Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B30 (E32) tyhjäkäynti korkealla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ankkuli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 938
    • Hyvinkää

    M30B30 (E32) tyhjäkäynti korkealla

    jo jonkin aikaa vaivannut vika, joka tekisi mieli hoitaa pois:

    lämpimällä moottorilla, ja erityisesti pidemmän ajon jälkeen tyhjäkäynti on erittäin korkealla, 1500-2500rpm, eikä tunnu putoavan millään. vaikka sammuttaa hetkeksi ja starttaa uudelleen, on tyhjäkäynti edelleen liian korkea. n. 30 min seisonnan jälkeen taas normaali n.750rpm. käynnistyvyys on normaali (ok) kylmänä ja lämpimänä, bensaa kuluu saman verran kun ennenkin (paljon), kulkupuoli ok, meni leimastakin läpi tämmöisenä, kun tyhjäkäynti oli alle tonnin mittauksessa. kyseessä vain tyhjäkäynti, eli vaikka käy korkeilla kierroksilla ja nostaa kytkimen, niin lähtee samoin liikkeelle kuin normaalillakin tyhjäkäynnillä. ei siis vedä niin kuin painaisi kaasua.

    kaasuvaijerissa ei ole vikaa, tarkastettu ja rasvattu, samoin kaasupolkimen vivusto ok, ja kaasuläppä palautuu aina lähtöasentoon. imuputket ei ole uudet, mutta ehjän näköiset on, mitään muita käyntihäiriöitä esiinny. itse luulisin vian olevan tyhjäkayntiventtiilissä. voiko ko. osaa testata tai korjata/puhdistaa jotenkin? missähän muualla voisi olla vikaa?
    Last edited by ankkuli; 30-08-2006, 10:34.
    Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Mittaappa kaasuläpän asentoanturi, tai tsekkaa ensin että naksahtaako se kun kaasuläppä menee kiinni.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • ankkuli
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 938
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by Cell
      Mittaappa kaasuläpän asentoanturi, tai tsekkaa ensin että naksahtaako se kun kaasuläppä menee kiinni.
      juu, unohtu laittaa tohon edelliseen: kuuluu selvä naksaus kun kaasuvaijerin päästää löysälle. mitata en ole huomannu, pitää huomenna testailla...

      ja lisäksi, joskus olen havainnu, että tyhjäkäynti muuttuis pykäkälittäin: 750->1000->1200rpm. ja sitte takasin päin 1500->1000rpm. juuri kiskasin 400km rivakan maantiesiivun ja kulutus oli ajotietsan mukaan 9,8l/100km, eli melko tarkkaan sama kun aiemminkin. moottoritieosuuden jälkeen taas tyhjäkäynti 1500rpm.
      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

      Comment

      • MikRa
        Bimmer Rookie
        • Jun 2004
        • 53
        • Seinäjoki

        #4
        Mulla samaa vikaa M30b35 tyhjäkäynti 1500rpm mut välillä jää seilaan tyhjäkäynti siihen 1500 tienoille.Kylmänä ehkä pelaa vähä paremmin.
        Vika on todettu ruiskunboxi paskana!!!
        OSTAISIN EHJÄN BOXIN!!!!!!!!
        E32 740ia -93
        Chevrolet Impala -64 4dht
        MB CLS 350cdi x218

        Comment

        • ankkuli
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 938
          • Hyvinkää

          #5
          Tähän sen verran päivitystä, että yksi vika löytyi paineensäätimen (# 13531722040) vuotavasta alipaineletkusta. Korjattu väliaikaisesti ilmastointiteipillä Tämä auttoi melko hyvin, pysyy tyhjäkäynti aina alle 1000rpm, vaikka heitteleekin vielä joskus lämpimällä koneella.

          Lisäksi käytin imuputket, ilmamassamittarin ja tyhjäkäyntivenan irti ja putsasin siltä osin kun pystyin. Ei huomattavaa vaikutusta käyntiin/kulutukseen.

          Kaasuläpän asentotunnistimen mittasin, ja välillä tuntuis toimivan, välillä ei (kahen pinnin välillä tapahtuu jotakin joskus). Voisi selittää ongelman satunnaisen ilmaantumisen. Toista tunnistinta olen etsiskelly testattavaksi.

          Mites tuommoinen asentotunnistin oikeasti mitataan, pitääkö siitä tulla muitakin arvoja kuin on/off läpän mennessä kokonaan kiinni? Minkä pinnien välissä mittailu pitäisi suorittaa?

          Edit: Ja juuri meni leimasta läpi näillä eväillä. En usko että boksissa on vikaa.
          Last edited by ankkuli; 30-08-2006, 10:37.
          Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

          Comment

          • Patriot
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 274

            #6
            Puhdistin eilen omasta M30B30 moottorista tyhjäkäyntimoottorin. Kaadoin toisesta päästä liuotinta, suljin molemmat päät ja ravistelin hetken. Huuhdoin likaisen liuottimen pois ja annoin hetken kuivua. Suihkutin molemmista päistä kevyesti "CRC" tai vastaava ja osa takaisin kiinni moottoriin.

            Seuraukset:
            - Auto starttaa paremmin
            - Kylmäkäynnistyksen jälkeinen tyhjäkäyntikierrosten vaeltelu (nousu ja lasku) loppui
            - Pysähdyttäessä esim. liikennevaloihin moottorinkäytös muuttui sivistyneemmäksi
            Last edited by Patriot; 24-09-2007, 12:04.
            E39 540iA M62TUB44

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎