Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takapuslat? (e32)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arthur
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 74
    • Sipoo

    Takapuslat? (e32)

    ..aloitanpa uuden, koska vikakin taisi olla muualla mitä kuvittelin.

    Eli autossa vaihdettu eteen iskarit ja alatukivarret palloineen. Auton aikaisempi lievä koko korin tutina hävisi, mutta nyt auto tosi vaikea jos ajaa johonkin syvään ja loivaan monttuun jossakin kaarteessa. Ongelmana myös ratin palautumattomuus. Aurauskulma tarkoitus säädättää ensi viikolla ja se toivottavasti tuo apua tuohon ratin palautumiseen ja muutenkin vähän outoon käyttäytymiseen.

    Muta mitä puslia ym. takapäässä on jotka mahdollisesti tekevät tuon monttu ongelman...auto ikään kuin taipuu...tai jää perä heittämään montun jälkeen kaarteessa.

    linkki aikaisempaan: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=71120
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Pielessä olevat kulmat aiheuttaa mitä kummallisimpia ongelmia. Käyppä nyt siellä suuntauksessa ensin ja katsotaan sitten. Suuntauslapusta näkee myös onko takapäässä kulmat pielessä (=jotain rikki sieltä). Jos kulmat ovat ok, on vika luultavasti joko pienissä tukinivelissä tai apurungon isoissa puslissa. Kuntoa ei saa irrottamatta selville.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Aivan, samat takapään ongelmat vaivaavat E32/E34:sta, eli perän levottomuuteen on lähes aina syypäänä apurungon puslat ja tukivarsien niveltangot jotka molemmat on suht helppo vaihtaa oikeilla työkaluilla. Mutta katotaas ne suuntaustulokset ensin.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Arthur
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 74
        • Sipoo

        #4
        ...edelleen väljää

        ...no joo. Eipä onnistunut ohjauskulmien säätö, koska etupäästä varsinkin vasemmalta puolelta löytyi edelleen väljää. Väljyys näyttäisi olevan jossain "ohjaussimpukan"? läheisyydessä.
        Mikäkön siellä on sellainen paikka, missä väljyyttä voi esiintyä? Vasemmassa renkaassa tuntuu selvästi se väljyys.

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #5
          Raidetangoissa ja simpukassa voi olla välystä, simpukkaa voi kiristää, mutta lue ohjeet siihen ensin.

          Kehottaisin kyllä laittamaan niitä raidetankoja ym. uusiksi kylmästi ennenkuin menet kulmien tarkastukseen. Vähemmän harmaita hiuksia... ja vähemmän vaivaa.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Arthur
            Bimmer Rookie
            • Apr 2004
            • 74
            • Sipoo

            #6
            ....

            ...raidetankoja ym. Löytyykö tuosta kuvasta?

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #7
              Osa 3, tulee siis molemmille puolille yksi tanko, ja sen lisäksi on tuo osa 9, keskimmäinen raidetanko. Yhteensä kuusi (6) palloniveltä jossa voi olla väljää. Joissakin nivelissä välystä ei huomaa vaikka kuinka nykisi, vasta kun osat ovat kädessä, välyksen huomaa. Sen takia kannattaa ostaa ja vaihtaa kaikki kerralla.

              Maksavat n. 150 euroa yhteensä Motonetissä ja hieman enemmän KL-varaosissa.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • Arthur
                Bimmer Rookie
                • Apr 2004
                • 74
                • Sipoo

                #8
                ..ovat varmaankin raidentanko ulompi+päät ja keskitanko?
                Mikäs samassa kuvassa nro 15? Voiko se olla vaihdettavia systeemejä?

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #9
                  Originally posted by Arthur
                  ..ovat varmaankin raidentanko ulompi+päät ja keskitanko?
                  Mikäs samassa kuvassa nro 15? Voiko se olla vaihdettavia systeemejä?
                  15 on apusimpukan hela mikä kanssa väljistyä ja kannattaa vaihtaa, halpa.

                  Erikseen ei mielestäni kannata päitä tankoihin vaihtaa koska ne ovat tavallisesti hullun tiukassa ja hintaero on mitätön. Ainakin jos vaihtaa kaikki nivelet.

                  Osa 3 raidetanko ulompi
                  osa 9 keskitanko
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • Arthur
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2004
                    • 74
                    • Sipoo

                    #10
                    jeps...näin etenen...eiku kauppaan ja palaan taas asiaan.
                    Vaihtotyö ohjeet löysinkin.



                    ps...kumma etteivät katsastuksessa huomanneet tuota väljyyttä. Meni meinaan läpi alatukivarsien vaihdolla, vaikka sen jälkeen ajaminen muuttui tosi huonoksi.

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #11
                      Originally posted by Arthur
                      jeps...näin etenen...eiku kauppaan ja palaan taas asiaan.
                      Vaihtotyö ohjeet löysinkin.



                      ps...kumma etteivät katsastuksessa huomanneet tuota väljyyttä. Meni meinaan läpi alatukivarsien vaihdolla, vaikka sen jälkeen ajaminen muuttui tosi huonoksi.
                      Niinku sanottu, väljää voi olla mutta vaikeasti havaittavissa. Itsellä oli toinen nivel keskimmäisessä tangossa väljä ja sen huomasi vasta kun tanko oli kädessä apusimpukan helan vaihtoa varten.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • Arthur
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2004
                        • 74
                        • Sipoo

                        #12
                        Nyt on raidetankot, keskitanko ja ulommat pallonivelet irti. Missään ei ole oikein väljää?? Uloimmat pallot tosi hyvät...nihkeän jäykät. Raidetankossa nivelissä ei väljää, mutta liikkuvat sujuvasti, eli eivät ole nihkeitä. Ainoa mitä ihmettelimme...keskitangossa on nivelet sekä ohjaussimpukalle, että apusimpukalle. Apusimpukan "nivel" pyörii vain akselinsa ympäri...pitäisikö liikkua joka suuntaan? Ohjaukseen menevässä simpukassa on joku "litteä holkki" joka on siis sen kumin sisällä. Jos kaikki systeemit kiinni, niin mielestäni se "holkki" estää nivelen liikkumasta joka suuntaan, joten siitä tulee samalla tavalla toimiva kuin apusimpukan puolella...onko ok? Jos idea on tämä, niin silloin siinä on pikkuisen väljää. Koska se pyörii vain akselinsa ympäri, mutta "holkki" ei estä täysin sen liikkumista myös sivusuunnassa....

                        Aika epätoivoisen sekava juttu :/

                        Ohjaussimpukalta tulevassa varressa ei tuntunut väljää ollenkaan.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎