Originally posted by Matti_83
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E32 750 Ohjaustehostimen pumppu huutaa VIKA LÖYTYNYT
Collapse
X
-
Originally posted by Matti_83 View PostTasonsäädön venttiilin liikuttelu ei vaikuta mihinkään perä ei nouse eikä laske eikä perä nouse kun laittaa painoa kyytiin. Kuuluu kyllä ääni että pumppu alkaa kuormittumaan.
Mittaa paine tasonsäädön piiristä. Normaali alue ohjeiden mukaan 30...130 bar. Mittari linjaan ja kokeile kääntää venttiili laidasta laitaan. Jos paine ei nouse eikä perä liiku mutta pumppu ääntää, siirtynee huomio kaksoispumpun suuntaan ja siellä joko itse tasonsäädön pumppuun tai tai sen painerajaan. Tehostajan ääntely voisi selittyä silläkin, että tasonsäädön pumpun paineraja vuotaa läpi ja mihinkäs muualle kuin tehostajan pumpun imupuolelle, selittäisi myös liiallisen vaahdon... Voit myös kokeilla säätää manuaalisesti tasonsäädön venttiilin siihen asentoon, jossa se on kun perä on normaalikorkeudella tai sen yli eli kun tasonsäädön pumppu on vapaakierrolla, tällöin tehostajan pumpun ei tämän teorian mukaan pitäisi ääntää eikä säiliön vaahdota.
Jos hommaat pumppua niin huomaa, että tasonsäädölle on oma kaksipiirinen pumppunsa, mikä tahansa pumppu ei siihen käy.
Edit... niin, paljonko siellä perässä on sitä ylimääräistä painoa?Last edited by Erich; 26-03-2009, 07:52.6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Originally posted by Erich View PostOlitko varmasti riittävän kärsivällinen tämän toteamiseen? Sehän ei ole kovin nopea liikkeissään. Perä oli kuitenkin kokeilujesi jälkeen laskenut alemmas, eli öljy oli päässyt sieltä säiliöön, kun olit kokeillut säätää venttiiliä?
Mittaa paine tasonsäädön piiristä. Normaali alue ohjeiden mukaan 30...130 bar. Mittari linjaan ja kokeile kääntää venttiili laidasta laitaan. Jos paine ei nouse eikä perä liiku mutta pumppu ääntää, siirtynee huomio kaksoispumpun suuntaan ja siellä joko itse tasonsäädön pumppuun tai tai sen painerajaan. Tehostajan ääntely voisi selittyä silläkin, että tasonsäädön pumpun paineraja vuotaa läpi ja mihinkäs muualle kuin tehostajan pumpun imupuolelle, selittäisi myös liiallisen vaahdon... Voit myös kokeilla säätää manuaalisesti tasonsäädön venttiilin siihen asentoon, jossa se on kun perä on normaalikorkeudella tai sen yli eli kun tasonsäädön pumppu on vapaakierrolla, tällöin tehostajan pumpun ei tämän teorian mukaan pitäisi ääntää eikä säiliön vaahdota.
Jos hommaat pumppua niin huomaa, että tasonsäädölle on oma kaksipiirinen pumppunsa, mikä tahansa pumppu ei siihen käy.
Edit... niin, paljonko siellä perässä on sitä ylimääräistä painoa?
Mistä tuo paineraja löytyy, onko pumpussa kiinteänä vai erillinen osa?
Avasin tuon pumpun, sisältä ei silmin nähtävää vikaa löytynyt. Pumpun etupäässä olevat venttiilit mitä epäkesko akseli pyörittää liikkuivat ihan normaalisti ja pumpun lamellit olivat hyvännäköiset.
Onko tuosta pumpusta räjäytyskuvaa missään?
Perässä on arviolta 50-70kg enemmän painoa kuin normaalisti
Onko noissa pumpuissa eroa mikäli autossa on tuo jäykkyyssäätö alustassa vs. pelkkä tasonsäätöBMW E38 730 manuaali
ex E30 318i -91 cabrio
Comment
-
-
Originally posted by Matti_83 View PostPerä on tälläkin hetkellä alempana kuin kuuluisi olla eli painetta ei jostain syystä mene taakse asti.
Originally posted by Matti_83 View PostMistä tuo paineraja löytyy, onko pumpussa kiinteänä vai erillinen osa?
Originally posted by Matti_83 View PostAvasin tuon pumpun, sisältä ei silmin nähtävää vikaa löytynyt. Pumpun etupäässä olevat venttiilit mitä epäkesko akseli pyörittää liikkuivat ihan normaalisti
Originally posted by Matti_83 View PostOnko noissa pumpuissa eroa mikäli autossa on tuo jäykkyyssäätö alustassa vs. pelkkä tasonsäätö6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Jäi vaivaamaan, joten piti vielä vähän tutkia...
Originally posted by Matti_83 View PostMistä tuo paineraja löytyy, onko pumpussa kiinteänä vai erillinen osa?
Eli heitetään uusi arvaus, venttiilin painerajassa paskaa tai jumii muuten ja se vuotaa jo pienilläkin paineilla läpi, perä ei nouse ja tankissa vaahtoaa. Tutki venttiili, puhdista jos mahdollista tai vaihda se uuteen. Näyttäisi olevan sama käytössä E32 ja E34, mullakin yksi tuollainen ylimääräisenä...6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Vika löytynyt pumpun imuletkusta oli sisäosa revennyt ja tukki putken kun tuli imuletkuun. Nyt pelaa tehostimet ja tasonsäätö oikein ja kunnolla.
Tulihan noita osia ainakin varastoon vikaa etsiessä, tehostimenpumppu tasonsäädön venttiili ja muuta pientä osaa.BMW E38 730 manuaali
ex E30 318i -91 cabrio
Comment
-
Comment