Announcement

Collapse
No announcement yet.

e32 takakelkan puslat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaiwe
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 328
    • virrat

    e32 takakelkan puslat

    onko kukaan vaihtanut e32 noita puslia onnistuuko paikallaan vai onko tiputettava koko takakelkka alas. leimalla tuli hylätty kun oli kumpikin pusla tullut pois paikoiltaan n. 3cm näytti kyllä ehjiltä ne kumit ja katsastusmies käski ne vaan nostaa takaisin paikalleen mutta ei kai ehjät puslat oo sieltä pois tullut
    750 Oxfordgrun

    __
  • Erska
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 439
    • Tuusula

    #2
    Oiskos tuosta apua? takakelkan puslat on kutakuinkin samanlaiset kun tuossa E28 ohjeessa...

    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

    Nyt: VOLVO S60 D5 -03

    EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

    Comment

    • nut
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1613
      • Vaasa/Kauhajoki

      #3
      Ei tartte pudottaa, onnistuu ihan lattiatasossa koko remppa. Katso tuolta E34 FAQ-foorumilta se Lekan kuvitettu ohje operaatiosta. Vaihdossa menee vähän reilu tunti / puoli kunhan askartelee tuon ulosvetäjän.

      Linkki: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=74182
      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Tuossa kuukaus sitten vaihdoin. Tuossa irrotuspuuhassa kaiken a ja o on kunnon lämpö siihen puslan ympärille. Itse laitoin tuommosen kerta luokkaa suuremman ulosvetäjän kiinni puslan reunoille ja kunnolla lämpöä siihen ympärille. Pusla pullahtaa hitaasti sit ulos, 10 minuuttia per puoli. Ilman lämpöä ei tullu vaikka vähän enemmänkin yritti, puslan reunat vaan anto periks. Takaisin laitossa hallitunkin sidoin liinalla takakelkan ympärille ja tunkkasin hitaasti uuden paikoilleen.

        Aika kovaa hommaa ilman oikeita työkaluja, tein myös "näppärän" omavalmisteisen ulosvetäjän, mutta siitä tuli hiukkasen liian iso, samoin kuin ongelmista.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • jaiwe
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 328
          • virrat

          #5
          joo tarttee koittaa niitä vaihtaa meinas vaan korjaamon setä että takakelkka on pudotettava. on vaan ihmeesti ne sieltä tullut ehjinä pihalle jo monta senttiä
          750 Oxfordgrun

          __

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Näin tein omassani vaikka se e28 onkin.

            - Hitsasin puolentoista metrin pituiseen vesijohtoputkeen noin 10 senttiä korkean neliöputken palan.
            - Hitsasin neliöputken reunoista kiinni puslan alareunaan, poltin sitä ennen reunassa olevat kumit irti. Lämmityksessä oli halpahallin 20€ arvoinen kaasupoltin johon sopii retkikeittimen 1€ maksavat pienet kaasusailiöt
            - Kuumensin puslan kylkeä niin paljon että kumia alkoi tippumaan pisaroina puslan ja takapalkin välistä. Äänistä päätellen kumi kiehui välissä. Sitä riitti että lämmitti yhdestä kohtaa, takapyörä irti ja siitä avautuvasta aukosta tuli puslan kylki esiin.
            - Kunnon ote palkista ja edestakaisin nitkuttelemalla/pyörittämällä pusla alkoi tulla alaspäin reiästään.

            - Uusi pusla meni sisään isolla ulosvetämällä työntämällä. Lattaraudan pala puslan alareunaan ja ulosvetäjän käpälät takapalkin päälle. Siitä räikällä pyörittämällä se muljahti varsin vaivattomasti sisään. Sitä ennen rasvasin puslan ulkopuolen käsienpesuaineella liukkaaksi, sellaisella "limaisella".

            Koko hommaan meni puolitoistatuntia, ekakertalaiselta. Tietysti tuota ennen pitää irroittaa pultti alapäästä ja puslan lämmityksen aikana paineilmalla sammutella palavaa puslaa koska se tahtoo aika herkkään roihahtaa tuleen sieltä sisäpuolelta.

            Comment

            • Tommy T
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 268

              #7
              Originally posted by TheLoial View Post
              Näin tein omassani vaikka se e28 onkin.

              - Hitsasin puolentoista metrin pituiseen vesijohtoputkeen noin 10 senttiä korkean neliöputken palan.
              - Hitsasin neliöputken reunoista kiinni puslan alareunaan, poltin sitä ennen reunassa olevat kumit irti. Lämmityksessä oli halpahallin 20€ arvoinen kaasupoltin johon sopii retkikeittimen 1€ maksavat pienet kaasusailiöt
              - Kuumensin puslan kylkeä niin paljon että kumia alkoi tippumaan pisaroina puslan ja takapalkin välistä. Äänistä päätellen kumi kiehui välissä. Sitä riitti että lämmitti yhdestä kohtaa, takapyörä irti ja siitä avautuvasta aukosta tuli puslan kylki esiin.
              - Kunnon ote palkista ja edestakaisin nitkuttelemalla/pyörittämällä pusla alkoi tulla alaspäin reiästään.

              - Uusi pusla meni sisään isolla ulosvetämällä työntämällä. Lattaraudan pala puslan alareunaan ja ulosvetäjän käpälät takapalkin päälle. Siitä räikällä pyörittämällä se muljahti varsin vaivattomasti sisään. Sitä ennen rasvasin puslan ulkopuolen käsienpesuaineella liukkaaksi, sellaisella "limaisella".

              Koko hommaan meni puolitoistatuntia, ekakertalaiselta. Tietysti tuota ennen pitää irroittaa pultti alapäästä ja puslan lämmityksen aikana paineilmalla sammutella palavaa puslaa koska se tahtoo aika herkkään roihahtaa tuleen sieltä sisäpuolelta.
              Ois varmaan parempi kuitenkin tuikata kuivana sisään.
              ix---xi

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #8
                Se on vähän miten tykkää. Korjausoppaat suosittelee laittamaan saippuavesiseoksen väliin. Puslan ulkopintahan on kumia teräksen päällä. Se saattaa hankautua huonolla tuurilla pinnasta irti sisäänpäin työntäessä. Mitään öljypohjaisia rasvoja ei saa käyttää koska kumi voi reagoida niiden kanssa, hapertua tai kovettua.

                Vesipohjainen saippua kuivaessaan tavallaan "katoaa".

                Comment

                • jaiwe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 328
                  • virrat

                  #9
                  ok koitan niitä kuivana ensin sinne laittaa ku ilmat lämpenee. tarttee tehä pihassa ku on kaikki tallit täynnä jotain projekteja
                  750 Oxfordgrun

                  __

                  Comment

                  • Juho_P
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 313
                    • p-pohjanmaa

                    #10
                    Mun mielestä tilaa niiden puslien vaihtoon sillä itsetehdyllä ulosvetäjällä on vähän vähemmän kuin e34sessa mutta onnistuu toki vaihtaminen ilman että tiputtaa kelkan pois.
                    Takaisin laittaessa oli mun mielestä paras ratkaisu sillä kunnollisella ja suht isolla ulosvetäjällä ja plootun pala vain väliin kun painaa niitä puslia paikoilleen sieltä korvan yläpinnasta.
                    pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                    Comment

                    • jaiwe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 328
                      • virrat

                      #11
                      hienosti onnistu puslien vaihto tossa pihassakin kun sain lekalta hyvät piirustukset ulosvetäjään ja tilaa oli tossa e32 vaikka kuinka siellä kelkan ja pohjan välissä
                      750 Oxfordgrun

                      __

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Originally posted by jaiwe View Post
                        hienosti onnistu puslien vaihto tossa pihassakin kun sain lekalta hyvät piirustukset ulosvetäjään ja tilaa oli tossa e32 vaikka kuinka siellä kelkan ja pohjan välissä
                        Hyvä että puslatyökalu toimi, tuossa paremmat piirrustukset puslatyökalusta jotka löytvät myös siitä E34:n puslienvaihto jutusta.

                        Special thanks Rainelle työkalun piirrustuksista
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎