Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 Webaston kauko-ohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aaltospoika
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 37
    • Tampere

    E32 Webaston kauko-ohjaus

    Moro!

    Webasto ammattilaiset, olisi kysymys. Auto on 1990 750iA ja alkuperäisellä webastolla. Onko iso jumppa asentaa jälkikäteen kauko-ohjaus tuohon konseptiin? Käsittääkseni nyt ohjaus tapahtuu ajotietokoneen kautta, mutta ilman omistajan käsikirjaa/käyttöopasta olen vähän sormi suussa. Etsinnässä on koko ajan tuohon mallisarjaan omistajan käsikirja.

    Kuulin, että uutena saa kyseistä kauko-ohjausta, mutta hinta on suht kova.

    Ja te, jotka osaatte tuota käyttää, niin kertokaa miten sen webaston saa päälle manuaalisesti? Ajatusta pitää pohtia sitten, jos onnistun löytämään ohjekirjan. Onko koko auto täynnä sähköhimmeleitä ja kai ne kokeilemalla selviää...

    Terv.

    Mikko

    Ja vähän muutenkin Webaston sielunelämää. (päivitys)
    Last edited by Aaltospoika; 18-10-2009, 14:20. Reason: Kauko-ohjauksen laajentaminen ihmettelyyn
    Jarrut ne vauhdin tappaa...

    VW Golf 1.4 TSI 2011
    BMW 540 1997 touring
    Audi A3 SB 2013
  • Incarnated
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 450
    • Seinäjoki

    #2
    Näin äkkiä semmonen yleinen juttu että onnistunee kyllä, webasto tarvii vaan yhteen nastaan +12v ja käy niin kauan ku sitä tulee, eli periaatteessa mikä tahansa kauko-ohjaus joka antaa +12v esim puoli tuntia, käynee tohon. Mutta tämä vain siis yleisesti, en oo tarkemmin perehtyny(vielä)

    http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

    Comment

    • Axum
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 4416
      • Kuopio

      #3
      BBW46:n nastaan numero 5 +12 volttia niin käy halutun ajan.

      Itsellä Nokia 3110+mikropiiri+rele-systeemi mutta jostain kumman syystä webasto menee parin minuutin polttamisen jälkeen vikatilaan käytettäessä "telestarttia".

      En tiedä sitten miten tuo vaikuttaa Webaston toimintaan, en ole ainakaan kytkistä löytänyt mistään.
      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
      - E39 528ia
      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

      Puretaan 520ia -97
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

      Comment

      • Incarnated
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 450
        • Seinäjoki

        #4
        Tuosta boksista tiedän sen verran, että punakeltanen johto on se josta menee tieto ajotieturille että webasto löytyy(tai ainakin sen katkaisu kadottaa heat-valikon samoin kuin sulakkeen palaminen takapenkin alta) ja oletan että tuo ohjaa koko webaston toimintaa, eli ajotietokone pukkaa tuonne sähköä ja tuo ohjaa webastoa ym kilkkeitä silloin. Axumin viaksi epäilen sitä kaikkein helpointa, eli webasto käy kyllä, mutta vesi ei kierrä

        Edit: mikä on bbw 46?

        http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

        Comment

        • Aaltospoika
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 37
          • Tampere

          #5
          Silläpä ajattelin minkälainen murhe se kauko-ohjaus on, kun ajotietokone vissiin päättää 100% sen toiminnasta. Lähinnä ajatus, että ohjaako webasto itse vesipumppua, joka kierrättää vettä vai tuleeko sekin tietokoneen kautta? Ja mun käsityksen mukaan sisätilanpuhallin pröpeltää siinä samalla ja kabiini lämpiää.

          Pitää pommittaa jotakin webastohuoltoa. Ainakaan Käyttöautossa ei ollut lisätarvike/varaosalistalla kyseistä kauko-ohjainta enää.

          No, selvitellään lisää. e32 750 on pari päivää hallussa ja ainakin jäähdytysnestettä vuotaa lattialle (toivottavasti oli se yksi löysä letkuliitos) ja perän öljyä tihuuttaa lattialle. Näin aluksi. Ajovalojen patenttikytkennän korjasinkin jo. Eka bemari ja heti alkaa "pienillä" fiksauksilla... Kuten muutkin käytetyt lullat.

          Seuraavia vaivoja odotellessa. =)

          -Mikko
          Jarrut ne vauhdin tappaa...

          VW Golf 1.4 TSI 2011
          BMW 540 1997 touring
          Audi A3 SB 2013

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            BBW46 on sen Webaston tyyppi
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Incarnated
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 450
              • Seinäjoki

              #7
              Väittäisin näin että ei se ajotietokone tee muutakuin ajastaa ja se joka ohjaa pumppuja yms on sitten se relemoduli joka on ainakin e34 mallissa oikean kickpanelin takana poteron pohjalla, varma en ole toki.

              Ja vesipumppu on webastossa itessään eli sitä ohjannee varmaan webaston oma älykortti, mutta voi toki olla että se kiertää sen relemoduulin kautta

              http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

              Comment

              • Aaltospoika
                Bimmer Rookie
                • Oct 2009
                • 37
                • Tampere

                #8
                Jees, ainakin tuossa syttyy ilmastoinnin ohjauksiin vihreä valo auto-nappiin, kun webasto hurahtaa päälle. Löysin näppäimet, jolla sen saa päälle Zeit +S/R. Webasto lähtee hurisemaan ja hurisee pari minuuttia ja sitten sammuu. Yrittää toisen kerran ja sama juttu. Sitten jää ajastus 1 ja 2 ledit vilkkumaan Zeit napin molemmin puolin. Eli siis kipinä hukassa tai ilmaa letkuissa... Vissiin.

                Normaalituurilla ohjainkortti paskana. Ehkä ne osaa jossain huollossa Tampereella lukea nuo vikakoodit ja huoltaa webaston. On vaan aika herkullisessa paikkassa tuoss e32 korissa. Oikean eturenkaan takana parin muun boksin ja letkuviidan alla.

                On se saksalainen insinööri ollut sovituksen ekspertti, kun on saanut konetilan noin täyteen. Ilmanputsarienkin vaihdossa menee jonkin aikaa ja ainakin yksi klipsu jää laittamatta, kun käsi ei sovi. Vissiin gynegologille pitää tuo viedä.

                Opiskelu on ihanaa, kunhan vain saisi tuon webaston toimimaan ennen pakkasia.

                -Mikko
                Jarrut ne vauhdin tappaa...

                VW Golf 1.4 TSI 2011
                BMW 540 1997 touring
                Audi A3 SB 2013

                Comment

                • jani73
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 4320
                  • Turku

                  #9
                  Manuaalit löytyy mm tuolta FAQ-osiosta. Vm voi olla eri, mutta kyllä sieltä tuon obc:n käyttö avautuu.

                  Comment

                  • Incarnated
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 450
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Onkos sulla erillisellä akulla tuo webasto, siis lisäakku peräkontissa, jos näin niin käyppä läpi se paksu akulta lähtevä sähkölinja kokonaan, itsellä oli takapenkin alla yksi pääsulakkeista hapertunut, jolloin takana oleva akku ei latautunut ja webasto teki just noin, puhisi muttei sytyttänyt

                    http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                    Comment

                    • Aaltospoika
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 37
                      • Tampere

                      #11
                      Moro!

                      Manuaaleja on löytynyt melko hyvin netistä, kun vaan hakee eikä ihmettele. =)

                      Pengoin vähän tuota Webastoa esille. On muuten herkillisessa paikassa 750 bemarissa. Sen verran sai näkyville, että hehkutulppaan pääsi käsiksi. Mikäs on ehjän hehkutulpan vastusarvo? Mulla se oli 1 ohm eli melkolailla oikoinen. Ei ainakaan webaston manuaalista löytynyt juuri sitä tietoa. Ja tietysti noin vanhaa tulppaa ei saa mistään...

                      Oletus on, että webastoa ei ole käytetty aikoihin. Bensiini voi olla vanhentunutta linjoissa. Mutta webaston päästä ei sovi käsi bensalinjaan. Ajattelin, että jos tankinpää olisi helpompi avata ja lirutella sieltä. Luulisi, että webaston pa-pumppu saa imettyä linjan täyteen kun käynnistelee sitä muutaman kerran.

                      Päivitys:

                      Löytyi syöttöpumppu tankin vierestä ja akku takalosterin kyljestä. Se olikin sellainen näky, että huh. Vissiin alkuperäinen BMW:n akku. Napajännite 7V, ei ihme ettei toimi. Akulle tulee paksu punainen ja ruskea ja ne on kytketty siihen releeseen webaston ohjaimen vieressä. Onko tämä latausrele?

                      Toiselle puolen takalosteria lähti johto, jossa MIL liitin päässä. Sen vastapuoli oli vasemmalla puolen ja tämä liitos oli auki. Tosin se akulta "valmiskaapeli" on ilmeisesti jonkun omaa tekoa ja siinä vain akun plus ja miinus ja ne oli kytketty suoraan akun napoihin. Siitä ajattelin, että onko se latausta vai jotain muuta varten? Auton puoli MIL-liitoksesta sisälsi useampi johtoja, mutta kaikki muut päättyivät liittimeen paitse se plus ja miinus.

                      Mikä tuon rakennelman kuningasajatus on? Eli mitä kaikkea tuolla pikkuakulla syötetään? Mun käsittääkseni sitä ladataan vain auton käydessä. Eli jos akku on pimeä niin mitä puuttuu? Annostelupumppu ei minusta käynyt ollenkaan. Onko se tulpan sytytys myös akun kautta?

                      Pitää etsiä jostain sähkökuva, jossa olisi tuo varuste kuvissa kokonaan auton puolesta. Että osaa sitten kytkeä oikein ja tarpeelliset, kun käyn hakemassa uuden akun tuohon. Pääsee sitten taas vähän pidemmälle.

                      -Mikko
                      Last edited by Aaltospoika; 18-10-2009, 14:19.
                      Jarrut ne vauhdin tappaa...

                      VW Golf 1.4 TSI 2011
                      BMW 540 1997 touring
                      Audi A3 SB 2013

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Kyllä niitä hehkutulppia saa, multa ainakin jos ei muut sitä halua kaupata
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • Incarnated
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 450
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Sikäli kun oon sielunelämää oikein tulkinnut niin se pikkuakku toimii niin, että sitä ladataan normaalisti samalla kun auton omaakin akkua, ja kun auton sammuttaa niin tuo peräkontin latausrele katkaisee yhteyden pääakkuun, näin webaston ei pitäisi kuluttaa pääakkua laisinkaan.

                          Se peräkontin akku on hyvä korvata esim moottoripyörän geeliakulla tms, ite laitoin moisen ja sopi alkuperäseen telineeseen.

                          Sen pikkuakun kautta ilmeisesti siis kulkee kaikki sähkö mitä weban osat tarvii, puhallinta myöten ja jos tosiaan ei oo se 12v niin ei varmaan pelaa

                          http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                          Comment

                          • Axum
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 4416
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Incarnated View Post
                            Axumin viaksi epäilen sitä kaikkein helpointa, eli webasto käy kyllä, mutta vesi ei kierrä
                            Kyllä vesi kiertää ja Webasto toimii muuten ihan loistavasti. mutta tuo esiintyy vain telestartilla.

                            ...Ja mitä tulee tuohon virtarele/pikku-akku peräkontissa, niin heitin molemmilla vesilintua, liitin johdot tukevasti pultilla+kutistesukalla ja laitoin vakio akun tilalle 95Ah:n AGM-tyyppisen akun.

                            Kontissa vielä C-TEC XS-7000 niin saa halutessaan latailla akkua kun ajot on pääasiassa lyhyttä kaupunkirallia..

                            Löytyisi PDF:nä BBW46:n asennusohje/kytkis jos jollain on tarvetta..
                            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                            - E39 528ia
                            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                            Puretaan 520ia -97
                            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                            Comment

                            • Aaltospoika
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 37
                              • Tampere

                              #15
                              Irrotin pikkuakun kytkennän ja yritin ladata sitä. Ei värähtänytkään akkulaturi. En kyllä ole koskaan nähnyt noin finaalissa olevaa akkua.

                              Mietin tässä mielessäni, mitä tapahtuu kun auto käynnistyy ja latausrele menee päälle. Kuitenkin siellä on yksi 25Ah:n ihan kylmänä, niin luulisi että se romahduttaa hetkellisesti auton jännitteen melko radikaalisti.

                              Oletettavasti se latausrele vaihtaa tilaansa heti, kun auto käynnistyy?

                              Ja sitten akun etsintään.

                              -Mikko
                              Jarrut ne vauhdin tappaa...

                              VW Golf 1.4 TSI 2011
                              BMW 540 1997 touring
                              Audi A3 SB 2013

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎