Vaihdoin joku aika sitten uudet jarrusatulan kumit eteen ja pääsylinteri pääsi tyhjentymään nesteistä. Olen ilmannut kaksi kertaa, letku jarrunestepulloon tyylillä ja oikeassa järjestyksessä. Eilen ilmasin toiseen kertaan, tällä kertaa Bilteman letku/takaiskuventtiili välineellä. Etupään satuloissa oli molemmat ilmausruuvit yhtä aikaa auki ja letkut kiinni ja toinen pää jarrunestepullossa. Vieläkin on ilmaa systeemissä, poljin tuntuu hieman pehmeältä. Tuntuu kuin pääsylinteristä ei tulisi riittävää painetta, tehostimen/ABS-pumpun takia. Miten homma pitäisi tehdä oikein ja miten saan ilman kokonaan pois?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E23 jarrujen ilmaus ???
Collapse
X
-
itse ainakin ilmaan näin, kaveri on hyvä olla mukana...
jarrunestesäiliö täytee, korkki kiinni
toinen menee autoon istumaan ja pumppaa muuman kerran jarrua, ja sit painaa pohjaan toinen on auton alla ja aukaisee ilmausruuvin,odottaa vähän aikaa et tulee ilmat pois (jos on) ja vetää sit kiinni ja eikun lisää pumppausta ja tämä toistetaan niin kauan et jarrut löytyy, pari kertaa kun tekee niin pitäs löytyy jarrut, ja muista tarkkailla että säiliössä on koko ajan nestettä..
jos ei löydy niin sit pitää ruveta vuotoja etsimään..
toivottavasti auttoi...-Harley Davidson Sportster - 89-
-Harley Davidson softail -89-
-Suzuki PV50 -86-
-
-
Jaa, että poljin menee pohjaan? Meneekö se myös silloin kun kone ei käy? Meinaan että poljin menee pohjaan, ei siksi että jarrujärjestelmässä olisi ilmaan, vaan siksi että tehostaja on rikki. Näissähän on se nestepainetehostin ja aika usein se pommin näköinen paineenvaraaja on rikki. Siksi pedaali menee pohjaan koneen käydessä.
Comment
-
-
Ei se poljin pohjaan mene, mutta ei ole niin jäykkä kuin ennen tiivistekumien vaihtoa. Siis poljin painuu hieman enemmän (1-2 cm) kuin ennen. Kävin juuri ajamassa pienen lenkin ja nyt tuntui siltä, että ehkä ilmaa ei olekaan enää. Tiedän kyllä e23:sen tehostinsysteemin toiminnan, minua valistuneempi kaveri on kertonut siitä. Painevaraaja on kunnossa, eli poljin kovettuu noin 10-15 polkaisun jälkeen kivikovaksi. Ehkä etusatuloiden männät vetäytyvät pidemmälle kumien vaihdon jälkeen (palat ei laahaa) ja siitä johtuu hieman pitempi polkimen liike.
Comment
-
-
E23 jarrut toimivat, vaikka paineakku olisikin rikki. Poljin menee vain kovaksi ja jarrutehostus tulee ikäänkuin viiveellä.
Kannattaa pumpata jarrupolkimella ihan tosissaan kun on se hydraulisysteemi, kyllä ne saa ilmattua. Ei ihan pari painallusta riitä välttämättä.
Kokeile yksi ilmausruuvi kerrallaan, kaverin kanssa. Itse olen E23:sta myös ilmaillut ja hyvin on onnistunut ja paineakkukin taisi tuolloin olla heikossa kunnossa.X5 E53 3.0d
Comment
-
-
Tuo Eepon mainitsema tyyli on todettu hyväksi täälläkin Jokseenkin näin se on aina toteutettu (tarinan henkilöt ovat fiktiivisiä):
1. Ukki1 laittaa ilmausruuvista sopivan letkun astiaan jossa on jarrunestettä niin ettei letkuun pääse ilmaa (siis letkun pää jarrunesteessä).
2. Ukki2 polkee jarrupoljinta useita kertoja että saadaan painetta putkiin ja pitää poljinta painettuna
3. Ukki1 avaa ilmausruuvia kunnes Ukki2 huutaa "poljin pohjassa" ja sen jälkeen Ukki1 sulkee ilmausruuvin varoen ettei letku vedä ilmaa
4. Ukki2 pumppaa taas polkimella paineen ja jää odottamaan poljin painettuna
5. Ukki1 avaa jälleen ilmausruuvin kunnes Ukki2 huutelee jne. jne.
.
.
Tuon kun toistaa niin kauan että Ukki1 toteaa letkusta tulevan nesteen olevan kirkasta eikä siinä ole ilmakuplia niin homma pelaa.ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
Comment
-
Comment