Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 19,5l/100km seka-ajossa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • zekelius
    replied
    lambdasta

    Originally posted by MET View Post
    Kaikki nyt viittaisi rikkinäiseen lambdaan. Mittailen sen arvot huomenna ja käyn samalla katsomassa päästöt autosta. Saa sitten rajattua vian yhteen kohtaan tai vaihtoehtoisesti pois yhdestä kohdasta.
    Itse juuri viime viikolla totesin omasta m20b25 lambdan rikkinäiseksi mittaamalla ECU:n syöttämää jännitettä lambdalle. Oireina autossa oli törkeä kulutus ja bensan haju pakokaasuissa, eli se kävi melko rikkaalla.

    ECU syöttää lambdalle jännitettä 0-1000mV alueella lambdan muuttuvan resistanssin mukaisesti. Jos lambda toimii about oikein, ecu syöttää sille n. 800-900mV jännitettä. Mikäli jännite jää jonnekin 200mV-400mV alueelle seisomaan kaasuttelusta huolimatta, tai ei ylipäätään nouse tuonne 800-900mV alueelle, tai se heittelee miten sitä huvittaa -> lambaada on sökö ja saa sun vessas käymään rikkaalla.

    Voit mitata lamballe menevän haban ecusta selvittämällä nastat, tai sitten kylmästi raapaiset lambdan johdoista kuorta auki ja otat siitä, niin tein itse kun olin lähes varma muutenkin lambdan rikkinäisyydestä.

    P.S. Uutta lambdanjohtoa yhdistellessä, muista tehdä tiiviitä liitoksia, ettei kosteus pääse tunkeutumaan johtimiin, aiheuttaa ei-toivottua-toimivuutta ja hyvin tunkeutuva öljy, esim. teflon-öljy on erittäin suotuisa apuväline irroituspuuhissa

    Leave a comment:


  • aakoo
    replied
    Originally posted by Patriot View Post
    Tuossa kun noita osia vaihtelee niin parilla eurolla selviää kun vielä vaihtaa virranjakajan kannen ja pyörijän. En huomannut, että näistä olisi mainintaa.
    Piti ihan realoemista tarkistaa. Ei oo ihan noin halpaa tähän vehkeeseen virranjakajan kantta vaihtaa. Boschin tarvikeosa ~120e. RealOEM.com näyttää myös hinnaksi ~160 taalaa.

    Leave a comment:


  • Dillinger
    replied
    Originally posted by superb View Post
    Nimenomaan on ilmamäärämittari, mutta ei sitä voi testata piuhan pois nyppäämällä. Uudemmissa ilmamassamittarilla olevissa moottoreissa taas voi jotain tuolla keinoin todeta.
    Kävin vaan miettimään ku tohon edelliseen postiin kirjotit ilmamassa, että olenko nyt itse ihan väärin ymmärtänyt

    Leave a comment:


  • Patriot
    replied
    Tuossa kun noita osia vaihtelee niin parilla eurolla selviää kun vielä vaihtaa virranjakajan kannen ja pyörijän. En huomannut, että näistä olisi mainintaa.

    Leave a comment:


  • MET
    replied
    Kone tosiaan sammuu jos tuon mittarin liittimen irroittaa, se tuli testattua ihan ensimmäisenä.
    Mutta se nyt näyttäisi olevan ehjä. Siirrytään seuraavaan aiheeseen.

    Kaikki nyt viittaisi rikkinäiseen lambdaan. Mittailen sen arvot huomenna ja käyn samalla katsomassa päästöt autosta. Saa sitten rajattua vian yhteen kohtaan tai vaihtoehtoisesti pois yhdestä kohdasta.

    Kyllähän sen tietää, että näissä 20v vanhoissa autoissa on ties minkälaista hämminkiä. Jos ei olisi mitään kiinnostusta, viitseliäisyyttä tai mahdollisuutta näiden vikojen selvittämiseen ja korjaamiseen, niin eipä tälläisillä autoilla olisi mitään tolkkua ajaakkaan...

    PS. Olenko nyt täysin hakoteillä jos sanon, että kyllä sen moottorin pitäisi ihan ehta M30B35 olla?

    Leave a comment:


  • superb
    replied
    Originally posted by Dillinger View Post
    Eikös se kuitenkin ole ihan ilmamäärämittari :think
    Nimenomaan on ilmamäärämittari, mutta ei sitä voi testata piuhan pois nyppäämällä. Uudemmissa ilmamassamittarilla olevissa moottoreissa taas voi jotain tuolla keinoin todeta.

    Leave a comment:


  • Dillinger
    replied
    Originally posted by superb View Post
    Niin, tarkoitat varmaan ilmamassamittaria? Jos tuossa kyseisessä moottorissa tekee noin, se kyllä sammuu samantien.
    Eikös se kuitenkin ole ihan ilmamäärämittari :think

    Leave a comment:


  • superb
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Ilmamäärä mittarin voit testata parhaiten näin:
    Auto tyhjäkäynnille ja nyppäät piuhan irti; jos kone hieman ravistaa/käynti muuttuu niin mittari ainakin jokseenkin toimii
    Niin, tarkoitat varmaan ilmamassamittaria? Jos tuossa kyseisessä moottorissa tekee noin, se kyllä sammuu samantien.

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Ilmamäärä mittarin voit testata parhaiten näin:
    Auto tyhjäkäynnille ja nyppäät piuhan irti; jos kone hieman ravistaa/käynti muuttuu niin mittari ainakin jokseenkin toimii

    Leave a comment:


  • Tumppa
    replied
    Tuo 15 litraa sataselle 50/50 ajelussa kuulostaa normaalille. Veljellä oli tuollainen joskus ja sillä normaalisti ajelemalla pääsi tuollaiseen kulutukseen. Taajama ja matka-ajo sitten jossain 11-12 litraa sataselle.

    edit. siis ajotietokoneen mukaan ja tankattuna sama lukema.

    Leave a comment:


  • MET
    replied
    Imuvuotoja ei löytynyt brake-cleaneria ruiskimalla. Tulpanjohtojen vastukset oli 5,7-6,1kilo-ohmia. Vaihdoin bensanpaineensäätimelle menevän letkun uuteen, kun oli vähän kärsineen näköinen. Ei vaikutusta käyntiin.

    Nappasin lambdan piuhan irti ja lähdin ajamaan. Ei minkäänlaista virheilmoitusta tai vaikutusta ajamiseen. Sitten parkkiin, akkukenkä irti, lambdan piuha takaisin ja uudelleen liikkeelle. Ei edelleenkään mitään vaikutusta ajoon tai virheilmoituksia.

    Ajoin 30km testiajon mistä oli tasan 15km matka-ajoa ja tasan 15km tiukkaa nurkkapyöritystä. Keskikulutus asettui 15,8l kohdalle ajotietokoneen mukaan.

    Täytyy noi päästöt käydä mittaamassa huomenna ja maanantaina koittaa saada vikakoodit luettua. Pikkuisen toi lambda kyllä epäilyttäisi nyt...

    Leave a comment:


  • MET
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Suomeksi moottorinohjaus.
    Selvä homma. Eli rautalangasta väännettynä Motronic- boksi, eli yleisemmin tunnettuna ECU? nollautuukos noi mukaumat tuolla akkukengän irroituksella, vai vaatiiko ihan laitteella nollaamisen?

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by MET View Post
    DME?
    Suomeksi moottorinohjaus.

    Leave a comment:


  • MET
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    DME:n mukaumat pitäisi nollata aina kun testataan jotain tällaita, nollattiinko?
    DME?

    Tein homman sillä tavalla, että otin akunkengän irti parkkivalojen palaessa, irroitin oman ilmamäärämittarin ja laitoin toisen mittarin paikalleen jonka jälkeen laitoin akunkengän paikalleen. Akkukenkä oli noin puoli tuntia irti. Siihen autoon mistä otettiin toi testattava mittari laitettiin toi miun (oletettavasti rikkinäinen)mittari kiinni. Kummassakaan autossa ei ollut mitään eroa ajossa noin 30km lenkin aikana, eli tämän perusteella ilmamäärämittarit toimivat molemmat.

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by MET View Post
    -Ilmamäärämittari. Testattu varmasti toimivalla mittarilla ja tuota omaa mittaria on testattu toisessa autossa. Ei vaikutusta mihinkään.
    DME:n mukaumat pitäisi nollata aina kun testataan jotain tällaita, nollattiinko?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎