Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä otan huomioon ostaessani E32?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mtofinland
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 35
    • Kontula, Suomen Monaco!

    Mitä otan huomioon ostaessani E32?

    Eli tutkiessani vähän autokauppoja löysin 730iA BMW:n ja rakastuin siihen.

    Vuosimalli on -88 ja mittarissa 290tkm. On vielä aito suomiauto.

    Mitä pitäisi ottaa huomioon jos lähden ostamaan tuota autoa?
    E30 316 -84
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Kannattaa kokeilla Search-toimintoa, mutta omasta mielestäni automaattivaihteisto pitäisi tutkia todella tarkasti. Ei ole ihan halpaa korjauttaa. Pakokaasutestissä kannattaisi ehkä vierailla.
    Jos itse olisin tuossa tilanteessasi, laittaisin jäitä hattuun ja jos auto näyttää oikeasti hyvältä, veisin sen Autotohtorille tai vastaavalle. Vaikka testaus maksaakin jonkin verran, se tienaa itsensä takaisin aivan varmasti! Varsinkin jollei sinulla ole autoalan koulutusta tai asentajakavereita.

    Comment

    • Hene
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2002
      • 399
      • Joensuu

      #3
      Taitaa E32:n vitsaus olla ilmastointilaitteen sähkötoimiset läpät millä ohjataan sisäilman virtausta. Ne voivat rikkoontua vanhetessaan.

      Automaatin toiminnan saa kyllä aika hyvin selville kokeilemalla/koeajamalla huolellisesti ja katsomalla öljyjen värisävyn ja hajun.

      3 litranen 6 syl moottori on ihan perus tavaraa, joten siinä ei ole mitään erityisiä hienouksia.

      Alustan osat ovat kulutustavaraa isossa autossa.
      X5 E53 3.0d

      Comment

      • karhunen
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 490
        • Helsinki

        #4
        Vastataan nyt tännekkin, vaikka asiasta oli irc:ssä jo puhetta.
        Se, että auto on "Aito suomiauto", ei mun mielestä ole mikään etu. Tarkista huoltohistoria, kuitit.. Myös sisustuksen kunto kertoo paljon edellisistä isännistä. Ja kori, '88 suomibemari ei todellakaan ole vapaa ruostehuolista.
        Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
        Ex: E30 316i 04/'90
        Ex: E28 Hartge H5S "528i"

        Comment

        • ankkuli
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 938
          • Hyvinkää

          #5
          juu, se että joku iso bemari on "aito suomiauto", ei ole mikään erityinen plussa. jos tosin ei miinuskaan, jos historia on tiedossa.

          E32 tyyppivioista löytyy tältä foorumilta aika paljon juttua. jos selailet vaikka allekirjoittaneen postauksia (tonne showroom-osiolle olen keränny jotain tilityksiä), suoritat ongelmat-osiolta haun hakuehdolla "e32", katselet FAQ:n läpi, niin olet melko viisas mahdollisten ongelmien suhteen.

          samoin kannattaa lukea läpi sivu: http://bmwe32.student.utwente.nl/ ainakin omassa autossa noi viat on ilmenny melko samaan tahtiin

          seiskassa mätäongelma ei ole hirveän yleinen, kannattaa tarkistaa kuitenkin:
          ovien alareunoista, takalokarien kaarista, takakyljen ja takapuskurin "saumasta", takakontin kansi, varapyöräkotelo ja alapuolelta etujalkatilojen "tulpat". jokapaikasta läpiruostunutta yksilöä ei ole vielä ainakaan mulle tullut vastaan, mutta miksi ostaa edes vähän ruosteista jos ehjiäkin vielä löytyy...?

          muuta tarkistettavaa, mahdolista tyyppivikaa, joista kaikista voit lukea halutessasi lisää em. lähteistä:

          ilmastoinnin/lämmityslaitteen toiminta, automaatin toiminta, kilisevä venttiilikoneisto/ponneton kulku/ janoinen moottori (nokka-akselivika), vapinat/tärinat/kolinat ajossa, jarrujen kunto, toimimattomat sähkövermeet (valot, lasit, peilit, lasien lämmitys, kattoluukku, penkkien säädöt, check-controllin herjat, mittariston toimimattomuus), mahdollisesti roikkuva takajousitus/pehmeät iskarit, tuulilasin kunto... eli normaalit jutut joita katsotaan kun aletaan auton hintaa sovittamaan kohdalleen.
          Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

          Comment

          • cool10
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 239
            • Stadi

            #6
            Katso auton sivuprofiilia. Jos perä näyttää laahavan maata ja keula osoittaa taivaaseen niin on iskarit ja jouset ainakin peräpäässä lopussa. Tälläsiä E32:sia näkee usein. Painava auto niin tollasten alustaosien kuluneisuus näkyy aika selkeästi. Tähän liittyy usein myös se, että renkaat on lintallaan perästä katsottuna.
            EX: 730i -89

            Comment

            • Hörö
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 223

              #7
              Originally posted by cool10
              Katso auton sivuprofiilia. Jos perä näyttää laahavan maata ja keula osoittaa taivaaseen niin on iskarit ja jouset ainakin peräpäässä lopussa. Tälläsiä E32:sia näkee usein. Painava auto niin tollasten alustaosien kuluneisuus näkyy aika selkeästi. Tähän liittyy usein myös se, että renkaat on lintallaan perästä katsottuna.
              Mikä voi myös johtua siitä että autossa on tasonsäätö. Jos auto seisoo vähän kauemmin niin perä laskee vaikkei järjestelmä vuotaisikaan.
              "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
              There's no one else to take the consequences
              See when the day is gone free & the night creeps up on me
              I take my B.M.W that's where I wanna be..."
              D.A.D. True Believer

              Comment

              • Kump
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 83

                #8
                Ei laske.

                Originally posted by Hörö
                Mikä voi myös johtua siitä että autossa on tasonsäätö. Jos auto seisoo vähän kauemmin niin perä laskee vaikkei järjestelmä vuotaisikaan.
                Ei laske,jos laskee niin jostain vuotaa.

                Kump

                Comment

                • Hammurab
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 146

                  #9
                  Originally posted by Kump
                  Ei laske,jos laskee niin jostain vuotaa.

                  Kump
                  Kyllä laskee vaikka ei vuotaisikaan jos jousista on paras terä mennyt.
                  E32 750iA

                  Comment

                  • Kump
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 83

                    #10
                    Originally posted by Hammurab
                    Kyllä laskee vaikka ei vuotaisikaan jos jousista on paras terä mennyt.
                    No ei laske,öljyhän ei puristu kasaan eikä siis voi ilman öljyn systeemistä poistumista perä laskea.Jos perä laskee eikä ulkoisesti vuoda niin se säätöventtiili vuotaa öljyn takasin etu säiliöön.

                    Kump

                    Comment

                    • Hammurab
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 146

                      #11
                      Originally posted by Kump
                      No ei laske,öljyhän ei puristu kasaan eikä siis voi ilman öljyn systeemistä poistumista perä laskea.Jos perä laskee eikä ulkoisesti vuoda niin se säätöventtiili vuotaa öljyn takasin etu säiliöön.

                      Kump
                      Ei neste toki kasaan puristu, neste ei myöskään tiedä sitä mihin suuntaan insinööri sen on suunnitellut kulkevan silloin kun pumppu ei pyöri. Jos jousissa ei riitä enää voima kannattelemaan perää, pääsee LAD:n mekaaninen säätöventtiili kääntymään keskiasennostaan ja neste palaamaan säiliöön.

                      Tästä ilmiöstä on ihan omakohtainen kokemus kun toinen takajousista oli poikki. Perä painui hiljalleen koneen ollessa sammutettuna mutta nousi kyllä heti startista normaaliin korkeuteen.

                      Katkenneella jousella perän painuminen oli kuitenkin sen verran hidasta että jos alusta on edes suurinpiirtein ehjä, ei perän korkeus normaaleilla seisonta-ajoilla paljoa pitäisi muuttua. Mutta mahdollista se on
                      E32 750iA

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎