Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 perän stefa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 482
    • Finland Rovaniemi

    E32 perän stefa

    E32 750 alkoi kardaanin laipan alta perästä vuotamaan öljyä. Vissiin vanhuus vaivaa, kun perä tihkuu.
    Originaali varaosa on aika hintava. Yleismallin tiiviste on mitoiltaan muuten sama, mutta millin paksumpi. Mahtuuko, vai onko tarkka pesän leveys ja lähelle tuleva kardaanin laippa?
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi
  • Kharon
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 50
    • Espoo

    #2
    Originally posted by jaskap View Post
    E32 750 alkoi kardaanin laipan alta perästä vuotamaan öljyä. Vissiin vanhuus vaivaa, kun perä tihkuu.
    Originaali varaosa on aika hintava. Yleismallin tiiviste on mitoiltaan muuten sama, mutta millin paksumpi. Mahtuuko, vai onko tarkka pesän leveys ja lähelle tuleva kardaanin laippa?
    Aika kallis se näemmä on:
    05 Shaft seal 50X80X9 1

    33121213949 $40.15


    Omaan on vaihdettu samasta syystä ja joku std-stefa sinne meni, kohta 10v toiminut ok.

    Mutta ennen kuin avaat laipan mutterin, merkkaa että missä asennossa se oli, sillä on suora vaikutus kartioportaan ja laakerien välyksiin. Ei paljoa, mutta merkittävästi. Samasta syystä noita osia ei saa vaihtaa: Vaikuttaa kartioportaan säätöihin aivan suoraan.

    Samalla kun auto on pukeilla niin kannattaa ehkä vaihtaa vetoakselien stefat myös, nimim. toinen vuotaa.

    Last edited by Kharon; 27-09-2020, 17:35.
    E32 750i, -87
    E32 750il, -89

    Comment

    • jaskap
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 482
      • Finland Rovaniemi

      #3
      Ok, kiitos tiedosta. Kallis on tuo originaali stefa, lie jaloainetta.

      Korjausopuksessa turistiinkin tuosta laipan mutterin asennosta, ihmettelin mikä tuossa on takana, mutta nyt selvisi.
      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
      e32 750 iA -88 DoubleSex.
      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
      e32 735 1/18
      e34 M5 1/18
      e24 635 Csi 1/18
      e9 3.0 CSi 1/18
      e31 850 Csi

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Ne vuotaa äärimmäisen harvoin. Mahdollisia syitä kuluneen stefan ja laippakselin lisäksi on väljä pinjonin laakerointi ja tukkeutunut huohotus.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • jaskap
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 482
          • Finland Rovaniemi

          #5
          Originally posted by petrolhead View Post
          Ne vuotaa äärimmäisen harvoin. Mahdollisia syitä kuluneen stefan ja laippakselin lisäksi on väljä pinjonin laakerointi ja tukkeutunut huohotus.
          Näinhän se on. Tuo alkoi vuotamaan itsestään auton seisoessa saksinosturilla etukenossa. Epäilen, että tässä tapauksessa syynä on pitkä seisokki. Autolla ajettu 230tkm, joista jotkin kilometrit olleet ilmeisesti kylläkin aika railakkaita. Samalla alkoi vuotamaan LAD pumppu, joten askaretta paskaretta taas tiedossa.
          Last edited by jaskap; 14-10-2020, 08:18.
          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
          e32 750 iA -88 DoubleSex.
          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
          e32 735 1/18
          e34 M5 1/18
          e24 635 Csi 1/18
          e9 3.0 CSi 1/18
          e31 850 Csi

          Comment

          • escortmk2
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 359
            • halikko

            #6
            Missä muuten se huohotin on 210 perässä? Omasta vuotaa kans kardaaninlaipan Stefa ja yritin huohotinta etsiä, mut en löytänyt.
            BMW 740IA 1993
            BMW 530D E61

            Comment

            • MikkoJII
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 1804
              • Lapua

              #7
              Nopeusanturin yläpuolella. Tuossa on joku kuva:
              Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.


              215 perässä takakannessa on vaan pieni reikä nopeusanturin yläpuolella ja menee tukkoon kyllä helposti.
              E32 750i 11/89

              Comment

              • escortmk2
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 359
                • halikko

                #8
                Kiitos. Mä Perkala etsisin vaan itse perän päältä ja en tajunnut takakanteen katsoa.
                BMW 740IA 1993
                BMW 530D E61

                Comment

                • Kharon
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 50
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Ne vuotaa äärimmäisen harvoin. Mahdollisia syitä kuluneen stefan ja laippakselin lisäksi on väljä pinjonin laakerointi ja tukkeutunut huohotus.
                  Joo tai sitten vain miljoonasti ajoa.

                  Omasta ('89) alkoi vuotaa jossain 360 tuhannen kohdalla että ei voi kauhiasti valittaa laadusta. Pistepuikolla pikku täppä akselin päähän ja mutteriin niin saa samaan kohtaan takaisin.

                  Samalla kannattaa toiaan vaihtaa vetoakselien stefat, ne menevät seuraavaksi.

                  Vaan viimeisin vuoto on takakannen tiivistepahvista (tai ainakin siltä näyttää), pitää ihmetellä. Jos se on samaa materiaalia kuin öljypohjan tiiviste oli, niin se on ihan näkkileipää ja murenee itsestään pois(!), ei ihme että vuotaa.

                  Ei ole iso juttu vaihtaa jos on perä irti ja/tai muutenkin työn alla eikä maksakaan juuri mitään, realoem tarjoaa kolmea taalaa sille hinnaksi. Sitähän se tietty ei ole. mutta sinne päin ainakin.
                  Last edited by Kharon; 29-04-2023, 12:21. Reason: typofix
                  E32 750i, -87
                  E32 750il, -89

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎