Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32:n nesteet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E32
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 4

    E32:n nesteet?

    Hommasin just tuonti E32 735 -88:n ja ajattelin nyt ensiksi vaihtaa vähän nesteitä.

    Olen kuullut, että ohjaus/jarrutehostinnesteenä tulisi käyttää ainoastaan bemarin omaa. Motonetista löytyy kuitenkin keltaista ja vihreää orkkislitkua. Kumpi olisi oikeaa vai onko väliä kumpaa laittaa. Tällä hetkellä sisällä olevista ei ota oikein selvää...

    Manuaalilaatikon kyljessä on lätkä ATF only. Onko se ainoa ja oikea vaihtoehto, kuulostaa mulle vähän oudolta. Tiedän kyllä että jotkut muutkin autovalmistajat käyttää ATF:ää manuaaliaskeissa, mutta kuitenkin...Jos siis kuitenkin sitä, niin onko tarkkaa minkälaista, Dexron III,II, jotain muuta? Mulle on suositeltu myös synteettistä 75W/90 laatikkoöljyä sinne.

    Sitten toi perä. Lukollisellehan suositellaan Mobil VS 500 ja ilman VS 600. Ajossa vaikuttaa, että se lukko löytys ku ei tarjoo vaan yhtä pyörää suddaamaan millään, mut tiedä nyt tästä ku käsi on (eka takavetoinen). Mistä kohtaa perästä löytäis sen numeron, että voisi vielä varmistaa. Onko toi perä ylipäätään tarkka mitä sille juottaa?

    Moottoriöljyjen ja jarrunesteiden suhteen ei kai ole sen ihmeellisimpiä erityisvaatimuksia, samaa kun muihinkin?

    Jäähdytinnesteet vaihdoin jo termarin vaihdon yhteydessä, laitoin varmuuden vuoksi sitä orkkis sinistä. Eroaako se oikeasti muista?

    Niin, ja vielä. Mistä tähän kannattaa kysellä jatkossa varaosia? Noi perus kulutusosat löytyy näköjään Motonetinkin listalta, mutta jos jotain eksoottisempaa menee, en ekana haluaisi Laakkosen tiskille mennä köyhtymään...

    Kiitoksia tiedoista etukäteen!
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Re: E32:n nesteet?

    Originally posted by E32
    Sitten toi perä. Lukollisellehan suositellaan Mobil VS 500 ja ilman VS 600. Mistä kohtaa perästä löytäis sen numeron, että voisi vielä varmistaa. Onko toi perä ylipäätään tarkka mitä sille juottaa?
    Perän takakannen kiinnityspultin alle kiinnitettynä saattaa löytyä peltilätkä jossa on numeroita (perän välitys) ja mahdollisesti S-kirjain joka kertoo että lukko löytyy. Jos olet epävarma niin laita lukkoöljyä, se kyllä käy lukottomaankin. Toisinpäin ei käy.

    Eräs paikka osien hankintaan on KL-varaosat.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • ankkuli
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 938
      • Hyvinkää

      #3
      pohdin samoja juttuja tossa itsekin aikaisemmin.



      ohjaustehostimen öljysäiliön kannessa saattaa olla vinkki tyypistä. tai osta saman väristä kun entinenkin on.

      lueskeltuani erilaisia foorumeita ja saksalaisten pajojen vinkkisivuja alan olla yhä vakuuttuneempi täyssynteettisten öljyjen sopimattomuudesta (vanhaan)bemun koneeseen. kesäksi siis 15W40 ja talveksi 10W40. jossain peloteltiin jopa kansivaurion vaaralla jos on väärät öljyt. tiedä sitte.

      lootaan ATF:ää ja perään sit jotain muuta. varmin (ja helppo) tapa tarkistaa onko lukkoperä vai ei on tunkata perä murikasta ylös ja pyörittää yhtä fillaria. toinen pyörä pyörii samaan suuntaan-> lukko, eri suuntaan-> ei lukkoa.

      lukkoperä on mainittu myös takapenkin alla olevassa optiolapussa (jos on tallella). koodi 209 tms.
      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

      Comment

      • E32
        Newbiemmer
        • Aug 2004
        • 4

        #4
        Kiitos tiedoista!

        Löysin tänään sen lätkän perämurikasta ja ässähän se siellä oli. Lähipäivinä olis menossa Castrolin SAF-XJ:t (Mobilin VS 500 on kiven alla) perään. Laatikkoon suositeltiin Castrolin SMX-S:ää, synteettinen 75W/85.
        Ihmettelivät myös tossa paikallisessa autotarvikeliikkeessä sitä ATF-suositusta. Myyjä oli muistavinaan, että tota 260-laatikkoa on käytetty jossain Opeleissakin, mutta niissä ei ole ATF:ää?

        Ohjaustehostimen säiliön kannessa lukee "ATF only" ja mömmö on just sen väristä, että sinne on lisättykin vähä mitä sattuu. Ostin kuitenkin tänään sitä "oikeaa" vihreetä, vaikka kannesta päätellen voi laittaa mitä vaan...

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by E32
          Kiitos tiedoista!
          Ohjaustehostimen säiliön kannessa lukee "ATF only" ja mömmö on just sen väristä, että sinne on lisättykin vähä mitä sattuu. Ostin kuitenkin tänään sitä "oikeaa" vihreetä, vaikka kannesta päätellen voi laittaa mitä vaan...
          Mä en ole vielä ainakaan nähnyt vihreää ATF:ää...
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Masinol
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 988
            • "Turku"

            #6
            ATF voi toimia myös yleisnimityksenä.... Automatic Transmission Fluid
            Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

            Comment

            • E32
              Newbiemmer
              • Aug 2004
              • 4

              #7
              Ostin siis sitä vihreää "virallista" Febi Bilstein "BMW" ohjaustehostinnestettä...Säikähdin niitä kirjoituksia esim. motonetin foorumissa, että se jarrutehostimen paineenvaraaja ottaa siipeensä "vääristä" nesteistä. Tiedä sitten, mikä on väärää ja oikeeta, kun kuitenkin ATF:ää on synteettistä ja mineraalia ym. niin voi ton kannen mukaan luvallisesti laittaa vähän mitä vaan. No anyway, voihan noi olla ihan Esson baaristakin noi jutut, mutta ajattelin nyt ottaa "varman päälle".

              Niin ja laatikon kyljessähän on punainen lätkä ATF Only. Vaihdoin laatikkoon öljyt, ja se ulostullut liemi ei todellakaan ollut ATF:ää...
              Vanhoilla öljyillä riitti nämä arktiset 10 astetta lämpöa aamupäivästä, niin 1 -) 2 vaihto ekan kilsan aikana vaati aika paljon voimaa, pari ekaa vaihtoa ei meinannu mennä millään. Tänä aamuna uusilla Castrol SMX-S (75W/85) menee vaihteet päälle tosta vaan, kylmänä ja lämpimänä. Että aika tuhtia toi vanha öljy "ATF":ksi...

              Niin ja vielä, autossa on aukoton huoltokirja ja kaikki huollot on tehty bemarilla. Vaihtoehdoiksi siis jää, että edes tehtaalta lähtiessä, ei ollu sisällä ATF:ää tai virallisessa huollossa on jossain huollossa laitettu ihan jotain muuta. Yksi vaihtoehto on myös tietenkin se, että tuolla etelän lämmössä käytetään huollossa kenties olosuhteisiin paremmin soveltuvia (paksumpia) öljyjä?

              Okei, ehkä vähän turhaa viilaamista, mutta vaan ihmetyttää...Pääasia että kärry kuitenkin toimii.

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                (Nyky)käsitykseni mukaan vanhemmat manuaalilaatikot syövät 75W/85 tai 75W/90 öljyä, eli normaalia vaihteistoöljyä. Uudempiin sitten passaa pelkkä tavallinen ATF, esim. Mobil ATF 210. (Lähde: Mobil'in öljyopas tarvikeliikkeessä selailtuna)

                Mulle ne möi väärät (ATF), kun piti olla Mobil SHC. Vaihto tapahtui muistaakseni 1985-1986 korvilla.

                Ihmeen vaikeaa on asiallisen ja VARMAN tiedon saaminen asiasta. Itse etsin kissojen ja koirien kanssa tietoa mitä öljyä laitetaan M535:n manuaaliaskiin. GOOGLEttamallakaan en löytänyt, ehkäpä en osannut oikeita hakusanoja.

                Myös BMW diileri oli tietämätön asiasta. Kaivelivat kyllä tietsikalta, mutta "ei näin vanhoista muista/tiedä". Itsekään en löytänyt sitä tietoa ETK:lta enkä TIS CD:ltä.

                t: Timo

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎