Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 19,5l/100km seka-ajossa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MET
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 200
    • Lappeenranta

    E32 19,5l/100km seka-ajossa.

    Eli muuten hyvin toimivan auton ongelmana olisi melko reipas kulutus. Vie noin 19,5l/100km sekalaisessa rauhallisessa ajossa ajotietokoneen mukaan, mutta todellisuudessa kulutus tuntuu olevan vielä huomattavasti reilumpi.

    Auto käy tyhjäkäyntiä nätisti, vetää nätisti kierrosalueen läpi ja tuntuu, että tehotkin on jotakuinkin tallella. Satunnaisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen liikkeelle lähtiessä auto hieman empii, ei vastaa kaasuun ja pikkuisen reilumman polkaisun jälkeen hieman poksauttaa putkeen ja lähtee vetämään nätisti. Tämän jälkeen oiretta ei ilmene ajon aikana.

    Poissuljettuja vikakohteita on:
    -Ilmamäärämittari. Testattu varmasti toimivalla mittarilla ja tuota omaa mittaria on testattu toisessa autossa. Ei vaikutusta mihinkään.
    - Tulpat on alle 1000km vanhat.
    - Tyhjäkäyntimoottori on putsattu ja toimii
    - Ilmansuodatin vaihdettu (eli ilmaa luulisi saavan ainakin...)
    - Imuvuodot tarkastettu ilmamäärämittarin ja imusarjan väliltä.

    Sytytyspuolella vika ilmeisesti voisi olla, mutta kummastuttaa vaan, kun auto muuten toimii mainiosti. Käy kaikilla pytyillä ja tuntuu muutenkin ehjälle.

    Päivällä täytyy tutkia bensapaineensäätimelle menevä letku murtumien varalta, mutta muuten saa ehdotella mahdollisia oireiden aiheuttajia.

    Muita mieleen tulevia voisi olla lambda ja venttiilien säädöt. Jos noissa olisi hämminkiä, niin eikö se jollain tavalla vaikuttaisi ajettavuuteenkin? Vika on tuntunut erityisesti pahenevan muutaman viime päivän aikana ja nyt on ollut vilpoisampaa. Voisiko joku viallinen lämpötila-anturi aiheuttaa moisia oireita? Eli "ryyppy" päällä kokoajan?

    Koneensa siis M30B35 varustettuna katalysaattoreilla ja auto on vm 90 ja automaatti.

    Hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen. Alkaa käymään kukkaron päälle tuo kulutus pikkuhiljaa...
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Lambdan vaihdolla aloittaisin, varsinkin jos on orkkislambda vm.90.
    Koneena sulla on M30B34, 735i.

    Comment

    • MET
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 200
      • Lappeenranta

      #3
      Saakos tuota lambdaa testattua mitenkään fiksusti ennen vaihtoa? Päästöt oli kesällä mitattaessa erittäin hyvät, mutta ehtiihän se lambda tietysti hajota sen jälkeenkin...

      Comment

      • Yltti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2792
        • Kuopio suamen texas

        #4
        Originally posted by MET View Post
        Saakos tuota lambdaa testattua mitenkään fiksusti ennen vaihtoa?
        Mittaamalla päästöt.
        Ostat pullon aasinpotkua tai brake cleaneriä ja suihkit sitä alipaineletkuihin jos kierrokset nousee niin sinulla on alipaine vuoto ->seokset menee sekaisin
        1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
        F10 525d Xdrive comfort sitte
        Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
        www.rotator.fi

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Originally posted by MET View Post
          -Ilmamäärämittari. Testattu varmasti toimivalla mittarilla ja tuota omaa mittaria on testattu toisessa autossa. Ei vaikutusta mihinkään.
          DME:n mukaumat pitäisi nollata aina kun testataan jotain tällaita, nollattiinko?
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • MET
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2004
            • 200
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by Dunky View Post
            DME:n mukaumat pitäisi nollata aina kun testataan jotain tällaita, nollattiinko?
            DME?

            Tein homman sillä tavalla, että otin akunkengän irti parkkivalojen palaessa, irroitin oman ilmamäärämittarin ja laitoin toisen mittarin paikalleen jonka jälkeen laitoin akunkengän paikalleen. Akkukenkä oli noin puoli tuntia irti. Siihen autoon mistä otettiin toi testattava mittari laitettiin toi miun (oletettavasti rikkinäinen)mittari kiinni. Kummassakaan autossa ei ollut mitään eroa ajossa noin 30km lenkin aikana, eli tämän perusteella ilmamäärämittarit toimivat molemmat.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Originally posted by MET View Post
              DME?
              Suomeksi moottorinohjaus.
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • MET
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 200
                • Lappeenranta

                #8
                Originally posted by Dunky View Post
                Suomeksi moottorinohjaus.
                Selvä homma. Eli rautalangasta väännettynä Motronic- boksi, eli yleisemmin tunnettuna ECU? nollautuukos noi mukaumat tuolla akkukengän irroituksella, vai vaatiiko ihan laitteella nollaamisen?

                Comment

                • MET
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 200
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Imuvuotoja ei löytynyt brake-cleaneria ruiskimalla. Tulpanjohtojen vastukset oli 5,7-6,1kilo-ohmia. Vaihdoin bensanpaineensäätimelle menevän letkun uuteen, kun oli vähän kärsineen näköinen. Ei vaikutusta käyntiin.

                  Nappasin lambdan piuhan irti ja lähdin ajamaan. Ei minkäänlaista virheilmoitusta tai vaikutusta ajamiseen. Sitten parkkiin, akkukenkä irti, lambdan piuha takaisin ja uudelleen liikkeelle. Ei edelleenkään mitään vaikutusta ajoon tai virheilmoituksia.

                  Ajoin 30km testiajon mistä oli tasan 15km matka-ajoa ja tasan 15km tiukkaa nurkkapyöritystä. Keskikulutus asettui 15,8l kohdalle ajotietokoneen mukaan.

                  Täytyy noi päästöt käydä mittaamassa huomenna ja maanantaina koittaa saada vikakoodit luettua. Pikkuisen toi lambda kyllä epäilyttäisi nyt...

                  Comment

                  • Tumppa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1812
                    • Oulu

                    #10
                    Tuo 15 litraa sataselle 50/50 ajelussa kuulostaa normaalille. Veljellä oli tuollainen joskus ja sillä normaalisti ajelemalla pääsi tuollaiseen kulutukseen. Taajama ja matka-ajo sitten jossain 11-12 litraa sataselle.

                    edit. siis ajotietokoneen mukaan ja tankattuna sama lukema.
                    F31 320d LCI

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      #11
                      Ilmamäärä mittarin voit testata parhaiten näin:
                      Auto tyhjäkäynnille ja nyppäät piuhan irti; jos kone hieman ravistaa/käynti muuttuu niin mittari ainakin jokseenkin toimii
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • superb
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2827

                        #12
                        Originally posted by Dunky View Post
                        Ilmamäärä mittarin voit testata parhaiten näin:
                        Auto tyhjäkäynnille ja nyppäät piuhan irti; jos kone hieman ravistaa/käynti muuttuu niin mittari ainakin jokseenkin toimii
                        Niin, tarkoitat varmaan ilmamassamittaria? Jos tuossa kyseisessä moottorissa tekee noin, se kyllä sammuu samantien.

                        Comment

                        • Dillinger
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2008
                          • 511
                          • Lappeenranta/Kotka

                          #13
                          Originally posted by superb View Post
                          Niin, tarkoitat varmaan ilmamassamittaria? Jos tuossa kyseisessä moottorissa tekee noin, se kyllä sammuu samantien.
                          Eikös se kuitenkin ole ihan ilmamäärämittari :think
                          sigpic

                          Jetta Mk2 -89

                          ex.E34 535i -89

                          ex.E34 525i -88

                          Comment

                          • superb
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2827

                            #14
                            Originally posted by Dillinger View Post
                            Eikös se kuitenkin ole ihan ilmamäärämittari :think
                            Nimenomaan on ilmamäärämittari, mutta ei sitä voi testata piuhan pois nyppäämällä. Uudemmissa ilmamassamittarilla olevissa moottoreissa taas voi jotain tuolla keinoin todeta.

                            Comment

                            • MET
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2004
                              • 200
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Kone tosiaan sammuu jos tuon mittarin liittimen irroittaa, se tuli testattua ihan ensimmäisenä.
                              Mutta se nyt näyttäisi olevan ehjä. Siirrytään seuraavaan aiheeseen.

                              Kaikki nyt viittaisi rikkinäiseen lambdaan. Mittailen sen arvot huomenna ja käyn samalla katsomassa päästöt autosta. Saa sitten rajattua vian yhteen kohtaan tai vaihtoehtoisesti pois yhdestä kohdasta.

                              Kyllähän sen tietää, että näissä 20v vanhoissa autoissa on ties minkälaista hämminkiä. Jos ei olisi mitään kiinnostusta, viitseliäisyyttä tai mahdollisuutta näiden vikojen selvittämiseen ja korjaamiseen, niin eipä tälläisillä autoilla olisi mitään tolkkua ajaakkaan...

                              PS. Olenko nyt täysin hakoteillä jos sanon, että kyllä sen moottorin pitäisi ihan ehta M30B35 olla?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎