Announcement

Collapse
No announcement yet.

M70 päästöt tyhjäkäynnillä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Murtovaara
    BTCF Member
    • May 2020
    • 19
    • Sumiainen

    M70 päästöt tyhjäkäynnillä?

    Olen saanut vammautuneen 750 "elvytettyä", lämmöt pysyy kohdallaan kun palautin alkuperäisen jäähdytys systeemin, flekti, visko ja termari.

    Mutta katsastuksessa tuli hylky, HC >700 tyhjäkäynnillä.
    Laitoin semmosta puhdistuskamaa ja tyhjäkäynti putosi hieman ja motti tuntuu "hereemmältä", mutta voi olla kuvitelmaa.

    Tyhjäkäynnillä HC >700, antaa vähän jengaa niin putoo vähän päälle 100, laskee tyhjäkäynnille niin hiipii taas yli 700.
    Kutioin tän vuotavaan suuttimeen, suutin tai suuttimet laskee läpi bensaa joka ei pala kun ei ole ilmaa ja siks HC tapissa.
    "Kuuntelin" ruuvarilla suuttimia, kaikki napsutttaa, eli ymmärtääkseni sähköpuoli on kunnossa.

    Sytkävehkeet uudet, tulpat (NGK BKR6EK), Janmor piuhat ja Beru kannet & pyörijät.
    Tämä osasto pitäis olla kunnossa, johtojärjestys on oikein.

    Mitäs V12 tietäjät olis mieltä tästä?

    Suutin huolto olis 28€/kpl, uudet MaxGear suuttimet 31€/kpl?
    Onko kokemusta näistä MaxGear suuttimista, toimiiko?
  • Murtovaara
    BTCF Member
    • May 2020
    • 19
    • Sumiainen

    #2
    Eihän tämä ollutkaan niin yksinkertainen juttu...

    Kaivoin suuttimet pois, paineilmaa 3Bar sisään eikä yksikään vuoda!
    Eli nopeasti katsottuna suuttimet vuodon suhteen OK, mikä saa HC tappiin?

    Kerrotaan vielä että öljyt on vaihdettu, sylinterit näytti olevan ihan OK,
    eli en usko että polttaa öljyä niin paljon. Ohjurikumit on vaihdettu ja
    moottorin huohotin järjestelmä on kunnossa, letkut & venttiilit.

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #3
      Originally posted by Murtovaara View Post
      mikä saa HC tappiin?
      .
      Yleensä sytytyskatkokset, puolat, johdot ja tulpat. Eli palamatonta bensaa menee läpi.

      Comment

      • jaskap
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 482
        • Finland Rovaniemi

        #4
        Tee ensin EML synkka:


        Tankkiin tuoreet bensat, jos ei jo ole.

        Onhan varmasti tulpan johdot oikein ?

        Ilmamassa mittareiden letkut ehjät, eikä muualla imuvuotoja? Murtumia ei välttämättä huomaa, kuin ottamalla letku käteen. Massa mittareita on myös korjailtu, mutta itsellä ei ole tuosta kokemuksia. Löytynee haulla tieto tästä topicista.

        Voipi olla myös nuo maailman kalleimmat imusarjan tiivisteet- liimaus
        Last edited by jaskap; 27-05-2021, 19:47.
        e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
        e32 750 iA -88 DoubleSex.
        Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

        Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
        e32 735 1/18
        e34 M5 1/18
        e24 635 Csi 1/18
        e9 3.0 CSi 1/18
        e31 850 Csi

        Comment

        • Murtovaara
          BTCF Member
          • May 2020
          • 19
          • Sumiainen

          #5
          Tyhjensin tankin ajoin kunnes valo syttyi ja laitoin sinne pienkonebensaa.

          Tarkastin tulpan johdot, on oikein.

          Kaikki alipaineletkut uusittu, seuraavaksi kokeilen nestekaasulla jos niissä vuotoja.

          Imusarjan tiivisteet liimattu Hylomarilla huolella, uskoisin ettei vuoda.
          Eikös imusarja vuoto nostaisi tyhjäkäyntiä kun ilmaa menee ohi?

          Ihmetyttää sytytyskatkoset tyhjäkäynnillä kun niitä ei ole, tai en ainakaan havaitse sellaisia kun nostaa kierroksia.

          Ajoin yli 80km, mutta tehdään vielä EML synkka ohjeiden mukaisesti.
          Mitenkäs tämä auto suhtautuu päävirtakytkimeen? Pitäisikö EML synkka tehdä aina jos virrat ollut pois?

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5128
            • Pirkkala

            #6
            Entäpä kattien kunto?


            Ja voihan koneessa olla mekaaninenkin vika, jonka takia palaminen kehnoa, ja siitä sitten hc koholla.


            Kannattaa hakea ohivuotomittari ja todeta, että onko siellä joku pytty syystä tai toisesta harva


            Lisäksi voisit yrittää tutkia onko arvot pielessä molemmissa bankeissa vai pelkästään toisessa
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Murtovaara
              BTCF Member
              • May 2020
              • 19
              • Sumiainen

              #7
              Huomasin jättäneen jotain oleellista kertomatta.
              Auto katsastettiin vuosi sitten vammautuneena ja meni läpi.
              HC oli alle 300. Autolla ei katsastuksen jälkeen ajettu kun max 200km.
              Raahasin auton kotipesään ja:
              - Vaihdoin kansipahvit & pultit
              - Venttiilit hiotttu ja ohjainkumit vaihdettu
              Muut jutut tehty mitä luettelin aiemmin.

              Suurin osa alipaine letkuista oli rikki ja kivikovia, kaikki nyt vaihdettu.

              Comment

              • jaskap
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 482
                • Finland Rovaniemi

                #8
                Originally posted by Murtovaara View Post
                Tyhjensin tankin ajoin kunnes valo syttyi ja laitoin sinne pienkonebensaa.

                Tarkastin tulpan johdot, on oikein.

                Kaikki alipaineletkut uusittu, seuraavaksi kokeilen nestekaasulla jos niissä vuotoja.

                Imusarjan tiivisteet liimattu Hylomarilla huolella, uskoisin ettei vuoda.
                Eikös imusarja vuoto nostaisi tyhjäkäyntiä kun ilmaa menee ohi?

                Ihmetyttää sytytyskatkoset tyhjäkäynnillä kun niitä ei ole, tai en ainakaan havaitse sellaisia kun nostaa kierroksia.

                Ajoin yli 80km, mutta tehdään vielä EML synkka ohjeiden mukaisesti.
                Mitenkäs tämä auto suhtautuu päävirtakytkimeen? Pitäisikö EML synkka tehdä aina jos virrat ollut pois?
                Pitää tehdä EML synkka, jos akku on irti ( itsellänikin päävirtakytkin peräkontissa).

                Onko sinulla lambdat putkessa. Imuvuodossa systeemi voi yrittää rikastaa seosta ja sitten ei pala.

                Mutta joo, kun käytit kannet pois, tulihan lämpönturien liittimet oikein ja onko anturit ehjät. Jos luulee, että kone kylmä niin rikkaalle menee. Laitan vedon tämän puolesta.

                Jos on liittimet menneet sekaisin, ne tunnistaa vain johtojen väristä. Löytyy Bentleys opuksesta sivulta 170-5 (Radiator and cooling system)
                Last edited by jaskap; 28-05-2021, 12:04.
                e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                e32 750 iA -88 DoubleSex.
                Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                e32 735 1/18
                e34 M5 1/18
                e24 635 Csi 1/18
                e9 3.0 CSi 1/18
                e31 850 Csi

                Comment

                • Murtovaara
                  BTCF Member
                  • May 2020
                  • 19
                  • Sumiainen

                  #9
                  Zekkasin nämä liittimet, siellähän on 2 kpl 2-napasta anturia ja yksi 3-napainen.
                  Toinen 2-napainen musta liitin on Bentleyn johtojen värien mukaan lämpömittarille ja se toimii ihan loogisesti.
                  Toinen 2-napainen liitin ja anturi on valkoisia.

                  Vaikuttaa että BMW on tiedostanut tän mahdollisuuden ja siksi nää liittimet näin.
                  Se onko anturit ehjiä on toinen juttu, en niitä tarkastanut.

                  Ihmettelen et HC on tyhjäkäynnillä tapissa, putoaa heti kun koneelle tulee vähänkin kuormaa, esimerkiks laittaa vaihteen päälle ja pitää auton paikallaan jarrulla.
                  Tyhjäkäynti on mittarin mukaan n. 600rpm, mutta käynti ei ole täysin tasainen. Olen ymmärtänyt et V12 käy tyhjäkäyntiä täysin tasaisesti ilman värinöitä?
                  HC putoaa myös jos antaa vähän jengaa eikä pätki.
                  Katoin strobolampulla ja tyhjäkäynnillä ilman kuormaa vilkutus on tasainen, eli ei pätkimistä.

                  Nestekaasulla koitin hakea mahdollisia imuvuotoja, ei löytynyt.

                  Tein totaali resten Bimmerforumin ohjeiden mukaan:
                  1. Akkukaapelit irti
                  2. Virtavain asentoon II, eli missä auto normaalisti käy
                  3. Akkukaapelit, + ja - kaapelit yhteen
                  4. Odotin 10min kaapelit yhdessä
                  5. Akkukaapelit irti ja odotin 10min
                  6. Virtaavain Off
                  7. Akkukengät kiinni
                  8. Auto käyntiin 5min
                  9. Sammutus ja 5min odotus.
                  10. Valmis

                  EML sync
                  1. Käyntiin ja käyntilämpöseksi
                  2. 1 vaihde ja kiihdytys kunnes kierrokset >5000rpm
                  3. Kaasu vapautetaan ja annetaan auton rullata kunnes kierrokset ei enään laske
                  4. Edellinen toistetaan yhteensä 3 kertaa
                  5. Parkkiin ja annetaan käydä tyhjäkäyntiä 5min vaihde joko P tai N
                  6. Sammutetaan ja uudelleen käynnistys
                  7. Valmis.

                  Menikö oikein? Vaihtaminen nykäsee hieman enkä huomannut tässä mitään eroa, kaasuun vastaa moottori kyllä nyt paremmin.

                  En tiedä onko Lambda antureita, mistä ne sijaitsee jos on? Koitin kurkkia, mutten nähnyt.

                  Motti on kyllä mekaanisesti kunnossa, venttiilit on tiiviit eikä pytyissä ollut kulumaa, eli en usko että siellä joku pytty huilaisi.
                  Nokka-akselit myös OK.
                  Tulppien irroittaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu jos ohivuotoja mittais.

                  Tarkastin PA-suuttimet, eivät vuoda (kun purin oli järjestelmässä painetta) katsoin vielä paineilmalla ja kun annoin sähköä, suutin aukeaa.

                  Kuten kirjoitat "jaskap", vaikuttaa kun päällä olisi "kylmäkäynnistys" ja siksi niin rikkaalla, nyt pitäisi selvittää mikä sen käynnistää.
                  Onko se se DME anturi koneen perässä? Pitää siis vissiin ostaa ehjä anturi ja kokeilla sillä.

                  Mielellään kuuntelen muitakin ehdotuksia.

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    #10
                    Originally posted by Murtovaara View Post


                    Onko kokemusta näistä MaxGear suuttimista, toimiiko?

                    Nimi kertoo jo olennaisen. Aika varmasti kiinalaisia boschin kopioita ja täysin paskoja. Olen testannut esim. kiinalaisia "green giant" bosch-kopioita, joista ei tullut lähellekkään aidon Boschin tuottoja.



                    Se ettei suutin vuoda, ei kerro juuri mitään sen kunnosta. Jos on vähänkään epäilyä, että niissä on toiminnallista vikaa niin ne pitäisi mitata ja pestä uä:llä ja mitata sitten uudelleen. Aika isoja heittoja on löytynyt nimenomaan seisoneiden autojen suuttimista. Joskus niitä ei saa "elvytettyä" edes huoltamalla ja silloin ainoa vaihtoehto on vaihtaa uusi Boschin orggis-suutin. Yleensä ei kaikki suuttimet ole täysin kelvottomia, vaan sarjasta löytyy yksi tai kaksi jotka on pilalla. YV tavoittaa
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • jaskap
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 482
                      • Finland Rovaniemi

                      #11
                      Ennen kuin hommaat repullisen suuttimia, tsekkaa ne lämpöanturien arvot ja jos autossa on lamdat, ettei ole vaikka mennyt eri puoliskojen liittimet ristiin. Ison rempan jälkeen tuollainen on hyvin mahdollista. Sitten ilmamassa mittarit.
                      Autossa voi tutkia molempia puoliskojen erikseen irrottamalla toisen puolen Maffin johdon. Näin voi paikantaa, kummalla puolella ongelma on. Ei kannata yllättyä, jos auto sammuu. Viallinen puoli on löytynyt.

                      On niin monta mahdollisuutta, että töitä se teetättää.

                      Shogun's Tips and Tricks is a site for BMW fans, mechanics, and enthusiasts, a valuable source of information and data for learning about, troubleshooting and repairing your BMW, researching BMW E32 7-series, 728, 735, 740, 745, 750.


                      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                      e32 750 iA -88 DoubleSex.
                      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                      e32 735 1/18
                      e34 M5 1/18
                      e24 635 Csi 1/18
                      e9 3.0 CSi 1/18
                      e31 850 Csi

                      Comment

                      • -pote
                        Newbiemmer
                        • Feb 2012
                        • 21
                        • Lempäälä

                        #12
                        Noista imuvuodoista vielä sen verran, että todella hyvä konsti niiden paikallistamiseen on seuraava:

                        Ostat kaupasta fatbiken sisärenkaan ja leikkaat sen poikki venttiilin molemmilta puolilta siten, että matkaa venttiiliin jää vaikka 10-15cm.
                        Sitten leikkaat sen vielä halki jolloin sinulla on "neliö" missä on se venttiili keskellä.
                        Sitten vaan laitat kaasuläppäkoteloon pannalla kiinni ja ilmaa perään.
                        Sieltä suhisee aika mukavasti jos on imuvuotoja..

                        Tätä konstia oon ite käyttäny muutaman kerran ja on aivan ylivertainen cleanereiden yms suihkutteluun verrattuna.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎