Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 M30B30 730i Kylmäkäynnistys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmarjamaa
    Bimmer Rookie
    • Oct 2002
    • 92
    • Kerava city

    E32 M30B30 730i Kylmäkäynnistys

    oisko kellään tietoa mikä anturi olisi mahdollisesti rikki
    kun auto ei lähde ilman lohkolämppäriä edes -1c pakkasella käyntiin
    kerran lupaa ja sitten saa sahata 5min että lähtee saattamalla käyntiin jos
    lähtee!
    moottori on kyllä hyvässä kuosissa ei mitään havaittavaa vikaa mutenkaan ole.

    jakajan kansikin tiettävästi kuoseissa.

    tyhjäkäynti on epänormaalin matala n.550rpm

    Kiitoksia ja papukaijamerkki sille joka voisi tässä kinkkisessä onkelmassa auttaa!
    E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
    Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

    EX:
    e46 330dA m-sport II touring
  • jarmo_
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2002
    • 277

    #2
    Kuulostais siltä että saa liikaa bensaa, haiseeko bensa kun starttaat?
    Toi kierrosluku ei ole liian matala, ainakin mulla on jotain 550-650 rpm
    omassa autossa.

    Comment

    • jmarjamaa
      Bimmer Rookie
      • Oct 2002
      • 92
      • Kerava city

      #3
      jees

      no miten se sais liikaa?
      motronichan ohjaa tuon imuilman ja vesilämmön avulla
      tuota kylmäkäynn.seosta ja tyhjäkäyntiähän ei voi oikein säätääkään itse.
      tyhjäkäynti venttiili on kuitenkin ehjä.
      käynti on epätasaista roklotusta koko ajan, myös LÄMPIMÄNÄ.

      almamäärämittarissa ruuvi 2,5 kierrosta auki
      oli alunperin 2 ja vartti auki.
      kulutus on aivan normaali.

      ja kaikki osat vakioita (bensa paineen säädin yms)

      nokka-akselista ei tosin tietoa onko vakio.
      kulunut se ei ole ja vajaa 300tkm mittarissa ja yleensä on noilla kilsoilla
      jo kulumista havaittavissa. eli vaihdettu se taitaa olla.
      ja katalysaattori on vaikka ei ole vähäpäästöiseksi luokitettu.
      onko sitten saksassa jo laitettu kun tuonti auto on?

      moottorin luonteessa on erikoista se että 3500rpm kierroksilla
      tulee hirveä tehopiikki ja vetää todella voimakkaasti siitä ylöpäin.
      lumella pito katoaa melkein välittömästi reilulla tasaisella vedolla siinä pisteessä.
      autohan on automaatti tosiaan.
      E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
      Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

      EX:
      e46 330dA m-sport II touring

      Comment

      • jeemu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1844
        • 67700

        #4
        Lisätääs vielä, et lämpöanturi vaihdettiin uuteen, mutta vika säilyi. Kyllähän se vähän pensalle haisee kun käyntiin lyö, eli vois saada liikaa pensaa, mutta miksi?
        B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

        Comment

        • jmarjamaa
          Bimmer Rookie
          • Oct 2002
          • 92
          • Kerava city

          #5
          hjelp!

          eikö kellään olisi mitään itua ja apua onkelmaan?

          voiko nokka-akseli vaikuttaa niin paljon kun ei ole sääd nokkapyörää?

          mitkä tekijät noin yleensä edellä mainittujen lisäksi kannattaa tarkistaa?

          miksi auto lohkolämppärin avulla lähtee käyntiin aivan normaalisti?

          tuntuu että kellään ei ole samanlaista ongelmaa ollut edes
          E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
          Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

          EX:
          e46 330dA m-sport II touring

          Comment

          • Bozi
            Newbiemmer
            • Jan 2004
            • 14
            • Mikkeli

            #6
            Tuli mieleen että bensapumpun takaiskuventtiili jos ei pelaa niin saa sahata käyntiin (ennenkun pumppu tekee taas paineen bensakiskolle). Tai sitten suuttimet vuotaa, vaikutus on sama eli bensajärjestelmään ei jää painetta. Horot suuttimet toki selittäis ton tyhjäkäyntiongelmankin.. Eli jos eivät anna esim. kunnollista sumua vaan ruikkivat niin tyhjäkäynti on varmasti kaikkee muuta ku tasasta.. Jos ei oo mitään tehty niin 300tkm kieppeillä rupeevat varmasti tarviimaan jo vähintäänkin pesua.

            Noi suutinongelmat näkyy yleensä tulppien väristäkin, eli jos eivät ole tasaisesti samanvärisiä kaikki niin silloin on pyttyjen välillä seoksissa eroja (suuttimien sumu/tuotto erilainen).

            Ja yks mahdollinen testi olis myös tyrkätä hyppylangalla bensapumppu pyörimään hetkeks ennen starttia ja katsoa muuttuuko tilanne, vaan toisaalta jos suuttimet ruikkii niin tuo ei taas sitä kerro..

            Toi lohkolämppärihomma kuulostaa vaan oudolta, toki tässä yhtälössä on vielä se muuttuja että ruiskuna on motronic.. eli vika voi olla aivan missä vaan, esim. tähtien asennossa.
            Last edited by Bozi; 08-02-2006, 10:57.

            Comment

            • jmarjamaa
              Bimmer Rookie
              • Oct 2002
              • 92
              • Kerava city

              #7
              Originally posted by Bozi
              Tuli mieleen että bensapumpun takaiskuventtiili jos ei pelaa niin saa sahata käyntiin (ennenkun pumppu tekee taas paineen bensakiskolle). Tai sitten suuttimet vuotaa, vaikutus on sama eli bensajärjestelmään ei jää painetta. Horot suuttimet toki selittäis ton tyhjäkäyntiongelmankin.. Eli jos eivät anna esim. kunnollista sumua vaan ruikkivat niin tyhjäkäynti on varmasti kaikkee muuta ku tasasta.. Jos ei oo mitään tehty niin 300tkm kieppeillä rupeevat varmasti tarviimaan jo vähintäänkin pesua.

              [Jani] joo on suuttimet kyllä ihan kuivat eli ainakin niiden tiivisteet on vaihdettu

              Noi suutinongelmat näkyy yleensä tulppien väristäkin, eli jos eivät ole tasaisesti samanvärisiä kaikki niin silloin on pyttyjen välillä seoksissa eroja (suuttimien sumu/tuotto erilainen).

              [Jani] seos on näyttäisi olevan kohdallaan, kaikki tulpat ovat maitokahvin värisiä, eli seokset ovat oikein hyvät
              ja kulkujakin riittää jotta kyllä bensan paineet ovat kutakuinkin ok
              ja tosiaan yhtälön toineen suuri tekijä on juuri lohkossa pito


              Ja yks mahdollinen testi olis myös tyrkätä hyppylangalla bensapumppu pyörimään hetkeks ennen starttia ja katsoa muuttuuko tilanne, vaan toisaalta jos suuttimet ruikkii niin tuo ei taas sitä kerro..

              Toi lohkolämppärihomma kuulostaa vaan oudolta, toki tässä yhtälössä on vielä se muuttuja että ruiskuna on motronic.. eli vika voi olla aivan missä vaan, esim. tähtien asennossa.
              [Jani] näinhän se todellakin on, ensin ajattelin jotta oisko asennontunnistin kampuranpäässä hieman rikki, esim. kylmänä lankapoikki ja lämpöisenä kytkee, mutta se on sellaisessa paikassa että se ei kyllä varmasti lämpene lohkolämppärin lämmön tuottamana...

              kaikki anturit tietenkin jotka ovat lohkossa, vesitiloissa lämpenevät
              mutta niistäkin merkittävin eli ruiskulle tietoa antava on vaihdettu.

              ilmanlämpö antura ilmamäärä mittärissa on tietenkin yksi mutta sekään ei takuulla lämpene lohkolla jotta senkin saa unohtaa koska kulutus on normaali.

              voiko härskin nokan overlap aiheuttaa tällaista ilman säädettävää nokkapyörää?

              mitä muita anturoita kannattaisi mitata?

              jos on kipunoita ja benziiniä oikeessa tahisa, pitäs jotta tuotannii moottori käyvä! eikö vaa?

              mitkä niistä voisi reagoida lämpöön vai onko toi vaan niin ***tanan väljä kone

              öljyäkään ei tosin syö!
              E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
              Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

              EX:
              e46 330dA m-sport II touring

              Comment

              • Juubi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 999

                #8
                Tuleekos startatessa kipinä OK ?

                Comment

                • Juubi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 999

                  #9
                  Jos tulee kipinää niin varmaan toimii kampuran asentotunnistinkin..

                  Comment

                  • tsbmw
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 1495
                    • Ilvola

                    #10
                    "Kerran lupaa"... mulla Volvossa oli joku semmonen juttu, että kun ekan lupausyrityksen jälkeen ootti 10min niin sitten joku sähköinen säätö palautu itestään ja lähti - syötti vissiin liikaa muuten. Eli vaikka vikaa ei tunnistaisi niin odottamalla voi toimia.

                    "Roklottaa alle 3500r/min"... jotain ajotuksen kanssa esim. jakoketjun ohjurit kulunnu ja pääsee elämään? Toisaalta noin vähä ajettu kone ei kyllä vielä pitäis olla ongelmia
                    Last edited by tsbmw; 08-02-2006, 20:29.
                    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                    - E28 528i, 528i+, M5

                    Comment

                    • --Mikko--
                      Newbiemmer
                      • Sep 2003
                      • 16
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      Mulla on muuten samanlainen ongelma, mutta ei lähde käyntiin edes lohkolämppärin kanssa. Kun auton saa käytiin(jos saa),niin toimii hyvin. Lämpimän auto starttaa hienosti, mutta yön jälkeen ei mihinkään. Bensa haisee. Joskus(todella harvoin) auto yllättää ja lähtee käyntiin aamullakin. Ja auto on samanlainen E32 M30B30 730iA -87.

                      Voisko tuo vika johtua siitä kampiakselin asentotunnistimesta? Voiko sen kuntoa mitata mitenkään?

                      Comment

                      • Bozi
                        Newbiemmer
                        • Jan 2004
                        • 14
                        • Mikkeli

                        #12
                        Kyllä sen kampuran asentotunnistimen pitäis halvautua laakista jos siinä vikaa on.. Mutta oskilloskoopilla voi ainakin tutkia sen antamaa signaalia, vastusmittauksella voi todeta täysin kylmentyneen anturin.

                        Comment

                        • jmarjamaa
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2002
                          • 92
                          • Kerava city

                          #13
                          tutiih!

                          Originally posted by --Mikko--
                          Mulla on muuten samanlainen ongelma, mutta ei lähde käyntiin edes lohkolämppärin kanssa. Kun auton saa käytiin(jos saa),niin toimii hyvin. Lämpimän auto starttaa hienosti, mutta yön jälkeen ei mihinkään. Bensa haisee. Joskus(todella harvoin) auto yllättää ja lähtee käyntiin aamullakin. Ja auto on samanlainen E32 M30B30 730iA -87.

                          Voisko tuo vika johtua siitä kampiakselin asentotunnistimesta? Voiko sen kuntoa mitata mitenkään?
                          KASKAS!
                          kohtalotoveri on löytynyt
                          joo nyt on toiminut sillä tavalla että aamulla kun menee kylmälle autolle ja sekunnin startin jälkeen lähtee käyntiin niin heti kun ripeänä polkaisee kaasua
                          että kierrokset nousee hieman ja antaapi olla hetken aikaa korkeammalla niin sitten toimii norm.
                          ja jos tosiaan sammahtaa niin ei toivoakaan ilman 10min sahausta saaha käyntiin ja silloinkin pötkähtelee vaan välillä ja AIVAN väkisellä startin vauhdilla voi putkutella käymään

                          kaverilla on sama juttu lievempänä että jos startissa sammahtaa niin joutuu
                          noin 5-10sec starttaamaan jotta lähtee. ei kumminkaan 10min

                          ketju näyttää ihan ok kuntoiselta ja ei kyllä pääse humpaamaan niin paljon että jako tosiaan heittäisi samalla tavalla kuin esim. löysä remmisessä autossa tapahtuu.
                          E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
                          Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

                          EX:
                          e46 330dA m-sport II touring

                          Comment

                          • ville1b
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 220
                            • asd

                            #14
                            Oletteko löytäneet ratkaisua ongelmaan?
                            Mulla on nimittäin ihan täsmälleen sama juttu, ja autona myöskin 730ia -88. Jos ei ole lämmityksessä väh. 2 tuntia, niin ei toivoakaan että lähtis. Heti kun starttaa, niin hörähtää nopeasti, mutta sen jälkeen ei toivoakaan että lähtis. Akku kerkee ainakin loppua ennemmin. Ja vaikka sen jälkeen laitan uudestaan lämpiämään pariksi tunniksi, niin saa sahata pitkään että lähtee käyntiin. Mutta sitten kun lähtee, niin toimii ihan normaalisti, ja jos vaan muistaa pitää lämmityksessä väh. 2h, niin toimii hyvin. Kouluun ei oikein uskalla mennä ja se on vähän vittumaista kun ei jaksais kävellä.. Jos se jättää sinne niin hävettää.

                            Comment

                            • keksa23
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 100
                              • Lapijoki central

                              #15
                              Taasen mutua

                              Noh.... koitetaas

                              Ilmamäärämittarin ja läppärungon välissä on se kuminen haitariputki,
                              tarkastakaa ONKO MURTUMIA(tarkoittaa osan irroitusta ja taivuttelua murtumien löytämiseksi) imee ilmaa ennenaikaisesti ja mittarin läppä ei avaudu, joten soppaa tulee liikaa, aiheuttaa myöskin tuon tehopiikin siinä 4000
                              jälkeen kun läppä revitään väkisin kunnolla auki...(EI HERNEITÄ)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎