Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750 Ohjaustehostimen pumppu huutaa VIKA LÖYTYNYT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radon
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 463
    • Suomi-Finland

    #16
    Originally posted by Matti_83 View Post
    Ongelmaa tutkittu lisää.

    Koko järjestelmä tyhjennetty ja vaihdettu öljyt+suodatin ja ilmattu ohjeen mukaisesti ei vaikutusta

    Tasonsäädön venttiilin liikuttelu ei vaikuta mihinkään perä ei nouse eikä laske eikä perä nouse kun laittaa painoa kyytiin. Kuuluu kyllä ääni että pumppu alkaa kuormittumaan.

    Jarrutehostimelle tulee paineet ja pysyy järjestelmässä sammuttamisen jälkeen

    Tuossa on kuva ohjaus tehostimen letkuista



    Tämän kuvan perusteella ainoa mahdollinen ilman saanti paikka olisi tuo letku nro 12. Tämän tosin vaihdoin/korjasin, ei kylläkään ollut alkuperäinen letku minkä tuonne laitoin. Pitää tutkia tuo letku huomenna jos olisi vika siinä.

    Sattuisiko kenelläkään olemaan tehostimen pumppua myytäväksi tai vaikka lainaan että saisi tuon pumppu vian mahdollisuuden suljettua pois oli melko arvokas kapine uutena ja ei viitsi ihan summassa ostaa uutta.
    Olethan laittanut tohon banjoliittimeen uudet kupariprikat?

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #17
      Originally posted by Matti_83 View Post
      Tasonsäädön venttiilin liikuttelu ei vaikuta mihinkään perä ei nouse eikä laske eikä perä nouse kun laittaa painoa kyytiin. Kuuluu kyllä ääni että pumppu alkaa kuormittumaan.
      Olitko varmasti riittävän kärsivällinen tämän toteamiseen? Sehän ei ole kovin nopea liikkeissään. Perä oli kuitenkin kokeilujesi jälkeen laskenut alemmas, eli öljy oli päässyt sieltä säiliöön, kun olit kokeillut säätää venttiiliä?

      Mittaa paine tasonsäädön piiristä. Normaali alue ohjeiden mukaan 30...130 bar. Mittari linjaan ja kokeile kääntää venttiili laidasta laitaan. Jos paine ei nouse eikä perä liiku mutta pumppu ääntää, siirtynee huomio kaksoispumpun suuntaan ja siellä joko itse tasonsäädön pumppuun tai tai sen painerajaan. Tehostajan ääntely voisi selittyä silläkin, että tasonsäädön pumpun paineraja vuotaa läpi ja mihinkäs muualle kuin tehostajan pumpun imupuolelle, selittäisi myös liiallisen vaahdon... Voit myös kokeilla säätää manuaalisesti tasonsäädön venttiilin siihen asentoon, jossa se on kun perä on normaalikorkeudella tai sen yli eli kun tasonsäädön pumppu on vapaakierrolla, tällöin tehostajan pumpun ei tämän teorian mukaan pitäisi ääntää eikä säiliön vaahdota.

      Jos hommaat pumppua niin huomaa, että tasonsäädölle on oma kaksipiirinen pumppunsa, mikä tahansa pumppu ei siihen käy.

      Edit... niin, paljonko siellä perässä on sitä ylimääräistä painoa?
      Last edited by Erich; 26-03-2009, 07:52.
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • Matti_83
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 491
        • Korpilahti

        #18
        Originally posted by Erich View Post
        Olitko varmasti riittävän kärsivällinen tämän toteamiseen? Sehän ei ole kovin nopea liikkeissään. Perä oli kuitenkin kokeilujesi jälkeen laskenut alemmas, eli öljy oli päässyt sieltä säiliöön, kun olit kokeillut säätää venttiiliä?

        Mittaa paine tasonsäädön piiristä. Normaali alue ohjeiden mukaan 30...130 bar. Mittari linjaan ja kokeile kääntää venttiili laidasta laitaan. Jos paine ei nouse eikä perä liiku mutta pumppu ääntää, siirtynee huomio kaksoispumpun suuntaan ja siellä joko itse tasonsäädön pumppuun tai tai sen painerajaan. Tehostajan ääntely voisi selittyä silläkin, että tasonsäädön pumpun paineraja vuotaa läpi ja mihinkäs muualle kuin tehostajan pumpun imupuolelle, selittäisi myös liiallisen vaahdon... Voit myös kokeilla säätää manuaalisesti tasonsäädön venttiilin siihen asentoon, jossa se on kun perä on normaalikorkeudella tai sen yli eli kun tasonsäädön pumppu on vapaakierrolla, tällöin tehostajan pumpun ei tämän teorian mukaan pitäisi ääntää eikä säiliön vaahdota.

        Jos hommaat pumppua niin huomaa, että tasonsäädölle on oma kaksipiirinen pumppunsa, mikä tahansa pumppu ei siihen käy.

        Edit... niin, paljonko siellä perässä on sitä ylimääräistä painoa?
        Perä on tälläkin hetkellä alempana kuin kuuluisi olla eli painetta ei jostain syystä mene taakse asti. Auto oli nosturilla ja keventäjällä nostettiin perä normaali korkeuteen ei vaikutusta pumpun ääntelyyn.

        Mistä tuo paineraja löytyy, onko pumpussa kiinteänä vai erillinen osa?

        Avasin tuon pumpun, sisältä ei silmin nähtävää vikaa löytynyt. Pumpun etupäässä olevat venttiilit mitä epäkesko akseli pyörittää liikkuivat ihan normaalisti ja pumpun lamellit olivat hyvännäköiset.

        Onko tuosta pumpusta räjäytyskuvaa missään?

        Perässä on arviolta 50-70kg enemmän painoa kuin normaalisti

        Onko noissa pumpuissa eroa mikäli autossa on tuo jäykkyyssäätö alustassa vs. pelkkä tasonsäätö
        BMW E38 730 manuaali
        ex E30 318i -91 cabrio

        Comment

        • Erich
          BTCF Member
          • Apr 2005
          • 783
          • Hämeenkyrö

          #19
          Originally posted by Matti_83 View Post
          Perä on tälläkin hetkellä alempana kuin kuuluisi olla eli painetta ei jostain syystä mene taakse asti.
          Mittaa paine, niin tiedät onko sitä.


          Originally posted by Matti_83 View Post
          Mistä tuo paineraja löytyy, onko pumpussa kiinteänä vai erillinen osa?
          Kiinteästi pumpussa. Yhden tuollaisen joskus purkanut ja muistikuva sanoo, että siellä sellainen on. Tosin ovat yleensä kiinteitä, eli ei tarkoitettu avattavaksi saati säädettäväksi.


          Originally posted by Matti_83 View Post
          Avasin tuon pumpun, sisältä ei silmin nähtävää vikaa löytynyt. Pumpun etupäässä olevat venttiilit mitä epäkesko akseli pyörittää liikkuivat ihan normaalisti
          Ne "venttiilit" ovat yhtäkuin sen tasonsäädön mäntäpumppu.


          Originally posted by Matti_83 View Post
          Onko noissa pumpuissa eroa mikäli autossa on tuo jäykkyyssäätö alustassa vs. pelkkä tasonsäätö
          Tuskin, kun ovat toisistaan riippumattomat järjestelmät. Realoem kertoo tarkemmin, jos siellä on muita eroja vuosien varrella.
          6 - E24 635
          7 - E38 740
          8 - E31 850

          Comment

          • Erich
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 783
            • Hämeenkyrö

            #20
            Jäi vaivaamaan, joten piti vielä vähän tutkia...

            Originally posted by Matti_83 View Post
            Mistä tuo paineraja löytyy, onko pumpussa kiinteänä vai erillinen osa?
            Paskaa puhuin tuossa aiemmin, eihän se siellä pumpussa olekaan vaan siinä perän venttiilissä sisäänrakennettuna. Eli pumpussa ei taidakaan olla kuin tehostajan piirin paineraja. Pahoittelen. Lukaise TÄSTÄ pari ensimmäistä sivua, sivulla 6 sanotaan, että se on siellä venttiilissä. Tuossa on kerrottu myös muista tasonsäätöjärjestelmistä.

            Eli heitetään uusi arvaus, venttiilin painerajassa paskaa tai jumii muuten ja se vuotaa jo pienilläkin paineilla läpi, perä ei nouse ja tankissa vaahtoaa. Tutki venttiili, puhdista jos mahdollista tai vaihda se uuteen. Näyttäisi olevan sama käytössä E32 ja E34, mullakin yksi tuollainen ylimääräisenä...
            6 - E24 635
            7 - E38 740
            8 - E31 850

            Comment

            • Matti_83
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 491
              • Korpilahti

              #21
              Pitää ottaa tuo venttiili irti ja tutkia sitä lähemmin.
              BMW E38 730 manuaali
              ex E30 318i -91 cabrio

              Comment

              • Matti_83
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 491
                • Korpilahti

                #22
                Vika löytynyt pumpun imuletkusta oli sisäosa revennyt ja tukki putken kun tuli imuletkuun. Nyt pelaa tehostimet ja tasonsäätö oikein ja kunnolla.

                Tulihan noita osia ainakin varastoon vikaa etsiessä, tehostimenpumppu tasonsäädön venttiili ja muuta pientä osaa.
                BMW E38 730 manuaali
                ex E30 318i -91 cabrio

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎