Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750il ohjaustehostimen nesteet loppu.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    E32 750il ohjaustehostimen nesteet loppu.

    Olin lähdössä kotoa liikkeelle, kun huomasin, että check control herjaa ohjaustehostimen nesteiden olevan vähissä. Tsekkasin säiliön ja tyhjähän toi oli. En sitten viittiny lähteä mihinkään.

    Eli ongelma on ilmeisesti jostakin vuotava ohjaustehostimen nesteiden letku, eikö? Käyttöohjekirjassa käskettiin laittamaan Pentosin 7.1. aineet sisään, mikäli nesteet on vähissä. Saako noita Pentosin 7.1 litkuja esim. motonetistä?

    Lisäksi, onko ton ohjaustehostinsysteemin huuhteleminen, mahdollisten vuotokohtien tarkistaminen, vuotavien letkujen vaihto ja lopulta täyttö, miten hankala homma? Laakkoselle en tota värkkiä todellakaan ole viemässä, joten riittääkö noihin E32 750il ohjaustehostin hommiin ihan perushuoltamon osaaminen, mitä mieltä olette?
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Ei tuossa tehostimessa mitään mystistä ole. Suurella todennäköisyydellä vuotaa jostain painepuolen banjoliitoksesta, ja saattaa korjaantua pelkästään tiivisteprikat vaihtamalla. Ei muuta kuin auton alle liitoksia tutkimaan.

    Tuota Pentosin 7.1 pitäisi vastata Febi 6162, vihreä neste valkoisessa purkissa. Jos koko järjestelmän huuhtelee, samalla tilalle vaihtaa synteettiset Febi 6161, vihreä purkki.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14497
      • Oulu

      #3
      Mites E30:ssä, tuolta vänkärinpuolelta painepuolelta jostain letkujen paikkeilta vuotaa. Sieltä hammastangon päästä.

      Vai pitäskö se ottaa koko tanko remonttiin? Ei noita ilmeisesti voi sen kummemmin voi kiristää.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Raputurkki
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 545
        • Suomi

        #4
        Tarkastelin ojaustehostimen säiliötä lisää ja huomasin, että säiliön pohjalla vielä oleva neste oli väriltään luumunpunaista. Eikö pentosin 7.1 pitäis olla vihreää???

        Mitäköhän litkua edellinen omistaja on tonne mennyt laittamaan? Nyt mun on vissiin pakko huuhdella toi systeemi, koska noita eri aineita ei tietääkseni saa sekoitella ristiin, eikö?

        Onko kenelläkään mitään aavistusta, mitä kamaa vois olla luumunpunainen neste ohjaustehostimen säiliössä. Ei se ainakaan tota pentosin 7.1:ä ole, mitä siellä pitäis olla.

        Comment

        • Heguli
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 815
          • www.e30m3.fi

          #5
          eiköhän se "luumunpunainen neste" liene jotain helvetin vanhaa ja likaista atf:ää joka on uutena väriltään punaista
          Die beste fahrt mit hosen an, BMW

          Comment

          • Raputurkki
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 545
            • Suomi

            #6
            Joo, ATF:ää mäkin veikkaisin sen olevan. Löytyykö neuvoja ton systeemin huuhtelemiseksi? Bentleyn manuaalissa ei ainakaan neuvota, miten toi kannattaa huuhdella. Ajattelin lyödä nyt kunnolla uudet nesteet sisään ja samalla tsekata, mistä toi vuotaa.

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Raputurkki View Post
              Joo, ATF:ää mäkin veikkaisin sen olevan. Löytyykö neuvoja ton systeemin huuhtelemiseksi? Bentleyn manuaalissa ei ainakaan neuvota, miten toi kannattaa huuhdella. Ajattelin lyödä nyt kunnolla uudet nesteet sisään ja samalla tsekata, mistä toi vuotaa.
              Arvoin RealOEM:sta tuon kuvan, liekö sinulla tuon näköinen. KLIK
              Huuhtelu/ilmaus: Kierrosta öljysäiliöön tuleva paluuletku (nro 7) irrotetaan ja ohjataan keruuastiaan. Tulpataan säiliön paluuliityntä esim. letkunpätkällä. Auto käynnissä rattia pyöritetään äärilaidasta toiseen (keula mielellään pukeilla), samalla säiliöön kaadetaan vajentuessa koko ajan tuoretta nestettä. Moottori seis, kun paluulinjasta keruuastiaan tulee uutta nestettä. Kasataan systeemi ja täytetään säiliö merkkiin. Tuossa huuhtelussa tarvitaan 2-3 litraa uutta nestettä. Tässä tapauksessa nestettä saattaa mennä enemmänkin, koska kierrossa näyttäisi olevan jonkinlainen painevaraaja. Ne purkit kannattaa avata valmiiksi ja pitää käsillä, koska säiliö tyhjenee aika vauhdilla.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Raputurkki
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 545
                • Suomi

                #8
                Kiitoksia ohjeesta. Täytyy vielä löytää se vuotokohta. Paha sanoa, mistä systeemi vuotaa, kun en ole päässyt vielä auton alle kattomaan. Voi olla, että nesteet on vuotaneet hitaasti pihalle, eikä letkuissa välttämättä ole mitään repeämää.

                Comment

                • Jaska PKP
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 123

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Arvoin RealOEM:sta tuon kuvan, liekö sinulla tuon näköinen. KLIK
                  Huuhtelu/ilmaus: Kierrosta öljysäiliöön tuleva paluuletku (nro 7) irrotetaan ja ohjataan keruuastiaan. Tulpataan säiliön paluuliityntä esim. letkunpätkällä. Auto käynnissä rattia pyöritetään äärilaidasta toiseen (keula mielellään pukeilla), samalla säiliöön kaadetaan vajentuessa koko ajan tuoretta nestettä. Moottori seis, kun paluulinjasta keruuastiaan tulee uutta nestettä. Kasataan systeemi ja täytetään säiliö merkkiin. Tuossa huuhtelussa tarvitaan 2-3 litraa uutta nestettä. Tässä tapauksessa nestettä saattaa mennä enemmänkin, koska kierrossa näyttäisi olevan jonkinlainen painevaraaja. Ne purkit kannattaa avata valmiiksi ja pitää käsillä, koska säiliö tyhjenee aika vauhdilla.
                  Pitääkös muuten tuossa ilmauksessa/huuhtelussa ottaa jotain huomioon koska Langissahan on perän tasonsäätö? Sama nestehän se kiertää takaiskareissa.
                  BMW 740IL

                  Comment

                  • Raputurkki
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 545
                    • Suomi

                    #10
                    Nesteen määrä on isompi tasonsäädöllisissä. 1,8 litraa menee sisään. Lisäksi Bentleyn manuaalissa ohjattiin nostamaan perä ylös uusia aineita laitettaessa. Ilmeisesti tasosäätösysteemiin saadaan öljyt paremmin sisään kun perä on ilmassa...?

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Jaska PKP View Post
                      Pitääkös muuten tuossa ilmauksessa/huuhtelussa ottaa jotain huomioon koska Langissahan on perän tasonsäätö? Sama nestehän se kiertää takaiskareissa.
                      Nyt pistitkin pahan. En tiennytkään, että tuo tasonsäätö on hydraulinen ja yhteydessä ohjaustehostimeen. Tuntematta järjestelmää tarkemmin en osaa sanoa, miten nesteet tasonsäädön letkustossa ja painevaraajissa vaihtuvat. Eli nesteiden vajaus voisi johtua myös vuodosta tasonsäädön palikoissa?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Raputurkki
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 545
                        • Suomi

                        #12
                        Joo periaatteessa varmaan voi johtua myös tasonsäädön palikoiden vuodosta. Kuitenkin mä veikkaan, että check control ois varottanu mulle esim. "niveauregelung" ongelmasta, mikäli tasonsäätö olisi menossa perseelleen. Ainoa huomautus, mitä mulle tuli oli toi "oelst. lenkhilfe".

                        Toivon ainakin, että vuoto ei olis tasonsäädössä. Veikkaan, että sen vuodon korjaaminen tulisi kalliimmaksi? Vähän tää kyllä huolestuttaa, kun noi ohjaustehostimen nesteet toimii mun nähdäkseni samalla myös tasonsäädön nesteinä ja ohjekirjan mukaan vielä "bremshydraulik" nesteinä.... perkele.

                        Comment

                        • aa750il
                          Bimmer Rookie
                          • May 2005
                          • 31

                          #13
                          Näin se on. Hydrauliikka homma ainakin 750il on yhteydessä jarruihin, ohjaustehostimeen ja tasonsäätöön.
                          Tästä linkistä periaatekuva.
                          Samassa kuvassa järjestelmän eri variaatioita.
                          Esim. omassa 750il 1988 on tuo vasemmalla ylhäällä oleva systeemi, jossa brakebomb on erillinen. Ja niin kuin näkyy(return point unknown) kaavio ei ole täydellinen vaan netistä löytämäni ilmeisesti jonkun harrastelijan tekemä.
                          BMW750iL

                          Comment

                          • RÄKÄNOKKA
                            Newbiemmer
                            • Nov 2007
                            • 10
                            • wc

                            #14
                            Mites tuo tasonsäädön tulisi toimia? Saako siihen perseenkorkeuteen itte vaikutettua jostain? Ittellä on vissiin jotain feelua systeemissä, koska aamuisin näyttäis siltä että perse olis yön aikana laskenut alas. Tosin mulla on kyllä aikamoinen määrä aarteita takaboksissa....

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              Originally posted by RÄKÄNOKKA View Post
                              Mites tuo tasonsäädön tulisi toimia? Saako siihen perseenkorkeuteen itte vaikutettua jostain? Ittellä on vissiin jotain feelua systeemissä, koska aamuisin näyttäis siltä että perse olis yön aikana laskenut alas. Tosin mulla on kyllä aikamoinen määrä aarteita takaboksissa....
                              Sulla vuotaa säätöventtiili vähän takaisinpäin. Ei sinänsä haittaa jos käynnistyksen jälkeen perä nousee normikorkeuteensa. Säätöventtiilin käyttötangon pituuttaa/kiinnitystä muuttamalla saa perän korkeuden määriteltyä haluamakseen, en muista oliko ihan mutterisäätö mahdollista. Samalla täytyy tietysti kajota siihen anturiin ettei herjaa 8 minuutin kuluttua niveauregelung tai suspension levelling.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎