Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32:sen autom.laatikon vaihde kaavion toiminta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 6power
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 254
    • Tampere

    E32:sen autom.laatikon vaihde kaavion toiminta?

    Ihmetyttää hiukan tuon automaatin toiminta (735ia vm-90) siinä on ne S,Eja M asennot...onkos siinä nyt 4 vaihdetta vai 4+E ?

    Kun sillä ajaa E-asennolla se heittää 90km/h sen viimeisen vaihteen hiukan nykäisten..normaalia? sit jos esim 100 km/h vauhdista pistät S tai M-asennon päälle hakee laatikko mielestäni 3 vaihteen silmään pitää sen vaikka kierrokset nousis 5000r/min vaihtaa vasta E-napista nelosen ja heti perään 5 tai E-vaihteen...ihmettelen tuota etteikö esim. s-asennolla voi ajaa ollenkaan 4 vaihteella?? samoin tekee M-asennolla vaikka keppi olisi D.llä tai 4 kohdassa pitää vaan kolmosta päällä. Ja lähteekö se aina ykkösellä vaan vain S-asennolla?

    Kuinkas teillä muilla pelaa kyseiset autom.laatikot?
    Last edited by 6power; 02-04-2006, 15:45.
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Laatikko on nelivaihteinen ja 90km/h kohdalla se lukitsee turbiinin, jolloin laatikko lakkaa luistamasta. Tämä tuntuu nykäyksenä, kierrokset tippuvat pari satasta ja kulutus pienenee. Eli tämä on ihan normaalia. Turbiinilukko aukeaa isommissa ylämäissä tai esim. painettaessa kaasua tarpeeksi. Kirjaimet tarkoittavat: E=taloudellinen ajo-ohjelma, jossa vaihdetaan isommalle jo alhaisilla kierroksilla ja pyritään ajamaan mahdollisimman isolla vaihteella. S=urheilullinen ajo-ohjelma, jossa vaihdot tapahtuu noin 1000r/min suuremmilla kierroksilla kuin E:llä. Alaspäin vaihdetaan herkemmin kuin E:llä. M=manuaali ajo-ohjelma, jolloin kuljettaja itse valitsee sopivan vaihteen 1-4 väliltä.
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • jakusa
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 515
      • Lempäälä

      #3
      Originally posted by bemari320mies
      M=manuaali ajo-ohjelma, jolloin kuljettaja itse valitsee sopivan vaihteen 1-4 väliltä.
      Käsittääkseni käytössä ovat M ohjelmalla 1-3 vaihteet. Eli D asennossa M lukitsee 3 vaihteen.
      -after all is said and done more is said than done-


      Comment

      • Juho_P
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 313
        • p-pohjanmaa

        #4
        Meidänkin 735sessa nykäisee loikkarin päälle ehkä liiankin terävästi.
        Ajattelin kokeilla laittaa uudet öljyt, eli vaihtaa pariin kertaan ensin ja sitten uus suodatin ja uudet öljyt jälleen sisään niin luulis vanhat vetiset öljyt tulevan ulos.

        Onkos muuten kellään tietoa että onko sinne joku tietty öljy mitä sinne tulis laittaa?
        Ostin 20 litraa teboilin normaalia dextron II automaattiöljyä ja luulen ainaki ettei se asiaa pahenna jos uudet öljyt laittaa vetisten tilalle mutta korjatkaa toki jos olen väärässä?
        pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

        Comment

        • 6power
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 254
          • Tampere

          #5
          Pitäis siis S-asennolla vaihtaa nelosen päälle?...vaan kun tuntuu ettei vaihda vaikka kierrokset 5000r/min. Pelaako ok vai onko jotain vikaa? Minäkin vaihdoin öljyt ja suodattimen laatikkoon (Mobil atf shc.. dextron 2E)autolla ajettu 140tkm, mut ei se mitään vaikuttanut tuohon turbiinin lukkiutumisen nykäisyyn.
          Last edited by 6power; 02-04-2006, 17:51.

          Comment

          • jakusa
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 515
            • Lempäälä

            #6
            Mutua: S:llä ei käytä nelosta. Tietoa:ykkösellä lähtee paikoiltaan muuten paitti jos käyttää M-asennolla 2 tai 3 vaihdetta tai jos on vikatila päällä.
            -after all is said and done more is said than done-


            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎