Announcement

Collapse
No announcement yet.

e32 735 langin vetopainot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    e32 735 langin vetopainot?

    Asentelin koukun tuossa seiskaan ja nyt kiinnostaa onko valmistaja ilmoitellut näille jotain painorajoituksia kärrynvetoon?
  • vitonen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 139

    #2
    Tuohon aikaanhan suurin vedettävän jarrullisen kärryn paino on mennyt auton omamassan mukaan. Jarrullinen vetomassa = auton omamassa.
    Jouduthan kuitenkin katsastamaan tuon koukun niin asemallahan se selviää.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Originally posted by vitonen View Post
      Tuohon aikaanhan suurin vedettävän jarrullisen kärryn paino on mennyt auton omamassan mukaan. Jarrullinen vetomassa = auton omamassa.
      Jouduthan kuitenkin katsastamaan tuon koukun niin asemallahan se selviää.
      Ei sitä tarvi tuonikäiseen (87) katsastaa enkä huvikseen ala siitä maksamaankaan.
      Nykylakia sovelletaan tänäpäivänä ja suurin jarrullisen kärryn paino menee joko auton valmistajan ilmoittaman, koukun valmistajan ilmoittaman tai auton kokonaismassan mukaan pienimmän näistä ollessa määräävä. Eli jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut painoja saa vetää kokonaismassan mukaan, koukun valmistaja = minä ilmoittaa kyllä riittävät lukemat. Jarrutonta saa vetää saman säännön mukaisesti mutta kuitenkin enintään puolet auton omapainosta, edelleenkin pienimmän arvon ollessa määräävä. Nyt kiinnostaakin onko valmistaja ilmoittanut pienempiä vetopainoja, toivottavasti ei ole ilmoittanut ollenkaan.

      Comment

      • ankkuli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 938
        • Hyvinkää

        #4
        VII painos omistajan käsikirjaa vuodelta -88 kertoo sivulla 99 seuraavaa:

        E32, kaikki mallit:
        Jarruitta 750kg
        Jarruin 1600kg

        Lisäksi lausahdus, että paikallinen penarikauppa neuvoo, millä ehdoilla tuon voi ylittää, jos 1600kg ei riitä. Muistaisin, että jonkun toisen automallin kohdalla lukemat oli erilaiset, sen mukaan, jos autosta löytyy öljykuuleri ja tehtaan vaununvetojouset.
        Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

        Comment

        • vitonen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2003
          • 139

          #5
          Originally posted by WSE1 View Post
          Ei sitä tarvi tuonikäiseen (87) katsastaa enkä huvikseen ala siitä maksamaankaan.
          Nykylakia sovelletaan tänäpäivänä ja suurin jarrullisen kärryn paino menee joko auton valmistajan ilmoittaman, koukun valmistajan ilmoittaman tai auton kokonaismassan mukaan pienimmän näistä ollessa määräävä. Eli jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut painoja saa vetää kokonaismassan mukaan, koukun valmistaja = minä ilmoittaa kyllä riittävät lukemat. Jarrutonta saa vetää saman säännön mukaisesti mutta kuitenkin enintään puolet auton omapainosta, edelleenkin pienimmän arvon ollessa määräävä. Nyt kiinnostaakin onko valmistaja ilmoittanut pienempiä vetopainoja, toivottavasti ei ole ilmoittanut ollenkaan.
          No sorge! Sinähän itse tiesit paremmin kuin minä..

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by ankkuli View Post
            VII painos omistajan käsikirjaa vuodelta -88 kertoo sivulla 99 seuraavaa:

            E32, kaikki mallit:
            Jarruitta 750kg
            Jarruin 1600kg

            Lisäksi lausahdus, että paikallinen penarikauppa neuvoo, millä ehdoilla tuon voi ylittää, jos 1600kg ei riitä. Muistaisin, että jonkun toisen automallin kohdalla lukemat oli erilaiset, sen mukaan, jos autosta löytyy öljykuuleri ja tehtaan vaununvetojouset.
            Harmi, on tuo jarrullinen rajoitettu kovin pieneksi. Tosin langissahan on tuota massaakin enemmän ja hydraulinen tasonsäätö takana, joten olisikohan kellään langin arvoja otteessa/muualla?

            Comment

            • Kharon
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 50
              • Espoo

              #7
              1600 kiloa manuaaliin tulee kokonaan tehtaan irroittettavasta koukusta, ei niinkään autosta. (Langi siis minullakin.)

              Siksi manuaali ilmoittaa sen: Koukku ei kestä enempää.

              Tosin hydraulipumppukin on kovilla kun yrittää nostaa moisen kuorman aisapainoa suoraksi, nimim. kokeiltu on.

              Vaikka oli telikärry ja aisapainoa hierottiin siirtelemällä kuormaa 5cm sinne ja 5cm tänne: Sitä jäi aika paljon ja silti meno ei ollut kovin vakaata, pienemmällä aisapainolla vaelsi vielä pahemmin, joten säädöksi meni.

              Todennäköisesti takapyöränripustuksesta vain ominaisuudet loppuvat moisella kuormalla ja se alkaa ohjailla itse itseään.

              Toki kärryn laatu tässä kohdassa alkaa olla merkittävä tekijä myös ja siitä ei vuokrakärryn kohdalla osaa sanoa mitään.
              E32 750i, -87
              E32 750il, -89

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎