Announcement

Collapse
No announcement yet.

e23 ajotietokone

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #16
    Ei, kyllä ne pitäisi olla siellä vasemman etukajarin takana. Molemmat, sekä OBC boxi että vakionopeussäädin.

    Paitsi että jos sulla on OBC II, silloin kaikki "äly" on siinä yhdessä ja samassa yksikössä ("näyttöyksikössä").

    t: Timo

    Comment

    • Freed
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 425
      • Helsinki

      #17
      Minulla on yksi laatikko siellä kaiuttimen takana,alhaalla.Kumpi se on?
      Onko OBC1 ulkoisesti sama kuin 2? Otanpa taas kuvia joten saan selvennettyä..Kiitos!

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #18
        Morjens,

        OBC I boxissa on kaksi liitintä, toinen on keltainen ja toinen on erivärinen (paska kun en muista). Eli siinä yhdessä ja samassa boxissa on on kaksi liitintä jonossa.

        Tuolta näyttää OBC I:n näyttö. Eli oikeassa ylänurkassa katkaisin josta voi valita eurooppa asetusten (km/h) ja jenkkiasetusten (mph) väliltä.

        OBC II:n näyttö (keskusyksikkö samassa paketissa) on erilainen, kaikkein alinpana on neljä näppäintä joissa "1000", "100", "10" ja "1".

        t: Timo

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #19
          Ai niin, vakionopeussäätimen boxi näyttää tältä.

          Ja tuossa huonokuva OBC II:sta.

          t: Timo

          Comment

          • Freed
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 425
            • Helsinki

            #20
            Kyllä se nyt siltä näyttäis että mulla on toi OBCII..Koska mulla on alimpana nuo 10,100..jne. napit. Mistäs sellaisen saisi ja onko kalliimpi tai muutenvaan vaikeampi vaihtaa?

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #21
              Sen vaihto on yksinkertainen juttu.
              - Otat radion pois + radion kehyksen
              - Irroitat kuskin puolen "jalkasuojan"
              - Irroitat lämppärin vaijerin
              - Poistat 4 mustaa ruuvia yläreunasta
              - Poistat 4 pulttia (10mm tai 13mm) radiokehyksen alaosasta
              - Vedät paneelia taaksepäin ja irroitat sähköpiuhat

              OBC II on kiinnitetty ko. paneeliin 4 ruuvilla, ne irti ja kampe on kourassa. En nyt muista että oliko siinä jopa sulake siellä persuuksissa. Eli vika voi olla jopa pelkästään siinä.

              Lamppuja niistä on ainakin palanut, itsekin jouduin ne uusimaan (valkoinen, neliönmallinen muovisuojus OBC II:n oikealla puolella). Sen kun vetää ulos, lamput löytyy sieltä. Itse korvasin ne kahdella (kirkkaalla) valkoisella ledillä, joihin lisäsin sopivat etuvastukset.

              Kalleudesta en tiedä, kysele Oili Jaloselta tai Bemu osasta. Tai seuraa asiaa eBaystä.

              t: Timo

              Comment

              • Freed
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 425
                • Helsinki

                #22
                Et satu tietämään sivua jossa olisi oikeen ohjeet kuvien kanssa kun olen vielä "aloittelija" ton bemarin kanssa..
                Kiitos!
                EDIT: Tässä on samanlainen kuin minulla on ja siitä on kuva takaa päin niin onko tuo keskellä oleva "tappi" se sulake vai jotain muuta.

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #23
                  Moikka,

                  Se tappi on lampun kanta. Näppäimien valolle.

                  Tuossa olisi eräs ohje jonka löysin. Sen mukaan siellä ei näy sulaketta takana, mutta tuo moduli näkyy, en nyt muista oliko siinä mitään ihmeellistä jos sen irroitti.

                  Mutta ko. ohjeestä näkyy miten vaihdetaan lamput näyttöön. Mutta silloinkin pitäisi näkyä ne lukemat himmeästi. Tarkista nyt kuitenkin ko. lampunkannoista yleismittarilla että resistanssí on nolla ohmia (eli lamput on kunnossa).

                  Tuollakin on hyvä artikkeli OBC 2:sta. E28:sta, mutta samanlainen se on kaikissa (E23, E24, E28, E30,....).

                  t: Timo

                  Comment

                  • Freed
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 425
                    • Helsinki

                    #24
                    Nyt OBC alkoi heräämään henkiin..!Näppäimistö valot syttyivät mutta näytössä ei näy mitään,ei edes himmeänä.Pitäisikö nyt kokeilla saada sitä toimimaan vaihtamalla näytön valot,jos se ei auto niin mitäs sitten?

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #25
                      Joo, kannattaa ottaa se "liuska" irti, mikä niissä kuvissa näkyi.

                      Mittaa yleismittarilla niiden lamppujen resistanssi, jos melkein 0 ohmia => ne on kunnossa. Jos ei ollenkaan ohmeja (eli ääretön) => lamput on rikki.

                      Oletko käyttänyt mittaristoa koskaan irti? Tarkista että mittariston takana on se keltainen(?) liitin (OBC liitin) paikoillaan. Muistaakseni se on samanvärinen kummassakin päässä, sekä OBC:n että mittaritaulun.

                      t: Timo

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #26
                        Ai niin, jos siihen jotain tulee kun sen OBC kytkee irroituksen jälkeen, niin siihen pitäisi tulla joko pelkkä 0 oikeaan laitaan tai sitten 0000. Muistaakseni toi eka, eli pelkkä 0.

                        t: Timo

                        Comment

                        • Freed
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 425
                          • Helsinki

                          #27
                          Ja mitenkäs se mittariston irroitus tapahtuu..?En oikein vielä ole ehtinyt autoon perehtyä niin paljoa kun se on ollut omistuksessani vasta 5kk.Ja perjantaina olisi katsastus,mutta renkaat on aika sileät...

                          Comment

                          • Freed
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 425
                            • Helsinki

                            #28
                            muuten tuli laite kuntoon mutta lamppujen vaihto näyttöön pitäisi suorittaa.kuinkas se tapahtuu omana virityksenä?ettei tarvitsisi ostaa uutta valotaulua.Huomasin sulakkeen 21 palaneen ja sitä uusiessa alkoi obc pilli huutaa,irroitin johdon pillistä ja hurraa,ajotietokone heräsi henkiin.

                            Comment

                            • tihuovin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1422
                              • Oulu

                              #29
                              Sinulla on joko varashälyttimen boxi sökö tai sitten se varashälyttimen "torvi" oikosulussa. Se on samanlainen kuin "töötin" torvi ja sijaitsee paisuntasäiliön etupuolella.

                              Se varashälyttimen boxi sijaitsee kuskinpuoleisen "polvisuojan" takana, tarkkaa sijaintia en muista, mutta jossain siellä. Se on musta muovinen boxi, n. kannettavan CD soittimen kokoinen, "kantti kertaa kantti" ja littana laatikko. Muistaakseni siinä on vihreä liitin kyljessä.

                              Mittaritaulu lähtee helposti. Irroitat vain ne kolme ruuvia yläosasta ja väännät varovasti yläosasta ulospäin. Muista vetää rattiakseli TÄYSIN taakse ja pistää pehmeä kangas siihen rattiakselin päälle, jottei plexi naarmuunnu.

                              Kun olet saanut sen mittaritaulun ulospäin, nykäiset liittimet irti (valkoinen, keltainen, sininen). Sen keskiosassa on sellainen musta lipare, nosta se ruuvimeisselillä ylös, lähtevät helpommin. Lisäksi pitää irroittaa automaattivaihteiston valitsinvalot, ABS merkkivalo + pari muuta liitintä (ainakin TEMPO = vakionopeussäätimelle ja ajotietokoneelle). Ne ovat muistaakseni L -mallisia ja vihreitä.

                              t: Timo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎