Announcement

Collapse
No announcement yet.

e32 730iA koeajo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JonniH
    Newbiemmer
    • Oct 2007
    • 7
    • Oulu

    e32 730iA koeajo.

    Kävin tuossa päivällä koeajamassa kyseistä autoa ja ihastuin heti.

    Mutta mukavan kaupunkiköröttelyn ja kiihdyttelyn jälkeen pääsin motarille. Ei ilmeisesti ole asiat kunnossa, kun yli 90km/h vauhdissa auto alkaa "tutista" ei paljoa, mutta huomaa kyllä selvästi, lähinnä penkin välityksellä. Mikä mättää? Koiranluita yms. kuulemma vaihdettu ja "klappia ei ole missään." Sitten toinen mietityttävä asia oli se, että auto vaikutti tehottomalta esim. rampilta kiihdytettäessä. Ei ole mitään vertailukohtaa, joten asia jäi vaivaamaan. Onko 3l kone tosiaan laiska?
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 925
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Tutina johtuu varmastikin näistä bemarin perus"vioista" eli joku/jotkut puslat on väljiä. Esim. Reaktiotangon puslat edessä menee pehmeiksi, eivät siis välttämättä ole näkyvästi rikki.

    Ja eikait tommonen kuitenkaan kovin pirteä mahda automaattina olla. Tehoja taitaa olla ilmoitettu se noin 190hp ja kun omamassaa 1700+kg niin ei se ole raketti. Lisäksi isot ja hiljaiset autot usein tuntuvat olevan laiskempia, kun vauhti ei samalla tavalla tunnu.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • ongelmalapsi
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1063
      • Hämeenlinna

      #3
      Se 3 litranenhan on pienin tuohon koriin joten ei se mikään kova kulkunen peli voikkaan olla, tosin isossa autossa ei vauhti tunnu.
      Etupäähän saat sitten uusia reaktiotangot, alatukivarret ja kaikki raidepäät (yhteensä 4 reidepäätä) näillä tärinä loppuu, ja jos keinuu kuin jenkki niin se ei kuulu seiskan ominaisuuksiin vaan iskareissa vikaa.. näin kävi yhdessä seiskassa ja alustaan upposi 1200€ josta voit ottaa pois 399 jos et laita uutta jousi kierrosta. ja tuo hinta itse tehtynä....
      -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
      -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
      -Voimaa.com Ohjelmoinnit
      -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
      -Ilmastointi huolto alkaen 69€
      Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
      GMC Topkick C6500 rollback -95
      Ford F-350 4X4 Wrecker -97
      E46 330xiA -02
      Chrysler neon -99

      Comment

      • -Dobermann-
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1021
        • Jyväskylä

        #4
        Tehoasiat tuossa jo tulikin todettua, mutta eiköhän yksinkertaisin ja halvin tapa tutkia noita täristyksiä ole käyttää vanteet tasapainotettavina. Samalla katsovat että ovat suorat. Vasta sen jälkeen lähtisin etsimään syyllistä jostain muualta.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14474
          • Oulu

          #5
          Sepä tahtoo olla vaan karu totuus, että tuo E32/E34 alkaa sitä ikäluokkaa olemaan, että alusta remonttia saa tehdä, jos ei tiettävästi edellinen omistaja ole palikkaa laittanut alle. Alatukivarsia ja reaktiotankoja sais melkein olla varastossa muutama pari aina varalle, kun rupeaa kolisemaan.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • jappi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 206

            #6
            Originally posted by -Dobermann- View Post
            Tehoasiat tuossa jo tulikin todettua, mutta eiköhän yksinkertaisin ja halvin tapa tutkia noita täristyksiä ole käyttää vanteet tasapainotettavina.
            Kunhan on ensin katsottu, että vanteissa on oikean kokoiset keskiöreiät.

            Comment

            • Jk-81
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 335

              #7
              itsellä on vastaava 730ia, eikä se tosiaan mikään raketti ole.
              cruisailu on kivaa isolla tukevalla autolla, kiihdytyskaistalla ei jää jalkoihin motarille mentäessä mut en ihan heti menis kuitenkaan varttimailissa ketään haastamaan.

              Ikäpolveensa nähden hyvä auto ajaa, pitää vaan tosiaan muistaa ettei nämä uusia autoja ole. Jotain pientä laittamista näissä on aina.
              e36 328 touring *projekt*
              Opel Fazira -08 *muumimobiili*
              Opel Corsa -00 *kauppakassi*
              ex:e32 730ia

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2510
                • Länsirannikko

                #8
                Originally posted by zener View Post
                Sepä tahtoo olla vaan karu totuus, että tuo E32/E34 alkaa sitä ikäluokkaa olemaan, että alusta remonttia saa tehdä, jos ei tiettävästi edellinen omistaja ole palikkaa laittanut alle. Alatukivarsia ja reaktiotankoja sais melkein olla varastossa muutama pari aina varalle, kun rupeaa kolisemaan.
                730 on valitettavasti myös tietynlainen väliinputoajamalli, taloudellisemman ajon ystävät tuskin valitsevat ensimmäiseksi min. 1700kg painavaa lahnaa ja muihin ominaisuuksiin kiintyneet taas ottavat helposti ainakin sen pykälää isompikoneisemman vaihtoehton. Lisäksi E32:n klassinen ja ylevä, joskin aavistuksen vanhahtava muotokieli jakaa aika vahvasti mielipiteitä.

                Yllä mainitut seikat tosin aikaansaavat sen, kuten monesti olen sanonut, että 730 on parhaita mahdollisia vaihtoehtoja jokapäiväiseksi käyttöautoksi. Kun kysyntä ei kohtaa tarjontaa tulevat hinnat alas ja juuri 730:n kohdalla ne ovat jo todella alhaalla. Vaikka se 1500€ pitäisikin lyödä alustaan kauppahinnan päälle, liikutaan silti sellaisissa summissa, että varmaankaan mikään muu auto maailmassa ei tarjoa kokonaisvaltaisesti parempaa kyytiä yhtä hyvällä hinta-/laatusuhteella. Kulutus varsin maltillinen, ainakin manuaalilla, vakuutusmaksut kohtuulliset, todella hiljainen ja vakaa, tilaa löytyy, ajo-ominaisuudet erinomaiset ja tekniikka pomminvarmaa. Hitauskin on melko subjektiivista, sillä todellisuudessa auton vaisu suorituskykykin on lopulta aivan toiselta planeetalta, kuin suurimmalla osalla Suomen autokannasta, vuosimallista riippumatta.
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • jleino
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 204

                  #9
                  Totta. Vaikka auto mielipiteet jyrkästi jakaa niin henk. kohtaisesti olen sitä mieltä että seiska on todella arvokkaan näköinen peli pienellä ehostuksella. Kyllä siihen alustaan jo mielellään hieman saattaa sijottaa jos ei ikäisekseen mikään pommi ole
                  Voimaa...

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2559
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    E32:en kuivapaino taisi olla yli 1800 kg, lastattuna mennäänkin sitten jo yli kahden tonnin - massa vaatii voimaa. Ulkonäöllisesti pidän E34:sta onnistuneempana, itse asiassa 5-satanen on vielä nykyäänkin hienon näköinen auto. Mutta jos haetaan autoa kruisailuun ja se ei saa maksaa ihan niin paljoa, niin vanhaa E32:sta halvemmalla tuskin selviää.

                    Omassa ex-750:ssä oli varmasti jo puslia (viimeiseksi ne isot edestä) vaihdettu, mutta pitäytyminen vakio-15":ssa antoi varmasti oman lisänsä mukavuudelle. Kaikenlainen matalaprofiilinen rengastus vaatii välyksetöntä alustaa, lisäksi "menorenkaat" rasittavat alustan puslia enemmän.

                    E32:sta sai myös M50:llä, se voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen kokemus?
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • Harri G
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 9041
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by Petteri75 View Post
                      E32:sta sai myös M50:llä, se voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen kokemus?
                      Onko noin? Minä kun luulin että että tuo m30b30 on pienin kone tuohon koriin. E38:a sai sitten kyllä sillä M52-tekniikalla.
                      E39 ja E91

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3856
                        • Nokia

                        #12
                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        E32:sta sai myös M50:llä, se voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen kokemus?
                        M60 varmaankin tarkoitit?
                        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 53*BMW

                        Comment

                        • Patriot
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 274

                          #13
                          Jos on kevytmetallivanteet tai yleensäkin jotain muuta kuin tavan peltivanteet, niin tarkista ettei vanteen sisähuulekkeelle ole kertynyt hiekkapaakkuja tai muuta tavaraa, joka epätasapainottaa vanteen.

                          Toinen vika voisi olla aikaisemmin mainittu vanteiden väärä keskitys tai mahdollinen soikeus.
                          Last edited by Patriot; 06-04-2008, 11:51.
                          E39 540iA M62TUB44

                          Comment

                          • r.w.
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2007
                            • 2510
                            • Länsirannikko

                            #14
                            Originally posted by Petteri75 View Post
                            E32:en kuivapaino taisi olla yli 1800 kg, lastattuna mennäänkin sitten jo yli kahden tonnin - massa vaatii voimaa. Ulkonäöllisesti pidän E34:sta onnistuneempana, itse asiassa 5-satanen on vielä nykyäänkin hienon näköinen auto. Mutta jos haetaan autoa kruisailuun ja se ei saa maksaa ihan niin paljoa, niin vanhaa E32:sta halvemmalla tuskin selviää.
                            Ei pidä paikkaansa, ei E32 oletusarvoisesti ole ihan niin painava lahna, mitä usein oletetaan. Karvalakkivarusteinen 730i saattaa helposti painaa paljonkin vähemmän, mitä esim. E34 M5. Omassa käyttöpelissä omamassa muistaakseni 1680kg. Laskeskelin joskus huvikseni ETK:sta noita painoja ja äkkiseltään muistelisin, että lyhyen mallinen E32 ei lopulta ole kuin vajaa 100kg painavampi, mitä vastaava E34.

                            Haarukkaa siis löytyy, 750iAL -purkuautossa taas omamassa papereiden mukaan 1900kg, eikä varusteitakaan löydy kummoisesti.

                            E32:sta sai myös M50:llä, se voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen kokemus?
                            E32 740 voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen laite, erityisesti manuaalina ja sopivasti kevennettynä... sen sijaan M60-koneisen 730:n suhteen olen melko skeptinen, periaatteessahan tuo korvasi 735:n, mutta siinä missä M30 on alhaalta saakka voimakkaasti vääntävä työjuhta, taitaa M60 saada henkeä vasta kierrosten myötä. En oikein tiedä miten tuollainen "nuhainen" kierroskone sopii ison edustusauton luonteeseen. :think
                            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                            Comment

                            • Harri G
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 9041
                              • Iisalmi

                              #15
                              Tuohon tärinään vielä sen verran, että tuo topiikki kannattaa kahlata läpi. Vaikka kylläpä tässä taisi tärkeimmät tärinän aiheuttajat tullakin jo.

                              http://www.btcf.fi/forum/showthread....=e34+t%E4risee
                              E39 ja E91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎