Announcement

Collapse
No announcement yet.

e32 ohj.simpukka ja "varsi"...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arthur
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 74
    • Sipoo

    e32 ohj.simpukka ja "varsi"...

    ..no nyt on lomamatkat ajettu Fiatilla, koska oikealla autolla ei oikein onnistunut.
    Kertaan koko kuvion.
    - Katsastuksesta hylky, alapallonivelten takia, joten vaihdoin koko alatukivarret.
    - Sen jälkeen ajo muuttui tosi seilaavaksi monttuisella siellä.
    - Kävin läpi kaikki raidetangon nivelet, ja vaihdoin ne, jotka vähänkin olivat huonot, eli keskitanko ja ulommat nivelet ja aurauskulmien säätöön.
    - Eivät pystyneet säätämään, koska väljää löytyi liikaa.
    - Kun auto oli ilmassa, katsoimme siellä mistä väljä tuli.
    - Ohjaussimpukasta tulee varsi raidetankolle (osa. 10). Se näyttää liikkuvan varren juuresta myös sivusuunnassa, kun renkaita heiluttaa, eli ei vain akselinsa ympäri.
    - Mikä voisi olla pielessä....vai ei kai koko systeemiäpidä vaihtaa?? Ja mikä on esim. osa nro 13 ja mikä sen tarkoitus on?

  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Osa n:o 10 on kääntövarsi, eikä siinä saisi olla välystä. Osa n:o 13 näyttäisi olevan jokin aluslevy/prikka.

    Comment

    • bemari320mies
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 788
      • Suodenniemi

      #3
      Tarkista ehdottomasti on onko tuon osa nro 10 kiinnityspultti kireällä. Itsellä oli e34 löystynyt ja siitä tuli hylsy kun oli väljää juurikin siinä kääntövarressa. Kiristin vain pultin ja uudestaan leimalle, läpi meni!
      Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
      EX: BMW E34 525i -90
      EX: BMW E28 528iA -85
      EX: BMW 320i Taxi -86

      Comment

      • Arthur
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 74
        • Sipoo

        #4
        Originally posted by bemari320mies
        Tarkista ehdottomasti on onko tuon osa nro 10 kiinnityspultti kireällä. Itsellä oli e34 löystynyt ja siitä tuli hylsy kun oli väljää juurikin siinä kääntövarressa. Kiristin vain pultin ja uudestaan leimalle, läpi meni!
        Tarkoitatko pulttia 11 ja mutteria 12? Vaiko onko kiristys myös alapuolella, kuten on apusimpukassa?

        Comment

        • bemari320mies
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 788
          • Suodenniemi

          #5
          Eli siis väännät sitä mutteria (osa nro 12) kireämmälle ja pidät siitä pultista (osa nro 11) kiinni, ettei ala pyörimään. Eihän se välttämättä löysällä ole, mutta tarkistaminen ei maksa mitään
          Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
          EX: BMW E34 525i -90
          EX: BMW E28 528iA -85
          EX: BMW 320i Taxi -86

          Comment

          • Arthur
            Bimmer Rookie
            • Apr 2004
            • 74
            • Sipoo

            #6
            ....kyllä siellä on kaikki mutterit ja pultit kiinni. Mutta mikä on tuon "prikan" (13) tarkoitus?

            Comment

            • bemari320mies
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 788
              • Suodenniemi

              #7
              Kokeilitko avaimella että onko varmasti tiukassa?
              Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
              EX: BMW E34 525i -90
              EX: BMW E28 528iA -85
              EX: BMW 320i Taxi -86

              Comment

              • Arthur
                Bimmer Rookie
                • Apr 2004
                • 74
                • Sipoo

                #8
                Originally posted by bemari320mies
                Kokeilitko avaimella että onko varmasti tiukassa?
                ...jeps, kokeilin. Nostin jälleen etupään ilmaan ja huomasin, että sen kääntövarren alla vasten palkkia on se joku aluslevy (osa nro 13), joka heiluu selvästi, eli on pahasti väljä....löytyyköhän sitä ja onkohan paha vaihtaa??
                Last edited by Arthur; 27-07-2006, 11:40.

                Comment

                • bemari320mies
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 788
                  • Suodenniemi

                  #9
                  Kyllä sellaisen metro-autosta saa, ainakin tilaamalla. Vaihdosta en osaa sanoa mitään.
                  Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                  EX: BMW E34 525i -90
                  EX: BMW E28 528iA -85
                  EX: BMW 320i Taxi -86

                  Comment

                  • Arthur
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2004
                    • 74
                    • Sipoo

                    #10
                    Korjattu

                    ..Nyt on sitten vika paikallistettu ja korjattu. Simpukasta lähtevästä kääntövarressahan oli liikettä sivuttain jos renkaat ylhäällä heilutteli pientä liikettä. Katsoin, että osa 13, sellainen aluslevy kääntövarren ja alapalkin välissä oli rikki ja heilui. Tilasin sen, mutta se on vain onneton muovinen kuppimainen aluslevy ja tulee painettavalla "tapilla" palkkiin kiinni. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä siihen, että varsi pääsee heilumaan sivusuunnassa. Otimme simpukan irti ja purimme sen. Simpukan Ssätöruuvi näyttäisi vaikuttavan hammasrattaiden etäisyyteen toisiinsa nähden. Minulla etäisyys oli niin suuri, että se sai aikaan simpukasta kääntövarteen tulevan heilumisen. Kiristimme säätöruuvia auton olessa käynnissä ja rattia heiluttamalla ja tunnustelemalla, milloin ohjaus muuttuu lievästi jäykästä helposti ohjattavaksi. Sitten vain säätöruuvin lukitus kiinni ja testiajoa. Ajettavuus parani huomattavasti ja kääntövaren heiluminen loppui.
                    Että silleen. (sekavasti kerrottu, mutta yksinkertainen juttu)

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #11
                      Originally posted by Arthur
                      ..Nyt on sitten vika paikallistettu ja korjattu. Simpukasta lähtevästä kääntövarressahan oli liikettä sivuttain jos renkaat ylhäällä heilutteli pientä liikettä. Katsoin, että osa 13, sellainen aluslevy kääntövarren ja alapalkin välissä oli rikki ja heilui. Tilasin sen, mutta se on vain onneton muovinen kuppimainen aluslevy ja tulee painettavalla "tapilla" palkkiin kiinni. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä siihen, että varsi pääsee heilumaan sivusuunnassa. Otimme simpukan irti ja purimme sen. Simpukan Ssätöruuvi näyttäisi vaikuttavan hammasrattaiden etäisyyteen toisiinsa nähden. Minulla etäisyys oli niin suuri, että se sai aikaan simpukasta kääntövarteen tulevan heilumisen. Kiristimme säätöruuvia auton olessa käynnissä ja rattia heiluttamalla ja tunnustelemalla, milloin ohjaus muuttuu lievästi jäykästä helposti ohjattavaksi. Sitten vain säätöruuvin lukitus kiinni ja testiajoa. Ajettavuus parani huomattavasti ja kääntövaren heiluminen loppui.
                      Että silleen. (sekavasti kerrottu, mutta yksinkertainen juttu)
                      Eli sääditte simpukan kireyden oikeaksi (lyhyesti sanottuna).
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • Arthur
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2004
                        • 74
                        • Sipoo

                        #12
                        ...niinpä. mutta en olisi uskonut, että simpukan "löysyys" aiheuttaisi noin kolmen sentin klapin kuskin puolen eturenkaaseen, koska kääntövarsi pääsee juuresta liikkumaan.

                        Comment

                        • DiisseliKiisseli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 550
                          • Uusimaa

                          #13
                          Siitä ohjausvaihteesta löytyy paljonkin juttua tältä foorumilta. Jos kiinnostaa niin haulla löytää. Aina siinä ei ole enää kiristysvaraa vaan ohjaus alkaa tarraamaan keskiasennossa.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎