Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750iA -88 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2552
    • Kirkkonummi

    E32 750iA -88 kysymyksiä

    Tuli hankittua kovasti niukkavarusteinen 750iA -88, aj. 280tkm, josta hiukan pohdinnankohteita:

    -Moottori lämpömittarinsa mukaan on ajossa koko ajan hiukan keskiviivan oikealla puolella. Lämmöt eivät vaeltele tms, mutta ainakin ex-M5:ssa se keskiviiva ylittyi harvoin. Jäähdytin on alkuperäinen, mutta ed. omistaja on tehnyt venttiiliremontin, jossa yhteydessä viskokytkin ja termostaatti vaihdettiin. Vesipumppujen käyttömääristä ei tietoa. Aihetta huoleen?

    -Onko M70:ssä hydrauliset nostimet ja jos on, niin voiko näitä vaihtaa mitenkään "helposti", nostamatta kantta paikaltaan tms?

    -Kuten sanottu, sveitsiläinen karvalakkiversio jolloin poppiosasto on huono. Löytyisikö tietoa siitä, mitä E32 Hifi-paketissa oli lisää verrattuna normiversioon, löytyisikö näitä (lähinnä lisäkaiutinelementtejä/asennustarpeita) ja onko asennustyö inhimillinen? Tällä hetkellä autossa on kiinni mankka ja neljä kaiutinta, eli olisikohan seuraava aste vahvistin ja pari lisäkaiutinpaikka?

    -Ison tuuletinritilän päällä on ikäänkuin langattoman lukinnan vastaanottoyksikkö, mutta siinä on ledi ja kaksi pientä antennia molemmin puolin. Kuva on jossain foorumilla pyörinyt, mutta en muista mikä. Autosarjan sisäantenni vai jokin muu?
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    - Lämpömittariongelmaan on itsellä semmonen kokemus, että vanhemmiten toi itse anturi rupee raahaamaan mittaria ylemmäs. Itsellä toinen anturi näyttää mittarin viisarin verran yli keskivälin ja toinen anturi aavistuksen enemmän. Tämä toinen anturi ei myöskään edes kylmänä pudota mittaria sinisen alkuun.

    - Kannattaa kurkata venttiilikoppien alle ja katsastaa lian ja paskan määrä. Monesti jo pesevät öljyt (Teboil Gold) pukkaa helpottamaan lian aiheuttamia ongelmia. (itse naputtavien hydraulisten nostimien vaihdosta ei oo kokemusta)

    - Hifi-paketissa on edessä peilikolmiodiskantit, koelaudalla keskiäänet ja kickpaneeleissa midbassot. Takana midit ja diskantit. Blaukkarin vahvistin suoltaa äänen näille vehkeille. Purkuautossa ois ollu täydellinen hifisetti, mutta kerkesin sen jo dumpata. (koko auton)
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      On hydrauliset nostimet ja tuossa hieman perustietoa M70B50:stä:

      Klik
      Klik
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Petteri75
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2552
        • Kirkkonummi

        #4


        Aina liian myöhään liikkeellä.. No, jos uutta hifi-askartelusarjaa tulee eteen, niin saa ilmoittaa. Voisihan sitä ruuvata vaikka mitä oviin kiinni, mutta se ei vain ole siistiä.

        Voisihan tuolle M70:lle Forte-käsittelyä kokeilla teettää, siihen vain on vajaa 2tkm sitten tehty huolto. Tai sitten joku muu aiheuttaa ääntä, mahdollisia vikakohtiahan tuossa huhujen mukaan olisi hiukan enemmän

        Tuolla vehkeellä on ajettu 280tkm ja se myös tuntuu. Jos ex-M5:ni mittarilukema oli 128tkm mutta ei huoltokirjaa, niin ei se nyt paljoa valehdellut. Ovet paukkuvat kiinni eri tavoin, sisustus on aivan eri kunnossa, vilkku- ja cruisekytkimet olivat jäykempiä jne.

        Josta tuli mieleen vielä yksi kysymys:

        - Cruisen käyttövipu heiluu, onko tähän ns. helppoa korjausta?
        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2552
          • Kirkkonummi

          #5
          Yksi meinasi unohtua:

          -Mittarivirhe on kohtuuttoman suuri, reilusti yli 10%. Esim. 90 km/h vauhtia ajellessa nopeusnäyttötaulun mukaan vauhtia on melkein tasan 80 km/h. Pääseekö mittarinäyttämää mistään säätämään?
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • eeki
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 1966
            • HKI

            #6
            Originally posted by Petteri75 View Post
            .... ed. omistaja on tehnyt venttiiliremontin..
            ...
            -Onko M70:ssä hydrauliset nostimet ja jos on, niin voiko näitä vaihtaa mitenkään "helposti", nostamatta kantta paikaltaan tms?
            Onko kenenkään muun mielestä tässä jotain erikoista?

            Noh, sen enempää nyt arvioimatta kun en tiedä miltä se kuulostaa, pitää vain todeta että M70 nokat on sitten melko suolaisen hintaisia, nostajat (ja keinut?) taitaa olla samat kuin M40:ssä. Ei kannata siis antaa naputella niin pitkään että nokat on hajalla.
            Ducati 998 -02 //

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #7
              Petteri: vilkase näyttääkö ajotietokone oikein nopeuden. Jos näyttää, niin mittaristo irti, muovi pois edestä ja sormella pyöräytät viisaria. Omassa ainakin toi mittarivirhe pysyy ns. vakiona koko skaalan läpi (taino, ei ota yli 230 mittariin..) ja siihen nimenomaan on syynä ton itse viisarin väärä asento akselilla.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • jakusa
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 515
                • Lempäälä

                #8
                Originally posted by Petteri75 View Post
                Yksi meinasi unohtua:

                -Mittarivirhe on kohtuuttoman suuri, reilusti yli 10%. Esim. 90 km/h vauhtia ajellessa nopeusnäyttötaulun mukaan vauhtia on melkein tasan 80 km/h. Pääseekö mittarinäyttämää mistään säätämään?
                Katsoppas tuolta http://home.iae.nl/users/bts/obc.htm kohta 10. Eli ajotietskarin salavalikosta pääseepi käpistelemään nopeusmittarin korjauskerrointa.
                -after all is said and done more is said than done-


                Comment

                • biiemdabljuu
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 156

                  #9
                  On

                  Originally posted by eeki View Post
                  Onko kenenkään muun mielestä tässä jotain erikoista?

                  Noh, sen enempää nyt arvioimatta kun en tiedä miltä se kuulostaa, pitää vain todeta että M70 nokat on sitten melko suolaisen hintaisia, nostajat (ja keinut?) taitaa olla samat kuin M40:ssä. Ei kannata siis antaa naputella niin pitkään että nokat on hajalla.
                  Vihjaako lause siitä, että kysymyksen laatija epäilee edellisen omistajan puheita venttiiliremontista? Eli on kertonut tehneensä remontin, mutta toisessa yhteydessä kieltänyt avanneensa koneen kantta. Mene ja tiedä, kai se muuten onnistuu mutta venttiilejä ei kyllä kannen läpi vaihdeta.
                  "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                  Comment

                  • eeki
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 1966
                    • HKI

                    #10
                    Originally posted by biiemdabljuu View Post
                    Vihjaako lause siitä, että kysymyksen laatija epäilee edellisen omistajan puheita venttiiliremontista? Eli on kertonut tehneensä remontin, mutta toisessa yhteydessä kieltänyt avanneensa koneen kantta. Mene ja tiedä, kai se muuten onnistuu mutta venttiilejä ei kyllä kannen läpi vaihdeta.
                    Tai sitten on tehnyt kyllä remontin, mutta todennut että ei näitä kaikkia nostajia tartte vaihtaa ja kyllähän näillä nokilla voi vielä ajaa. Vaihtoehtoja on monia.
                    Ducati 998 -02 //

                    Comment

                    • aa750il
                      Bimmer Rookie
                      • May 2005
                      • 31

                      #11
                      Mittarivirhe voi johtua myös alhaisesta jännitteestä.

                      Kun ajelin oman auton kotiin pelkän akun virroilla näytti nopeusmittari reilusti vähemmän kuin todellinen nopeus.

                      Sitä mukaa kun virta väheni nopeusmittarin virhe kasvoi.


                      Lämpömittarin viisari on minulla ollut aina hieman yli puolenvälin. Olettaisin normaaliksi.
                      BMW750iL

                      Comment

                      • Petteri75
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2552
                        • Kirkkonummi

                        #12
                        No ainakaan vielä ei ole auto jättänyt tielle ja toivottavasti virtaa riittää, laturin vaihto ei taida olla tuossa moottoritilassa mitään herkkua. Mutta lisää ongelmia - kaasupoljin menee pohjaan auton ollessa käynnissä ja suhinaa kuuluu. Vuotaako jarrutehostin jostain? Ei jaksa uskoa, että järjestelmässä olisi ilmaa koska silloin sitä joutuisi pumppaamaan (kuten sitä muinaista Fiat 127:aa.. ). Kenelläkään kokemuksia jarrutehostajan vaihtotyöstä E32:en kanssa?

                        Ei siellä nostaja naputtanutkaan, jotain sivuääniä kyllä. Myyjä oli pappakerhon puolelta, teki venttiiliremontin itse. Ja aika paljon muutakin.

                        Vielä lisää ongelmia. Shifterin kahva on löysä - onko tähän jotain pikapatenttia (holkki ruuvin ympäri) vai onko ainoa korjaus vähemmän käytetty vaihteenvaihtajan kahva?
                        Last edited by Petteri75; 03-08-2007, 14:20.
                        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                        Comment

                        • aa750il
                          Bimmer Rookie
                          • May 2005
                          • 31

                          #13
                          Omassa sain kiristettyä vaihdekepin kahvan kiinnitysruuvia kiristämällä.
                          Pakkaa vaan löystymään itsekseen. Voisihan siihen ruuviin vähän lukitetta laittaa ettei löystyisi.

                          Mutta ei taida sinun tapauksessa kiristys auttaa?!
                          Saisikohan siihen viriteltyä isomman ruuvin tai jotain?
                          BMW750iL

                          Comment

                          • Petteri75
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2552
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            Originally posted by aa750il View Post
                            Omassa sain kiristettyä vaihdekepin kahvan kiinnitysruuvia kiristämällä.
                            Pakkaa vaan löystymään itsekseen. Voisihan siihen ruuviin vähän lukitetta laittaa ettei löystyisi.

                            Mutta ei taida sinun tapauksessa kiristys auttaa?!
                            Saisikohan siihen viriteltyä isomman ruuvin tai jotain?
                            Kävin hakemassa Laakkoselta alkup. ruuvin, joka oli kahvassa kiinniollutta hiukan pidempi. Kyllä sifteri pysyy tangossaan kiinni, mutta heiluu siinä. Itse ajattelin jotain muoviholkkia tms. Täytynee jokin patentti kehitellä, monen muun pikkuvian lisäksi.

                            Nyt pääsin itse vihdoin ajelemaan autolla - viikossa siihen on tullut vajaa 1000km, josta vaimo on ajanut suurimman osan. Ilmeisesti pehmeäkulkuisessa automaattivaihteisessa on sitä jotain

                            Pakko tunnustaa, että nyt vasta katselin hiukan sinne jalkatilaan. Aivan kuin kick-panelien kohdalla ritilöitä olisi ja jotain tärinää radion ollessa päällä tuntuu. Olisikohan siinä sittenkin ne "mid-bassot", vain peilikolmiot puuttuisivat? Kun ne tulevat kohta, niin saako vaivattomimman asennuksen originaalivahvistimella, jossa on jakosuodin jo valmiiksi säädetty? Nuo hifi-hommat eivät koskaan ole osuneet kunnolla kohdalla.. Esim:

                            Jos minulla on edessä kolmet ja takana yhdet kaiuttimet, kuinka monikanavaisen vahvistimen tarvitsen? Voiko niistä yleensä säätää taajuusalueen kanavaparikohtaisesti?
                            Last edited by Petteri75; 04-08-2007, 16:01.
                            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                            Comment

                            • bember
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 479
                              • Kirkkonummi

                              #15
                              shifter

                              Löytyy kirkkonummelta tuollainen hyvin säilynyt musta nahkainen shifteri.
                              Realoem:issa näyttää olevan kovasti arvokas tuo, etten ihan parilla eurolla raaski luopua, mutta toisaalta vaihto tuntuis mielekkäämmältä, niin ei tarvitse niin kovasti hinnoitella, joten mitä sulla löytyis ylimääräistä? Onko esim. orig aluvanteiden keskiö-peite-kansia?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎