Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ostamassa BMW 730iA E32 -88, käyttäjäkokemuksia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jugi_1985
    Newbiemmer
    • Dec 2008
    • 3
    • Rovaniemi

    Ostamassa BMW 730iA E32 -88, käyttäjäkokemuksia?

    Nonii, moromoro.. Tämä on ny minun ensimmäinen viesti tänne voorumille, voipi olla että siirryn joukkoonne mahtavaan :think

    Eli tuommosta otsikon pirssiä hankkimassa, ja tietoutta pitäs hieman saada, onko mitään tiettyä mitä pitäs tarkistaa erityisen huolella autoa mentäessä katsomaan? pensan kulutukset ei kiinnosta koska kyllä se kolmilitranen vie kaiken mitä sinne tankkiin laittaa..

    Entä millainen ajaa kaupungissa/maantiellä, tyyppivikoja, kuinka vikaherkkiä nuo M30B30 moottorit on, hommia mitä pitäs kattoa katsastukseen, kaikkea tämmöstä nippelitietoa. Niin ja tietekki että kannatteeko tuommosta edes ylipäätään ostaa

    Sen tiedän vanhoja autoja omistaneena, että kaikissa autoissahan nyt aina pikkulaittoa on ja pikkuhuollot ovat normi arkipäivää. Koskaan ennen en ole bimmeriä omistanu, joten eikös se olis jo korkea aika kokeilla..?

    Hakua käytin ja koitin ettiä mutta en kyllä sieltä löytäny mitään mikä olis vastannu kysymyksiini.. Jos aiheesta on tehty jo threadi niin eimuutako linkkiä peliin ja tämä topicci lukkoon
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    #2
    Tervetuloa foorumille

    Toi moottori itsessään on tosi hyvä, ei ole moksiskaan vaikka on vähän ajettukkin, eikä mitään isompia tyyppivikoja ole... tietysti perushuollot kuuluu tämänkin koneen arkeen. Laatikosta sen verran että kannattaa siihen melkein eniten kiinnittää huomiota mitenkä vaihtaa, onko vaihdot ripeitä ja ettei sekoile muutenkaan sähköohjattu laatikko omiaan. Ruostetta alkaa noista ensimmäisenä löytymään ovien alareunoista takakulmista sisäpuolelta. Mittaristo pysähtyy vajaaseen 300tkm, siitä löytyykin juttua foorumilta, tyyppivika -90 asti. Jos kangassisusta niin verhoilut erittäin paskaa materiaalia, usein kuljettajan penkissä repeämiä. Alustasta sen verran että puslia saattaa joutua vaihtamaan näin painavassa autossa.

    Ja tosta ajettavuudesta, tollanen peli on todella letkeä peli ajella, menee kuin juna kovemmissakin nopeuksissa jos vaan alusta on kunnossa. Ja on hiljanen

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14485
      • Oulu

      #3
      Mittaristo ongelma korjattu 3/89 eteenpäin.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Kako
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 62

        #4
        Kardaanin alueella noita vikoja on vissiin 32:sissa ollut aika paljon. Eli kannattaa kuunnella tarkkaan kolinat yms. Bemari kun kyseessä niin kannentiiviste voi olla myös sökö (itsellä ollut 3/4:sta). Muuten kyllä todella hyvä auto ajaa jos alusta kunnossa. Ja erittäin tilava sisältä verrattuna esim. E34.

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          #5
          Mukava, hiljainen, tilava, luotettava ja laadukkaasti rakennettu. Edulliset vakuutukset. Itse en yrityksestä huolimatta pysty keksimään E32:sta varsinaisesti mitään huonoa. Hinta-laatusuhteeltaan ehkä paras auto maailmassa.

          Ellei sitten välttämättä tahdo automaattia, niin manuaalilaatikkoisena auto on huomattavasti suorituskykyisempi. M30B30-moottori häviää toki voimassa 0.5l suuremmalle isoveljelleen, mutta on ainakin omien kokemusten perusteella luonteeltaan hienompi sekä pykälää taloudellisempi.

          Varsinaisia ohjeita en ostoon osaa antaa, korin ja sisustan yleisilme kertoo jo paljon. Tarkkaile moottorin käyntiä (tietty säksätys tosin ominaista) ja mahd. öljyvuotoja. Käyntilämmöt eivät normaalisti heittele yhtään. Mikäli vetelee, kolisee, paukkuu, hyppii tai vaappuu, on jokin pielessä - ehjänä kulkee kuin juna. Ohjauksen klappi on pahasta. 7-sarja on aina ollut omaa luokkaansa, jota se kuluneesta 20:sta vuodesta huolimatta on yhä edelleen. Arvonsa tuntevan herrasmiehen valinta.

          ps. Minusta jokainen takaveto-/BMW -vihaaja pitäisi istuttaa kerran elämässään lukkoperäisen E32:n rattiin talven pahimman lumimyrskyn aikana. Ruosteista, kansivikaista, mittariruuvattua ja ikivanhaa tuontiautonpaskaa kuvailtaisiin aina koeajosta lähtien Esson baarissa hieman eri superlatiivein, mikäli ylpeys vain antaisi periksi.
          Last edited by r.w.; 09-12-2008, 01:23.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • Tontsa
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 201
            • Uusimaa

            #6
            Nokat kuluu jolloin katkoo keinuja, tästä luultavasti myös säksätys(siis kuluneista nokista).
            Jos mahdollista, osta mieluummin se isoveli 735.
            Audi S3 -07

            Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
            Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
            Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
            BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
            BMW 530dA -00, Audi S3 -07

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2510
              • Länsirannikko

              #7
              Originally posted by Tontsa View Post
              Nokat kuluu jolloin katkoo keinuja, tästä luultavasti myös säksätys(siis kuluneista nokista).
              Jos mahdollista, osta mieluummin se isoveli 735.
              Ei sitä poista edes uudet osat ja venttiilien säätö, säksättää vain hieman eri sävellajissa. Mutta olennainen tyyppivikahan tuo nokkien voitelu (tai voitelun puute) on, ei sitä käy kiistäminen.
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • jugi_1985
                Newbiemmer
                • Dec 2008
                • 3
                • Rovaniemi

                #8
                Tattista vaan
                Jahas, että semmosta kommenttia.. Perkele, joutuko tässä ny lähteen autokaupoille Joo siis sillä kys. autolla on ajettu vasta 250tkm (eihän ne vielä vissiin siinä kohilla jumita ne mittaristot?) Ja ainaki kuvien perusteella pirun hyväpeltinen yksilö, ei näy ovien alareunoissa yhtään ruskeata eikä kyllä muuallakaan.. Tuo on varmasti kyllä tosi letkeä kampe ajella, mulla oli joskus aikoinaan -84 Audi 100 (lötkö) ja muistan että mukavahan sillä oli huristella 150km kotoa kassulle ja viikon päästä takasi lomille vaikkakin oli vain laiska 1,9 kaasari. Tuo seiskasarjalainenhan tietty painii vielä täysin eri kastissa satku-audin kans, joten eihän niitä voi oikeastaan edes vertailla..


                Kattelin muuten ihan huvikseni tuolta Blocketista kans vertailun vuoksi nuita 730:siä.. herranjumala, nehän on kohtapa halvempia ko keskiverto corollat suomessa!! Samalla sitte tutkailin Tullin sivuilta taulukoita sovelletuista verotusarvoista, niin eihän tuon ikäsille jää veroa maksettavaksi ko ~500-600e heleposti alta kahen tonninki jo sais uitettua suomen puolele tuommosen johtoporras-kulkineen, varsinki ko sitä assuu tässä niinkö "nära gränsen" elikkäs lyhy matka tuone ruottin puolele ja Norrbottenin alueeltaki löytyy jo pirssejä. Eli kyllä mie alan olemaan jo melko varma, että tuommonen se pitää saada, kävi miten kävi!


                Tosi vähän itellä kyllä ollu nuita isomman luokan autoja, enimmäkseen ollu sarjassa Nissan Sunny, Honda Civic, Mazda 626, Subaru Legacy, nykynen Vento yms.. Joku nuissa isoissa autoissa silti kiehtoo... Varsinki ko joskus muutama vuosi takaperin kun oli persaukinen mitääntekemätön paskiainen jolla ei ollu edes koulutusta niin nuista isommista bemareista sai nähdä vain märkiä päiväunia.. Onneksi nykyään 700:stenkin hinta on laskenut jonnin verran ja löytyypä se ammattitutkintokin nykyään taskusta ja finanssipuolikin on hieman eri tasoa, joten nyt on aika alkaa nauttimaan autoilusta!

                Oho, meinas alkaa aihe vähän rönsyilemään johonki ihan muualle ( ) Mutta joo, täytyneepä vähän huomioida noita asioita sitte ko menen autoa kattomaan, kiitokset kaikille vastauksista Eiköhän siitä sitte tule juttua tuonne Showroomin puolelle jahka saan auton vaan kotitallille asti
                Last edited by jugi_1985; 09-12-2008, 09:43. Reason: Edit: fiilistelyä... http://www.youtube.com/watch?v=NV4iSm07x2U

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  Eipä siinä mitään,kyllä sitä vähemmästäkin kielenkannat herkistyy kun tajuaa pääsevänsä 7-sarjalaisen omistajaksi. En tiedän onko topikin aloittaja jo matkalla tuonne Ruotsin puolelle e32:a ostamaan mutta: Kun nämä kyseiset 7-sarjalaiet on siellä olleet jo kohta 10 vuoden ajan muutaman tuhannen euron kulkineita, niin niitten kunnossapito ei ole ehkä ollut omistajien prioriteetti numero 1.

                  Kun Ruotsissa tuo valinnanvara on paljon laajempi, niin sitä ensimmäistä teinipommia(surullista kyllä, sitä nämä osin ovat rajan takana) ei kannata ostaa. Toki Ruotsissa on paljon enemmän myös niitä helkkarin hyvin säilyneitä yksilöitä, eivätkä ne ihan mielettömän kalliita ole nekään. Halvin lopppuunajettu lintta: alle 10 000 skr vs. hyvin pidetty harrastajan silmäterä: 20-30000 skr. Ehdottomasti se hintavampi, jos vaan on hintansa väärti. Samat juttu pätee kuin Suomessakin: Auton yleisilme kertoo paljon.

                  Comment

                  • jugi_1985
                    Newbiemmer
                    • Dec 2008
                    • 3
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by pmv View Post
                    Eipä siinä mitään,kyllä sitä vähemmästäkin kielenkannat herkistyy kun tajuaa pääsevänsä 7-sarjalaisen omistajaksi. En tiedän onko topikin aloittaja jo matkalla tuonne Ruotsin puolelle e32:a ostamaan mutta: Kun nämä kyseiset 7-sarjalaiet on siellä olleet jo kohta 10 vuoden ajan muutaman tuhannen euron kulkineita, niin niitten kunnossapito ei ole ehkä ollut omistajien prioriteetti numero 1.

                    Kun Ruotsissa tuo valinnanvara on paljon laajempi, niin sitä ensimmäistä teinipommia(surullista kyllä, sitä nämä osin ovat rajan takana) ei kannata ostaa. Toki Ruotsissa on paljon enemmän myös niitä helkkarin hyvin säilyneitä yksilöitä, eivätkä ne ihan mielettömän kalliita ole nekään. Halvin lopppuunajettu lintta: alle 10 000 skr vs. hyvin pidetty harrastajan silmäterä: 20-30000 skr. Ehdottomasti se hintavampi, jos vaan on hintansa väärti. Samat juttu pätee kuin Suomessakin: Auton yleisilme kertoo paljon.
                    No tottahan toki sitä on niinko pikkulapsi joulupukkia oottamassa ko semmosen helmen meinaa näppihinsä saada

                    Juu ei tässä vielä olla ruottin puolele menossa, tarvis eka saada tuo nykynen kulkine jaloista pyörimästä Tuotapa en vaan tullu edes ajatelleeksi, että saattaa olla kunnossapito hieman hakoteillä.. Joo saman mieki olen huomanu ko tuota blocketia selannu, että aika monessa (liian monessa) on takalaseissa jätesäkkitummennukset ja muutenki vihiä että auto on ollu juuriki jossaki teinikäytössä..

                    Halpojahan nuo tosiaan on, muutama kaveri asuu ruottin puolela ja ei varmasti ole kovinkaan paljoa rahakkaampia ko miekään ja niin ne vain ajelee E39, E46, E30 M3, M-B S 420 yms pirsseillä sielä.. kertoo jotain hintatasosta ruottin puolela.

                    Toisaalta ei ole kovin suurta mielenkiintoa alkaa ruottista raahaamaan autoa suomeen ko sitte on sitä kaikenmaailman paperisottaa ja verojen maksua yms.. Tai no suurin tekijä varmaan on se, että kun ei ole tarpeeksi tietoa ja ei ole juuri kukaan tuttukaan autoja ruottista tuonu että olis ees juttuja kuullu..
                    Mitäs porukka muuten tuumaa semmoseen vaihtoehtoon, että ostais (koeajamatta, no ei oikein muuta mahollisuutta) laatikkovikasen automaatti-bemarin, josta on turbiini hajonnu, ja uusi olis vaihettu jo paikalleen mutta laatikko olis vielä irtonaisena? Kannatteeko alkuunkaan vai..? ja jos kannattaa niin kuinka monen päivän jumppa se on nakata se loota takasi sinne paikalleen? Auto olis muuten kyllä päällepäin hyväkuntoinen..

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3197
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Näitä on itellä ollu kans jo niin monta, että ei oikein oo enää muistikuvaa montako. Jos käy ostamassa tommosen, niin kannattaa muistaa että ruosteettomia, hyvämaalisia, moottori ja laatikko hyvässä kunnossa: niitä löytyy, eivätkä oo edes kalliita. Alustasta joutuu kuitenkin laittamaan jotain, että siihen on hyvä varata joitakin satasia.

                      Kaikki nää syö alustan osia, kardaanin tukilaakereita ja vaatii sitä jatkuvaa tarkkailua venojen välyksistä yms.(M30) joten jos noita on edes yritetty aiempien omistajien toimesta korjailla välillä, niin alkaa jo vaikuttamaan hyvälle. Voi varmaan yleistää, että jos moottori ei naputa, niin autoa muutenkin pidetty hyvin. (tai vaihdettu se moottori)

                      Jos pätäkkää riittää, niin kannattas ehottomasti hankkia M60-koneella ja automaatilla, manuaali ton kolmelitrasen kasin kanssa on hirvittävä etikettivirhe. Ja ilman nahkoja jos ostaa, niin se on vähän kuin kävelis kaupungilla ilman housuja.

                      Oston aikana tarkistettavia kohtia normaalin tutkinnan lisäks: lämppärin puhaltimen toiminta (miekkaongelma), lämpimän ja kylmän ilman tulo (vesiventtiilit), ilmastoinnin toiminta, keskuslukituksen toiminta. (oikeestaan kaikki sähkölaitteet käytävä läpi) Nää lämmitysjärjestelmän viat on näissä ollu kaikista tympeimpiä korjailla, vaikka pieniä asioita yleensä ovat kun selviävät.


                      (edit: lootan asentaminen on muutaman tunnin homma jos on jonkinlaiset tilat ja saa sen laatikon nostettua sinne jollain laitteella.)
                      Last edited by Morkai; 09-12-2008, 13:33.
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • Panu.K
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 824
                        • Salo

                        #12
                        e32 on todella mukava auto ajaa. Itse olen pitänyt autosta todella paljon. Hintalaatu suhde todellakin kohdallaan näissä. Itsellä 735. Kulutus lyhyessä ajossa ajotietokoneen mukaan 14.8l/100km.

                        Minun autosta löytyy lukkoperä ja menee todella hyvin lumikelillä. Hallitun luisun ajaminen naurettavan helppoa verrattuna esim e30.

                        Itsellä vastaan tulleta vikoja:

                        Vesiventtiilit jumissa/rikki. Ehjiät käytettyt vaikeahkoja löytää. e34 samat venttiilit ja uudemmat ja vanhemmat sopivat ristiin.

                        Ilmastoinnin paneeli tarvitsi uudelleen juottamisen, jotta lähti toimimaan.

                        Pakoputki ruostunut puhki. Tarvike vaimennin maksaa 300e ja keskivaimennin 300e. Itse tein uuden takaosan yleisputkista ja maksoi 70e.
                        Last edited by Panu.K; 09-12-2008, 13:35.
                        Kulkuvälineet:
                        Etsintä käynnissä
                        ex BMW:t
                        e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                        ex muun merkkiset:
                        Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                        Comment

                        • pmv
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 2032
                          • tornio

                          #13
                          Juu, onhan noissa eroja.
                          esim.


                          Tai sitten



                          Okei, okei. Jälkimmäisessä on automaagi ja nahkapenkit ja se pyyntihintakin vain kuudesosa...Mutta jos nyt ihan sujuvaa ajoa ja omistamista miettii, niin eihän olisi kahta sanaa. Suomestakin noita löytyy, joten keskinkertaisen yksilön hakeminen Sveduista ei ole edes järkevää. Mutta ei sitä kaupantekoa ruotsin puolella tarvi arastella. "Paperisota" ei ole vaikea, jos on esim. Kelan kanssa pärjännyt Suomessa. Tieten ruotsia olis hyvä puhua, mutta kyllä ne kruunuja ymmärtää.

                          Comment

                          • Deckki
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 500
                            • Rovaniemi/Kuusamo

                            #14
                            Kävitkö katsomassa autoa ja vieläkö on seiska harkinnassa? Näyttäisi ainakin tuo auto josta ilmeisesti puhuit olevan vielä nettiautossa myytävänä: http://www.nettiauto.com/2183112 . Yleensä halvalla ei saa hyvää ja halvinta ei kannata ostaa, mutta linkin autossa tuosta pikkulaitosta voi olla hyötyäkin kerran se näkyy kivasti hinnassa.

                            Jos on tarvista niin tällä minun pirssillä saa tulla ottamaan vähän tuntumaa seiskaan, mulla tosin manuaali ja tuo muutaman desin isompi mylly mutta eiköhän siitä jonkinlaisen käsityksen saa.

                            Ja tankinkorkin ympärys on ilmeisesti semmonen kohta josta ovat hieman herkkiä ruostumaan niin sekin kannattaa tsekata. Niin ja olen erimieltä tuosta kangaspenkkien huonolaatuisuudesta, ainakin omassani on auton ikään nähden verhoilut todella siistissä kunnossa, ei repeämiä yms. Tosin mielelläni mä ne nahat sinne ottaisin
                            Originally posted by T3
                            E30-M3 on ihan kiva auto. E21:ssä on kuitenkin enemmän "sitä jotain"
                            Chevrolet monte carlo 1972 5,7
                            E21 1972 m10b20

                            ex. Bmw E38 Navarra violett
                            ex: E34 520
                            ex: E34 530iA Touring -95
                            ex: E32 735i -88

                            Autokuume 24/7

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎