Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750il automaattilaatikko sekoilee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    E32 750il automaattilaatikko sekoilee?

    Meikäläisen E32 750il:n automaattivaihteisto alkoi sekoilemaan. Ensin vaihteisto kävi ajon aikana vaihtamaan vaihteita todellakin nykien ja sitten hetken kuluttua alkoi tuntumaan samalta kuin manuaalilaatikollisessa autossa tuntuu kytkimen luistaminen. Painoin siis kaasua, mutta auto ei oikein liikkunut, vaikka kierrokset nousivat. Aina välillä tuntui kuin laatikko taas toimisi, mutta matka jatkui hetken aikaa nykien.

    Pysäytin auton tien varteen ja tarkastin tilannetta ulkona. Auton ympärillä oli ikäänkuin palaneen kytkimen haju. Kokeilin uudelleen startata auton, jonka jälkeen laatikko vaihtoi taas ihan normaalisti ja matka jatkui ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

    Kysymys kuuluukin, mitä tolle 4hp24 laatikolle oikein tapahtui? Miksi vika korjaantui itsestään ainakin hetkellisesti? Sekosiko esim automaattilaatikon ohjausyksikkö?

    Mitäköhän kannattaisi kokeilla, että noin ei kävisi uudestaan? Mulla on laatikossa n. 3000km sitten vaihdetut öljyt, eikä mittarin mukaan öljyä edes puutu, joten siitä ei voi olla kyse.

    Auttaiskohan akun kengän irrottaminen tai ton vaihdelaatikon ohjausyksikön irrottaminen jotenkin? Mietin, että ton laatikon ohjausyksikön nollaus voisi ehkä jeesata. Mitä mieltä olette?

    Kiitos jo etukäteen avusta.
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    #2
    Vastailen tässä nyt sitten itselleni, kun kukaan ei vielä tunnu osaavan jeesata. Otin vähän selvää asioista ja vaikuttaa siltä, että noissa 4hp24 askeissa on tyyppivikana ton kytkinpaketin hajoaminen. Homma alkaa nettihuhujen mukaan juuri luistavalla 1.vaihteella ja hiljalleen etenee niin, että kaikki eteenpäin vievät vaihteet eivät toimi.

    Kytkinpakan vaihto vissiin edessä. Mä en silti käsitä, että miten toi vika hetkellisesti poistui auton sammuttamisen jälkeen. No joo, selvitän täällä enemmän tän remontin vaiheista, kunhan jotain oikeasti tapahtuu. Saa tietysti antaa esim. hyvien automaattilaatikon korjaajien yhteystietoja, mikäli niitä löytyy.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Onko tietoa koska se aiempi öljynvaihto oli tehty? Huoltokirja?
      Eli hiukan "haiskahtaa myös "kakkakikkareelta".....

      Comment

      • Raputurkki
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 545
        • Suomi

        #4
        Olen nyt selvitellyt tota ongelmaa ihan huolella. Laatikko siis alkaa luistattamaan kytkinpakkoja noin 20 minuutin ajon jälkeen, mutta aina uudelleenkäynnistyksen jälkeen vaihteisto taas pelaa vähän aikaa normaalisti.

        E32 foorumilla on jengillä ollut samaa ongelmaa. Ja laatikosta on saatu ulos sama vikakoodi kuin mun laatikosta. Koodi on siis numero 5 (throttle signal, accelerator pedal). Laatikko ei ilmeisesti saa oikeaa tietoa kaasun asennosta tai jotain vastaavaa. Sen verran olen nyt ymmärtänyt noista maailmalla käydyistä keskusteluista.

        Jenkkifoorumin jätkät oli saanu korjattua ongelman vaihtamalla seuraavan osan: (Throttle potentiometer or throttle control.) Toi throttle potentiometer löytyy vissiin kaasupolkimen yhteydestä, mutta mistä löytyy tollanen throttle sensor? Vittu kun jenkkifoorumin jätkä ei tienny, mikä helvetin sensori sillä vaihdettiin, että homma lähti pelittämään!

        Nyt kysymys siis kuuluu: Mistä löytyy E32 750i:stä jotain tollasia throttle signal sensoreita tai jotain muita hässäköitä, jotka välittää tietoa laatikolle tai koneelle kaasun asennosta?

        Mikäköhän helvetin sensori siellä nyt siis ei pelitä ja antaa vääriä tietoja?

        Olen kokeillut auton toimintaa toisella EML boksilla ja vika pysyi silti samana. En siis usko, että vika ainakaan löytyy EML boksista. Kokeilin myös toisilla ECU bokseilla ja auton toiminta oli aivan samanlaista. EML ja ECU boksit voi siis luultavasti laskea pois kuvasta vian aiheuttajana.

        Tulen jatkossa kokeilemaan toista laatikonohjausboksia ja raportoin tuloksista tänne. Maailmalla on joillakin ollut ongelmia myös laatikonohjausboksin huonojen juotosten kanssa, eli toi voisi olla syynä.

        Onko muita veikkauksia ja ehdotuksia asian korjaamiseksi?
        Last edited by Raputurkki; 29-07-2008, 22:02.

        Comment

        • Hene
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2002
          • 399
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Raputurkki View Post
          Onko muita veikkauksia ja ehdotuksia asian korjaamiseksi?
          Kokeile ensitöiksesi vaihtaa SUODATIN ja öljyt. Mulla zf4 luisteli ja veto hävisi lopulta kokonaan kun oli suodatin tukossa. Sammutuksen jälkeen toimi aina muutamia minuutteja normaalisti.

          Jos öljyt on mustat niin sit vaatii lootan aukaisua.

          Jotenkin tuntuu uskomattomalle, että iänvanhassa lootassa olisi niin fiksua tekniikkaa, joka sähköisesti haistelee kaasun asentoa.
          Last edited by Hene; 30-07-2008, 08:32.
          X5 E53 3.0d

          Comment

          • Tuiske
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 1441
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by Hene View Post
            Kokeile ensitöiksesi vaihtaa SUODATIN ja öljyt. Mulla zf4 luisteli ja veto hävisi lopulta kokonaan kun oli suodatin tukossa. Sammutuksen jälkeen toimi aina muutamia minuutteja normaalisti.

            Jos öljyt on mustat niin sit vaatii lootan aukaisua.

            Jotenkin tuntuu uskomattomalle, että iänvanhassa lootassa olisi niin fiksua tekniikkaa, joka sähköisesti haistelee kaasun asentoa.
            Et tainnut lukea tuota ensimmäistä postausta jossa mainittiin että öljyt on vaihdettu jo. Ja kyllähän näistä sähköinen kaasupoljin ja läpän anturit löytyvät ja vika voi jopa johtua niistä. Mutta onhan näissä askeissa ihan muutakin kuin sähköistä vikaa esiintynyt paljonkin. Mutta toivottavasti vian aiheuttaja löytyy

            edit. Aivan.. kyllä jos suodatinta ei ole vaihdettu öljyn vaihdon yhteydessä niin voihan vika piillä siinäkin jos todella on tukossa.
            Corvette C4 LT4 TURBO
            Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

            Comment

            • Raputurkki
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 545
              • Suomi

              #7
              Täytyy varmaan tsekata toi suodatin varmuuden vuoksi. Voihan se olla, että uudet öljyt laatikossa on saaneet jotain paskaa liikkeelle, joka on hiljalleen suodattimeen kertyessään tukkinut sen. Öljyt ei kyllä ole mustat ja ne on myös ihan satavarmasti tällä hetkellä oikealla tasolla.

              Noita kaasun toimintaan vaikuttavia antureita voisi kyllä mittailla, kun vaan tietäisi, mistä ne tuolta löytyy? Imuvuodotkin on jenkkipoikien mukaan joskus olleet syyllisiä laatikon sekoilemiseen.

              Tässä ongelmassa on musta omituisinta se, että laatikko vaihtoi hetken aikaa taas todella hienosti, kun vaihdoin EML:n, ECU:t ja samalla tietysti pidin akunkenkää irti. Toi operaatio tietysti nollasi kaikki tiedot hetkeksi ja homma pelasi, mutta noin puolen tunnin ajon jälkeen taas laatikko alkoi pelleilemaan. Musta tuntuu hyvin vahvasti siltä, että joku anturi lähettää väärää tietoa noille ohjausyksiköille, jotka sitten alkavat sekoilemaan mukauduttuaan saamaansa informaatioon.

              En tosiaankaan ole asiantuntija tälläsissä hommissa, joten siksi tässä apua kyselen. Voihan se tietysti olla, että itse laatikossakin on ongelmaa, mutta laatikkokorjaajat eivät halua koskea askiin ennen kuin noi sähköasiat on selvitetty.

              Laatikosta saatu ainoa vikakoodi oli tosiaan toi numero 5 eli throttle signal, accelerator pedal. Check control ei ole missään vaiheessa vihjaillut mitään laatikko-ongelmasta, eikä EML-valonkaan kanssa ole ollut mitään ongelmia.

              Comment

              • Raputurkki
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 545
                • Suomi

                #8
                Okei, taas selvisi jotain, joka voi auttaa vian selvittämisessä. Kaasupolkimestä lähtee tieto kaasun asennosta elektronisesti potentiometrin avulla EML yksikölle. EML-boksi sitten säätää kaasuläppiä sen mukaan.

                Voiko vika olla tossa kaasupolkimen potentiometrissä, mikäli poljin kuitenkin vastaa kaasuun ihan normaalisti ja johdonmukaisesti? Luulisi, että jos ongelma on tossa potentiometrissä, niin auto vastaisi kaasuunkin jotenkin poikkeuksellisella tavalla, eikä vain automaattivaihteisto sekoilisi. Vai miten on?

                Itse alan jotenkin kallistua nyt siihen vaihtoehtoon, että itse vaihteiston ohjausyksikössä on vikaa, tai sitten vika löytyisi vaihteiston ohjausyksikön johdotuksista. Helvetti kun tää on vaikeaa. Täytyy vaan arvailla vikoja ja kokeilla eri vaihtoehtoja, kun ei muutakaan osaa. Tulen kyllä varmasti postaamaan tänne ongelman ratkaisun, kun se joskus vuonna 2030 löytyy...

                Toivottavasti onnistun edes auttamaan jotain, joka painii vastaavanlaisen ongelman kanssa tulevaisuudessa.

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Laatikon toimintaa tuolla tavalla haittaavaa ongelmaa ei ole kaasun potentiometrissa; laatikonohjausyksikkö käyttää kaasuasennon signaalia vain kickdown toiminnan tunnistamiseen näissä sähköisellä kaasupolkimella varustetuissa autoissa. Moottorinohajus pikemminkin herjaisi katkoksesta kaasun potentiometrissa.
                  Kickdown signaalin puuttumisesta ei voi olla kysymys ko. vikakoodissa, sillä laatikonohjainta ei voi ohjelmoida odottamaan kickdown signaalia millään aikavälillä, koska on kuljettajia jotka eivät välttämättä ikinä paina kaasua pohjaan.
                  Sen sijaan jos kickdown signaalia tulee koko ajan voi laatikonohjausyksikkö halyttääkin viasta; mikäli (virheellisen) signaalin toiminto tällöin toteutetaan laatikko joko pitää pienempää pykälää maksimikierroksiin asti (jatkuva signaali) tai hyppelee koko ajan pienemmälle ja taas isommalle (katkova signaali). Kummastakaan ei liene kysymys; silti ilmeisesti eml (pinni 32) lähtevä jännitetaso on jostain syystä virheellinen kun vikakoodi tulee. Laatikonohjausyksikkö tulkitsee 4,5v yli menevän jännitteen kickdowniksi. Toimiikohan tuo pienemmälle vaihto ajettaessa tasaisesti suht hiljaa mutta kuitenkin sen verran nopeutta että jokin muu kuin ykkönen on päällä ja polkaistaessa kaasu pohjaan? tällöin vaihteen tulee (E tai S asennolla) lähes välittömästi vaihtua pienemmäksi.
                  Toki itse kuvatunlaista ongelmaa ei tämä aiheuta.

                  Ongelman voisi lähinnä aiheuttaa joko jonkin laatikon magneettiventtiilin mekaaninen jumiutuminen tai sitten katkova ohjaussignaali edellämainituille; kumpikin ongelma voisi hetkellisesti poistua sammuttamalla auto, kun virta ja öljynpaine katkeaa.
                  Ei tuossa tilanteessa ole oikein muuta varmaa keinoa selvittää asiaa sähköisten vikojen osalta kuin mitata jokainen ohjaus ajotilanteessa, toki bmw/vast testeri pitäisi olla kykenevä myös magneettiventtiilien resistanssitestiin tai niiden ohjaamiseen pälle/pois.

                  Paineensäätösolenoidi voisi toki olla eräs vikamahdolisuus. Linjapaineen säätö alkaa "hyppiä" josta seuraa laatikon omituinen käytös. Ohjaus ja yhteys ohjainyksiköltä solenoidille ilmeisesti toimii kun ei tule vikakoodia.

                  Comment

                  • Raputurkki
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 545
                    • Suomi

                    #10
                    Pakko varmaan tarkistaa noiden solenoidien toiminta. Löysin netistä tollasen pdf:n, joka on otsikoitu: Transmission control test measurements. Tosta pdf:stä löytyy laatikon kontrolliyksikön pinnien merkitys ja raja-arvot, joiden sisällä toimivan laatikon sähkökytkentöjen pitää olla. Noiden laatikon solenoidien toiminnan mittauksen pitäisi ainakin onnistua kyseisen pdf:n tiedoilla.

                    Tossa on vielä linkki kyseiseen pdf:ään. Tosta saattaa olla muillekin apua.

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Kiitoksia linkistä. Minullakin löytyy jonkin verran materiaalia tuon ja muidenkin bmw laatikoiden toiminnasta ja sähköisistä signaaleista. itse en ole kuitenkaan vaihteistospesialisti varsinaisesti; suosittelen kääntymään zf ongelmissa lähinnä seuraavien puoleen:

                      Vt 1 varressa, kokemusta varsinkin audin ZF laatikoista pitäisi olla mutta BMW käyttää pitkälti liki samoja laatikoita.

                      Kiskon US motor pitkä kokemus automaattikorjauksista.

                      Automaattiasioissa voinee auttaa myös nimimerkki blenheim.

                      Comment

                      • Raputurkki
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 545
                        • Suomi

                        #12
                        No niin. Nyt on vaihteiston toimintaa kokeiltu uuden vaihteistonohjausboksin kanssa. Ohjausboksin vaihto ei vaikuttanut laatikon toimintaan mitenkään. Vika on yhä aivan samanlainen. Eli nyt on uskoakseni eliminoitu kaikki mahdollisuudet, että laatikko-ongelma johtuisi joko ECU, EML tai AGS-bokseista.

                        Laatikosta kuuluu aina välillä eräänlaista kilinää. Ihan kuin laatikon sisällä olisi jokin pieni osa irrallaan. Välillä kilinä poistuu ikäänkuin irrallaan oleva osa jäisi johonkin kiinni niin, että se ei värise auton tahdissa.

                        Kokeilin erilaisia kiihdytyksiä eri nopeuksista ja eri vaihteilla. Silloin kun vika ei ole "päällä", laatikko vaihtaa erinomaisesti, eikä kytkinpakkojen luistamista ole. Vian taas ilmestyessä, kytkinpakat alkavat selvästi luistamaan kaikilla vaihteilla, myös pakilla.

                        Epäilykseni kohdistuu nyt laatikon öljynpainetta ohjaavaan solenoidiin. Solenoidin sekoilusta johtuvat öljynpaineen vaihtelut laatikossa ilmeisesti voivat aiheuttaa laatikon luistamista.

                        Comment

                        • Raputurkki
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 545
                          • Suomi

                          #13
                          Laatikko lopulta irrotettiin ja purettiin kokonaan, jotta vika saatiin tarkalleen määriteltyä.

                          Ongelmana oli jonkun öljypumpunputken hajoaminen ja siitä suorana seurauksena johtunut kytkinpakkojen vaiheittainen tuhoutuminen.

                          Korjaus: Uusien kytkinpakkojen asentaminen ja öljypumpun korjaaminen.

                          Tämä kaikki edellytti automaattilaatikon irroituksen, purkamisen ja uudelleen rakentamisen, joka suoritettiin automaattilaatikoihin erikoistuneessa firmassa.

                          Hinta korjaukselle: Keskituloisen kuukausipalkka ilman veroja

                          Alkuperäisinä oireina: Satunnaisesti alkanut vaihdelaatikon luistaminen ja vaihdelaatikon omituiset kilinät. Oireet pahenivat hiljalleen muutaman sadan ajokilometrin aikana. Lopulta ajaminen kävi lähes mahdottomaksi.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎