Announcement

Collapse
No announcement yet.

E23 728i 1983 kesäautoksi?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wikke
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 80
    • Fsdfg

E23 728i 1983 kesäautoksi?

Hyvää iltaa Bemaristeille! Täytyy kysellä asiantuntijoilta hieman neuvoa mahdollisen tulevan kesäauton tapauksessa

Sukulaiseni olisi myymässä kolmosautoaan vähäisten kilometrien vuoksi. Kyseessä on vuoden 1983 BMW 728i, alpinweiß, täysin karvalakkimalli manuaalivaihteistoineen. Ainoa sähköllä toimiva härpätin taitaa olla peilit. Autossa on mittarissa muistaakseni 230tkm, viime vuosina kulkineeseen on tullut kilometrejä vain 1000-1500 vuodessa. Talvet auto on viettänyt tallissa. Siitä on monta vuotta kun olen viimeksi auton kyydissä ollut, mutta hyvä kyyti oli ja kulkupuoltakin tuntui olevan ihan perustarpeiksi.

Millaisia kokemuksia foorumilaisilla on ko. korimallista ja erityisesti tuosta 2.8-litraisesta koneesta (sama kone taitaa olla 528i:n nokallakin)? Soppaahan se vie varmaan aika kivasti, mutta sillä ei ole kesäautona mitään merkitystä. Miten on koneen/tekniikan kestävyyden laita? Onko kori herkkä ruostumaan? Mitä asioita autosta kannattaa tarkistaa? Olen kuullut nokka-akseliongelmista ja vesivuodoista... Viimeksi kun autoa näin, niin oli ainakin päällisin puolin todella timmissä kunnossa. Valkoinen väri pääsee vielä oikeuksiin tuossa korimallissa. Sähkölaitteita on sen verran vähän että niiden kanssa varmasti pärjää.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16483
    • Asikkala

Paljonko sun pitäis siitä maksaa ? Ketjukone eli ei huolta hihnasta, ruostetta voi olla piilossa etupyörän kotelossa muovisen lokarin takan oven etupuolella nimim. kokemusta on mutta jos se on joku "papan helmi" niin epäilen, helppo tarkistaa. Oven alareunat toinen kohta samaan kok. vedoten, myös helppo tarkastaa.

Comment

• JoniB
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 551
      • Lappeenranta

Noniin..
      Ajoltaan e23 on yksi parhaista ajamistani autoista.
      Katso avattaren kuva... Siinä on oma kaunokaiseni..
      Ja mikäpä muukaan kuin valkoinen.

Nätisti ajellessa vie yllättävänkin vähän bensaa.
      matka-ajossa ajotietokone näyttää kulutukseksi kuormasta riippuen 8,5-
      9,5 litraa, siis nätisti ajettaessa. Saa sen toki viemään vaikka 30l/100 jos haluaa..

Yleensä (yhdistetty) kulutus vaihtelee itselläni siinä 10,9-12,5l/100
      Eli kohtuu taloudellinen.. Tai kuka mitenkin sen ajattelee

Eipä tuo auto mikään ohjus ole, muttei sillä jalkoihinkaan jää.. Ei pelkoa siitä.
      Ja varsinkin manuaalina melko mukava vehjes.
      Toiset tykkää automaatista, itse vain ja ainoastaan manuaalista.

ja kuten jr66 jo sanoikin niin ovien alareunat aika arka paikka ruostumaan.. Taitaa tosin olla kaikissa vähänkin vanhemmissa Bemareissa.

Suosittelen lämpimästi vanhaa seiskaa
      Koeajon jälkeen tiedät

Edit. Ja tuosta moottorista vielä sen verran kohtuu varmatoimisia nämä M30Bxx koneet..
      Vanhan liiton maa-moottoreita.
      Last edited by JoniB; 10-12-2006, 15:55.

Comment

• Jukka K
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 157

Minulla on hieman uudempi E23 728i '85 työmatka-autona, ympärivuotisena autona. Duunikaverilla on ollut useampia samankorisia 745:sia, hänen houkuttelemana ostin 728:n muutama vuosi sitten. Mukava, lämmin auto, jonka löytää helposti parkkipaikalta (ei tarvitse etsiä rekkarinumeron perusteella). Olen korjannut omastani ABS:n, hitsannut sisälokasuojien reiät edestä, vaihtanut lokasuojat, pyöränlaakerit, takajarrukilvet jne. Osia löytyy yllättävän hyvin ja Saksassa yksi kaveri harrastaa samaa korimallia enemmänkin:

Miellyttävä auto, joita ei taida olla kovin paljoa liikenteessä Suomessa. Toimii varmasti myös kesäautona.

Comment

• Wikke
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 80
          • Fsdfg

Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Auto irtoaisi 1000 eurolla. Kyselin hieman autossa olevista vioista. Tyhjäkäynti kuulemma humpaa kylmänä, ja ajoittain esiintyy nykimistä. Alavääntö on hieman kadoksissa myös. Itse veikkaisin syyksi ilmamäärämittaria? Myöskin pientä sähkövikaa on, esim. lämppärin puhaltimessa ei ole kuin yksi nopeus tallella. Maalipinta ei ole enää priima, vaan aurinko on jo hieman polttanut. Nämä ei vielä minua paljonkaan kavahduta, mutta ruostetta pelkään. Pohja on kuuleman mukaan hyvässä kunnossa (en tosin tiedä mitä lattiamattojen alta löytyy). Lokarin kaarissa on sukulaiseni mukaan ainoa näkyvä ruostekohta. Hieman pelottaa mitä etulokarin takaa löytyy, autoa ei nimittäin ole pesty eikä vahattu moneen vuoteen. Ei sillä kyllä paljoa olla suolapaskassa ajettukaan. Tekniikan kanssa pärjää aina mutta ruosteen kanssa menee jo melko haasteelliseksi...

Comment

• Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

Nykimiset voivat johtua perstuneesta & murtuilleesta kumiputkesta ilmamäärämittarin ja kaasuläppäkotelon välillä.

Comment

• Jukka K
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 157

Ostin omaan autooni vähemmän ajetun ilmamäärämittarin, entisen mittarin hiili oli kulunut niin paljon, että se aiheutti nykimistä. Ilmaletkujen kunto kannattaa tarkistaa, pienikin vuoto voi aiheuttaa nykimistä ja tyjäkäynnin aaltoilua. Lisäilmaluisti kannattaa myös puhdistaa ja tarkistaa, ettei se ole auki, kun moottori on normaalilämpöinen. Myös kaasuläpän asentotunnistin kannattaa mitata ja tsekata, että se on säädetty oikein. Lämmityslaitteen puhaltimen nopeuksien puuttuminen voi johtua rikkinäisestä vastuspaketista (löytyy lämmityslaitteen moottorin alta), viallisesta säätöpyörästä tai johtosarjan liittimistä. Hansikaslokeron kannen vasemmalla puolella olevan kapean suojan takaa löytyy valkoinen abikoliitinpari (8 kpl), joka kannattaa tarkistaa. Se voi olla irti tai liittimet eivät ole kontaktissa toisiinsa. Ruostetta saattaa löytyä, mutta peltihän on halpaa ja hitsaus (välillä) ihan mukavaa puuhaa. Toki jos autolla on ajettu pääsääntöisesti kesäisin, korroosion mahdollisuus on pienempi.

Comment

• jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16483
                • Asikkala

Originally posted by Wikke View Post
                Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Auto irtoaisi 1000 eurolla. Kyselin hieman autossa olevista vioista. Tyhjäkäynti kuulemma humpaa kylmänä, ja ajoittain esiintyy nykimistä. Alavääntö on hieman kadoksissa myös. Itse veikkaisin syyksi ilmamäärämittaria? Myöskin pientä sähkövikaa on, esim. lämppärin puhaltimessa ei ole kuin yksi nopeus tallella. Maalipinta ei ole enää priima, vaan aurinko on jo hieman polttanut. Nämä ei vielä minua paljonkaan kavahduta, mutta ruostetta pelkään. Pohja on kuuleman mukaan hyvässä kunnossa (en tosin tiedä mitä lattiamattojen alta löytyy). Lokarin kaarissa on sukulaiseni mukaan ainoa näkyvä ruostekohta. Hieman pelottaa mitä etulokarin takaa löytyy, autoa ei nimittäin ole pesty eikä vahattu moneen vuoteen. Ei sillä kyllä paljoa olla suolapaskassa ajettukaan. Tekniikan kanssa pärjää aina mutta ruosteen kanssa menee jo melko haasteelliseksi...
                Koita tinkiä 800€, no ei, tonni ei kuulosta pahalta (halpa). Osta pois, sittenhän tiedät mitä vikaa siinä on.

Comment

• JoniB
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 551
                  • Lappeenranta

Originally posted by jr66 View Post
                  Koita tinkiä 800€, no ei, tonni ei kuulosta pahalta (halpa). Osta pois, sittenhän tiedät mitä vikaa siinä on.

Näin on..
                  Tonnilla on jo halpa!!
                  ..Tai jos et itse osta niin sit mie ostan sen

Comment

• Freed
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 425
                    • Helsinki

Kyllä tuo e23:sen kyyti on erittäin mukavaa. Itselläni oli 86 vuoden 728i manuaalina. Ajoin autolla kaksi kesää ja yhden talven. Kaikilla osa-alueilla meni hyvin, tosin tuo talviajo vaati hieman totuttelua. Ainoastaan kerran auto jätti tiellä ja silloinkin mökin pihaan, vikana bensapumpun rele. Kaikkea pientä näprättävää autossa on kyllä aina. Mutta loistava valinta!

Ps. Autoni oli sama kuin joniB:llä nykyään..

Comment

• Wikke
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 80
                      • Fsdfg

Juuh, harmittavaa vain kun auto on 600km päässä, niin ei pääse helposti katsomaan. Mutta piakkoin on kuitenkin päästävä, autokuume senkun kohoaa. Jos auto osoittautuu kelpo peliksi ja siirtyy minun omistukseeni, pääsee se keväällä näyttämään kyntensä Euroopan kiertueelle, 10000km. Eka reissu tehtiin tuolla nykyisellä Mersulla, en epäile yhtään etteikö BMW:kin suorittaisi homman kunnialla kotiin.

Comment

• Guest's Avatar

No siis e23:han on AUTO... muttamutta, ainakin, omani kun on ollut selvästi TODELLA huonolla pidolla, niin aika kauhia mätäkasa... Kaikkeahan ei saa lähimmästä varaosaputiikista, eli saattaa tulla paikallisen BMW, varaosapuljun tiski äkkiä tutuksi. Tilaa on sisällä melkein liika, meinaa jopa eksyä autoonsa muttamutta itse aksoi omasta pommista alle ton tonnin mutta rahaa uponnut "käyttikseen" ihan tajuttomasti. Syy nyt on se että kaikkea "turhaakin" on uusiitu... Elieli jos koppa kondiksessa, pidän tota niin sanotusti jopa unelma-autona. OSathan nyt ei ole kallita, saksasta tilattunakaan, ainoa et kestäää... elieli osta poies jos siltä tuntuu. Toihan voi olla rtuuttavehkeenä jopa "taloudellinen" vrt. mun kaasari malli... Sorry sekavateksti.

Comment

• Wikke
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 80
                          • Fsdfg

No niin! Auto on pihassa. Ja 650 km taival takana. Auto pelaa kuin unelma, mahtava kyyti ja kulkeekin mukavasti tuohon Mersuun verrattuna. Ensi viikolla pitäisi alkaa purkamaan sitä suurinpiirtein atomeiksi ja käymään suurennuslasin kanssa läpi. Projektikertomusta voi olla luvassa.

Comment

• JuhKu
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 227
                            • Etelä-pohjanmaa

Hyvä ostos..

Varmasti makia peli, koitahan nyt ensiksi saada kuvia tuonne showroomiin ihmeteltäväksi, ennenkuin lyöt auton atomeiksi!

Uskon että löytyy muitakin kiinnostuneita kuin minä !

Mulla on pidemmän aikaa kiinnostus kasvanut näihin vanhempiin bemareihin ja mielestäni tää E23 on tosi tyylikkään näköinen ja yksi tyylikkäimmistä wanhoista isoista "laivoista"

Tämä on tosiaan varmasti ihan asiallinen auto kulutukseltaan manuaali vaihteisena, tuliko sitä kulutus mittaria katteltua minkälaisessa lukemassa pysyi maantiellä?
                            - A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -

Comment

• jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16483
                              • Asikkala

Katoppa myydään osat ja tarvikkeet "e23 728i -83" Enhän minä osia mitenkään tyrkytä mutta jos sattuisit jotain tarvimaan... Pakoputkistoon jos tarvit jotain niin on suhteellisen kalliita osia uutena, no kalliita ja kalliita mutta pitele jostakin kiinni tai istu tuolilla kun myyjä sanoo hinnan. Mulla ei ole putkiston osia eli ei ole ns. oma lehmä ojassa mutta varottelen tulevasta.

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎