Kaikki alkoi viime keväänä kun ajellessa jarrut alkoivat laahaamaan kesken ajon. Ajelin hissukseen kotia asti n.5km ja tarkistin jarrunesteen määrän joka oli normaali. Kaikki satulat olivat tulikuumat. Jarrut alkoivat kuitenkin toimimaan itsestään normaalisti, enkä siihen kiinnittänyt huomiota sen enempää.
Kesällä sitten vaihdoin levyt ja palat, joilla ajelin noin 1000km ilman ongelmia. Kunnes sitten jarrut alkoivat laahaamaan kesken normaalin ajon. Jarrunestettä ei ollut kadonnut säiliöstä ja kaikki satulat taas tulikuumina. Pedaali ei palautunut normaalisti ylös vaan jäi ns puoliväliin. Tuntui kuin järjestelmässä olisi ilmaa. Ilmaus ei tullut kyseeseen koska satuloista oli kahdesta katkennut ilmausruuvi ja kolmannen katkaisin itse. Eikä katkenneiden ilmausruuvien irroitus onnistunut. Katkaisin niihin vastakierretapit vaikka yritin varovasti.
Loppukesästä sain hankittua vastaavat satulat ja uudet ilmausruuvit. Eikun paikalleen ja ilmaus. Ilmauksen tein ohjeiden mukaan oikeassa järjestyksessä kaikille satuloille. Kun kuplia ei tullut ja pedaali tuntui taas normaalilta lähin koeajolle. Jarrut tuntui toimivan kuin unelma, kunnes vartin ajon jälkeen alkoivat laahaamaan ja kaikki satulat tulikuumana. Tässä vaiheessa iski jonkinlainen Vilenius ja Härkönen efekti.
Kun taas työkiireiltäni ehdin ja säät suosi ilmasin järjestelmän uudestaan samalla tavalla kuin viimeksi. Kuplia ei tullut ja pedaali tuntui taas normaalilta. Vartin ajo ja taas jarrut laahaa.
Huomioitavaa vielä että jarrut toimivat (n.15 min) taas kun auto on seissyt paikallaan päiviä.
Mielessä pyöriviä kysymyksiä:
Kesällä sitten vaihdoin levyt ja palat, joilla ajelin noin 1000km ilman ongelmia. Kunnes sitten jarrut alkoivat laahaamaan kesken normaalin ajon. Jarrunestettä ei ollut kadonnut säiliöstä ja kaikki satulat taas tulikuumina. Pedaali ei palautunut normaalisti ylös vaan jäi ns puoliväliin. Tuntui kuin järjestelmässä olisi ilmaa. Ilmaus ei tullut kyseeseen koska satuloista oli kahdesta katkennut ilmausruuvi ja kolmannen katkaisin itse. Eikä katkenneiden ilmausruuvien irroitus onnistunut. Katkaisin niihin vastakierretapit vaikka yritin varovasti.
Loppukesästä sain hankittua vastaavat satulat ja uudet ilmausruuvit. Eikun paikalleen ja ilmaus. Ilmauksen tein ohjeiden mukaan oikeassa järjestyksessä kaikille satuloille. Kun kuplia ei tullut ja pedaali tuntui taas normaalilta lähin koeajolle. Jarrut tuntui toimivan kuin unelma, kunnes vartin ajon jälkeen alkoivat laahaamaan ja kaikki satulat tulikuumana. Tässä vaiheessa iski jonkinlainen Vilenius ja Härkönen efekti.
Kun taas työkiireiltäni ehdin ja säät suosi ilmasin järjestelmän uudestaan samalla tavalla kuin viimeksi. Kuplia ei tullut ja pedaali tuntui taas normaalilta. Vartin ajo ja taas jarrut laahaa.
Huomioitavaa vielä että jarrut toimivat (n.15 min) taas kun auto on seissyt paikallaan päiviä.
Mielessä pyöriviä kysymyksiä:
- Vika pääsylinterissä? (kun kerran joka kulma laahaa).
- Pitääkö tuossa ilmata ABS järjestelmäkin jotenkin?
- Voiko kaikkien satuloiden männät jumittaa yhtäaikaa lämmetessään?
Comment