Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 735ia venttiilien säätö...oho?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #16
    Näyttäkääs nyt joku sitten muuta virallista tietoa M30:n venttiilien välyksistä kuin tuossa kuvassa oleva joka on otettu BMW Technical Datasta...




    Originally posted by 6power
    Tätä en nyt ihan ymmärtänyt ..siis miten sitä epäkeskoa voi kääntää liikaa jos rakotulkki on välissä kun sitä säädetään..naheeksi.
    Kun käännät siitä epäkeskosta välystä pienemmäksi tarpeeksi suurella voimalla niin venttiili alkaa aukeamaan kun epäkesko kääntää sitä auki. Juu, on sulla se 0,3mm:n liuska siellä välissä ja tuntuu taatusti naheelta välykseltä kun vedät sitten sen liuskan sieltä välistä pois. Vaan mikä mahtaa olla todellinen välys jos sitä enää edes on...
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #17
      .....
      Last edited by T3; 08-01-2007, 16:23.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1842
        • Lappeenranta, Finland

        #18
        Originally posted by Kentsu
        Niin siis juuri tätä ihmettelen. En siis todellakaan väitä että olisitte väärässä mutta kun jo ala-asteella opittua on se että metalli laajenee lämmetessään ja jos on kaks metallista palikkaa lähellä toisiaan, niin lämmetessään ne on vielä lähempänä eli välys pienenee. Eli miten tuo venttiilivälys kasvaa kun kone lämpenee?
        Juu ei. Se ei ole ihan noin yksinkertaista vaikka lämpölaajenemisen periaate kyllä on noin. Mutta, kun moottorissa on niitä laajenevia paikkoja vähän joka suuntaan ja on eri materiaaleja, jotka laajenevat eri tavalla ja ovat eri lämpotiloissa jne. Lopputulos lienee se, että välyksessä ei suuria muutoksia tapahdu suuntaan eikä toiseen. Joo, ei vissiin osunut ihan alkuperäiseen aiheeseen, mutta tulipahan mieleen, itsekin joskus tuota ihmetelleenä.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • 6power
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 254
          • Tampere

          #19
          Originally posted by Leka

          Kun käännät siitä epäkeskosta välystä pienemmäksi tarpeeksi suurella voimalla niin venttiili alkaa aukeamaan kun epäkesko kääntää sitä auki. Juu, on sulla se 0,3mm:n liuska siellä välissä ja tuntuu taatusti naheelta välykseltä kun vedät sitten sen liuskan sieltä välistä pois. Vaan mikä mahtaa olla todellinen välys jos sitä enää edes on...
          Ahaa..lisäselvitys auttoi tajuamaan mitä tarkoitit ei tullut mieleen et joku kääntäisi sitä epäkeskoa niin lujaa/kireälle et noinkin vois tapahtua....ja pitäähän se tarkistaa et välystä jää kun sen liuskan ottaa pois.

          Comment

          • Cee.Koo
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 354
            • Twilight zone

            #20
            Originally posted by T3
            KIITOS Leka tuosta kuvasta. Tuossakin osoitetaan päivänselvästi, että moottorin pitää tosiaankin olla KYLMÄ, kun venttiilit säädetään.
            Kaikenmaailman lämpimänä ja kuumana säätelijöitä ja heidän loistavia vinkkejä tuntuu ainavaan löytyvän.
            ja samasta kuvasta selviää että välykset ovat 0.05mm suuremmat käyntilämpöisenä kuin "kylmänä". Sama se onko kone kylmä vai kuuma kun säädön tekee, välykset on vaan eri.
            Itse olen aina säätänyt kylmänä, onhan se mukavampikin tehdä silloin.
            With jap crap, life sucks and then you die

            Comment

            • mr.b
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 169
              • pietarsaari

              #21
              monesti paljon ajetuissa koneissa suuttimet pitävät ääntä joka erehdyttävästi kuulostaa ventiilinaputukselta.
              BMW 320iA Touring -95
              Porsche 944 -86
              Buell xb9r -03
              Marin san rafael ~89
              Jalat -70

              Comment

              • ViisKolmeVitonen
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 390
                • Kauhajoki

                #22
                Originally posted by Kentsu
                Niin siis juuri tätä ihmettelen. En siis todellakaan väitä että olisitte väärässä mutta kun jo ala-asteella opittua on se että metalli laajenee lämmetessään ja jos on kaks metallista palikkaa lähellä toisiaan, niin lämmetessään ne on vielä lähempänä eli välys pienenee. Eli miten tuo venttiilivälys kasvaa kun kone lämpenee?
                Otappa huomioon, että ne "kaksi metallista palikkaa" on kiinni vielä isommassa metalli möhkäleessä (kansi), joka myöskin laajenee
                Passat tdi -04

                Comment

                • 525TDS Touring
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 483
                  • Sahalahti

                  #23
                  Originally posted by T3
                  KIITOS Leka tuosta kuvasta. Tuossakin osoitetaan päivänselvästi, että moottorin pitää tosiaankin olla KYLMÄ, kun venttiilit säädetään.
                  Kaikenmaailman lämpimänä ja kuumana säätelijöitä ja heidän loistavia vinkkejä tuntuu ainavaan löytyvän.
                  Täytyy myöntää, että en löydä kuvasta kohtaa, missä käsketään venttiilit säätämään kylmänä. Välyshän ilmoitetaan max 35°C ja käyntilämpöisenä..
                  Ex-525TDSa Touring -98
                  Ex-MB E220T CDi -02
                  E61 520D -09
                  F11 518d -16

                  Comment

                  • cool10
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 239
                    • Stadi

                    #24
                    Originally posted by 525TDS Touring
                    Täytyy myöntää, että en löydä kuvasta kohtaa, missä käsketään venttiilit säätämään kylmänä. Välyshän ilmoitetaan max 35°C ja käyntilämpöisenä..
                    Kylmänäkin on niin vaihteleva käsite: tarkoitetaanko ongelman aloittajan lämpötilaa, joka oli pakkasen puolella. Vai normaalia huoneilman lämpötilaa noin 20 astetta. Uskoisin, että tehtaalla on ajateltu säädettäväksi juuri tuossa noin 20 asteen lämpötilassa, eihän korjaamoissa pysty paljon kylmemmissä oloissa töitä tekemään. Voi siis olla, että venat on säädetty liian kylmässä, jolloin välys on sitten liian suuri koneen ollessa kuuma.
                    EX: 730i -89

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      #25
                      Ei se nyt muutaman asteen päälle ole. Jokainen voi huvikseen laskea paljonko venttiilin varsi jatkuu muutaman kymmenen asteen noususta. Tuskin huomaat merkittävää eroa parin pakkasasteen tai 20 asteen lämpötilan välillä. Olennaista on se, ettei konetta säädetä heti ajon jälkeen jolloin venttiilit voivat olla todella kuumia.

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #26
                        Originally posted by ViisKolmeVitonen
                        Otappa huomioon, että ne "kaksi metallista palikkaa" on kiinni vielä isommassa metalli möhkäleessä (kansi), joka myöskin laajenee
                        Älä? Eiköhän se nyt kuitenkin ole riippuvainen siitä kannen rakenteesta ja käytetyistä materiaaleista mitä tuolle venttiilivälykselle tapahtuu koneen lämmetessä. On olemassa auton moottoreita joissa välysarvot on pienemmät lämpimälle koneelle, en jaksa nyt googlettaa / linkittää...
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • mr.b
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 169
                          • pietarsaari

                          #27
                          ei se siitä välttämättä ole kiinni siitä että onko 10 tai 20 astetta huoneessa kun säätää, vaan onko kone lämmin vai ei. jos kone on lämmin ja alkaa säätämään niin se jähtyy siinä aikana kunnes olet koneen toisessa päässä, silloin saattaa olla heittoa säädöissä! eikä se kone siitä välitä välttämättä että onko 0.25 tai 0.30 säädetty kunhan jokainen ventiili vaan on samallatavalla säädetty. esim. kunnossa oleva M20B20 kävi ihan paskasti kun säädettiin silloin kun kone oli vähän lämmin. sitten annettiin jäähtyä yön yli ja säädettiin uudestaan "kylmällä" koneella niin se kävi kun kello. tämä kone kylläkin oli ihan vakio ja priima kunnossa, siis ei edes nokka kulunut. mutta jos nokka on kulunut niin en usko että muutama satku säädöissä paljon haittaa.. aukeaahan ne venttiillit eri joka pytyssä kuitenkin silloin, tuskinpa joka nokka samalla tavalla kulunut on...
                          BMW 320iA Touring -95
                          Porsche 944 -86
                          Buell xb9r -03
                          Marin san rafael ~89
                          Jalat -70

                          Comment

                          • 6power
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 254
                            • Tampere

                            #28
                            Sen verran jatkoa tähän tarinaan et säädin venttiilit uudestaan 3,5l koneesta nyt lämpötila ulkona oli +5 astetta ja säädin venttiilit 0,25mm jokainen. Käyntiääni huomattavasti "pehmeempi" kuin 0,3mm välyksellä. Se järkyttävä rapina oli melkein kokonaan poissa. Kyl sen rapinan sieltä taustalta kuuli mut hiljaisempana.

                            Oman kokemukseni perusteella suosittelisin 3.5l koneeseen 0,25 venttiilin välyksiä (lievästi nahkeita)... ja tarkistakaa säädön jälkeen et välystä tosiaan on...mut jos on sormi keskellä kämmentä niin sit kannattaa jättää säätämättä.

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #29
                              Originally posted by 6power
                              Oman kokemukseni perusteella suosittelisin 3.5l koneeseen 0,25 venttiilin välyksiä (lievästi nahkeita)... ja tarkistakaa säädön jälkeen et välystä tosiaan on...mut jos on sormi keskellä kämmentä niin sit kannattaa jättää säätämättä.
                              Nojoo, omassa olen säätänyt imuvenat 0,25:een, mutta pakopuolelle olen jättänyt 0,30mm. Pakovenat lämpenee enemmän kuin imuvenat.
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              • 6power
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 254
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by Leka
                                Nojoo, omassa olen säätänyt imuvenat 0,25:een, mutta pakopuolelle olen jättänyt 0,30mm. Pakovenat lämpenee enemmän kuin imuvenat.
                                Tuolla aikaisemmin lähettämässäsi BMW datassa sanotaan et välys kasvaa 0,05mm kun moottori on käyntilämpötilassa, eikä siinä eritellä imu eikä pako venttiileitä. ja onko meillä tietoa ovatko imu ja pako venttiili tehty täsmälleen samasta aineesta...tiedetäänkö siis piteneekö pakovent. sen enempää ja jos pitenee niin paljonko?Eli jos puhutaan lämpötiloista+20- +90 astetta venttiilin välys siis kasvaa vois olettaa et se pienenee jonkun verran jos lämpötila laskee mut kuinka paljoa? Jos se +20 asteen ja +90 asteen välissä kasvaa 0.05mm niin tuskin se +20 ja -35 asteen välissä ainakaan enempää pienenee kuin sen 0.05mm luultavasti vähemmän.Tosin tässä venttiilin välyksen "jutskassa" saattaapi olla muitakin tekiöitä kuin terminen välyksen muuttuminen. Siitä olis kiva kuulla joltain moottorin suunnittelialta lisää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎