jo vaihtanut polttimon mittaristoon. Rikkinäinen pääsulake tekee yleensä myös sitä, että kun keskuslukituksen lukitsee kakesta, auto avaa itsestään jälleen keskuslukituksen heti perään.
                  Last edited by peeämwee; 28-09-2020, 16:47.
                  Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                  Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                  A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                  http://velkakello.fi/

                  Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                  Comment

                  • Lekaah
                    Newbiemmer
                    • Jan 2009
                    • 29
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by peeämwee View Post
                    En tiedä onko tämä E32 liian ”uusi”, mutta esim. E28 EI lataa jos laturin valo ei pala mittaristossa. Sähkö kulkee nimittäin sen kautta..

                    Aaaa, olit jo vaihtanut polttimon mittaristoon. Rikkinäinen pääsulake tekee yleensä myös sitä, että kun keskuslukituksen lukitsee kakesta, auto avaa itsestään jälleen keskuslukituksen heti perään.
                    Joo, polttimo on vaihdettu ja valo palaa, kun virrat laittaa päälle. Sitäpaitsi E32:ssa on ohitettu tuo valo, että vaikka se itse valo menisi pimeeksi, niin herätepiiri pysyy toiminnassa ja laturi lataa.

                    Autoon on nyt vaihdettu täysin uusi BMW:n orkkislaturi, koska tuo diodisillan löytäminen mistään osottautui täysin mahdottomaksi tehtäväksi.

                    Muita pulmia. Auto lataa nyt selvästi akkua, mutta voltit ajotietokoneesta katsottaessa heittelevät aivan täysin randomisti välillä oli 12,5V ja kun annoin vähän kaasua, voltit tippuivat 11,5V alueelle.

                    Auto pysyy nätisti käynnissä ilman, että akku tyhjenisi, kun mittaan suoraan akusta. Oon käyttäny 2 kertaa noin tunnin, eikä muutosta itse akun voltteihin tullut. Testattu kahdella eri akulla, molemmat uudehkoja, ja molemmat olin ladannutkin vielä uusiksi.

                    Huomioita: pyyhkimet toimivat vain hitaasti samalla nopeudella kaikissa asennoissa sekä tehopesulla. Kaikki muut laitteet toimivat mielestäni normaalisti eikä mittaristossa näy mitään varotusvaloja.

                    Laturin vaihdoin poistamalla vasemmanpuoleisen suodatinboksin kokonaan sekä irroittamalla hydraulipumpusta pumpun päälle tulevan hydraulilinjan. Laturi mahtuu siitä välistä helposti pois.
                    Last edited by Lekaah; 05-11-2020, 20:05.
                    E32 750i -93

                    Comment

                    • jaskap
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 526
                      • Finland Rovaniemi

                      #11
                      Oletko mitannut akun navoilta yleismittarilla todellisen latausjännitteen?

                      Jos uusi laturi, niin johan se lataa jos kaapelien kontaktit on kunnossa.

                      Hitaat pyyhkijät viittaisivat hajonneeseen GM moduuliin, joka kaiketi hajoaa pitkään vallinneesta matalasta akkujännitteestä joidenkin lähteiden mukaan. Tiedä sitten, miten tuo vaikuttaa muualle. Itsellä vaikutti ainakin sähköikkunoihin.
                      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                      e32 750 iA -88 DoubleSex.
                      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                      e32 735 1/18
                      e34 M5 1/18
                      e24 635 Csi 1/18
                      e9 3.0 CSi 1/18
                      e31 850 Csi

                      Comment

                      • Lekaah
                        Newbiemmer
                        • Jan 2009
                        • 29
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by jaskap View Post
                        Oletko mitannut akun navoilta yleismittarilla todellisen latausjännitteen?

                        Jos uusi laturi, niin johan se lataa jos kaapelien kontaktit on kunnossa.

                        Hitaat pyyhkijät viittaisivat hajonneeseen GM moduuliin, joka kaiketi hajoaa pitkään vallinneesta matalasta akkujännitteestä joidenkin lähteiden mukaan. Tiedä sitten, miten tuo vaikuttaa muualle. Itsellä vaikutti ainakin sähköikkunoihin.
                        GM vaikuttaa olevan kunnossa. Kaikki sähköt toimii. Nyt ei löydy kunnolla maata startille, laturille ja öljyn pinnankorkeussensorille, ja nyt ei jaksanut edes startata enää uudella akulla. Moottorin maakaapeli oli heikossa kunnossa. Se menee nyt vaihtoon. Katsotaan sen jälkeen tilannetta
                        E32 750i -93

                        Comment

                        • shawela
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 366
                          • Oulu

                          #13
                          Kuulostaa kyllä ihan laturiongelmalta. Yleensä noissa valuu öljyä laturiin ja alkaa lataus heikkeneen. Monta kertaa on tullut vaihdettua myös hiilipaketteja ilman tulosta. Näyttäisi siltä että kun hiilet loppuu, niin kuparipinnatkin alkaa olla jp puhki.

                          Comment

                          • Kiko750
                            BTCF Member
                            • Oct 2009
                            • 358
                            • Oulu/Finland

                            #14
                            Ongelma löytyi moottorin maadoituskapelista

                            Omassa -88 750:ssä just samat oireet kuin topicin aloittajalla. Vika löytyi moottorin maadoituskaapelin kiinnityksestä, pultti moottorinkorvakossa oli löysällä.

                            Comment

                            • MikkoJII
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 1807
                              • Lapua

                              #15
                              Suosittelen myös tsekkaamaan laturilta lähtevän virtakaapelin kunnon. Omassa tapauksessa kaapeli oli lähes poikki siitä kohtaa missä virtakaapeli menee siihen putken sisään. Virtakaapeli näytti myös siltä, että hitsautumistakin oli jo tapahtunut eli palaminenkaan ei ole kaukana ollut.
                              E32 750i 11/89

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎